{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

for tynd! Hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, jeg har en dejlig 5 års hoppe på ca. 165 cm.

da jeg fik hende hjem, havde hun orm, og var meget underernæret. Har nu haft hende i næsten 4 mdr. og jeg kan stadig ikke få hende til at tage ordentlig på.. Hun er ordnet for orm, og hun får 4,5 kg. foder om dagen med olie + hø morgen og aften.

Har i nogle gode råd til at få hende til at tage på ?:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  for tynd! Hjælp
  • #1   28. jan 2013 Har hun fået ordnet tænder .?
    Jeg fik en hest hjem der vejede små 100 kg for lidt . Det tog mig 4-5 mdr så var hun i fin stand og begyndte at vokse .

Jeg brugte roer i maden . Alm. Mængde måltid. (Det nytter ikke at overdosere deres krybbefoder da de overskydende mængder bare ryger ud igen- uden nogen nytte)
    Opblødet Roer i maden - det går i stortarmen . Og så wrap ADLIBITUM .
    15-20 kg om dagen . Det var hvad jeg brugte .

Jeg har nu fedet 3 meget underernærede heste op på den måde ... Alle er top tunet idag smiley

• #2   28. jan 2013 det tager lang tid når de har været underernæret, syntes næsten ikke at du kan sætte fodret op, og syntes heller ikke at du skal skifte foder lige nu , med den fortid hun har
    men årstiden med frost gør altså at de bruger meget energi på at holde varmen så mon ikke at hun bliver rigtig fin hurtigt når først foråret sætter ind

• #4   28. jan 2013 Nå ja - selvfølgelig skal du sørge for at hun er godt pakket ind - så hun ikke bruger unødig energi på at holde varmen smiley
    Jeg fik mine hjem i dec - og det kan sagtens lade sig gøre at fede dem op i den periode . Det kræver bare masser GODT stråfoder smiley

• #5   28. jan 2013 Det er meget med 4,5 kg krybbefoder, hvad får hun?
    Hvor meget grovfoder får hun? Er tænderne tjekket? Fryser hun? smiley

• #6   28. jan 2013 Linamix virker fremragende!;)

• #7   28. jan 2013 motion er vigtigt heste er nogen banditter til at stå stille og bare æde her om vinteren og det laver de altså ikke muskler af som jo er det der gør at heste ser ordentlige ud
    har en veninde med en meget tynd hest som vi skridter på dagligt for at bygge den op igen og jeg er meget spændt på om det virker og hvor lang tid det kommer til at tage

• #8   28. jan 2013 få den tjekket for bændel orm, og skift evt foder, eller prøv med Epona olie eller almindeligt rapsolie i fodret..
    du skal ikke sætte den op i foder da 4,5 kg allerede er meget..
    hvor mange måltider får den om dagen?
    og hvor meget wrap/hø??

• #9   28. jan 2013 Roepiller, men husk at de skal opblødes først i i hvert fald otte timer, meget vigtigt. Det hjælper super godt. Tjek måske hendes tænder også?

• #10   28. jan 2013 Linamix er super!! Billy blev så flot på Linamix efter bare et par uger da han ellers havde tabt sig i efteråret. Og han elsker smagen!

• #12   29. jan 2013 Hendes tænder er ordnet.. og hendes foder er fordelt ud på 3 måltider om dagen.
    Mange tusind tak for alle jeres råd. tænker også at hun kommer på græs her til foråret/sommeren, så det måske også vil hjælpe, hun kan jo desværre ikke rigtig sætte nogle muskler når hun ikke har noget fedt på kroppen smiley

Men i hvertfald tak for jeres råd! det skal helt sikkert prøves af smiley

• #14   29. jan 2013 det med at man ikk kan sætte muskler når man er tyd, er ikke helt korrekt smiley der sker ikke nogen ved at arbejde let med dem, så man styrker musklerne, og faktisk også ændre lidt på hvordan de optager deres mad.. smiley

• #15   29. jan 2013 olie og et dækken

• #16   29. jan 2013 hun får noget havens basis foder, som de fodre med på stedet. Hun står selvfølgelig med dækken, så hun ikke fryser smiley

Hun er også frisk nok, så hun bliver også redet, så det er ikke fordi hun ikke bliver motioneret smiley

• #18   30. jan 2013 Hun får HAVENS Basis-Sportbrok

hun får ca. 4-5 kg wrap smiley

• #20   30. jan 2013 tak smiley

• #21   17. feb 2013
    Hmm det lyder til at den stadig har orm trods ormekur.

Min dreng fik ormekur ikke mindre end 4 gange før hans ormeandgreb var overstået og han begyndte at ta på, så det kan meget vel være orm endnu. tjek og gi ormekur igen og fortsætter det derefter så tjek igen og gi en ekstre ormekur hvis der er flere en der skal være tilbage. hellere få det ud af verden end at tro man er sikker og så blive fustreret over at hesten ikk tar på.

Derudover så hjalp Komieral rigtig meget til at få opfyldt de vitamin og mineral mangler min dreng havde det slkal være type to og det fået i pulver form i en 20 kg sæk, den skal bare ha fri adgang evt via en transportkryppe der bliver fyldt op når den er tom.

Ellers så en masse hø/wrap hva man nu fodre med.

Byg virker også, eller roepiller feder også en hel del og det kan de æde næsten uanede mængter af uden at blive syge,..det gør de ihvertfald her på stedet og de lider absolut ikke af undervægt nogen af dem XDLOL

men syntes du skal starte med at tjekke for orm igen og hvis hun har orm og får ormekur igen...så tjek lige en ekstre ggang derefter for at se om i har fået ramt på dem alle, for de formere sig lynhurtigt og hvis i så ikke har fået alle med ja så går der 14 dage og så er hesten infikseret igen med orm....hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt.

Håber du finder en løsning smiley

• #22   18. feb 2013 tusind tak, det tror jeg lige vi vil prøve så smiley

Kommentér på:
for tynd! Hjælp

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce