{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
684 visninger | Oprettet:

Hoppekåring - Forberedelse og træning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Min 3-års hoppe Myklena er nu tilmeldt hoppekåring på Sjælland i sommerferien, men da det er første gang jeg skal have en hest med til kåring, tænkte jeg at der garanteret var et par kloge hoveder herinde der kunne hjælpe mig lidt... :b

- Hvordan træner man "paraden"? Jeg har læst, at hesten skal stå med venstre side mod dommerne, og at venstre side så skal være "åben". Problemet er, at det højre bagben ikke må komme foran bagknæet, men at hesten stadig skal stå naturligt på alle 4 ben. Hvordan træner man dette?

- Må man godt mønstre i en almindelig trense?

- Hvilke sko skal mønstreren have på?

- Er det rigtigt, at fjordhestene gerne må ligge lidt til den "store" side når de skal kåres?

- Myklena har tendens til at stå lidt skævt på bagbenene, tror i det kan trænes væk, eller skal vi prøve noget andet?

- Og til sidst: Har i nogle gode fif til, hvordan hesten bliver super lækker når den skal på banen?

Jeg håber i har tid og lyst til at hjælpe ;D

- Anna

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hoppekåring - Forberedelse og træning?
  • #1   20. jun 2012 Altså mønstreren skal være klædt helt i hvidt, så skoene skal også helst være hvide...

Mht. mønstring og "paraden" jeg øvede bare at Fanta skulle stoppe, og hvis hun ikke stod som hun skulle trak jeg hende lidt frem eller bakkede hende til hun stod som hun skulle og så roste jeg hende...

• #2   20. jun 2012 Mette: Super. Mit problem er at Myklena har bagparten for langt inde under sig når hun står, så hendes bagben kommer for langt frem :b. Har prøvet at "pirre" hende lidt med en pisk, men hun tager det bare længere frem så... Det kunne godt være der var en super smart teknik jo ;D

• #3   20. jun 2012 Det vil være en god idé at tage til et skue for lige at lurer af hvordan man mønstre, og du vil måske også kunne få en snak med en erfarende mønstre. Det er nemmer at vise hvad man skal gøre når man har en hest at vise med:)
    Og ja det er bare alm trenser man bruger når man udstiller sin hest.
    Husk sko som du let kan løbe i:)
    Avlsmålet for størrelsen på en hoppe er mellem 137-145, de acceptere større og mindre heste. Personligt kan jeg bedst lide dem høje...men det er en smagssag også i forhold til hvilken dommer der bedømmer.

Et fif jeg fik sidste gang jeg skulle udstille min hingst var at vaske halen i vaskepulver (til hvis vask) Dog må haleroden ikke blive vasket i det. HUSK at bruge noget med allergimærke. De hvide hår i halen bliver rigtig flotte hvide. Derudover bør man vaske hesten hale en gang om måneden, derved bliver den mere fyldig og nemmere at holde pæn.
    Et andet råd er at pakke hale ind når den er ren, evt med strømpebuks indtil du skal på banen. Tit bliver unge heste nervøs når de ikke er vant til at blive transpoteret og komme i byen, og så får de nem tynd mave...og der er ikke noget værre end en hale man har brugt lang tid på at gøre ren bliver møg beskidt igen.
    Held og lykke:)

• #4   20. jun 2012 Mange tak ;D
    Hun hører meget godt ind under kategorien i højden, men nu tænkte jeg mere på i "bredden", har hørt at man godt må fodre lidt ekstra på dem op til kåringen, hvilket jeg synes var lidt mærkeligt...?

• #5   20. jun 2012 De må hverken være fede eller for tynde til kåring... Begge dele går ud over hvordan den viser sig.

• #6   21. jun 2012 Okay smiley

• #7   21. jun 2012 Ja du kan ikke lave om på hendes bygning. Jo hvis den mangler volume, Jes (stutteri gilbing) forslog mig at ifole min hoppe i sin tid før jeg fik hende kåret da hun var meget spinkel. Jeg valgte at vente med at få hende kåret et år efter (hun var 4 år da hun blev kåret) og kan godt sige dig der skete ting og sager på det år. Udover at jeg fik en masse muskler bygge op på hende fik hun også mere volume (på den gode måde). Men hvis hesten er ''bred'' bygget er der ikke så meget at gøre, bare du er helt sikker på hun er i den korrekte foderstand:) Men det kan tage flere måneder at at få rettet op på;)

• #8   21. jun 2012 Hun er i rigtig fin foderstand, så jeg lader hende bare fortsætte som hun gør nu :b

Kommentér på:
Hoppekåring - Forberedelse og træning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce