{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

" Den " type hest {{forumTopicSubject}}

Kender du den type heste - måske ejer du den, den type hest/pony der svinger meget i humør og "lyst" til tingene.

Du kan komme ud til den også er den den ene dag ret så energisk, tager gerne en fuld galop i meget højt tempo og er med på det hele. Hesten er i det her humør også selvgående og derfor glimerende på en dressurbane. Signalerne sidder bare, hesten lytter til det mindste vink og der hele kører.

Så er der dage hesten nærmest ikke er til at drive ud af stedet, alting foregår i slovmotion og INTET kan motiveret den - ikke andre heste i godt humør, ikke godbidder, ikke dit og ikke dat.
Signalerne virker ikke rigtigt, der skal "markeres" før der er reaktion og hesten er på ingen måde selvgående ej heller på en tur, ej heller fra jorden eller spring.
Hesten virker mest af alt som en man lige har vækket i en middagslur som bare ikke gider op.

Denne her type kan man heller ikke regne noget ud fra når man trækker ind fra folden. Den kan være lige så rolig, men når man sætter sig op så være opmærksom og energisk og modsat.
Måske den virker energisk når man trækker den ind fra folden - men så får man en komplet anden reaktion når man hopper op.

Der er intet mønster i hvordan hesten er. Dvs. du kan ikke regne med en frisk hest fordi den har haft fridag, men du kan heller ikke regne med en træt, fordi den har været redet på en god lang tur i godt tempo eller dressur dagen før.
Absolut intet mønster. Heller ikke med årstiderne.

Har du sådan en hest - part på en måske?

Hvordan træner du din hest? Tilrettelægger du din træning efter hestens "humør" - dvs "trætte" dage så er det tur, energiske dage spring og dressur? Hvad bruger du hesten til dressur, tur osv. ? Har hesten en knap hvor der kan tændes for "energien" ?

Fortæl fortæl :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  " Den " type hest
  • #1   11. feb 2012 Min hest er vel lidt sådan. Ihvertfald meget skiftende humør, og det er aldrig til at vide hvordan hun er, den pågældende dag. Tit kan jeg sidde i skolen og tænke "tror jeg vil ride en tur i dag.." men når så jeg kommer ud i stalden, er hestens humør slet ikke til en tur, og så må jeg fx ride dressur istedet. Ligesom jeg nogle gange tænker, at jeg rigtig er i arbejdshumør, så nu skal jeg træne dit og dat i dressur - så kommer jeg derud, og kan mærke at hesten ikke lige har temperamentet til det den dag, og så må det blive noget andet.

Jeg synes dog efterhånden jeg kan se en sammenhæng med vejret fx og jeg er begyndt at kunne forudse hvilket humør hun har - sådan nogenlunde. Ved ikke lige hvordan jeg tilrettelægger træningen. I starten føjede jeg hendes humør, men nu er jeg begyndt at blive mere 'stædig', så har jeg bestemt at det skal være tur, så skal det være tur. Så kan det være, at det kun bliver en kort tur. Men har jeg først sat mig op og givet tegn til noget, så er det sådan det bliver. Hun er efterhånden også blevet meget god til at acceptere det. Det betyder self. ikke at jeg tvinger hende ud på en 3 timers lang tur, hvis hun har en af sine dårlige dage, og stejler for hvert skridt. På de dage bliver det kun en kort tur, og så snart hun går pænt vender vi snuden hjemad. På den måde, kan jeg nu ride forholdsvis lange ture, selvom hun fra starten har sagt at hun ikke vil.

Kan også overtale hende til almindelig dressurarbejde, selvom hun er overivrig og hellere vil noget andet. På de dage træner jeg tempoarbejde, og skifter hele tiden volter, rider meget lidt på hovslaget osv. På dage hvor hun er doven og ugidelig, kan jeg stadig ride dressur - men så er det mere 'roligt' og stabilt arbejde, fx ligeudretning osv.

Spring har hun altid lyst til, også bomarbejde.

• #2   11. feb 2012
    Altså jeg har en ny hest hver dag smiley

Den ene dag løber hun afsted, reagerer ikke på mine halvparader osv. og er generelt MEGET oppe at køre.

Den næste dag er hun nogenlunde stille og rolig, og reagerer pænt o.O

En helt tredje dag er hun stiv som et bræt, og den næste dag blød som smør i hele kroppen..

Jeg aner aldrig, hvad jeg kommer ud til smiley

Min træning bliver ikke planlagt på den måde, da jeg ikke KAN planlægge med Mirell på den måe smiley hvis hun har mange dage i streg, hvor hun bare er vild og løber afsted, så plejer jeg at smide hende en tur i hallen så hun kan slå en kæmpe skid - nogle dage hjælper det, andre dage ikke..

De dage, hvor hun løber afsted koncentrerer jeg mig om at få hende til at vente. Slappe af, bruge ryggen og vente vente vente. Laver INGEN samlende øvelser på disse dage, kun løsgørende øveler, da hun har det med at stille sig alt for højt i nakken og smide rygge på sådanne hidsige dage smiley
    Disse dage rider jeg indtil jeg får den ønskede reaktion - nogle dag 60 minutter, nogle dage halvanden time, og andre dage længere smiley

Når hun til gengæld er super god og afslappet laver vi øvelser! Øvelser og atter øvelser, og samler og får hende rigtigt til at spadsere derud af - og så nyder jeg hvert eneste minut smiley

Så på den måde kan man godt sige, at jeg rider efter, hvordan hun er den pågældende dag, men det bliver man jo nødt til? smiley Hvis jeg samler hende sammen, når hun er vild hidsig og smider ryggen, hvad får jeg så? Ikke rygmuskler i hvert fald smiley

Hvis jeg selv har en dårlig dag rider jeg kun let eller laver noget andet med hende, for ikke at påvirke hende negativt. Hvis hun er så strid, at mit temperament blusser op tager jeg ned i skridt og holder en skridtpause og samler mig selv sammen.

En hest som dem er nemlig ret så frustrerende at arbejde med, hvis man har nogle mål man gerne vil nå - derfor fokuserer jeg meget på mit eget humør, sindsstemning og indvirkning.

• #3   11. feb 2012
    Og nå ja - jeg bruger udelukkende Mirell til dressur smiley
    Hun kommer aldrig på tur eller springer eller lign.

Hvis jeg ikke rider dressur er hun løs, bliver longeret eller får lov at løsspringe meget små lave spring..

Så jeg har ikke så mange muligheder smiley Dressur, dressur og atter dressur..

• #4   11. feb 2012 Alasho er lidt sådan, ikke så sletm :-).

Men man kan heller ikke mærke det under opsadlingen eller noget, først når det "seriøse" skal til at ske ;-).

men jeg syntes det er fedt med sådan nogle heste smiley

• #5   12. feb 2012 Delvist men slet ikke så slemt og han kan altid overtales til at yde mere end han selv synes er passende - så afkorter jeg træningssessionen tilsvarende selvfølgelig.

Man må bare tilrettelægge sin træning ud fra hesten.
    Nogen gange har jeg tænkt "I dag skal vi gå en tur" men når jeg så kommer ud til hesten er han i et fint og friskt humør så det er mere fornuftigt at træne i longen. Så gør vi da bare det smiley

• #6   12. feb 2012 Sådan er alle heste vel? smiley Præcis som vi mennesker kan have gode og dårlige dage. Hvis jeg kommer ud til min hest og kan se han har en dårlig dag, så dropper jeg at træne og hygger med ham i stedet. Næste dag kan han så være helt fantastisk igen smiley

• #7   12. feb 2012 Svampebob er rigtig meget "den type hest". Og jeg tilrettelægger min træning 100% efter hans humør, da han er så "skrøbelig" og det nytter alligevel ikke noget at være hård overfor ham, da han bare slår fuldstændig fra i hovedet så.. har prøvet - og jeg endte i sandet ;o) En anden gang skulle vi over den meget frygtede bro som vi har kæmpet med i laaang tid, og jeg skiftede taktik (ren og skær frustration) og prøvede at være bestemt og lidt hård og bruge "Kan du SÅ!"-tonen.. jeg endte med at stå der med en hest der ikke gå over broen i 1½ time. Og så finder man pludselig ud af, hvor stærke heste egentlig er - selv små heste ;o)
    Så jeg tager altid hensyn til hans humør, men er på den anden side også ALTID konsekvent, da træningen ellers ikke ville nytte noget. Når jeg siger han skal noget, så skal han gøre det - uanset hvor lang tid det tager. Men de dage jeg kan mærke han ikke rigtig har hovedet til det, forlanger jeg bare ikke lige så meget af ham :o)

Aleida har selvfølgelig også nogle op-og-ned-ture (og så er der jo lige unghestedagene, hvor hun er meget sprælsk :b) men jeg ved nogenlunde altid, hvor jeg har hende. Og selvfølgelig tager jeg også hensyn til hendes humør og lyst, når vi træner - men den kan godt strammes mere end Svampes, og hun kan godt tåle lidt af "Kan du SÅ!"-tonen ;o)

• #8   12. feb 2012 Krikken - hvad med din part? :o)

• #9   12. feb 2012
    Well med Zolo og lige så da jeg havde Maja, der bliver jeg nød til at tilrettelægge træningen efter hans humør :o)

Er han dvadsk og uenergisk - så kan man på ingen måde ride dressur. Man kan træne 117 overgange, frem signaler osv. - hesten reagere ikke bedre af den grund og bliver ikke mere energisk.
    Så derfor, er sådanne dage tur dage hvor han måske liver op, måske ikke og derfor skridter jeg kun i ½ times tid og laver noget tricks fx.

Der er intet ved at ride dressur på en uenergisk hest, på ingen måde selvgående der ikke reagere på ens signaler men skal tappes kraftigt på røven, er umulig at få i galop og går meget langsomt...

Så hellere tage en skridt tur som man begge slapper af og nyder smiley

• #10   12. feb 2012 Helt enig :o)

Kommentér på:
" Den " type hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce