1.493 visninger
|
Oprettet:
27. apr 2010 Følger: 86 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 65
Debat: At klappe sin hest. {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg synes det ville være spændende at holde en lille debat om hvordan I synes/tror det er bedst at klappe sin hest.
Synes i at man skal klappe eller ae sin hest og hvorfor?
Tror i hesten bliver forskrækket af at der kommer nogle store klap på siden af halsen og synes det er mere ubehageligt end rart eller tror i den synes det er dejligt f.eks. som massage?
Skriv løs om jeres mening.
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 980
dec 2008
Følger: 305 Følgere: 266 Heste: 1 Emner: 133 Svar: 565
Jeg klapper dem når jeg roser dem under ridning.
Men om de bliver aldrig forskrækket som sådan.
dec 2008
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 172
okt 2009
Følger: 116 Følgere: 115 Heste: 2 Emner: 106 Svar: 391
sep 2008
Følger: 166 Følgere: 185 Heste: 4 Emner: 118 Svar: 529
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
når vi klapper har vi lighed med løven når den angriber, den slår klørne i sit bytte på samme måde som vi klapper
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.627
På hestesprog, bliver det jo nærmest sat i forbindelse med et angreb. En hånd der klapper på halsen, vil jo blive associeret med en klo der griber fat i halsen. Klapper du et lille føl, så aner den ikke hvad det betyder, men klør du den, så bliver du straks forbundet med noget godt.
Hesten lærer det selvfølgelig, og det er nok begrænset, hvorvidt vores meget tamme heste rent faktisk sætter det i forbindelse med et rovdyr-angreb, men faktum er, at hesten ikke automatisk sætter klappen på halsen, i forbindelse med noget godt - det skal læres.
Jeg klapper aldrig nogensinde mine heste, jeg klør dem hvis jeg synes de lige skal have at vide, at de har gjort noget godt. Min Shetlænder, Donna, har aldrig nogensinde været vant til, at blive klappet, fordi jeg aldrig gør det, og jeg har haft hende fra hun blev født, så når folk klapper hende, så bliver hun faktisk sur, fordi hun ser det som et angreb. Hun tror simpelthen hun bliver slået, og så bliver hun sur, fordi hun ikke har gjort noget, og fordi jeg aldrig har brugt vold, eller afstraffelse overfor hende, og derfor finder hun sig bestemt heller ikke i det fra fremmede!
sep 2011
Følger: 392 Følgere: 1102 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.554
jun 2007
Følger: 66 Følgere: 61 Heste: 4 Emner: 13 Svar: 114
Jeg synes, det er for voldsomt og unaturligt at klappe dem, og synes der kommer langt bedre respons når man klør, eller aer dem istedet for at klappe dem.
sep 2011
Følger: 392 Følgere: 1102 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.554
- Enig!(:
apr 2009
Følger: 78 Følgere: 141 Heste: 3 Emner: 514 Svar: 2.299
Men mest klap og så nus på halsen.
Min hest er ikke ved at dø af at jeg klapper hende, og ved at hun har gjort noget godt når jeg klapper.
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 690
De andre klapper jeg blidt, hende klør jeg og tilvænner så småt klap og berøring over det hele under ridning.
Jeg vil mene at selvom hesten har lært at associere klap med noget positivt så er det dog de færreste som rent faktisk indlærer det efterfulgt af en godbid, så hesten forbinder ikke klap med noget positivt
Nærmere lærer hesten at tolere vores udsving, og måske ser noget positivit i at -krav ofte ophører- efter klap, så at klap indlæringen bliver at noget ubehageligt ophører og dermed bliver klap "positivt", men en positiv forstærkning som godbid eller lign. bliver klap ikke
Og det er okay, hvis man er bevidst om det, vi bruger jo ofte negativ forstærkning i form af pres vi ligger på hesten og det er en god indlæringsform, men jeg syntes man bør gøre sig det klart at klap ikke er en positiv forstærkning, medmindre man har indlært den som sådan (ved utallge gange at lade den efterfølge at fx godbid, eller kæl)
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
hun reagere meget voldsomt på at blive klappet. hun kan virkelig ikke lide det.
men det er jo egentligt forståeligt nok..
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
Jeg klapper Coda på halsen - uuuh, crimerider!
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/D387311A-EB5D-4378-AFB9-B6861E7FEC07/334428/20060823172938L_9Mb.jpg
apr 2004
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 47 Svar: 375
Hhahhaha! Mega crime!
Jeg klapper også min hest. - ordentlige klap, så han kan mærke det, ikke bare små 'børne' klap uden kraft i, da der skal noget mere til, før han kan mærke det gennem alt det pels. Ellers så gnubber jeg ham rigtig godt med neglene - det er til gengæld et KÆMPE hit.
Der er mange heste der ikke kan lide at blive klappet, da det giver den samme lyd, som hvis de bliver sparket. Hestene på Island, fx, blev fuldstændig sammenkrøllede, hvis man bare tænkte på at klappe dem. Der oppe går de jo også i store flokke, og der bliver ikke tænkt på, om de kan med hinanden eller ej, så der er mange af hestene der kommer ind med småskræmmer, fordi de bliver sparket af andre i flokken. Sådan har vi det jo slet ikke i DK, der er vi forsigtige, og sørger nærmest altid for, at hestene kan med hinanden. Hvis de ikke kan, så laver man da lige en fold ekstra.
Men jeg synes det er fint at klappe sin hest, hvis hesten alligevel ikke siger noget til det. - Hvis hesten bliver bange, så ville jeg helt klart træne den i det, da der jo kan være en risiko for, at nogen vil komme til at klappe den, fordi det har de altid gjort med heste. Jeg lægger i hvert fald vægt på, at hesten kan tåle det.
Frea, fx, da hun blev startet var hun bange, så det har vi trænet med hende, og nu har hun forstået at hun ikke skal blive bange. Det er lækkert, når man ikke skal tænke over det
apr 2004
jan 2007
Følger: 62 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 145
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.723
Men små klap for hun da, som hun nu har lært betyder hun gør noget rigtigt
Normalt får hun dog bare en pause, kløe på halsen eller en godbid ved korrekt adfærd
apr 2004
Bjarni er tosset med det.. Han lægger i hvert fald ørene fremad, når jeg klapper ham med 'store' klap..
jan 2011
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 8 Svar: 127
aug 2010
Du kan ikke sammenligne spring og klap, spring udløser endorfiner og adrenalin som i sig selv virker "ophidsende", som at løbe udover en mark i fuld galop, og debatten om hvorvidt hesten kan ligefrem kan lide det er faktisk taget før, prøv at søg på det. Den var god
Der er som i dette tilfælde nok ikke et entydigt svar på det, og heste er forskellige, derfor er det rent faktisk muligt at I begge har ret ..
Tine Silkjær: lige præcis, min som ikke overhovedet kan abstrahere fra klap er også importeret og jeg indlærer at klap er lig med ros, ved at efterfølge det af forskellige primære forstærkere og langsomt øge intensiteten (ikke at jeg slår hårdere og hårdere og hårdere, men med mere pludseligt, med mere bevægelse osv)
I en anden debat kaldte en det at vi "ikke har nogen hemmelige aftaler", altså ingen aftaler om at sådan gør vi ikke, vi lærer hesten at "normal dansk omgang med heste" er positivt
aug 2010
Jeg vil definere ros som værende noget der forøger hyppigheden af en bestemt adfærd når det bliver påført
Altså ros= positiv forstærkning
Og hvis det er sådan man tænker så er der NOGET hesten forbinder med ros, uden indlæring, nemlig alle de primære forstærkere som er essentielle: mad, social flok adfærd (accept=nus og kæl) og andet som må siges at være vigtigt for overlevelsen. De ting skal ikke indlæres
jan 2010
Følger: 191 Følgere: 186 Heste: 2 Emner: 281 Svar: 1.407
dec 2007
Følger: 99 Følgere: 97 Heste: 8 Emner: 8 Svar: 20
Mine ponyer har jeg altid klappet og aeret synes ikke rigtig det linder at de reagere negativt på det. så jeg tror ikke helt man kan forbinde det med et angreb på dem. men ved det ikke kan jo ike høre hestenes tanker ;D
apr 2004
Præcis.. Det er jo ikke sådan, så jeg bare klapper løs på hesten for at lære den det. Jeg starter ud med at klappe den på ryggen, og hvis den står stille roser jeg den med et ''Dyyyyygtiiiiiiigt" og nus mellem øjnene (når man nusser en hest mellem øjnene, viser det tillid). Så gør jeg klappene "stærkere". Hvis hesten reagerer negativt på at blive klappet, er det bare mini-klap der skal startes med. Man skal jo bare sørge for, ikke at overskride hestens grænser
Til ALLE der siger, at hestene ikke opfatter klap som ros:
Jeg vil gerne se beviser på det, for jeg sys da det er sjovt, at det bliver nævnt i rigtig mange kommentarer.
Kan vi blive enige om, at hvis en hest lægger ørene tilbage, betyder det usikkerhed og utryghed, og hvis hesten lægger ørene frem betyder det, at den kan lide det man gør? Ja, det kan vi vist hurtigt blive enige om.
Alt kommer jo fuldstændig an på hestens temperament og sind.
Som jeg tidligere nævnte, lægger min hest ørene frem når han bliver klappet, altså må vi konkludere, at han ikke føler ubehag.
Når man snakker om heste og i det hele taget levende væsner, så kan man ikke generalisere med sådanne ting, da det jo i bund og grund kommer an på hestens baggrund, temperament og sind.
Det er klart, at hvis en hest tidligere er blevet slået, så vil det nok tage længere tid, før den kan føle sig tilpas med at blive klappet, men hvis den får klap indlært samtidig med tilridningen (som det fx er tilfældet med min), så vil den hurtigere forstå, at klap er en ros.
maj 2010
Følger: 115 Følgere: 111 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 405
Men hvis jeg bare står og nusser med hende, så aer jeg hende :-))
Under ridning:
Hvis jeg skal udtrykke at hun er dygtig, siger jeg rigtig tøsen, og aer hende.. Altså lige stryger hånden et par gange på halsen
Men hvis hun er bange eller forstrækket, klapper jeg hende (så hun kan høre det!!!) og så snakker jeg lidt til hende
Det er så hvad jeg gør
maj 2010
Følger: 115 Følgere: 111 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 405
aug 2010
Fra naturens side er det jo en skrækkelig ting at udsætte sin hest for, men det bør man bare kunne, som man burde kunne klappe på sin hest, men det kræver tilvænning hvis det skal opfattes positivt
jun 2009
Følger: 157 Følgere: 152 Heste: 2 Emner: 57 Svar: 1.382
Jeg ser dog heller ikke noget galt i at klappe hesten, bortset fra hvis man virkelig klapper til, så det kan høres - som jeg har set mange gøre. Mange topryttere gør det også, fordi de vil vise deres glæde og ros overfor hesten, men det bliver bare lige en tand for voldsomt, synes jeg.
<b> Lotte D </b>
Vi kan jo også mærke fluer og myg, og dem bliver vi også irriteret af? Men jeg kan altså godt tåle at få et skulderklap eller noget i den dur, men jeg kan jo selvfølgelig kun tale for mig selv
jun 2009
Følger: 157 Følgere: 152 Heste: 2 Emner: 57 Svar: 1.382
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
Han ser det som ros, og kan blive helt "høj" af et par klap (: Med jeg nusser ham også ofte på skulderen under ridning (:
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
nov 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 431
Med nappe er det lidt ligesom heste jo egentligt napper hinanden med tænderne når de står og klør hinanden. Min pony elsker når man går det op langs undersiden af halsen
feb 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 55 Svar: 535
Debat: At klappe sin hest.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside