{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Bruger hun ryggen rigtigt? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Ville høre om i kan se om min hest bruger ryggen rigtigt på det her billede? Og med det mener jeg ikke på forparten og sådan.
Jeg ved godt sadlen ligger for langt fremme. Det behøver jeg ingen kommentarer til og den er blevet skiftet ud med ingen sadel, indtil jeg får råd til at købe en ny.

(link fjernet)

Obs: Så har hun selv valgt at gå der. Jeg går ind for løse tøjler og så kan hesten belutte hvor hovedet skal være henne smiley

Kh Sarah

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bruger hun ryggen rigtigt?
  • #1   1. dec 2012 En hest bruger ikke sin ryg hvis den går på forparten - så hvad mener du så?

Det er jo sådan en hest bruger sin ryg smiley

• #2   1. dec 2012 ALT for lille billede, desværre.

• #4   1. dec 2012
    Vil ikke udtale mig om det, uden enten video eller flere billeder - der skal være en sammenhæng ;o).

Men med hestens tøjle længde, så vil jeg mene den ikke rigtigt kan placere hovedet anderledes end den har det. Med mindre hesten selvfølgelig går ind bag lod for en løs tøjle, ikke strækker sig frem, så ville det være det være det der skulle kigges på.

• #5   1. dec 2012 Camilla: Som jeg skriver ''IKKE på forparten og sådan'' smiley

Ann: Har desværre ikke et større..

Malene: Hun er blevet redet frem og ned. Hun har selv valgt at placere sit hovede der. Jeg kan tydeligt mærke når hun slapper af og nå hun leger stjernekigger uden sadel smiley Det har du ret i.

Krikken: Der er video og flere billeder her http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1089558/1089558/
    Jeg har overhovedet ikke fat i tøjlerne. Vil hun strække sig frem så løsner jeg fingrene og giver hende det hun har brug for smiley Har aldrig tvunget en hest i holdning. Jeg samler dog tøjler (så de ikke slasker) når hun tager hovedet op eller lign.

• #6   1. dec 2012 Jamen jeg skriver netop til dig at en hest på ingen måde kan bruge sin ryg, hvis den ikke for bagparten godt under sig.

Så du kan jo ikke få andet svar, for det eneste svar med brug af ryg er - bagparten under og ingen forpart.

• #7   1. dec 2012 Camilla: Også det jeg mener smiley Jeg vil høre om hun er på bagparten = ikke på forparten.

• #8   1. dec 2012 Jamen altså iiiha..... Det er det samme om jeg skriver hun går på forparten eller ikke på bagparten :-))

Hun går ikke kæmpe meget på forparten ser det ud til på video, men det kunne godt blive bedre...

• #9   1. dec 2012
    Hesten vil jo være på forparten mere eller mindre afhængigt af hvor samlet den er, en genoptrænings/tilridningshest er jo ikke særligt samlet så derfor er den ikke meget på bagparten.
    Så kan man så snakke om at hesten er for meget på forparten i forhold til dens samlingsgrad.

Hesten er lige pt. ikke særligt stabil og man vil derfor ikke kunne snakke om at hun bruger ryggen konstant eller er vildt meget på bagparten.
    Des mere stabil, afslappet og frem og ned søgende hun bliver des mere ryg.

Jeg ville dog gøre tøjlerne en del løsere. Har oplevet at nogle heste ikke søger ned med en "lille" løs tøjle, fordi kontakten er ustabil, tøjlerne slasker og man ind imellem kommer til at tage i hestens mund.
    Så opfordre løsere tøjler hesten mere til at strække sig så meget den vil, fordi den har pladsen hvor man tit med halv løse tøjler kan være for langsom til at give efter.
    Ved dog selvfølgelig ikke hvad du har prøvet :o)

• #11   1. dec 2012 Krikken: Ja, okay.. Når du siger det på den måde smiley
    Lad mig så spørge på en anden måde (nu er du jo mit store idol og især når det kommer til ''sådan får man sin hest til biddet'' debatten) går det i den rigtige retning?

Tøjlerne er normalt helt løse. Jeg nyder ikke at have fat og så bare lade den ene arm slaske ned af siden.. Jeg hader dem der evig og altid rider med stramme tøjler, og går bestemt ikke ind for det. Når jeg har ''fat'' i hende er de max så ''stramme'' som på videoen smiley

• #12   1. dec 2012 Malene: I håb om ikke at lyde ''nybegynder-agtig'', hvordan får jeg så hende til at strække halsen mere smiley

• #13   1. dec 2012
    Ja det går i den rigtige retning ;o). Hesten mangler bare at blive stabil, men det gætter jeg også på at du træner hen imod :o).

Og tak iøvrigt ;o).

• #14   1. dec 2012 Ved ikke om det er videoen, men synes måske den ser lidt stram ud bag til..

Når jeg ser det, træder den heller ikke helt ind under sig selv og går ligsom bare ikke helt så smidig...
    Har hun været skadet eller er hun lettere skadet?

• #15   1. dec 2012 Krikken: Dejligt at høre. Og ja, vi arbejder smiley Og så lidt da..

MLC: Hun hverken har eller er skadet. Men hun er nok lidt træt (Ved ikke om det kan bruges?). Klippet er taget efter 1t undervisning (+30min. skridt til rideskolen). Desuden holder jeg hende igen (Forstået sådan at jeg lader hende slappe af og ikke jager med hende, presser hende til at gå hurtigere) så derfor går hun lidt langsomt. Sadlen ligger desuden ikke ordentligt på hende (Som sagt, er fjernet) så det kan også være? smiley

• #16   1. dec 2012 Synes desuden det andet ser ganske fint ud smiley
    Kan især godt lide billedet i midten inde på HN smiley
    Men at man veksler mellem de forskellige positioner gør jo intet ellers bliver det jo også hårdt, at gå i en stilling hele tiden smiley

og ja en lille løs støtte og så er man godt på vej, men synes jo det lyder meget fornuftigt..

• #17   1. dec 2012 Sarah Mosbæk - Team Banevang

En dårlig tilpasset sadel kan gøre meget smiley
    Og ja okay, hvis hun har lige har redet 1 times undervisning og en 30 min skridt, så er hun så undskyldt smiley he he så ville vidst alle være trætte x)

• #19   1. dec 2012 MLC: Ved ikke om man kan kalde den tilpasset? Det er en Barefoot Cheyenne (Bomløs) sadel så der er vidst ikke så meget at rette på den smiley Nu er jeg bare så uheldig at Blakken's gjordleje sidder langt fremme og så trækker gjorden sadlen med smiley Men jeg er igang med at skrabe 10.000kr sammen til en ny sadel smiley

Det sjove er at når vi så er på vej hjem igen så siger hun ikke nej til at tage hele turen i fuld galop xD (Så f*ck med at det er mørkt, man er træt og ens kære rytter er sadelløs. Det skal bare gå hjemad!) smiley

• #20   1. dec 2012 Malene: Undskyld, men mine alarmklokker begynder at ringe ved ordet lokker.. Men ja, det med at hun følger min hånd kan hun smiley Hvis jeg siger stjernekigger, fint så kigger vi stjerne. Hvis jeg siger støvsugning, fint så støvsuger vi smiley

• #21   1. dec 2012 Jeg vil ikke mene hun får ryggen 100 % med, men det kunne være meget værre end det der. Det ser faktisk rigtig fint ud, nu må man jo heller ikke sammenligne med sit slutresultat, man bliver også nødt til at handle fair smiley

Umiddelbart skal bagparten nok lidt mere ind under hende, for at hun rigtig kan få ryggen med. En masse meget små halve parader kunne evt hjælpe. Men det er rigtig fint at du selv lader hende bruge nakken så hun rigtig kan finde sit balancepunkt.

• #23   1. dec 2012 Undskyld. Men når folk siger lokke så forbinder jeg det med 'tag i tøjler, hesten bukker nakken, løfter ikke ryggen'

Din historie vil jeg sige jeg kan reflektere meget til smiley Sådan går min også og det er det jeg gerne vil have hende til smiley Beklager jeg misforstod dig. smiley

• #25   2. dec 2012 Jeg rider også akademisk men jeg tager ufattelig meget hensyn til biomekanikken når jeg rider så jeg rider nok væsentligt mere med højde for biomekanikken end mange andre vælger at gøre det.

Min hest får nemlig lov til at strække sig når han beder om tøjlen hvis han har været inde og bære sig - så kan jeg nemlig ikke forlange han kan gå der i flere timer ad gangen - han er jo ikke lige en Grand Prix hest vel.

Men vil mene, at I er godt på vej.
    Det er selvfølgelig ikke perfekt men hun er da sådan rimelig stabil...
    Personligt var der situationer hvor jeg villige drive FORSIGTIGT på hende - men ikke noget vildt og voldsomt.

Jeg synes bestemt i er godt på vej - og der er stor forskel på hvordan man lokker i tøjlen. Hesten må for guds skyld ikke knække i nakken, ikke gå bag lodret og gemme sig for hånden - men skal blive fremme og stort set i lodplan - dog i en lang ramme.

Og jeg lokker forøvrigt ikke ret meget i tøjlen. Jeg bruger langt mere sædet til at ride med, for du kan ligesom ikke få hesten til at bruge bagdelen ved at få den i hovedet...
    Selvom der er frygteligt mange der mener det nu til dags

• #26   2. dec 2012 Uha. Nu har jeg overhovedet ikke styr på hvad der er akademisk, biomekanisk, anatomisk og hvad der nu ellers er smiley Nu siger du også akademisk, er det sådan jeg rider eller..?

• #27   2. dec 2012
    Akademisk = kapsun, bruger meget tid på jordarbjede og at lære hesten tingene fra jorden først. Fx. versade, travversade o.l og der rides på kapsun og kandar.

Bent Branderup er akademisk.

• #28   2. dec 2012 Hehe, så er jeg nok ikke akademisk smiley
    Jeg rider vel bare på min egen måde så smiley

• #29   2. dec 2012
    Her er lidt af det;
    http://www.youtube.com/watch?v=CjlQXQ9p2oI

Men du kender nok til det i forvejen :o)

Syntes dog bare det er ærgerligt at så mange akademiske ryttere er ligeglade med bag lod, halepisk, klapren med mulen og har et okay tag i stangen.

• #30   2. dec 2012
    Det her er fx. ikke noget jeg vil kalde kønt...
    http://www.youtube.com/watch?v=NDJPDfwidVc

Men nå det skulle ikke handle om akademisk smiley

• #31   2. dec 2012 Jo, jeg kender til det. Kan jeg godt se nu smiley
    Kender bare ikke de forskellige ''regler''og træningsmetoder indenfor de forskellige smiley

• #32   2. dec 2012 Jeg synes absolut at du rider fornuftigt..
    Du er ikke den eneste, der tager det der er brugbart inden for forskellige rideretninger. Jeg gør nogenlunde det samme.- dog har jeg min underviser som min primære inspiration (nogen vil måske sige naturligvis)

Men jeg har været mange steder og efterhånden er jeg ved at have fundet mit rette leje.
    Det er primært akademisk dressur, men det er meget med biomekanikken for øjne. Det vil sige, at jeg bruger rigtig meget tid på at ride løsgørende arbejde i en lang ramme for sædet - i stedet for som mange gør, at løsgøre gennem versaden.

Og desuden bruger jeg klikkeren rigtig rigtig meget - det gør jeg med hjælp fra min underviser, det giver en hest, der tilbyder i stedet for at værge sig for at arbejde - og så er den god til at forstærke positive handlinger i stedet for at fjerne det uønskede.

Bruger det fx til at lære min vallak at stoppe op og bede om en godbid, når han bliver bange i stedet for at sige PANIK og lægge an til at stejle.

• #33   3. dec 2012 Jeg gør meget som Kia & Den Røde Bøf .

Og Trådstarter, jeg synes din ridning ser godt ud - find ud af hvordan din hest strækker sig bedst frem og ned - de fleste gør det når tøjlen løsnes.
    Umiddelbart går hun med hovedet fint fremme, men jeg ville gerne have det lidt længere ned smiley

Kommentér på:
Bruger hun ryggen rigtigt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce