Scannet ej drægtig {{forumTopicSubject}}
Hejsa.. Sidder med en SÅ dårlig smag i munden lige nu. Min Oldenborger hoppe var til hingst 2 gange sidste år, og blev begge gange scannet IKKE DRÆGTIG. Nu 9 mdr senere ligger min elskede hest og er igang med at fole nede på folden. Jeg ringer straks efter min dyrlæge som kommer hurtigt og hiver et sort fint hoppeføl ud (Alt for lille, uden pels og gået i forrådenlse) Jeg har hele tiden troet at hun ikke var i fol, og har jo derfor haft hende afsted til hingst igen i år, men hun ville ikke komme i brunst. ( Det er jo så ret klart eftersom hun var i fol) Jeg har fodret hende som en normal ride/unghest, og har trænet hende som normalt.. Har jeg gjort noget forkert?
Og mit mest bekymrede spørgsmål er så, hvordan man sørger for at min elskede hoppe ikke bliver forfangen og syg efter denne LORTE oplevelse...
Sidder og græder snot over et lille væsen jeg ikke anede var på vej.. Og min Juvel står og er ked af det ude på folden..
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 124
En hoppe ude i stalden blev heller ikke scannet drægtig sidste år, men så ville ejeren ha hende undersøgt for cyster eller lignende, og så fandt de lige pludselig et foster.. Så man kan ikke altid stole på de der scannere..
aug 2006
Følger: 53 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 404
Men hvad skal jeg gøre nu med hende.. Foder?? Græs?? WHAT??
jul 2011
aug 2006
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Hvis du kan få hende til at stå med hovene i iskoldt vand, så gør det a 20 min et par gange om dagen. Og ja så ville jeg give metacam eller finadyne de næste par dage.
Og så ville jeg få dyrlægen til at skylle hende de næste par dage også.
Krydser fingre for din hoppe!
okt 2004
jul 2011
okt 2004
feb 2007
Følger: 273 Følgere: 253 Heste: 30 Emner: 173 Svar: 827
Har selv prøvet hvor hoppe blev scannet og der blev sagt hun ikk var ifol/kunne blive i føl... Året efter fik jeg så det dejligste hoppe føl... Så alt endte godt...
Men din oplevelse må bestemt ikk være rart for hverken dig eller hoppen..
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
Jeg kender flere der har fået hopper scanner ved dyrlæger (forskellige dyrlæger) hvor der er blevet overset et foster, og ejere så i ugerne op mod foling opdager hoppen pludselig sætter yver.
Du fik ikke undersøgt hoppen eller andet da den var ved hingst uden og gå i brunst?
Hvor længe er det siden hun var ved hingst i år? Hun er vel forhåbentlig ikke blevet sprøjtet i brunst?
Hvis jeg var dig ville jeg få hoppen skyllet minimum 3 gange for og få alle de bakterier ud som der måtte være efter sådan en omgang.
Føler med dig, mistede selv min drægtige hoppe i februar pga akut sygdom pga føllet var dødt i hende og hun ikke udstødte det. På under to timer gik hun fra og være frisk til bare og ligge uden og kunne rejse sig. Havde opgivet fuldstændig opgivet livet.
Hende valgte jeg og give fred da hun i forvejen havde astma.
aug 2006
Hun blev scannet i starten af april, for at se hvornår hun kom i brunst, og der mente min dyrlæge at hun ville komme iløbet at et par dage.. Hun stod så ved hingsten i over 1 mdr, da hun selvfølgelig ikke ville komme i brunst.. Ham der har hingsten ville hellere end gerne sprøjte hende i brunst, men jeg NÆGTEDE gang på gang. Så hun har været hjemme i lidt over 1 mdr nu..
jun 2006
Ufatteligt dyrlægen ikke mærkede hun var drægtig i april syntes jeg. Der burde det absolute være til og finde føllet.
I mine øjne har din hoppe godt af og bevæge sig for og få sig tømt indvendig, og så længe hun har det godt og ikke viser nogen tegn på forfangenhed mener jeg ikk du skal sætte himmel og hav i bevægelse for og få hende ind.
Hvis det kommer så er det fordi hun ikke er ren indvendig.
aug 2006
sep 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 16 Emner: 14 Svar: 65
jul 2008
Følger: 12 Følgere: 27 Heste: 10 Emner: 49 Svar: 373
Vil dog lige sige at hvis hun er behandlet med antibiotika, så er risikoen for forfangenhed altså ret lille.
Det var hvad vores dyrlæge fortalte mig, da min ene hoppe havde tilbageholdt efterbyrd i 3 dage...
Jeg var helt i panik og ringede til 4 forskellige dyrlæger og fik samme svar.
Men hold øje med hende.. Og forkæl hende lidt ekstra. Det har været en barsk omgang for jer begge.
jun 2006
Det kan gå ufattelig stærkt.
Men dyrlægen har gjort hvad h*n kunne i første omgang,
aug 2006
Det er lørdag middag, og jeg har lige givet Juvel en Oral behandling med antibiotika og smertestillende. Jeg vil påstå, at hun er sig selv igen. Hun kommer hen til mig på folden igen. Hun vil gerne nusses igen.. Hende har jeg savnet.. Men jeg hentede de ting til at behandle med igår, i frygt af at hun skulle blive forfangen hen over weekenden. Så ville hellere lige give hende lidt ekstra "kærlighed" Hun er en vildt stærk hoppe, og skal nok komme sig.. Er bare frygtelig ked af at jeg ikke vidste at hun hade en baby i mavsen ...
Scannet ej drægtig
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside