{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Brug for hjælp piger.. {{forumTopicSubject}}

Hej piger...
Jeg står i den frygtelig situation, at jeg har en hest (Fini) som ellers er perfekt i størrelsen osv til mig. Men hun er rimelig levende (75%) araber og meget bange for de andre heste - det sætter sig lige i mig. Jeg kan godt ride hende alene, men jeg tør simpelthen ikke, når der er andre, fordi hun er så vild. Og så ser hun tit ting, som ikke er der. Fx når jeg traver kan hun springe til siden igen og igen, og jeg vbliver så nervøs.
Jeg er til rolige heste - okay nemt problem -. sælg da hesten for jeg har set andre ride hende, og det går bare så godt efter et par gange...
Nu kommer problemet: Hesten er et stort cancersår på forbenet, som aldrig vil lukke sig. Det er kommet efter fjernelse af en sarcoid. Det er grimt og kløer på hende. Har indtil nu siden sommer kostet 4000 kr i dyrlægeregning. Hvem vil dog købe sådan en hest?? For der vil komme flere, og det kan være det samme. Desuden skal jeg jo være sikker på, at det er mennesker, som vil give Fini den behandling, hun har brug for.
Men jeg kan jo ikke bruge hende til noget, desværre. Jeg hælder penge ud, og hun står 100 km fra mig og bliver ikke brugt. Og jeg savner at ride!! Hvad gør jeg, piger????
Dyrlægen vil IKKE aflive, og det kan jeg nu heller ikke få mig til...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brug for hjælp piger..
  • #1   9. jan 2012 Kan du ikke få hende flyttet tættere på? Og så må du evt bare ride alene indtil du bliver tryg ved at ride med andre. Det gjorde jeg altid med min første hest da den også var vild når vi red med andre.

• #2   9. jan 2012 Tror ikke det hjælper med mig som rytteren.. For det er mig, der starter det hele. Og så er hun vild allerede fra starten

• #3   9. jan 2012 Er der håb for at det sår vil hele op med den behandling der skal til.

Hvis hun kun er "vild" når du rider hende, må du have noget mere tillid til hende fra jord og så langsomt bygge videre.
    Men ja, måske afstanden ville gøre alt lidt nemmere.

• #4   9. jan 2012 få hende flyttet som det første:-)
    En araber behøver nu ikke at være varm. Hvad fodres hun med? Evt et foderskift kan hjælpe?

Hvad med en part der kan træne hende i at gå sammen med andre heste...

• #5   9. jan 2012 Hun skal ikke flyttes - hun står hjemme hos mine forældre i Thisted, og jeg bor pt. i Aalborg.
    Nej, det sår heler aldrig op smiley

• #6   9. jan 2012 Hvad med en part der kan hjælpe og støtte dig? foderskift? Evt linamix eller cooling mix...

• #7   9. jan 2012 Var det så ikke bedst for hesten at aflive?? kan da ikke være rart for hende at gå med åbent sår. smiley

• #8   10. jan 2012 Kan forstå din hest går med et cancersår som er åbent. Når man har et åbent sår, er der stor rissiko for infektioner, og pludselig kan det være i blodet og give andre sygdomme. Forstår simpelthend ikke din dyrlæge, som ikke vil aflive din hest, Tænker han kun på at kunne tjene penge og ikke din hests velbefindende, du kan også hurtigt blive hængt ud for dyremisrøgt hvis der kommer andre forbi og ser såret, Ikke fordi du er det men folk kan hurtigt få tanker, for et åbentsår er da bare noget skidt. Tænk på hvis det var os selv, hvordan vi ville have det. Snak evt med en anden dyrlæge. Har hun altid været urolig eller er det kommet efter hun har fået det sår, hun kan jo også have ondt, og være bange når hun skal bevæge sig med vægt, da det belaster benet. Håber det bedste for jer begge

• #9   10. jan 2012 Hun har jo ikke ondt, man må stå og pille i det, uden hun siger noget.
    Det er først efter den salve, at hun er lidt ked af, man nærmer sig det. Når man så rører i det, er der ingenting.
    Jeg er sygeplejerske, og det er helt tydeligt et cancersår, men netop disse sår går der ikke infektioner i, fordi canceren "lukker" for det, men selve såret vil aldrig hele op med hud over.
    Større operation har vi snakket om, men det kan ikke komme på tale, når hesten skal bruge sit ben - det vil springe op.

Ang dyremisrøgt så kan jeg da godt blive hængt ud, men jeg kan jo ikke dømmes, når dyrlægen kan bevise, at hesten ikke lider overlast på nogen måde. Hvorfor tror du ellers en aflivning er så svær?

• #10   10. jan 2012 jamen kort og godt, din dyrlaege er en klaphat, det er din hest og dit valg om den skal aflives eller ej.... jeg ville personligt booke den ind til slagtning... du kan ikke saelge saadan en hest og have ro i sindet, og det er ikke fair for ny ejer at saelge en stak dyrlaegeregninger... desuden tror jeg ikke paa hesten ikke har en for for smaerte naar det springer op hver gang den bevaeger sig.

• #11   10. jan 2012 Det springer ikke op, det er, hvis hun skulle opereres, så ville det springe op..
    Men tak i har givet en masse at tænke over

• #12   10. jan 2012 Jane S: Mener ikke at de vil have hvide heste til slagtning, da kødet har en anden farve, Da de ofte har sarcoider og derudover er dette en hest med cancer og derfor vil de slet ikke....

• #13   10. jan 2012 Jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt men siger du at såret aldrig kommer til at hele?
    Og en operation vil ikke hjælpe fordi såret ville springe op når Fini bevæger sig?

Hvis det er rigtigt ville jeg nok vælge at aflive da man jo ikke kan have en hest gående med et åbent sår.

I bund og grund kommer det jo an på hvor mange penge du gerne vil ofre tror jeg. Med den mængde penge du sikkert hurtigt vil få brugt på behandling, kunne du sikkert købe en ny hest for og som markedet er nu går der guld rundt til ingen penge.

men igen, hvorfor bruge penge på hesten hvis den "aldrig" kommer til at blive rask?

• #14   10. jan 2012 stald Esman

jeg har da faaet slagtet 3 hvide heste saa det vil de gerne.

• #15   11. jan 2012 Ja, det er rigtigt forstået smiley Området er så stort, det der skal skæres væk - prøv at se mit album med det sidste billede. Men dyrlægen siger, at det ikke kan holde sammen, når det sidder der det gør

En aflivning synes også mest rigtigt.. Nu skal jeg bare tage mig sammen til det´:/

• #16   11. jan 2012 citat fra dig i dit album d 11.11.2011:
    Nej, det er det ikke og det vil brede sig og blive større. Så før eller siden skal hun aflives. Og det er aggressiv så det kan gå meget stærkt. Den har svulst har vokset sig så stor på kun to mdr

HVORDAN kan du overhovedet finde paa at lave dette indlaeg om at saelge hesten naar du selv har kommet med saadan en udtalelse???

• #17   11. jan 2012 Fordi det var dyrlægens udtalelse dengang. Så fik vi jo den salve, og jeg spurgte ham jo selv, om jeg kunne sælge den, og han sagde nej.
    Jeg skriver også, at hvem ville dog købe sådan en hest, og at jeg skulle være sikker på, at det var nogle der ville give hende den rette behandling - lissom jeg gør.
    Altså det nytter ikke noget at hidse sig op overfor mig. Jeg har dyrlægen med i hvert et skridt vi gør, og han følger hende tæt. Jeg lader da ikke sådan en hest gå rundt uden opsyn.
    Dags dato: Salven hjalp lidt (har nye billeder hvis du vil se????) men det er der stadig. Det er ikke vokset men det er heller ikke blevet mindre. Selve området/såret (kald hvad du vil) er aggressiv (ikke ondartet) men der er magen aktivitet - det kalder man aggressiv. Og ja, hun skal da aflives før eller siden, for hun har ihvertfald 3 flere sarcoider siddende rundt omkring, som slet ikke generer nu, men giver de sig til at vokse som den der er grund til dette, så siger dyrlægen, at de også skal fjernes.

Ja, det VIL brede sig, for det er en virus, og hun havde ikke nogen sarcoid der i sommers, men den kom på kun 2 mdr i et sår fra et hestebid. Det vil formere sig i sår på hesten. Og hvordan holder du en hest sårfri?
    Hun fik sin første sarcoid som 4 års - siddende på baglåret. Den blev fjernet operativt, og så var der fuldstændig ro indtil i sommers.

Pyha, hvad skal jeg mere sige?? Men prøv lige at tage alle fakta med.. Jeg er jo ikke bare ude på at skille mig af med hesten, fordi den er økonomisk belastende. Jeg passer på hende, ellers så havde jeg da bare solgt hesten for en slik til nogle ligeglade mennesker.

• #18   11. jan 2012 Eller jo, det er jo ondartet, men det spreder sig ikke til organerne

• #19   11. jan 2012 I gamle dage behandlede man heste med disse sarocider med tuberkolin, men det må man ikke mere. Min dyrlæge har fortalt at dette var en fantatisk medicin, og de forsvandt. Idag er det som oftes ungheste som får dem, og de er ofte meget svære at få væk. Har selv været heldig med en. Det er rigtigt at det ikke spreder sig til organer, har dog set en hvor penis var en stor sarcoide og dyrlægen mente at den måske kunne være angrebet op i. Men en aflivning af ens hest er aldig sjovt, men vi må desværre træffe disse valg når man har med dyr. Vore pony var lige blevet solgt og har altid været rask, den fik desværre udviklet spontant astma ved flyt til anden stal, Har været konkurence pony og gik stadig c stævner da han blev solg, men et flyt var nok til at han fik en kroniska sygdom, og nu venter jeg desværre kun på dyrlægen og forsikringens acept for aflivning. Ja Ja de kære dyr er til store glæder og bestemt også sorg

• #20   11. jan 2012 Øv sikke en rigtig kedelig situation at stå i. Kan godt forstå det er svært for dig! -men jeg vil nok sige som de andre, en aflivning lyder som det mest humane. Uanset hvad, håber jeg det løser sig for dig!

• #21   12. jan 2012 Min gamle hest havde også sacroider. brugte også en salve, og det gav et kæmpe sår, fortrød bagefter at
    jeg havde hældt/smurt det på, men man gør jo som man får at vide er bedst, og det var skam effektivt. Men efter dette droppede jeg salven, og var bare over sårene, nulrede skårper af, og de blev med tiden meget mindre. Dem han havde fået operaret væk kom igen, så det hjalp ikke på min. Men de par stykker han havde levede han nu fint med.

Dog er hesten som du beskriver og du ikke selv ønsker at flytte hende tættere på dig, og bruge hende! ja så der enten udlån til et godt hjem hvor du kan give dem hesten hvis det går godt, som en sidste ide og elllers ja afliv. Der intet galt i at aflive og give hesten fred.

Held og lykke

• #22   12. jan 2012 det giver jo ingen mening de ting du siger nu, og det du siger i dit album samt foerste post i dette indlaeg... allerede i november 2011 vidste du at den paa sigt skal aflives, hvordan kan man saa overhovedet blive i tvirvl om man skal saelge den... det er helt grotesk i min verden... staa ved dit ansvar som heste ejer og afliv istedet for at saelge problemet billigt til en eller anden stakkel.

• #23   14. jan 2012 Nu er jeg lidt provokerende: Men skal alle heste ikke aflives før eller siden??
    Jeg gider ikke rigtig at svare mere til det - for den er jo ikke til salg, og jeg vil netop IKKE sælge hende for en billig slik!
    Hun står hjemme ved mine forældre, hun lider ingen overlast - det er kun mig, der lider overlast økonomisk, men jeg har valgt at beholde hende og passe på hende alligevel.
    Hun får den absolut bedste behandling der er. Min dyrlæge er MEGET dygtig og professionel, og så længe han ikke synes, at hesten skal aflives, fordi den trives, så får jeg mig ikke til det.

Jeg ville bare ud med det hele - det er jo et dilemma! Men der er ingen etiske acceptabel svar på det.

• #24   15. jan 2012 Nu er en dyrelæge ikke objektiv. ligesom din bank heller ikke reelt altid giver dig de bedste råd for dig. Så tja jo op til dig, din pung osv. men at holde hesten i live i et år, eller mere kun og vente på den bliver syg/dårlig så du kan aflive er faktisk ret uetisk i min verden. At aflive den mens den er frisk, er at give den et værdigt liv og død. det med folk nærmest skal se dem kravle rundt af smerte!

Jeg er meget uenig med din dyrlæge her, og ville hvis det var min dyrlæge mistænke ham for at være farvet til at holde gang i sin egen butik.

Men ja din hest. Og jo sikkert rigtig billigt at have den gående hos familie.
    Så når du syntes du ikke har råd længere må du jo beslutte. og så kan du jo vælge bagefter og tænke om man burde have gjort det for måneder siden...
    Det bliver aldrig nemmere at tage beslutningen, medmindre du reelt venter til hesten lider. Og så har man ventet for længe i min verden, og det kunne undgåes.

• #25   15. jan 2012 jamen laes du lige din egen traadstart:

Hvem vil dog købe sådan en hest?? For der vil komme flere, og det kan være det samme. Desuden skal jeg jo være sikker på, at det er mennesker, som vil give Fini den behandling, hun har brug for.

du udtaler her tydeligt at du paataenker at evt saelghe hesten... det er det jeg mener er grotesk... du ved at dyrlaegen har sagt sidste aar at det pludslig kan gaa staerkt og hun skal aflives det skriver du selv i dit fotoalbum... saa er det daelme da UETISK at paataenke at saelge, det er at smide ansvaret over paa en uskyldig koeber fordi du ikke har mod til at aflive...

jeg tror simpelthen ikke paa dyrlaegen har sagt de ting sidste aar og samtidig naegter at aflive... jeg tror DU drejer situreationen for at faa os til at syntes din dyrlaege er den "onde" saa du kan faa en bedre foelse i maven...

det er UETISK at lade hesten leve og blive saa syg at den skal lide paa sine sidste dage... hvis du er saa traet af:
    Jeg hælder penge ud, og hun står 100 km fra mig og bliver ikke brugt. Og jeg savner at ride!! Hvad gør jeg, piger????
    saa staa dog til ansvar og afliv og laan en ny hest du kan ride paa!

• #26   15. jan 2012 Jeg har haft en hest jeg ikke kunne ride da den var ustabil og jeg er ellers normalt ikke sart. Til sidst var der en underviser der spurgte mig hvorfor jeg gerne ville have hest? Og det gik op for mig at jeg var helt ude på et vildspor og at min rideglæde var ved at forsvinde. Jeg var heldig at kunne lave en aftale med sælger, men pointen er at det at have hest ER egoistisk uanset hvordan vi vender og drejer det. Det er tilmed heller ikke billigt. Derfor er det også nødt til at være en fornøjelse!

Jeg tror ikke på at man bare skal give op, men man må også indimellem være realist og indse når noget ikke kan lade sig gøre.

Mit råd vil måske virke kynisk, men jeg håber ikke at blive misforstået.
    Få nogle til at hjælpe dig, undervisning og giv det 3 måneders tid intensivt og se om du og hesten ikke kan vende jeres kemi til det gode og positive. Hvis ikke. Ja, så er det netop ikke en hest man kan sælge, så derfor ville jeg vælge at aflive den. Spare op til en ny og nyde at ride istedet for at gå og blive nedtrykt over et håbløst medlidenhedsprojekt.

Kommentér på:
Brug for hjælp piger..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce