{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
954 visninger | Oprettet:

Skal hun have dækken på? {{forumTopicSubject}}

Kære HG mennesker!

Jeg er i en situation hvor jeg godt kunne bruge lidt ''second opinions''.

Først og fremmest, vil jeg sige at selve emnet ikke omhandler hverken føl eller plag, men om mit føls kære mor. Og jeg tænker at i med føl, sikker også er de bedste til at give råd om disses forældre.. tak. smiley
Beklager på forhånd, hvis dette overskrider reglerne..

For at gøre historien ''kort'':

Min kære haflinger hoppe på 8 år, er glad løsdriftshest. Hun sætter normalt visen dejlig tyk vinterpels her om efteråret - det er hun også i gang med, dog har hun i år et føl ved siden, som stadig jævnligt besøger mælkebaren. Dvs. at hun oven i at hun bruger energi på at sætte vinterpels, skal hun samtidig give næring til hendes føl og holde hul selv. Hun begyndte her for nogle uger siden at tabe sig helt ekstremt, og er nu røget på ekstra protein rigt foder, samtidig med, at hun har wrap ad libitum. Det hjalp lidt, og hun begyndte roligt og støt at tage på igen.. Oven i alt det her, som hun jo bruger meget energi på, har hun fået sig en slem hosten, hvor hun hoster slim op, og da dyrlægen var her igår og lyttede, viste det sig, at hun havde noget der svare til en kold lungebetændelse.. altså ingen feber, men betændelse i lungerne og nu er hun også kommet på antibiotika.. Hvilket burde hjælpe MEGET på al ting. Nå, det jeg egentlig skal bruge jeres råd til er, at hun fik et tyndt dækken på i sidste uge, så hun ikke behøvede at bruge så meget energi på at holde hul, de sidste par dage har hun så kun haft det på om natten, og nu er jeg i tvivl om hun egentlig overhovedet behøver det?
Dyrlægen siger, at det er op til mig selv, for min hest har en fin pels, og er ikke så tynd igen længere.. og nu er hun jo kommet på antibiotika, hvilket gerne skulle tage betændelsen i lungerne, og give hende lidt ekstra energi.. men hende der har stedet hvor jeg står, synes jeg skal beholde det på.. Jeg selv, ville da helt klart synes det er fedest hvis hun kan slippe for dækkenet, for hendes pels' skyld, men hvis det kan hjælpe hende med at holde hul, skal hun HELT sikkert beholde det.. også selvom det betyder hun for første gang i sit liv skal være dækken hest hele vinteren..

Det skal lige tilføjes, at hun IKKE pt. laver hårdt arbejde. hun går i løsdrift og får lidt motion der + jeg laver lidt stille jord. arb. med hende. . og nu har hun helt pause pga. hendes lunger.. Hun plejer ellers at være en dame med et jernhelbred, så det er kommet lidt bag på mig, alt det her tabe sig. vs. hosten osv.. øv. stakkels hest.

Men ja, hvad mener i?
og er der nogle der har erfaringer omkring dette??

TAK på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hun have dækken på?
  • #2   20. okt 2012 Du skal tænke meget på hvordan du giver hende dækkenet på, for hvis du bare ligger det på uden at klippe hende, er der nogle mennesker som ikke mener at hesten udvikler sit immunforsvar ordentligt. Men hvis du klipper hende er det bare vigtigt at hun hele vinteren beholder dækkenet, og så vokser pelsen sig jo længere så hun skal klippes igen smiley

Og så skal du sørge for at have et reserve hvis det nuværende går i stykker.
    Og hvis du ikke klipper hende er det vigtigt at du ikke bare ligger et regndækken på hele vinteren, da hun så ikke kan rejse pelsen, og så hjælper det ikke.

Jeg har gjort det at min fyr har fået 200 g på, og det skal han have hele vinteren. Han er ikke blevet klippet. Han har udelukkende fået dækken på da han sidste år ikke satte særlig meget pels, hvor han gik i løsdrift, og blev holdt ude af de andre heste. Jeg havde ondt af ham smiley

• #3   20. okt 2012 Tak for jeres svar! Ida Krogfelt: jeg tænkte det samme, men dyrlægen sagde, at på 5 dage, hvor hun kun har haft dækken på om natten, ikke har noget, at gøre en væsentlig forskel, og hun sagde også det ikke ville kunne gøre noget mere dårligt ved hende, nu hvor hun er i behandling, så det må man vel tro på, men har også selv mine tvivl om det.. smiley

Line Heller: Hun er ikke klippet, og skal heller ikke klippes, men tak for tippet mht. det med imunforsvaret.. det vil jeg tage i mente.. men hun plejer at sætte fin pels, og har egentlig også allerede gjort det, men ja.. nu må vi se.. har fået et tip om, at pille dækkenet af hende og begynde at give hende ærtebælgsflager, da det burde få hende til, at ta' på lidt hurtigere, så det vil jeg prøve, men ja. tak smiley

Og sidst, men ikke mindst: Anne T: Hun er alfa hun og hendes føl har altid en plads i løsdriften, hun og hendes føl er oftest de mest tørre smiley så er ikke så nervøs for, at hun ikke vil komme til, at tørre.. ellers er der også lidt mulighed for boks smiley
    Men nej, jeg er enig, og synes ikke dækken og løsdrift hænger så godt sammen og dækken og føl (i hvert fald mit føl ;)) er især en dårlig blanding, da han tygger godt og grundigt i det smiley hehe. men ja de har lovet et par ''varme'' nætter nu her - og hun har ikke haft dækken på hele dagen, så tror jeg lader det bliver af nu her..

Men tusind tak for jeres svar! det er dejligt, at høre hvad andre mennesker end en selv og ens omgangskreds siger.. så ja, tak igen!

• #5   21. okt 2012 åh nej! det lyder virkelig heller ikke rart!! - tak for din advarsel! - og håber din hoppe er okay!

og min havde ikke dækken på i nat, var der ude meget tidligt i morges for, at tjekke og der var hun dejlig varm og tog i mod mig, med ørene helt fremme og et meget gladere udtryk i øjnene, end de sidste dage.. så enten synes hun det var rart at få af, eller også er antibiotikaen ved at virke (eller begge dele samtidig ;)) ..
    men vil selvfølgelig holde stærkt øje med hende de næste mange dage, for at se hvilken vej det går! - men tak for jeres råd smiley

Kommentér på:
Skal hun have dækken på?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce