Dækken af/på dagligt? {{forumTopicSubject}}
Jeg synes jeg har hørt en eller anden regel med, at hvis en hest går med dækken, skal dækkenet af HVER dag - for at forhindre fugt og for at huden kan få luft eller sådan noget?
Men er det virkelig rigtigt, at man SKAL det? Er det nødvendigt?
Hvis man f.eks. har et dækken som bare passer perfekt og ikke gnaver + med god åndbarhed, - hvor lang tid kan hesten så gå med det af gangen, uden at det bliver taget af?
Og hvad er evt. skader, hvis det bliver på for længe? Jeg tænker selv, at det må være svamp/mug, grim pels, gnavsår, eller andre hudlidelser - men kan der ske noget mere alvorligt?
Det er ikke fordi det er relevant for mig, da min hest ikke har dækken. Men jeg undrer mig lidt, og tænker, at det vil være besværligt med dækkenhest hvis man skal på ferie en uge eller mere og ikke har nogle til at tage dækken af/på.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.447
Men jeg forstår det ikke helt, for det handler vel ikke bare om, at dækkenet skal løftes af hestens ryg og så lægges på igen med det samme? Den skal vel stå f.eks. en times tid i sin boks uden, så der kan komme luft til huden? Eller evt. strigles?
jan 2008
Følger: 40 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 14
Når det så er sagt skal hesten strigles dagligt da den jo ikke kan klø sig selv og få luftet pelsen, andet end når den rides. Må dog indrømme at jeg selv har taget dækkenet af mine i løbet af dagen de sidste to dage da det gik fra 7 grader til 21 grader..... så lidt fornuft skal der til, men vinden er blevet koldere og som sagt når dækkenet er kommet på regulerer hesten pelsen herefter.
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.447
Tak for det - jeg ved absolut intet om emnet, og har undret mig længe, så det er fedt at blive klogere!
dec 2006
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 6 Svar: 52
jun 2007
Følger: 59 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 16 Svar: 74
Dækken af/på dagligt?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside