1.440 visninger
|
Oprettet:
11. feb 2010 Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 234
Hest bange for ridehus {{forumTopicSubject}}
Sidste år stod jeg et sted hvor jeg skulle gå til et ridehus som jeg brugte hele vinterhalvåret. Min hest var rigtig bange for den ene side da der er skabe og folk der går rundt deroppe (eller jeg går ud fra det er derfor han var bange), over hans hovedes højde.
Jeg flyttede væk i et år, men er nu tilbage og skal til at ride derovre igen fra første november. Jeg ved ikke hvordan han vil reagere men det ødelægger meget af vores ridning da han ikke koncentrerer sig og bare løber rundt i ridehuset og er bange.
Hvad kan jeg gøre så han ikke er bange for det igen?
På forhånd tak.
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 98 Heste: 7 Emner: 36 Svar: 201
Jeg skal have en konstant kontakt i den udvendige tøjle de første gange jeg rider forbi de hjørner der er farlige og når så vi er passeret så slipper jeg hende lidt og fortsætter, og efter en halv times tid ca har jeg fået hende ned i et gear hvor hun kan slappe af og ikke se spøgelser eller blive bange for lyde..
Håber det var til lidt hjælp
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
Når du så skal ride, så giv dig tid, lad ham snuse til de ting der er farlige, og ros for det.
Lav en masse øvelser, så han ikke har tid til, at koncentrere sig om de farlige ting.
Det har hjulpet på min.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
jun 2011
Følger: 17 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.138
feb 2009
Følger: 88 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 157
Husk at rolige og tålmodige ryttere er dem der opnår en mest rolig og fattet hest!
feb 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 234
Men jeg vil helt klart prøve at trække ham rundt derinde - måske lade vær med at ride derinde de første par dage, men kun trække og lade ham blive klappet deroppe fra, så han oplever noget godt? Hvad synes I?
jun 2009
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
feb 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 234
Og jeg har ikke mulighed for at medbringe så mange ting da jeg ikke står opstaldet på stedet med ridehuset.
Men hvilke øvelser skulle det være? Vi laver nemlig ikke så meget jordarbejde så mangler lidt inspiration.
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
jun 2009
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Hvis du ikke har mulighed for at tage foder med, så nøjes med godbidder. Hold kun pauser ved den langside så
feb 2006
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 36
det er vigtigt at vide hvilken type din hest er, for nogle heste bliver "bange" når de ikke bliver aktiveret nok med massere af variation i træningen HVIS din hest er en sådan type er mit råd at, lade være med at ride passivt rundt, men hold hesten aktiveret, men absolut ikke stresset, blot for at holde hestens interesse. Start arbejdet i skridt så snart du sætter dig op (rigtig god ide først at stige op inde i ridehuset, så han har en rolig entre med dig ved sin side til tryghed :-)), og start med små øvelser hesten har let ved, det kan være så simpelt som næsten utydelige temposkift, små afbøjninger til indre og ydre side. Det skal selvfølgelig være rolige og godt forberedte skift.
omvendt kan det blive for meget for en usikker og rolig hest, og så ville jeg også starte med grundarbejdet som de andre beskriver
håber du får det til at fungere!
Hest bange for ridehus
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside