Hoppekåring - Forberedelse og træning? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Min 3-års hoppe Myklena er nu tilmeldt hoppekåring på Sjælland i sommerferien, men da det er første gang jeg skal have en hest med til kåring, tænkte jeg at der garanteret var et par kloge hoveder herinde der kunne hjælpe mig lidt... :b
- Hvordan træner man "paraden"? Jeg har læst, at hesten skal stå med venstre side mod dommerne, og at venstre side så skal være "åben". Problemet er, at det højre bagben ikke må komme foran bagknæet, men at hesten stadig skal stå naturligt på alle 4 ben. Hvordan træner man dette?
- Må man godt mønstre i en almindelig trense?
- Hvilke sko skal mønstreren have på?
- Er det rigtigt, at fjordhestene gerne må ligge lidt til den "store" side når de skal kåres?
- Myklena har tendens til at stå lidt skævt på bagbenene, tror i det kan trænes væk, eller skal vi prøve noget andet?
- Og til sidst: Har i nogle gode fif til, hvordan hesten bliver super lækker når den skal på banen?
Jeg håber i har tid og lyst til at hjælpe ;D
- Anna
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 13 Emner: 642 Svar: 5.686
Mht. mønstring og "paraden" jeg øvede bare at Fanta skulle stoppe, og hvis hun ikke stod som hun skulle trak jeg hende lidt frem eller bakkede hende til hun stod som hun skulle og så roste jeg hende...
dec 2009
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 80
apr 2005
Følger: 24 Følgere: 61 Heste: 6 Svar: 352
Og ja det er bare alm trenser man bruger når man udstiller sin hest.
Husk sko som du let kan løbe i:)
Avlsmålet for størrelsen på en hoppe er mellem 137-145, de acceptere større og mindre heste. Personligt kan jeg bedst lide dem høje...men det er en smagssag også i forhold til hvilken dommer der bedømmer.
Et fif jeg fik sidste gang jeg skulle udstille min hingst var at vaske halen i vaskepulver (til hvis vask) Dog må haleroden ikke blive vasket i det. HUSK at bruge noget med allergimærke. De hvide hår i halen bliver rigtig flotte hvide. Derudover bør man vaske hesten hale en gang om måneden, derved bliver den mere fyldig og nemmere at holde pæn.
Et andet råd er at pakke hale ind når den er ren, evt med strømpebuks indtil du skal på banen. Tit bliver unge heste nervøs når de ikke er vant til at blive transpoteret og komme i byen, og så får de nem tynd mave...og der er ikke noget værre end en hale man har brugt lang tid på at gøre ren bliver møg beskidt igen.
Held og lykke:)
dec 2009
Hun hører meget godt ind under kategorien i højden, men nu tænkte jeg mere på i "bredden", har hørt at man godt må fodre lidt ekstra på dem op til kåringen, hvilket jeg synes var lidt mærkeligt...?
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 13 Emner: 642 Svar: 5.686
dec 2009
apr 2005
Følger: 24 Følgere: 61 Heste: 6 Svar: 352
dec 2009
Hoppekåring - Forberedelse og træning?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside