Verdens dårligste omgang træning :( {{forumTopicSubject}}
Jeg måtte lige dele det her med nogen.
Det gik bare så dårligt, at jeg begyndte at tude til sidst...
Jeg er virkelig frustreret.
Jeg overvejer at sende hende i træning, men er det nu også det rette?
Jeg ved godt, at dette indslag er langt, men jeg har seriøst opgivet.
Jeg har denne her ellers fantastiske hoppe Atla, som bare er vidunderlig. Problemet er, at hun er meget svag på højre side. Dvs. hendes venstre side er meget stærkere end den højre, og hun går faktisk konstant med hovedet mod venstre, hvilket gør, at hun går skævt.
Min gode veninde og underviser siger, at jeg skal træne hendes højre side via løsning af hendes ganache, fordi hun ikke har ganachefrihed. Det gør man via noget lignende versader og sådan.
Min veninde og træner tog med mig på en skovtur i går, hvor hun trænede Atla i det, og det gik rigtig fint. Træningen gjorde også, at Atla igen begyndte at vælge tølten, som hun gjorde førhen (hun har haft en længere periode, hvor hun fuldstændig har fravalgt tølten), så jeg kan jo se, at det hjælper.
Min underviser siger så da vi kommer hjem, at det er vigtigt at jeg holder det ved lige, og at jeg i den kommende uge var nødt til at træne et kvarters ganachefrihed med hende om dagen, for at hun virkelig forstod, hvad det egentlig var hun skulle.
Derfor tog jeg hjem før skole (skal først møde sent) for at træne hende i pisse regnvejr. Fuck nu det.
Jeg går igang, men Atla er dybt forvirret over, hvad det er jeg vil have hende til. Atla og jeg er normalt skidegode venner, og det har jeg svært ved at ødelægge.
Men træningen gik af h...... til og til sidst nægtede Atla at gå frem. Det eneste hun gjorde var at bakke uanset om jeg forlangte noget af hende, eller sad stille på ryggen.
Jeg ringer så til min underviser og fortæller, at jeg er dybt fortvivlet, men hun siger, at jeg skal blive ved, og at Atla kun går i baglås, fordi hun endnu ikke har forstået princippet. Jeg fortsætter og fortsætter og værre og værre bliver det.
jeg prøver at tvinge hende frem, jeg prøver at gå ved siden af hende på jorden, jeg prøver at rose hende og at skælde hende ud når hun bakker, men INTET hjælper.
Jeg ringer så igen til hende, og hun siger, at jeg så skal prøve at sætte hende i longen og få hende spændt til højre med hovedet og drive hende frem på volten samtidig.
Det får så Atla til at flippe fuldstændig ud. Hun stoler normalt blindt på mig, og følger mig som en lille hund, men det eneste hun gjorde var at nægte at lade mig komme i nærheden af sig. Til sidst ender jeg med at få lov til at nærme mig hende, men på daværende tidspunkt har jeg givet op. Det duer simpelthen ikke.
Jeg kan bare ikke... og det må jeg acceptere. Jeg tudbrøler, fordi vi normalt har det fedeste forhold, men at hun kan blive så dybt frustreret over træningen, at jeg ikke engang må nærme mig hende - det får mig til at stoppe. Jeg tudbrølede bare bagefter, og stod og krammede med hende. Jeg tror ikke, at hun var i tvivl om, at jeg ikke mente noget ondt med det, men hun vidste jo bare ikke hvad hun skulle.
Min træner siger, at hun bliver stiv som et bræt, og at jo længere tid der går, uden at hun bliver løsnet op, jo sværere bliver hun at rette op nogensinde.
Men jeg må ærligt erkende, at så længe hun ikke forstår hvad øvelsen går ud på, så længe vil jeg ikke prøve på det.
Jeg er nået dertil, at jeg overvejer at sende hende i træning, for jeg kan ikke selv. Hun er jo mit barn, og man kan jo ikke være hård ved sine egne børn... min træner siger, at det kræver tålmodighed, men hvis hun reagerer sådan, så er der altså et eller andet galt. Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Min træner siger, at i går på skovturen havde hun fremdrift, fordi Ásbjörn og jeg bare red videre, så hun var nødt til at følge med, men når jeg har hende selv, så kan jeg bare ikke.
Hvad skal jeg gøre? Jeg er dybt frustreret og dybt ked af det. Det var aldrig meningen, at det skulle ende sådan.
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 565
Det gik perfekt i går, da min træner og jeg var i skoven. Jeg fik også selv lov til at prøve hende i går, hvor hun fint forstod hvad jeg mente. men i dag forstod hun det slet ikke.
Jamen jeg er da også 210 % sikker på, at Atla var rigtig rigtig ked af det. Hun er bare så sød, så jeg kan SLET ikke holde ud at se hende sådan. Det var virkelig synd for hende. Det var også derfor jeg græd. Ikke fordi hun ikke gjorde det rigtigt, men fordi jeg havde kørt hende så langt ud, at hun blev så ked af det.
Jeg får helt tårer i øjnene igen, når jeg tænker på det. Det var virkelig den værste omgang træning, jeg nogensinde har oplevet. Kæft det gik dårligt.
Jeg vil prøve det du siger. Jeg tror bare, at jeg har brug for en mere specifik islændertræner, som ikke kun er her en sjælden gang i mellem. En som kommer oftere. Det er bare svært, når man bor ude på landet, hvor ingen ridelærere gider køre ud. Og jeg har ikke trailer eller trailerkørekort, så jeg kan ikke køre med dem.
For pokker. Jeg er virkelig ked af det lige nu.
Men jeg er glad for, at du kan forstå mig, Signe. Det er rart at høre, at det ikke kun er min hoppe, som bliver forvirret og slår i baglås, når hun ikke forstår mine signaler.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Husk at holde hovedet koldt når du rider, hvis du bliver hidsig i sadlen vil træningen altid gå i hårknude. Husk at når noget kikser er det ALTID DIN EGEN FEJL. Aldrig hestens. Det er fordi du ikke giver hende de rigtige signaler eller den rigtige hjælp. Du har bare brug for mere hjælp fra din underviser.
Hvis du synes det er mere end du kan klare lige nu bør du nok sende hende i træning, men du må bare huske at hvis du ikke lærer det også, så vil i altid støde på det samme problem igen, før eller senere. Men for guds skyld tænk over hvem du vælger til at træne din hest! Det er ikke alle der er lige god til det med at give hesten tid. Og tålmodighed er en meget vigtig ting, især i forhold til dit problem.
nov 2009
Jeg havde tænkt, at hvis jeg sendte hende i træning, så ville jeg selv op og være en del af det. Du ved... så jeg ligesom også selv fik instrukser i, hvad det var jeg gjorde forkert.
Kan du anbefale nogle steder, hvor man kan få dem i træning?
Det med undervisning, er som nævnt i min besked til Signe, skidehamrende svært. Ingen gider at køre helt herud, fordi jeg bor ude i ingenting. og jeg kan ikke selv køre med dem.
Jeg bliver 20 år til juli, så jeg regner med at ønske mig et trailerkørekort til den tid, men det er jo først om flere måneder. puh ha...
nov 2008
Det kan jo være det er det der er sket for jer den dag. Hvis hesten har en dårlig dag skal man ikke fortsætte træningen på samme måde som man havde tænkt først, så skal man gå et par skridt tilbage og træne noget man ved den kan så den får følelsen af succes. Det er vigtigt at man ikke bare kører på og presser hesten og prøver at tvinge sin vilje igennem, det giver bagslag.
nov 2009
Det var virkelig sådan noget jeg havde brug for.
Jeg vil da prøve kiropraktor. Det lyder som en god løsning.
og jeg er enig med LadyBlackSheep i, at det kun gør det værre, at tvinge hesten til noget og presse på. Det gjorde virkelig det hele værre
Jeg har virkelig ødelagt både Atlas og min egen dag. :'/
nov 2009
Tak.
nov 2009
nov 2008
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Jeg har selv haft min hund til Charlotte Frigast, og det var for sindssygt så stor en forskel hun kunne gøre med en behandling. Hunden havde alvorlig hofteledsdysplasi, og spændte derfor frygteligt op i bagparten, men han var altså som ny når Charlotte havde knækket ham på plads.
Min hest skal også til kiro snart - bare "for sjov", for jeg synes at hun har lidt problemer med balancen på venstre volte.
nov 2008
nov 2008
mar 2010
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 185
jul 2007
Følger: 35 Følgere: 47 Heste: 12 Emner: 13 Svar: 120
Jeg rider lige nu en lækker hoppe, som har været redet at nybegyndere stort set hele sit liv. Hun har stort set hele tiden valgt trav før tølt og lige som din gik hun hele tiden med hovedet mod venstre side. Dette sagde ejerne at det har hun altis gjort.
Jeg har nu redet hende i 2½ uge. Nu går hun med hovedet lige ud, lige meget om jeg har i tøjlen eller ej. Hun er blevet SÅ glad for at tølte at man skal arbejde for at finde traven.
Dette er sket "bare" ved at ride øvelser som gør hende blød og smidig, til begge sider
Prøv evt. at starte med at lave øvelserne på den gode volte. Når det så går godt, kan du skifte til den anden
Håber I finder ud af det sammen, denne situation er da bestemt ikke holdbar. Held og lykke c",)
nov 2009
Jeg har tjek på at lave øvelserne på en erfaren hest, men eftersom Atla slet ikke reagerer på samme måde, som min tidligere dressurhest Fusse/Fourier gjorde, så aner jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg søger skam også med lys og lygte efter en underviser, som vil komme hele den lange vej ud til mig. Jeg bor bare ude i ingenting.
Det lyder super, at din hoppe har fået det bedre med tølten. Så er det jo også den rigtige vej det går.
Atla valgte ALTID tølten førhen, men de sidste fire måneder har hun klart fravalgt den
Men nej. Jeg har ikke tjek på, hvordan jeg bedst kan lære hende sådanne øvelser, og jeg må ærligt indrømme, at jeg hellere vil tage fat, hvis en anden har lært hende det først. For det gør virkelig ondt at se hende så frustreret, som hun var efter træningen i dag. Det skal aldrig ske igen.!
nov 2009
Jeg har trænet Atla både i går og i dag, og det er bare gået rigtig pænt!
Hun har lyttet rigtig fint og jeg har nok været mere markant med mine signaler.
Det går fremmad og hun er begyndt at forstå hvad jeg mener.
Jeg tror bare, at vi begge har haft en dårlig dag. Jeg kan allerede nu mærke en markant forskel på hendes skæve muskulatur. Hun er blevet mere ligeudrettet allerede
Tak for hjælpen alle sammen.
Jeres råd har været fantastiske
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 461
Han har fejldignostiseret min hest, og var i det hele taget ret uprofessionel!!
nov 2008
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 461
Jaer hver sine erfaringer
Jeg er bestemt ikke fan af ham, og er meget meget skuffet over hans arbejde med min hest!
Verdens dårligste omgang træning :(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside