{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.505 visninger | Oprettet:

Hvilken farve til min hoppe? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har en rød islænderhoppe, som vi planlægger at bedække. Hun har før fået føl - enten røde eller sorte m. ild i manen. Mit spørgsmål til jer er, hvilken farve hingst jeg skal vælge til hende, hvis jeg helst vil have, at der er store chancer for at føllet IKKE bliver rødt? Gerne en 'spændende' farve. Hvilke farver er dominerende over for rød? I kan se hende på min profil - Frida. smiley
På forhånd mange tak for hjælpen!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken farve til min hoppe?
  • #2   7. jan 2012 Vælg eventuelt én med blakk eller creme gen.. Men ja, ellers skal du gå efter en der er homosygot for en anden farve du kunne tænke dig..

• #4   7. jan 2012 Mange tak for svarene smiley

• #5   7. jan 2012 Gør nu dig selv en tjeneste, og sørg for at matvhe hingsten og din hoppe så de supplerer hinanden, og dermed har støsrt chance for at lave et afkom, der passer til dit behov. Så er det sgu ligemeget, om føllet bliver rødt, broget eller polkaprikket!

Men jeg har siddet og nørdet, og lavet en liste over alle de hingste vi p.t. har i DK med en sjov farve. Her er dem der IKKE kan lave røde, selvom de bliver sat på en rød hoppe:

Áll frá Húsatóftum – brunblak, homozygot for sort
    Almar frá Ketilstöðum – rødblakbroget, homozygot for blak
    Dagur frá Kjarnholtum I – brunblak, homozygot for sort og brun
    Erfingi frá Grafarkoti – skimmel født sortbroget, homozygot for sort
    Fjarki frá Breiðholti – sortbroget, homozygot for sort
    (Hósias fra Engholm – moldott, homozygot for sort) - han skal så fuldkåres først
    Hrímnir frá Feti – móvindott, homozygot for sort
    Hæringur frá Litla-Kambi – skimmel født palomino, homozygot for skimmel
    Sleipnir frá Moselundgård – moldott, homozygot for sort
    Spuni frá Miðsitju – sortblak, homozygot for sort
    Sæfari frá Hákoti – sortblak, homozygot for sort

Udover er disse sorte hingste homozygote for sort:
    Blævar frá Hamraholi
    Marel frá Feti
    Asaþór frá Feti
    Ikorni fra Hessellund

Der er faktisk nogle ganske lækre kvalitetshingste iblandt.

• #6   7. jan 2012 Uh Kirstine, elsker når der kommer nørder på banen smiley
    - ment sødt :o)

• #7   7. jan 2012 Kirstine: Hold da op.. mange tak, du behøvede godt nok ikke at lave sådan en liste. Men tusind tak! smiley

• #8   7. jan 2012 He he, at være nørd er i mine øjne et kæmpe plus smiley

Julie*
    Arh, det er nu ikke en liste jeg lavede lige til lejligheden. Jeg har haft den et stykke tid, og så stille og roligt opdateret den i takt med at der er kommet flere hingste til smiley Det der er bare et lille uddrag, der mangler alle dem der har gen for rødt smiley

• #9   7. jan 2012 Det lyder godt smiley
    Men tak skal du i hvert fald have, nogle af dem lyder rigtig lækre smiley

• #10   8. jan 2012 Du kan også bruge en cremellohingst for at få palomino.

• #11   8. jan 2012 Nej. Cremello er homozygot for creme, så den hedder 100% palomino når det krydses med rødt.

• #14   8. jan 2012 undskyld jeg spørger, men hvad betyder homozygot?

man skal spørge for at lære, hvis man ikke spørger, bliver man dum smiley

• #16   8. jan 2012 Deejligt med så mange svar, det hjælper alt sammen smiley

• #17   8. jan 2012 smart smiley

• #18   8. jan 2012 Signe

Godt fundet... !

• #20   8. jan 2012 Jeg smider lige Frosti fra Heidi i puljen - han er moldott og er homozygot for sort og brun. Dvs at du kan få brun eller moldott ud af det.

• #21   8. jan 2012 jeg synes at du skal fokusere på sindet i stedet for farven det nytter ikke at få en mega besværlig hest med en speciel farve hvis hesten er krop-umulig, så hellere en rød eller brun med det mest fantastiske sind smiley

• #22   8. jan 2012 ja det er rart med udfordringer, men det er ikke altid særlig sjovt med heste der bare ikke vil stole på én, jeg kan også godt selv lide heste med lidt go i, men jeg gider heller ikke en hest som ikke vil lære, bruger selv meget HMS, og en hest der er totalt ligeglad med om man forsøger at forstå den er ikke ligefrem sjovt. Det er heller ikke sjovt med en hest man skal slås med, der må gerne være udfordringer men det skal være nogle man kan forbedre smiley med et godt sind mener jeg en hest som er sød og rar, en som ikke bider eller sparker, og så gør det ikke noget at den fra naturens side har tillæg til nogle gode gangarter, jeg vil gerne arbejde dem frem i hesten men jeg gider ikke en islænder der kun kan skridte trave og galopere smiley

• #23   8. jan 2012 ja alle mennesker er forskelige, jeg vil gerne have lidt at arbejde med, gider ikke sådan en robot hest, så derfor tænk på sindet og ikke farven, vælger vi også vores venner ud fra om de er blonde eller brunetter?

ja største delen vil helst have en rolig og omgængelig hest, men du vil aldrig få en hest som er fuldstændig og aldeles komplet rolig over for ALT hvad den vil blive "udsat" for, den kan blive forskrækket når man mindst venter det smiley

men man skal helt klart tænke på sindet før farven, om man er til hidsige heste eller en rolig og pålidelig hest, som man næsten altid kan regne med bare vil gå som man beder den om, sindet er stadig det man skal prioritere først smiley

• #24   8. jan 2012 Drømmehesten=>

har hun nogensinde mødt en lama? smiley

• #25   9. jan 2012 hmm... smiley

• #26   9. jan 2012 Selvfølgelig avler jeg ikke efter farven - det kunne jeg aldrig drømme om! Men hvis jeg både kunne få et sind osv. der passer til mig, samtidig med en skøn farve, ville det da ikke være skidt. Derfor ville jeg gerne se hvilke hingste der pt. er i DK med specielle farver.

Kommentér på:
Hvilken farve til min hoppe?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce