15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Appelbos Flash SH 570 {{forumTopicSubject}}
Jeg sad og kiggede lidt efter hingst og faldt over Äppelbos Flash, som er kåret i 2 kl A, jeg var inde på hestedata og inde på hans bedømmelser for at se hans højde, kan se at han er kåret både i 2007 og 2008, så går selvfølgelig ind og læser begge beskrivelser.
2007:
"Pony af særdeles god type. Kønt hoved, godt hårlag. Særdeles god, stærk kropsbygning. Særdeles god overlinie. Lemmerne særdeles føre og velproportionerede. Bevægelsen særdeles god med god fremdrift i skridt og trav, korrekt shetlandspony-bevægelse."
Karakterer: 99999=45 point, selvfølgelig 1. kl.
2008
"Pony af god type med et kønt hoved og godt øje. God hårvækst. Lidt lavt ansat hale. Velbygget med god knoglestruktur. Kort i nakkestykket. God underarm og underlår. For meget vægt på skuldrene. Passende føre og rene lemmer, gode piber. God, lige bevægelse i skridt, men savner mere haseaktion, smal fortil. Smal og savner mere aktion bagtil i trav."
Karakterer: 88877=38 point, 2 kl A
Det giver årsag til flere undringer fra min side.
1. Hvorfor stille en hest til kåring igen der er kåret med så flotte karakterer og beskrivelse? (Han er fra 1999 og altså 8 år første gang han stilles)
2. Hvordan kan der være SÅ stor forskel på kåringen af den samme hingst ved to på hinanden følgende år. Der er jo tale om en voksen hingst, hvis kåring forringes i høj grad.
3. Hvorfor ikke stille den igen, men den beskrivelse den har fået første gang...
Er der nogen af jer der så hingsten til kåringen én af årene eller begge?
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
feb 2010
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Kan godt se at han er uden for konkurrence i 2007 (måske pga DNA), men hvis årsagen er championatet, så tror jeg da at jeg havde forsøgt igen, med den kåring bag sig, og de resultater han har fået til dyrskuer.
Det mest skræmmende synes jeg dog også er forskellen på kåringen
feb 2010
Giver dig ret i, at det er utroligt der kan være SÅ stor forskel på bare 1 år, men det må jo hænge sammen med foderstand og den træning man har lagt i ham...
jan 2006
feb 2010
Jeg er så godt som 100 % sikker på, at det er pga. championatet at han blev stillet igen- det er det jeg har hørt - og hvorfor ellers gøre det?
jan 2006
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 27
feb 2010
jan 2006
Hvorfor stille ham igen når han slet ikke var kåringsklar (Har de virkelig troet at han var championat potentiale på den måde?) For selvom han ikke blev oprangeret gælder den første kåring vel alligevel (indtil han blev stillet anden gang), eller det gjorde den måske slet ikke?
Og så kan man jo undres endnu mere over at nye ejere ikke har stillet ham igen, det betyder jo altså noget for salg af afkom om der står 2 A eller 1 x i stamtavlen ud for faren vil jeg da mene, det er jo ikke alle købere der kigger tidligere kåringsresultater og dyrskue resultater
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Hun er født i 2000.
I 2005 blev hun kåret i 2.kl.B
Hoppe af kun jævn god shetlandstype, meget uudviklet for alderen, men med et kønt hoved og venligt øje. Ret god dybde, men kort forpart og svag bagpart. Fine og muskelfattige lemmer, men god harmoni i forlemmer og gode hove. Bevægelsen er lige og indundergribende i både skridt og trav. Mere ledaktion ønskes i trav.
66766 = 31 point.
Nr. 9 af 10
I 2007 blev hun kåret i 1.kl.
Køn pony af særdeles god type. Kønt koved og godt øje. God halslængde. God kropsbygning med god overlinie. God brystdybde. Halen lidt lavt ansat. Lemmerne særdeles føre, rene og velproportionerede. God længde på underarm og underlår. Bevægelsen særdeles god i skridt med god energi og bevægelighed i skulderen, dog lidt smal fortil. Særdeles godt indundergreb i trav, med god aktion i skuldre og haser.
98999 = 44 point
Nr. 3 af 7
Det er da også lidt af en point forskel
Har så set et avisudklip med et billede af hende fra 2005, hvor hun ser virkelig tynd og sølle ud, så hvis hun har set ligesådan ud vil kåringen kan jeg godt forstå hun fik lave point, men så er 13 point forskel alligevel ret vildt!
Og at hun kan gå fra 66 til 99 i bevægelser synes jeg også er rimelig vildt. Det var jo bestemt ikke fordi hun var hæmmet af overvøgt første gang hun blev stillet.
jan 2006
Her er der tale om en hingst på 8 og 9 år, som man vælger at genstille efter at have fået topkarakterer, og som det lyder til ikke er blevet trænet op til genstilling.
okt 2004
Jeg tror det der er sket her er at der er givet for lave bevægelsespoint i forhold til beskrivelsen i 2005.
"Bevægelsen er lige og indundergribende i både skridt og trav. Mere ledaktion ønskes i trav"
Det lyder ike som 6-tals bevægelser i mine ører.
Og en 5 års hoppe er mere eller mindre færdigudviklet efter min mening. Men selvfølgelig kan hun jo have været for tynd til kåringen, men derfor synes jeg stadig det er fuldstændig urealistisk at hun kan ændre sig 13 point!!
jan 2006
okt 2004
Jeg ved godt at nogle hopper ikke er helt færdige som 5 års, men det kan dælme ikke være så meget de mangler at det skal kunne forklare en forskel på 13 point. Måske en forskel på 6-7 point ja, men 13 point???
Det er vildt i mine øjne. Og ja det er jo desværre set før
sep 2011
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 39
Ved den første kåring, kunne de ikke finde hans chip, og han kunne derfor ikke deltage i championatet.
Derfor stillede vi ham igen, hvor han desværre var i alt for rigelig kondition - hvilket gjorde at han var helt anderledes at se på.
Til alle jer der kommenterer dårlig træning, er dette slet ikke tilfældet! han havde i forvejen været udstillet rigtig mange gange, og var derfor lige så godt fremvist, som alle andre gange han har været med.
Synes faktisk det er skuffende at tale sådan på HG, hvorfor ikke spørge os direkte, istedet for at lade en fjer blive til fem høns
For os var det ligegyldigt, for han er jo den samme hingst uanset hvad, og han avler kanont!
sep 2011
Han er bestemt en rigtig dejlig hingst, som har en masse positivt at bidrage med.
Er ked af hvis jeg har trådt nogen over tæerne for det har bestemt ikke været min hensigt.
jan 2006
Der er vist ingen der skriver at han ikke var lige så godt fremvist anden gang, blot at han bar for mange kg og ikke var i samme form som første gang han blev stillet, hvilket du jo også selv skriver.
At vi så er flere der mener at en overvægtig pony til en kåring ikke er trænet og klargjort optimalt, er jo noget helt andet.
Nu skrev jeg også tråden herinde fordi jeg synes der er voldsom stor forskel på både beskrivelse og karakterer til de to kåringer, og ville derfor høre om nogle havde set ham begge gange, og havde en vurdering på om den store forskel var rimelig, eller der bare er så kæmpe stor forskel i dommernes bedømmelser fra år til år.
(Her har jeg samtidig i baghovedet det kæmpe spænd vi har set på karakterer til M&M shows, hvor jeg mener at en af dommerne, også fungerer som international shetlænderdommer, og dermed dømmer vores kåringer)
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 39
Men vi laver vel alle fejl af og til, set i bakspejlet var det jo dumt at stille ham igen, men det var kun et spørgsmål om at han på det tidspunkt var en af de bedste hingst i DK ( synes vi i hvert fald)
men jeg havde trænet ham ligeså meget som alle de andre gange, og det var nødvendigt med meget træning af ham, da han ville rende sidelæns ellers.
Vi har vel også alle prøvet at have en pony med, som ikke var i "show-humør"
Appelbos Flash SH 570
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside