Ville i klippe??? {{forumTopicSubject}}
I de 7 år jeg har haft isabella, har det ikke en eneste gang været nødvendigt at klippe hende, da hun altid har haft rigtig pæn og kort pels (og jeg altid er ude i god tid med dækken)...
Men i år er den ikke helt gået som planlagt med at holde hende pels fri...!
Hun har allerede nu lige så meget pels, som hun plejer at have MAX, når der er aller koldest...!
Vil påpege at hun ikke er mega lang pelset.. Hun er pæn i pelsen i forhold til mange andre uklippede heste...
Men hun kommer bare lyn hurtigt til at svede... Hun sveder allerede når jeg er igang med at varme op når jeg skal ride (når jeg rider i ridehal)...
Hun bliver meget våd på halsen og under sadlen...
MEN til gengæld tørre hun også forholdsvis hurtigt (idag til stævne var der 30 min ventetid mellem to klasser, og der nåede hun at tørre på halsen osv)...
Men er sådan i tvivl om, om jeg bør bide i det sure æble og klippe hende??? Synes hun sveder mega hurtigt, og damper..
Men det er fandenme nedern, når man aldrig har haft behov for at klippe hende, og ALTID får ros for hendes pæne pels..!
maj 2006
Følger: 62 Følgere: 67 Heste: 10 Emner: 12 Svar: 70
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
Pels sætning følger lige så meget lys/mørke som det følger kulde
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
jun 2011
Følger: 46 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 419
Jeg ville evt. vente til det bliver koldere og hun skal have tykkere dækkener på...
Vi havde en holstener sidste år der svedte af at have dækkenet på undendørs, og der bestemte ejeren for at klippe ham, men hun klippede ham først lige før sneen faldt.. Og når de bliver klippet skal de jo også have tykkere dækner på end de plejer. Sidste år var det jo ikke "isvinter" men alligevel havde ham 3-400 gram på, plus det underdækken med ca. 150-200 gram...
Tænk over det.. Jeg ville ikke gøre det hvis hun i forvejen har fin pels. Min egen har også fin kort pels, og kun en anelse længere på halsen (Går uden hals) , og jeg ville aldrig klippe ham...
Men HVIS man gør som de skriver henover: "Bare ligger et tykkere dækken på" kommer hun nok til at svede.. Og hvem har lyst til en forkølet hest, hvor man kun kan give sig selv skylden?
sep 2006
Hun frøs en del i vinters nemlig, selvom hun ikke var klippet og havde dækken på...
Men i vinters der kørte jeg heller ikke i hal med hende ud over når vi var til stævne... Men i år er jeg nød til at køre i hal med hende cirka 3 gange om ugen og træne seriøs dressur, plus jeg er begyndt til spring undervisning...
Hvis jeg ikke rider hende seriøst minimum hver 2 dag får hun nemlig løse bagknæ...
Så længe jeg bare rider ude er det ikke det stoooore problem... Igår aftes red jeg en tur i trav og galop, og der blev hun bare lun og meget let fugtig på halsen...
nov 2006
Følger: 191 Følgere: 168 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 545
For du kan jo klippe en klipning som bare afjhjælper hende med noget af varmen, og hvis det ikke er nok, så må du jo overveje en fuld klip.
Jeg havde klippet hende, og så ofret penge på gode dækner(Amigo f.eks) som er værd at bruge penge på, uden de koster det vilde..
http://www.hesteklipning.dk/hesteklipning.html
^Tryk på piltasterne under billedet af hesten, og den fremviser forskellige klip.
sep 2006
Og hun går pt med 200 grams amigo dækken
nov 2006
Hvis jeg var hest ville jeg synes bedst om at skulle yde fuldt ud, uden sved fra opvarmningen..
Jeg klippede også min tidligere hest, pga. han startede ud med at svede under opvarmningen.
Så måtte jeg bare varme op med ulddækken, og han måtte have vinterdækken og stalddækken under for at holde varmen, men det fungerede bedre end at han svedte.. Og efter svedte for lang tid efter min mening.
Okay, så ville jeg klippe og så smide 300 grams på hende.
Og hvis hun fryser, så kunne du evt., købe stalddækken og ligge under(enten under 200 eller 300 grams) - så har du det når det bliver rigtig vinter, og hun måske har brug for mere varme under vinterdækken.
sep 2006
Men min plan er at køre med det system med at ligge underdyne under mit 200 grams, alt afhængig af vejr... man kan jo købe underdyne fra rambo som er helt op til 500 gram mener jeg, uden at den er tyk og i vejen og fylder og indskrænker bevægeligheden
nov 2006
Okay, det kan du også sagtens gøre.
Jeg er super glad for mit stalddækken, da jeg også brugte det til at ligge under.
Amigo har også virkelig tykke stalddækner, så der skal nok være mulighed for at give hende den varme hun behøver.
nov 2006
sep 2006
I vinters frøs hun til trods for 500 gram dækken (og ingen klipning)...
Men det er jo bare heller ikke top smart at hun sveder sådan...
Må lige tage et par dages tænke pause... Hvis jeg beslutter at klippe hende, så får hun ikke mere dækken på før hun er klippet... Men hvis jeg ikke klipper hende, så prøver jeg at ligge 100 gram dyne under dækkenet
nov 2006
Ville i klippe???
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside