Svag på højre side? {{forumTopicSubject}}
Jeg er begyndt at ride min unghest op, men han er noget svarege i højre side, end i venstre.
Han kan godt søge ned og bøje sig til højre, men så snart han kommer det mindste ud af takt og balance (hvilket en unghest jo ofte gør), så skyder han højre skuldre ud med det samme!
Også hvis jeg laver strækøvelser med ham fra jorden, hvor jeg står ved hans skuldre, og får ham til at strække hovedet til siden om mod bagparten ved hjælp af en godbid, der kan han også nå længere bagud på venstre side end på højre.
Har i nogle gode øvelser jeg kan lave med ham, når jeg rider på ham, som styrker hans højre side, så han bliver lige smidig til begge sider?
apr 2009
Følger: 75 Følgere: 124 Heste: 3 Emner: 140 Svar: 536
Prøv at få massør på, det kunne være at det hjælper
Hvis ikke, så prøv gallop, hvor den har hovedet nede, så langt ned så muligt.. Og så ride i let sæde. Prøv at tag små halve parader samtidig
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
feb 2007
Følger: 70 Følgere: 75 Heste: 8 Emner: 117 Svar: 925
Brug nu de professionelle i stedet for...
aug 2008
Jeg vil bare gerne have nogle gode øvelser, der kan hjælpe til at styrke hans muskler under tilridningen. Hvis han først opbygger "de dårlige musker" her under tilridningen, så bliver det et helved at rette op på det igen om et par år.
aug 2008
feb 2007
apr 2009
Det tager meget langt tid, at ride en ung hest op? - den er jo ikke perfekt fra start. Alle heste vil jo have en side, de er dårligere på end andre.
aug 2008
feb 2007
Derved siger jeg ikke at hun ikke kan ride den selv, men om man vil det eller ej laver vi alle fejl og det er da i starten at du skal sørge for at fange de fejl.
Og jeg nævnte da absolut intet om at unghestene er fejlfrie? Jeg sagde at hun skulle få noget ordenligt hjælp, om ikke andet så for hestens skyld.
Men undskyld hvis jeg er den eneste der ligger min tro på en uddannet underviser frem for ryttere der tror de er verdensmestere. (DERVED har jeg ikke sagt at det er det alle tror de er, men man kommer altså forbi nogle ufattelige dårlige råd ind i mellem) (-:
apr 2009
Hun skriver, at hun har været oppe på den 10 gange, og at en ridelærer ikke kan gøre det helt store. Og jeg tror hun mener, at det ikke kan betale sig, at have en ridelærer ENDNU. Men helt sikkert senere, hvor det kan betale sig. Det er jo ikke sikkert, at hun vil ud på stævnebanerne næste år?
Selvfølgelig er det altid godt, at fange fejlene inden de opstår. Selvfølgelig. Men man kan ikke regne med en unghest. Fra en dag til anden, kan den skifte. Det kan være, den er super på den side imorgen, og så er dårlig til den anden side.
En underviser behøver ikke være uddannet, for at være god. Min underviser er super god, hvor hun får undervisning af en super god uddannet underviser eller berider.
Jeg underviser da også selv, og jeg tror da bestemt overhovedet slet ikke, at jeg er verdensmester. Men jeg hjælper der, hvor jeg kan, og der hvor rytteren har behov for det. Jeg rider hesten nogle gange, for at mærke den efter, og underviser ud fra det.
Min underviser er ikke uddannet eller noget, men jeg er da dygtig nok til, at undervise andre, og vide at det er det rigtige at gøre. Men der er jo selvfølgelig andre måder at ride på. Ingen underviser ens.
feb 2007
Jeg får undervisning stortset hver dag og jeg lærer noget nyt sammen med hesten hver gang.
Og nu siger du at en en unghest skifter fra dag til dag og det er derfor at JEG synes at man skal have hjælp af en ridelærer.
Og øhm... Jeg sagde INTET om stævnepladserne? Jeg er selv i mod at de kommer ud for tidligt.
JEG JEG JEG synes bare at en ridelærer er vejen frem! Men nu er jeg også vokset op med proffesionelt undervisning hver dag (-;
apr 2009
dec 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 63 Svar: 654
Er selv ansat som tilridningsrytter, så har været igennem det show der et hav af gange efterhånden. Bare skriv hvis du vil have lidt mere hjælp (:
feb 2007
Men som jeg sagde er det jo ikke nødvendigt med undervisning hverdag men undervisning MINIMUM en gang om ugen er altså nødvendigt hvis man forventer at komme nogle vegne inden vi alle er grå og gamle.
dec 2007
aug 2008
Jeg har dog samme holdning som Camilla, og den står jeg fast ved.
Jeg har haft hende her som underviser igennem årene, de gange jeg har haft brug for det og håber/regner da også med hun lige vil kigge på Akando, når den tid engang kommer til efteråret
(link fjernet)
Og tror det er MEGET svært at sætte en finger på hende og hendes undervisning - selvom alle selvfølgelig fejler indimellem
dec 2007
aug 2008
Håber det er ok, hvis jeg ansøger dig som ven, for det kunne da være rart at have en og støtte sig lidt til, hvis jeg kommer på dybt vand (selvom jeg umildbart føler jeg har styr på tingene her og nu)
apr 2009
Hvis du ikke havde forældre, som dine, ville du være fuldstændig enig med mig og Pony og babyhesten!
Jeg for også undervisning en gang i ugen, men heller ikke mere. Fordi jeg er dygtig nok til, at kunne arbejde ud fra det, og så vente en uge. Det er de fleste.
Ikke at sige, at du ikke er dygtig
Jeg har samme mening som pony og babyhesten.
En unghest har OVERHOVEDET ikke brug for undervisning endnu. I hvertfald ikke særlig meget
dec 2007
feb 2007
Jeg er vokset op med at se folk med sammen mening som jer. Så har jeg set dem komme ud til min far når hesten har været 5-6 år og så har jeg hørt ham bande over hvorfor de dog ikke har fået noget ordenlig hjælp fra starten af. Jeg ser ham bruge måneder efter måneder på at bygge hesten om og ordenligt op fordi det ikke har været gjort ordenligt fra starten af.
Jeg er til gengæld helt enig i at hesten skal rides ned og frem og lærer at finde balancen selv, de første mange måneder. MEN derfor synes jeg stadig at nogle andre øjne på hesten en gang i mellem er en god ting.
aug 2008
dec 2007
Og nu er der altså en kææææmpe forskel om hesten er 3 år og under tilridning og 4-6 år og bliver redet seriøst! Ja der skal også undervisning til siger jeg jo heller ikke, mener bare at det er alt for tidligt at starte op når hesten ikke er længere i sin uddannelse. Nu kræver det immervæk ar du er god til at lærer grundting fra sig når du tilrider, hvor når du er længere i uddannelsen så skal både du og hest lærer og der er det vigtigt at der er underviser på.
Jeg får 2 gange i ugen da det er en del af min løn. Og syntes ikke at vi skal have det oftere da jeg gerne vil have tid til at øve tingene selv, og give min hoppe et par rolige arbejdsdage. Og vi klare os udemærket til c-stævne, og ligger altid i den gode ende selv når jeg får lavet en masse lort i programmet fordi jeg mangler stævnerutine
apr 2009
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Emner: 6 Svar: 21
Jeg har ikke meget erfaring med tilridning men ved at når skal arbejde roligt med en unghest så kommer de bedste resultater...
Og så bliver jeg nød til at sige at det er en utrolig smuk hest du har og tror helt klart du få en stjerne hest det.. Har selv haft haflinger som jeg var med til at ride til...
Held og lykke med det her fra
aug 2008
Ja, jeg håber jeg kommer til at nå langt med ham med tiden, han gør i hvert fald kæmpe fremskridt, hver eneste dag!
Svag på højre side?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside