{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
268 visninger | Oprettet:

Hjælp til foder.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'er!
På søndag d. 30. får jeg min pony ned til efterskolen¨, men jeg er i tvivl om, hvor meget foder han skal have..

Da han hjemme går på stor græsfold 24 timer i døgnet året rundt med ca. 50 kg. wrap pr. dag (han deler med 3 andre heste), får han kun foder en gang om ugen. Dette måltid består af noget lucerne, vitaminer, æbler, gulerødder og müsli.

Når han kommer til efterskolen har han kun mulighed for at stå ude fra kl. 7.30 til 18. Her bliver fodret med tjørnehøj team müsli, wrap, og roepiller i vinterperioden. Der bliver desuden strøet med halm i boksen.

Hvor meget ville i mene han skulle have af dette? Og hvordan skal jeg starte hans kost op? Han er en lille pony på 140. Kraftig af bygning..
-Det skal lige siges, at Hugo IKKE bliver redet der hvor han er nu, men at han ender med at blive redet på skolen ca. 5 gange om ugen, når han er i form til det..

På forhånd tak! Patricia smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til foder..
  • #1   24. okt 2011 Jeg er ikke inde i tjørnehøjs foder, men det stor på skken hvad den skal have for vedligehold osv. Jeg ville nok give den en ca. 100 til 200 gram mere end vedligehold, så er du sikker på at den får hvad den skal have for at være dækken ind også hvis den ikke laver noget nu og den skal til at sætte muskler.
    Men men men... Hvis det er muligt ville jeg allerede nu begynde at give den lidt for en hest skal vænnes MEGET langsomt til nyt foder ellers kan du være uheldig den bliver forfangen.
    Det vigtigeste er ihvert falde når den kommer at den bliver trappet meget langsomt op i foderet. Så må du give den mere lucerne, wrap og gulerrødder i den periode hvis du ikke kan starte før.

Pøj pøj med det..

• #2   24. okt 2011 Jeg har desværre ikke lucerne på efterskolen.. Men nu hvor han ikke får lige så meget græs, tror du så ikke det er fint, hvis han får således:

Morgen:
    1 håndfuld müsli
    2 gulerødder

Frokost:
    4 kg. wrap

Aften:
    1 håndfuld müsli
    1 æble
    2 kg. wrap

Nu får han jo pr. dag:
    Græs 24 t/døgnet
    ca. 50 kg. wrap med 3 andre heste..

PS. jeg har hørt, at hvis man skal vende en hest til ny foder kan man gøre det sådan:
    3 første dage:
    1 hånfuld morgen og aften

3 næste dage:
    2 håndfulde morgen og aften

3 næste dage, igen
    3 håndfulde morgen og aften.

Er det rigtigt? Hvis du fårstår? smiley
    Tak

• #3   24. okt 2011 Jeg kender ik lige den med en håndfuld osv. Men psser nok meget godt, noget i den stil da.

Jeg vil dog minde dig om at det at den får græs nu overhovedet ikke har noget at sige for der er intet i græsset. Så det får den altså ikke dækket sit vitamin behov af. De skal tildels vitaminer hverdag.

Problemet ved at han ikke får mere i overgangs perioden er at du kan komme ud for at den begynder at æde meget halm og kan få kolik af dette. Så du kan jo sørge for at få en sæk lucerne med på efterskolen, dette må kunne lade sig gøre. Og hvis der er heste på efterskolen må de også vide noget om det, og vil kunne forstå at der vil være en periode hvor din lige skal vænnes til foder.
    For den skal have mere krybbe foder end det og det må den få via lucerne eller også kan du give roepiller, men så skal du til at opbløde dem osv, det er mere besværligt.
    De får vel noget på folden på efterskolen? Ellser går han og er sulten hele dagen og foræder sig når han kommer ind.
    som tilvænning vil jeg sige du godt kan give en håndfuld foder pr måltid, sin hånd er vel ik så stor smiley Den skal have krybbe foder til hvert måltid. Også må du have en lucerne med sig til den første tid smiley

Håber du fårstår hvad jeg mener smiley

• #4   24. okt 2011 Hej
    Syntes der er meget fornuft i det Camilla P skriver. Jeg er også meget til lucerne og ville bestemt få fat i noget hvis jeg var dig, og syntes at du bare skal begynde at vænne ham til foder som på den måde du selv beskriver. Som Camilla også er inde på er det vigtigt der er noget på marken til dem og æde OG det skal være noget som de gider at æde (jeg bruger hø efter ædelyst) ellers kan det ende som camilla skrive,r eller med jordkolik som virkelig er en grim omgang.

• #5   24. okt 2011 Hvad så med:

Morgen (kl. 7) i krybbe
    1 håndfuld müsli
    2 håndfulde lucerne
    vitaminer
    2 gulerødder

Frokost (kl. 15) (fodres på folden)
    250 g. roepiller
    4 kg. wrap

Aften (kl. 17.30) i krybbe
    1 håndfuld müsli
    1 håndfuld lucerne
    1 æble
    2 kg. wrap

• #6   24. okt 2011 ..Med håndfuld mener jeg stor hånd!
    Jeg er ikke så meget inde i det med foder.. :s
    Altså idéen med frokosten er, at alle hestene tages ind kl. 15. Jeg lader min og min venindes stå, så de får foder i spand og vi smider 8 kg. ud på folden til dem (4 kg. til hver)
    Er det i orden tror i?
    Og hvilke vitaminer skal der til? Kan man godt give lucerne med roepiller? (våde) smiley

Mange tak!

• #7   24. okt 2011 Altså... Sådan som den får nu vitaminer en gang om ugen er alt for lidt. Den skal have vitaminer hver dag eller får den ikke det som den skal have for at være dækket ind, men når du begynder at give tjørnehøj og du kommer op på fuld dosis, så skal den ikke have vitaminer ved siden af.
    Ropiller skal opblødes 1 del roepille 3 del vand siger jeg for at være sikker også står det natten over. Hvis man giver det for tørre kan det gå galt og tage væsken i hesten. Så meget vigtigt at de står natten over. Du kan godt give roepiller og lucerne sammen.

Hvis jeg var dig ville jeg hellere give den 3 mindre håndfulde så den får det fordelt ud på 3 gange om dagen. Og når din hest står sammen med en anden kan du ikke være sikker på at den får 4 kg selv, måske spiser den anden hurtigere eller de skifter mellem bunker. Men får de ikke andet på folden mens de andre er ude. De skal jo have noget på folden så de får noget i maverne mens de er på fold for at holde fordøjelsen igang.
    Sig mig alt det her bør efterskolen vide hcis de har heste, eller burde de ikke have dem. Det er bare min mening.
    Det jo fint nok hvis du ikke har så meget erfaring, Men så er det da lærenes ansvar at hestene får hvad de skal have og derfor må de da vide hvor vigtig det er at hestene har noget de kan gå at tygge i.

Syns du skal tage en snak med dem på efterskolen. Hestene skal have adgang til stråfoder stort set hele tiden. Feks kunne de smide en bigballe halm ud, så har de da noget at tygge i.

Hvis du er i tvivl om noget hen af vejen er du velkommen til at skrive privat til mig. smiley

• #8   24. okt 2011 Spiser de to der skal spise sammen på marken lige hurtigt så du er sikker på at de hver især får det der er målt op til.
    Måske kun en håndfild lucerne også om morgnen til han har vænnet sig til der skal han tygge godt. Du kan sagtens give roepiller og lucerne sammen også selv oo pillerne er våde.
    Mener uden at være helt sikker at der vit og min i det tjørnhøj han skal have på skolen, så jeg ville ikke gå så højt op i at give ham ekstra af det. På den måde du vil fodre ham får alle de basale ting dækket og når han er kørt op på den ration han skal have af tjørnhøj kan du se på indholdsfortegnelsen på sækken om han er dækket ind, og så tage den derfra

• #9   24. okt 2011 Tak! smiley

• #10   24. okt 2011 Det var så lidt. Det skulle være så fedt at have hest/pony med på efterskole så håber i får et godt år sammer...:)

• #11   24. okt 2011 Jo tak! Det håber jeg også! Jeg føler bare ikke, at jeg kan snakke med min ridelære. Hun er meget streng.. smiley men det er godt at jeg så kan vælge, kun at få undervisning af en anden ridelære smiley

Og foder har jeg slet ikke forstand på.. Nu har jeg spurgt min faster, om hun kan skaffe mig en halv sæk lucerne, en pose gulerødder og nogle æbler smiley

Kommentér på:
Hjælp til foder..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce