Respekt? {{forumTopicSubject}}
Det går super dårligt her for tiden med mig og hesten. Vi modarbejder fuldstændig hinanden. Jeg er ikke sikker på, at han har respekt for mig, eller ser mig som lederen af flokken, eller hvordan jeg nu skal forklare det. Jeg har haft sådan en periode, hvor jeg bliver sur over det mindste, og slår ud efter et eller andet.
Jeg vil gerne opnå, at min hest har respekt for mig, men uden at være bange for mig. Jeg vil ikke slå ham, da han er meget følsom, og jeg er imod at slå heste. Jeg ved alle har dårlige dage med hesten, og det er noget alle vil gennemgå. Men hvordan kan man forbedre respekten?
Og hvis I har nogle gode tillidsøvelser, modtager vi gerne. Dog modtager vi endnu ikke tricks-ideer, da vi langt fra er klar til at lave tricks
Vi tager det i vores tempo, og jeg vil ikke påbegynde trickstræning før tilliden og respekten er på plads
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hesten kan ikke mangle respekt for dig - den aner ikke hvad respekt er. Men den kan fatte absolut keine af hvad du vil og derfor fremstå respektløs, det kan være tillært uheldigt af rytteren...
Og se dig som leder gør den ikke, heste har ikke ledere og ser ikke andre som heste ;)..
Men.. Hvad er de konkrete problemer? Hvor er det at det går galt?
Når i alt på tur? Når du trækker på fold? Når i laver en volte? Hvornår?
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.832
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
Mange tak for rådene
Vil det hjælpe at få hesten til at bakke, og gå frem? Eller gør det den bare opmærksom på, at jeg er der?
Og mange tak for hjælpen
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Og hvis du har en dårlig dag, så lad være med at lave svære ting!! Og hvis I nu begynder at modarbejde hinanden, så bryd dine gamle rutiner, og stop simpelthen det du gør som får den til at blive ked af det. Træd et skridt tilbage og tænk om der ikke er en anden måde at gribe tingene an på. Det er ret sjældent hesten der er problemet, og ret tit mennesket der giver de forkerte signaler :o)
Blogger
Det kan godt være vi skal prøve at finde nye metoder. Eller bare prøve noget nyt
Jeg tror vi vil prøve nogle af de ting du har skrevet
Og jeg er helt enig med dig i, at det 9 ud af 10 gange er menneskets fejl og ikke hestens.
Blogger
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Der er ikke en leder i den forstand at de bestemmer hvem vedkommende er, hvorfor det er den bedste leder osv.
Der er en leder i den forstand at det er den meste dominante hest der ses rykke rundt på de andre, ligge øre ad ved høet osv.
Men det kan også ske at man ikke umiddelbart kan se nogen "leder" fordi ingen af dem er særligt dominante = ikke rigtigt uenigheder.
"Lederen" kan også skifte hvis en er mest madglad, den anden mest snaksalig og den tredje er bare en sur en, der ikke vil nusses.
De ved ikke at vi bestemmer, de ved bare hvad de skal gøre, vi har indlært nogle signaler og forstår de dem, så opstår der ikke uenigheder.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Svar: 51
(fordi der er mange teorier om emnet)
Ikke at heste har én bestemt leder.
"førehoppen" er tit den ældste. og er derfor den der løber forrest hvis flokken flygter eller skal til nyt sted.
fordi den er leder og derfor bestemer hvor de skal hen ? nej. fordi den er mest erfaring og ved hvor alle huller, fohindringer og andre ting der er til fare for flokken gemmer sig. den ved præcis hvor de er mad og drikke. derfor bestemer den hvilken retning de skal løbe.
Denne "førehoppe" er ikke nødvendigvis den der drikker/spiser først. fordi det kommer an på hvad der er vigtigst for den individuelle hest.
F.esk. hvis én hest (som ikke er "førehest") er meget sultet er den villig til at kæmpe meget mere for at spise en den angivne "førehest" og vil derfor få lov at spise først.
det samme med drikkelse.
Derfor mener jeg ikke at en heste flok har ÉN bestemt leder, men leder skabet er lidt mere fleksibelt.
Dog er jeg helt indforstået med at heste flokken har et hieraki. Og det er dette hieraki jeg mener er fleksibelt.
så når du træner med din hest skal du sørge for at du i den situation er over din hest i hierakiet, fordi ...
hvorfor skulle den høre på dig hvis du var under den ??
Blogger
Men jeg tror jeg har fundet ud af, hvordan vi skal komme videre
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 84
Kan du forklare lidt om, hvad han gør, som du opfatter som respekt, og hvad han gør, som du opfatter som manglende respekt?
Jeg har selv en særdeles lille dominerende hoppeplag - det er altså hendes natur - det gør hende hverken dum, ulydig, uintelligent eller andet - det er bare hendes natur. Og det er ikke ensbetydende med, at vi skal slås. Svaret er snarere, at jeg skal bevise for hende, at jeg er lederen ved at agere som leder.
F.eks ved at sige 'jeg ejer folden her. Når du spørger mig, hvor du må være, vil jeg gerne dele stedet med dig.' Helt praktisk - hvis hun viser voldsom dominans, vil jeg bede hende trave rundt ved at kræve jorden under hendes hove. Det gør jeg ved at slå min stick i jorden, der hvor hun stod (hun vil nemlig flytte sig, når jeg kommer løbende med klart fokus på at sige ' dette er mit sted'. Sådan fortsætter jeg, indtil hun med garanti vil vende sin opmærksomhed mod mig og på en høflig og rar måde spørge 'hvor må jeg være? må jeg være sammen med dig?' Så inviterer jeg hende med mig, og vi kan lave det, jeg også har lyst til.
Giver det mening?
Den nyeste forskning viser at:
Den dominante hest er aldrig leder. Det er tværtimod leder hesten (som regel hoppe, i færre tilfælde vallak), som er mentalt kvik, hun er ansvarlig for at finde vand, sikkerhed mm, hun reagerer hurtigt og præcist på problemer, og hun har samtidig alverdens tålmodighed med f.eks. føl. Hun er lav i sine faser og giver pauser, hvor de andre kan respondere.Når hun flytter på de andre, er det ikke med dominans - hun udstråler simpelthen 'her går jeg' - så flytter alle andre sig af sig selv. Den dominerende vil aldrig prøve at flytte hende.
Den dominerende hest er pushy, kræver plads omkring sig = der, hvor du står nu, vil jeg være! Flyt dig! Han er høj i sine faser, og bliver ved og ved og ved...
Den passive hest er en 'follower', ofte i langsom fart. Den har intet ansvar. Han er lav i sine faser og opgiver hurtigt at få sin vilje.
Skriv endelig, hvis du har spørgsmål.
Sille
Blogger
Det gav lidt mening, tror jeg nok x) Men hvis du vil uddybe, ville det være dejligt
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.679
Måske dette indlæg jeg lavede for ikke så længe siden kan give dig lidt inspiration til hva der går galt.
jeg tror ikke at vi kan hjælpe dig, for gode råd og træningsmetoder er på ingen vis den rigtige vej. Du skal føle det i hjertet, ellers nytter ingen træning noget som helst.
Blogger
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 84
Blogger
aug 2009
Og at være dominerende betyder ikke nødvendigvis at man hopper rundt og jager med hesten. Den der "bestemmer" er tit en der ikke bevæger sig særligt meget, men bare lige vipper med et øre og så reagerer de heste der er i underrang. Så når du vil dominere din hest, så vær cool i dit kropssprog og tro virkelig på at det du vil er det hesten gør.
aug 2010
Følger: 77 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 116
Det hjælper at træne det med at hesten skal stoppe med forbenene bag dig og IKKE foran dig! det viser at hesten følger dig!
og hvis ikke hesten stopper, så skal man ikke blive sur eller dreje den rundt i en cirkel eller noget i den stil, bare stop hesten ved hjælp af små ryk i torvet, når hesten stopper bakker du den, for at bakke hesten ligger du små ryk i grimen ved hjælp af torvet, og bruger en kommando.
Kommandoen kan fx. være at du siger ''bak'' eller knipser.
Når jeg træner det med min part(som også er meget stædig) knipser jeg foran hendes bryst imens jeg ligger et lille tryk ved hjælp af grimen.
OG TRO MIG!!! det virker, det virker, det virker!
jeg var så tæt på at give op med min part, indtil jeg begyndte på de her simple øvelser.
du kan også træne andre ting fx. træner jeg at rykke hendes bagpart uden at hun går frem med forbene, det gør at hun forstår at jeg goddt kan rykke hende uden hun skal mase igen.
det eneste jeg gør er at holde torvet fast de første gange indtil hun ved hvad hun skal, også prikker jeg MEGET let med pisken bag på hendes bagpart.
Jeg håber i finder ud af det sammen, for heste er store dyr og de kan blive farlige hvis man ikke husker at sætte grænser, og jeg mener at et godt venskab består af respekt, kærlighed og tillid.
mange hilsner Cecilie;)
Blogger
Men jeg er taknemmelig for jeres gode råd!
aug 2010
Følger: 77 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 116
Men ellers al held og lykke med jer, men husk det kræver VIRKELIG tålmodighed, og hvis du har en dag hvor du ingen tålmodighed har og let bliver sur/irritabel så lad for guds skyld hver med at træne den dag, og i stedet så bare strigle eller hygge;)
Og en sidste ting slut ALTID af med noget hesten kan! fx. bakke eller stoppe ved siden af dig, det er egentligt ligegyldigt bare i slutter med en god oplevelse;)
Blogger
Og jeg skriver da helt sikkert, hvis jeg mangler råd eller noget
aug 2009
Respekt?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside