{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

Dækken af/på dagligt? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes jeg har hørt en eller anden regel med, at hvis en hest går med dækken, skal dækkenet af HVER dag - for at forhindre fugt og for at huden kan få luft eller sådan noget?

Men er det virkelig rigtigt, at man SKAL det? Er det nødvendigt?
Hvis man f.eks. har et dækken som bare passer perfekt og ikke gnaver + med god åndbarhed, - hvor lang tid kan hesten så gå med det af gangen, uden at det bliver taget af?
Og hvad er evt. skader, hvis det bliver på for længe? Jeg tænker selv, at det må være svamp/mug, grim pels, gnavsår, eller andre hudlidelser - men kan der ske noget mere alvorligt?

Det er ikke fordi det er relevant for mig, da min hest ikke har dækken. Men jeg undrer mig lidt, og tænker, at det vil være besværligt med dækkenhest hvis man skal på ferie en uge eller mere og ikke har nogle til at tage dækken af/på.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækken af/på dagligt?
  • #1   21. okt 2012 selvfølgelig skal det af hverdag men tager jo ikke på ferie en uge hvis man ikke har nogen til at kigge efter hesten og tage dækken af og på

• #2   21. okt 2012 I tilfælde af at man havde en hest i løsdrift med dækken, og havde den opstaldet et privat sted, eller hos sig selv, hvor alle heste ikke bliver "pusse-nusset" hver dag, så kunne jeg godt forestille mig en situation hvor det ikke var en "selvfølge" - selvom jeg er enig med dig i, at man da bør sørge for det, hvis det er nødvendigt smiley

Men jeg forstår det ikke helt, for det handler vel ikke bare om, at dækkenet skal løftes af hestens ryg og så lægges på igen med det samme? Den skal vel stå f.eks. en times tid i sin boks uden, så der kan komme luft til huden? Eller evt. strigles?

• #3   21. okt 2012 Har hesten fået dækken på begynder den at stoppe produktionen af underuld og skal derfor have dækken på hele dækken sæsonen med rette tykkelse alt efter stald miljø, hvor længe den er ude og hvor på året vi er( efter år/ vinter).
    Når det så er sagt skal hesten strigles dagligt da den jo ikke kan klø sig selv og få luftet pelsen, andet end når den rides. Må dog indrømme at jeg selv har taget dækkenet af mine i løbet af dagen de sidste to dage da det gik fra 7 grader til 21 grader..... så lidt fornuft skal der til, men vinden er blevet koldere og som sagt når dækkenet er kommet på regulerer hesten pelsen herefter.

• #6   22. okt 2012 Interessant at få nogle forskellige svar smiley
    Tak for det - jeg ved absolut intet om emnet, og har undret mig længe, så det er fedt at blive klogere! smiley

• #7   22. okt 2012 Som udgangspunkt skal man ja. Og jeg gør det også, men er der en dag, hvor jeg ikke kommer, så får den altså ikke dæknet af. Det har mine heste aldrig taget skade af eller haft hud-gener af.

• #8   22. okt 2012 Jeg tager kun Macqui's af når jeg skal ud at ride, eller hvis det er vådt. Hvis det er vådt får han et fleecetæppe på. Men jeg rider så også hverdag hvis der ikke kommer noget i vejen. Men har aldrig hørt om "regler" for det? troede mere det var, hvad man havde samvittighed til. smiley

Kommentér på:
Dækken af/på dagligt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce