{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.058 visninger | Oprettet:

Gøre det af "glæde" ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt meget over om heste løber rundt, bukker og angriber af glæde, eller om de kun gør det når de flygter/slås.

Jeg stod en dag og betragtede en fold med fire heste på. Alle vallakker. Pludselig kom der et brag fra skoven, og hestene løb. Efter at have løbet ca. 50-100 meter, stoppede de op mere eller mindre samtidigt, havde alle løftet hovederne, og kiggede opmærksomt efter lydens kilde. Så svævetravede den ene 5-10 meter den ene vej, stoppede op og kiggede igen. Så svævetravede den anden lidt. På skift sænkede de hovedet i et kort øjeblik og kiggede så op igen.

Ovenstående forstår jeg. Det er det næste som er uklart for mig.

To af dem begyndte at løbe efter hinanden. Stejle lidt, sparke/bukke lidt. Sådan skiftedes de til at slås med hinanden. Efter ti minutter, luntede to af dem op for at kigge efter lydkilden igen. Så begyndte de at trække lidt i hinandens grimer og ja "lege", lignede det faktisk.

Men det virker ulogisk at de skulle lege, når de faktisk lige har flygtet...

Jeg tænker det samme hvis jeg går ud til Vimse på folden, jeg begynder at løbe og han løber efter mig. Det kan han gøre på to måder; lunte forsigtigt bag mig, og styrte frem, overhæle mig, bukke, etc.

Jeg tænker, at den voldsomme måde, er fordi han tror jeg flygter?

Jeg kan også løbe på den anden side af hegnet langs hegnet, der følger han efter mig, og så løber vi sådan parallelt med hegnet begge to. Det gør han også hvis jeg er på ridebanen (folden og ridebanen ligger parallelt med hinanden)

Prøver at illustrere:

|fold| |ridebane|

Leger heste, eller flygter de kun??? Og hvad med føl, når de løber rundt? (ja, en bil, hund, fugl, etc. kan forskrække dem, men når det bare ser ud som om de løber "uden grund" ?)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gøre det af "glæde" ?
  • #1   23. okt 2012 Men kan det ikke være af frustration? Eller måske stress fra ikke at have været ude?

    (Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvorfor han ikke har været på fold i 8 måneder)

    Det er absolut ikke for at være provokerende, jeg er bare helt vildt nysgerrig smiley


  • #2   23. okt 2012 Ja, jeg kan godt se at det er logisk at han skulle blive rigtigt glad.

    Sikke en trist tid hos eks-ejer...

    Jeg tænker bare om heste KAN lege, og gøre det af glæde? For mig virker det nemlig også logisk nok at han skulle blive mega glad for at komme ud


  • #3   24. okt 2012 Som udgangspunkt bukker heste i flugt ikke smiley det er noget heste gør i kådhed medmindre det er for at læsse noget ubehageligt af eller sparke efter en anden:-)

  • #4   24. okt 2012 Synes ideen med adrenalin i kroppen lyder meget god.
    Mine erfaringer viser nærmere, at hvis hesten er bange, så er det sjældent den bukker. Det er mere halen mellem benene og kom væk så hurtigt du kan.

    Og join up er noget skidt. Uanset hvad du kalder det. At hesten bliver truet på livet og derefter er glad for dig og stoler på dig giver ingen mening. Men nu skal det her jo ikke blive en diskussion om join up smiley


  • #5   24. okt 2012 Heste leger ofte. Og oftere vallakker end hopper er min erfaring.

  • #6   24. okt 2012 det er rigtig at heste ikke kan drille, men lige så vel som de "leger" med hinanden, kan de også "lege" med mennesker.
    En stor del af det vi lære dem, er igennem leg, forstået på den måde at hesten syntes om det.
    Når hesten ikke vil ind fra fold, og bare går lidt væk, slår lidt med hovedet, osv, så er det ofte tegn på den gerne vil lege.


  • #7   24. okt 2012 Det med adrenalinen lyder super logisk! Fik lige en åbenbaring smiley men ja. Min hest er ikke klog nok til at drille. Der er tidspunkter hvor han ikke vil ind, hvor det er sjovere at være på folden, men jeg tror at når han styrter forbi mig er det fordi de andre heste også løb med mig, og så vil han hellere med flokken at lege (glemte jeg lige at nævne...)

    Jeg har samme holdning til join-up som Marie, og det lyder som en super spændende undersøgelse! den må jeg læse nærmere om!


  • #8   24. okt 2012 Det lyder også meget logisk at de vil undgå at bukke når de flygter , da det forsinker dem, men derimod hvis de bliver jagtede eller der er noget ubehag ved dem (et dækken sidder skævt eller en gjord er gået op, en rytter, en smerte, etc)

Kommentér på:
Gøre det af "glæde" ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce