{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.379 visninger | Oprettet:

Splash {{forumTopicSubject}}

Hej nørder smiley hehe
Jeg har lige fået at vide at min dejlige nye ishoppe http://hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=177953 , som er broget, har splashgen, set ud fra at hun har det man kalder menneskeøjne, også kaldet halvt ringøje vidst .
Men så kom jeg lidt til at tænke på, skal man så passe på med hvad man bruger af hingste på hende ?
Kan der ske noget ved at man bruger en splashhingst på hende ? smiley
Fortæl endelig en masse om splashgenet, synes det er meget spændende :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Splash
  • #1   13. feb 2012 min araber dreng har også splash gen.. dog har han ikke mennese øjne..

har købt anne ussing bog om farvegenetik kan lige prøve at slå splash op

• #2   13. feb 2012 De blå øjne behøver ikke betyde splash, da der er en række andre gener der også giver dette.
    Men hans blis minder meget om en splash blis.

Genet er ikke letalt, så du kan roligt bruge en splash hingst.
    Man mener at det er en inkomplet dominant gen, hvilket betyder at heste der er heterozygote for genet (har et enkelt splash gen) kun får eks. en stor blis og sokker, hvorimod en hest der er homozygot for genet (har to splash gener) bliver broget, ofte med det hvide startende på bugsiden, som om hesten har været vendt på hovedet før den hvide maling blev hældt udover.

Jeg tror din hest er tobiano broget + et enkelt splash gen.

• #3   13. feb 2012 Evt. både tobiano og 2 splash gener nu hvor jeg kigger nærmere efter. Da det ser ud som om hendes hvide krydser hele buglinien... jeg kan lige poste et billede i et forum på facebook hvis det er ok med dig?
    Der er nogle der er super gode til at bestemme hvilke type broget der er tale om.

• #4   13. feb 2012 Er det ikke ved splash at blissen oftest er 8-tals formet ved 1 gen? Tror på ingen måde på at hun har 2 splash gener...

• #5   13. feb 2012 Blissens form afhænger ikke af om der er et eller to gener... men derimod om det hvide breder sig til kroppen, eller forbliver i hovede og på ben smiley

Hælder stadig mest til homozygot splash... evt. + tobiano... når hun er så hvid som hun er og alligevel har farver over ryglinien, så må hun næsten være splash broget.

Hun er ikke kun tobiano tror jeg...

• #7   13. feb 2012 Hmm, taler vi mon egentlig om det samme, jeg taler om splashed white, men måske mener du sabino splash?

Hvis vi begge taler splash white, menere jeg i høj grad at blissens form er afslørende for om der er 1 eller 2 gener.

De homozygoter jeg har set, har alle haft hoveder der har set ud som om de har haft fjæset dyppet i en spand maling, på samme måde som kroppen. Derfor nægter jeg at tro på at hesten her er homozygot...

• #8   13. feb 2012 Og Pia, det må være din hoppe Adele du mener.
    Hun er en form for sabino, men ikke splashed white. At folk kalder sabino stænk på kroppen for splashed, er bare et andet ord for sabino, og gør tingene ret forvirrende...

• #9   13. feb 2012 Eðall Hestar ! Er hendes hale ensfarvet hvid hele vejen ned? Kunne godt se ud som om den måske er 2 farvet, eller er den bare lidt beskidt?

• #10   13. feb 2012 Hun har ikke blå øjne, men halvt ringøje, altså meget hvidt i den ene side af øjet

• #11   13. feb 2012 Hun har jo en ål midt på ryggen hvor hendes ene plet er og den er nærmest fortsat ned i halen, så midten af halen er rød . Men det ikke ret meget smiley

Men nu vi så snakker blis, min anden hoppe (glodis som jeg også har herinde) har en stor bred blis, hvordan får jeg avlet det videre . Der skal jeg vel bruge en hingst der også selv har blis eller hvad ?
    Har indtil videre kun fået stjerne ud af hende

• #12   13. feb 2012 Men Anne det gør du bare, mht. facebook, vil gerne ha al den viden omkring det jeg kan få smiley

• #13   13. feb 2012 Thomas det er splashed white jeg mener smiley
    Der er ikke noget der hedder splashed sabino smiley
    Og jeg har set mange splash brogede der ikke havde den ekstreme blis du omtaler.

Jeg prøver at poste et billede så .)

Hvis du vil have sikkerhed kan du jo bare teste det smiley
    Der er lige kommet test for 3 af de forskellige splash gener.

• #15   13. feb 2012 Nå hun er helt sikkert splash, og da hendes mor er ensfarvet uden aftegn må hun være heterozygot. Derfor tror jeg også det er næsten sikkert at sige at hun er både tobiano og splash når hun har så meget kropshvidt.

Hendes far er eftersigende også både splash og tobiano...

• #16   13. feb 2012 Claire: Jeg bruger U.C. Davis...
    http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php

Hvis du vil teste en af dine heste en dag kan jeg godt hjælpe dig.

Det kræver kun en hårprøve som du selv kan udtage.

• #17   13. feb 2012 Er godt klar over at der ikke er noget der hedder splashed sabino, men at ordet splash, ofte bruges om sabino aftegn på kroppen. Og jeg tror en del blander de 2 ting sammen, så var i tvivl om vi var igang med det her:)

Vil gerne se billeder af nogen homozygoter jo, uden dyppede hoveder:)

• #18   13. feb 2012 Ok.. har bedt folk om at sende billeder af deres splash heste og test resultater for genet.

Synes nemlig selv at det ikke altid er helt som teorien foreskirver.
    Synes også selv at jeg er stødt på en del der er brogede på trods af at de må være heterozygote...

• #19   13. feb 2012 Takker.

Fandt selv en homozygot uden megen blis, en gotlænder, vidste ikke engang de kunne være splashed...

(link fjernet)

• #21   13. feb 2012 Har de testet den? For den er jo netop ikke broget og har kun aftegn...Det kunne derfor være spændende at høre om de rent faktisk har testet den homozygot?

• #22   13. feb 2012 Signe: Tror ihvertfald at den er både Splash og tobiano... men om den er homozygot for splash er svært at sige synes jeg. Hvis ikke den var tobiano ville jeg sige ja, men det kan snyde når der er flere brogede gener inde over smiley

Men hvis du får hende testet må du endelig sige til!!

• #24   13. feb 2012 Det er også helt nyt... kom i forrige uge mener jeg smiley

• #25   13. feb 2012 Men det er indtil videre kun 3 forskellige splash gener man kan teste for... flere er helt sikkert på vej smiley

• #26   13. feb 2012 Den jeg linkede til var testet homozygot, man kan se det på halen også, hvor spidsen er hvid, det være et ret sikkert kendetegn også. Men mange homozygoter er ikke brogede som sådan...

Signe og Lif:
    Igen tror jeg absolut ikke at at den er homozygot for splashed white. Det er altså et fåtal, mener jeg, der ikke har mere eller mindre hvidt hovede af homozygoterne.

• #27   13. feb 2012 Jo men stort set alle heterozygoter er ikke brogede, men har kun aftegn.
    Det er derfor jeg synes det er spændende med dem der er homozygote uden at være brogede, da det eftersigende ikke skulle være muligt, men jeg har bare aldrig rigtig troet på det...
    har du et link til en side med den hest du viste?

• #28   13. feb 2012 Det var inde under denne side og de links der er lagt ind her...
    http://colorgenetics.info/equine/forum/horses-have-been-tested-splashed-white-page

• #29   13. feb 2012 Og forholdsvis mange af homozygoterne er ikke decideret brogede, men med masser af hvidt i hovedet;)

• #30   13. feb 2012 Nej det var også det jeg tænkte... må hive fat i hende Anne Ussing igen....

• #31   14. feb 2012 Fandt lige forældrene til hende jeg linkede til, og de har godt nok ikke meget aftegn, der tyder på at de bærer splash gen, så mon ikke at mængden af hvidt på homozygot afkom afhænger en del af mængden af hvidt på heterozygot...

(link fjernet)

http://uploads.ifokus.se/uploads/e36/e36dc369dd8adfcd20906e7fb24c33e5/dontie.jpg

Mener at have læst engang at kun små aftegn et tilladt blandt gotlands russ, så hvis man ikke har avlet på heterozygoter med store aftegn førhen, vil der vel hovedsagligt være minimalt udtrykte splash white heterozygoter tilbage, som også får minimalt udtrykte homozygote afkom?

• #32   14. feb 2012 Ja det er sikkert noget i den dur... der er jo teorier om at seperate gener koder for udbredelsen af de hvide områder, ved eks. aftegn så det kan vel sagtens være det samme for broger.

Det er jo lidt ligesom Fjordhestene der er avlet på lys shade i så mange generationer, at de nu har den helt lyse karakteristiske gule farve, modsat alm. bay dun, der jo er betydelig mørkere.

Kommentér på:
Splash

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce