{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
686 visninger | Oprettet:

Hest æder tøjle {{forumTopicSubject}}

Nogen der har oplevet heste der spiser tøjlen når de står med trense på - både i stilstand men også når man trækker med den? Eller bare hvilken som helst rem de kan komme i nærheden af?

Samt også gerne tygger på piske osv.

Hesten kan fint spise mad, får stråfoder, har ikke noget imod bidet e.l så intet peger for mig på tænder. Tænker noget tryghed? Noget undersøge hvad det er?

Har i bare blevet ved med at pille tøjlen eller hvad hesten har i munden ud, eller forsøgt at forhindre den i det og derved har den lært det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest æder tøjle
  • #3   17. feb 2013 Hahha, Perle har en vane og gør det HELE tiden! Hver gang hun får hovedtøj på så æder hun tøjlen eller enhver anden rem der er i nærheden. Jeg har bare i starten taget tøjlen/remmen ud af munden på hende og "skældt hende ud" (med stemmen).

Nu er det sådan at hvis hun gør det skal jeg bare sige: "Kan du så lade være" med en "sur" stemme, også slipper hun den selv. Ikke panisk eller noget men bare sådan... Ligesom hvis et barn spytter noget ud af munden, der faktisk ret komisk ud.

• #4   17. feb 2013 min gør det osse men det er kun fordi hun så gerne ville have bid i munden når vi rider med det, men når hun for det andet ledere eller grimen i munden spytter hun det hurtig ud som om det bare ikke smagte godt!
    men du skal nok bare tage det ud tror ikke det skade heste at gøre det :o)

• #5   18. feb 2013 Tegn på frem signalet er i stykker for det meste... - eller ikke er direkte på signal.

• #6   18. feb 2013 Vil lige tilføje at min kun gør det i stalden, ikke under ridning. Hun griber heller ikke fat i piske som du beskriver. Lynlåse, tøjler/remme (generelt læder) det er hun helt på!

• #7   18. feb 2013 måske fordi de godt kan lide at have noget i munden mit gammel plag løb rundt med grimen i munden i steder for på hovedet smiley

• #8   18. feb 2013
    Fleur - han gør det kun fra jorden, ikke ryggen :o)

Camilla - den med pisk har jeg kun opdaget fordi jeg stod med den også rakte den imod ham, så åd han nærmest halvdelen af håndtaget smiley

• #9   18. feb 2013 præcis, kun fra jorden smiley

• #10   18. feb 2013
    Forstår ikke hvordan den hænger sammen med frem signalet så ( fra ryggen eller jorden ? )? Hvis han gør det når han står stille og ikke bliver bedt om at gå frem? Eller når det ikke lader til at der er problemer med forståelse af frem fra jorden? :o)

• #11   18. feb 2013 Min mors max gør det! Han skal smage på alt!(-;

• #12   18. feb 2013 Jeg synes mest det lyder som om den bare er uopdragen. Det er vel bare at fortælle den at det må den ikke?

• #13   18. feb 2013 Min mors hest gør det. Han æder næsebåndet. Han har ødelagt 3 næsebånd over tiden x)

• #15   18. feb 2013 Min gør det også. Jeg tror bare han synes det er sjovt. Tøjlen står før tur når der skal spændes gjord, og ellers griber han bare chancen for at få en bid læder når hovedtøjet skal på. - Men piske, lommer, og lynlåse. Hell yearh. Jeg synes det er sødt, og meget praktisk at han kan holde pisken for mig hvis jeg lige skal noget, eller samle den op hvis jeg taber den smiley

• #16   18. feb 2013 Hey Fleur smiley Vil du uddybe? For jeg har tænkt meget over det, men er nået frem til at der er 1000 forskellige typer af heste der gør det, uanset typen af ejer. Så havde egentlig tænkt at det er noget medfødt langt hen af vejen. Men har ikke haft en på tæt hold over længere tid, så det er da interessant smiley

• #17   18. feb 2013 Mange heste elsker at gumle i den slags, jeg ville til enhver tid fjerne tøjlerne, du kan godt risikere, at hesten "får smag for læderet" og ender med, at æde hele trenser :)..

Jeg ville afbryde adfærden, ved at tage tøjlerne ud af munden, men jeg ville ikke fjerne alt læder fra hestens omgivelserne, jeg mener du bør lære hesten, at læderdele er et no-go ved, at fjerne det, så stopper den med tiden med, at bide i det smiley

• #18   18. feb 2013 Kan det ikke også være tegn på kedsomhed? Min tager fat i torve m.m. men kun når der ikke rigtig sker noget spænende smiley

• #19   18. feb 2013 hey tænkte over det i dag og min gør det osse når hun tigger smiley

• #20   18. feb 2013 En belgier/jyde/oldenborg-blanding, som jeg rider fra tid til anden, gør det også nogengange. Men det er fordi hun ikke gider vente på bidet, hun er så utålmodig omkring det xD

Har også oplevet at føl gør det. Jeg syntes det er lidt en barneadfærd, som Julie bjørn siger smiley

• #21   18. feb 2013 Sofie gjorde det MEGET da hun var yngre.. Hun tyggede i ALT.. Og især når hun stod på staldgangen eller på ridebanen og ikke skulle lave noget.. Ligeså snart man stillede hende en opgave kunne hun godt lade være, men skulle hun bare stå eller gå "for sig selv"/bare følge med.. Så åd hun tøjler, træktove, remme og for den sags skyld også sadler og jakker..
    Chico gjorde det i starten da han skulle trænes frem mod tilridning.. Også mest da han stod stille eller ikke blev stillet nogen særlige opgaver.. Han gør det stadig indimellem når Emmalie og hendes veninder får lov at trække hinanden rundt..

Jeg tror det er noget manglende sansestimulering.. Jeg har taget tøjlerne fra dem når vi skulle træne, men har ladet dem stå med trækketovet når vi strigler.. De er begge mere eller mindre vokset fra det..

• #22   18. feb 2013 Jeg tror ikke på heste er "utålmodige" eller "keder" sig.. Det mener jeg ikke de er i mental stand til, at kunne beskæftige sig med denne type af adfærd..

men jeg tror til gengæld at rigtig mange glemmer, at lære deres ungheste og plage evt. føl, at de ikke må slikke/sutte/bide på alt ting, og det så bliver videreført hertil, da hesten kender denne adfærd, og herved finder tryghed.

Min 2-års plag slikkede altid folk på hænderne, da jeg så ville begynde at afbryde adfærden gjorde jeg det ved, at fjerne hænderne fra ham, hvis jeg skulle give ham grime på så en hånd i selve grimen, og en hånd til at "holde mulen væk" og egentlig bare"ignorere" at han forsøgte på det. Da hans velkendte adfærd mislykkedes efter de første 20 forsøg prøvede han desperat, at vedholde adfærden ved, at "små bide" da jeg forsat ignorerede dette er han nu stoppet med bide og slikke - hurra for det :-D..

SÅ jo! Jeg er sikker på de kan finde tryghed ved adfærden, men kun fordi det er en velkendt adfærd :).
    - og ikke selve det, at bide/tykke/slikke på/i ting.

Heste der er "ivrige" eller "utålmodige" udgiver bare en anden måde, at udvise deres stress på :-).. Det er typisk stress-adfærd :-)..

• #23   18. feb 2013 Den tunge blanding jeg rider på er også en rideskolehest, så det passer nok meget godt med det der stress-halløj. Hun står også lidt dumt i stalden, hvis jeg selv skal sige det smiley

• #24   18. feb 2013
    Har lige set ham i dag æde af træktov og grime der hang på hans boks, hvilket mindede om utålmodighed/stress i og med han ikke havde noget stråfoder. Har han ikke det, så er man ikke i tvivl om hans utilfredshed.

Så altså ikke kun læder. Så tror det er noget alla tryghed, beskæftigelse, stresset noget ( kan jeg dog ikke helt koble til når han gør det på staldgangen ).

• #25   18. feb 2013 min han gumler også i alt der er i nærheden, mest tøjlerne når han får hovedtøj på, men står man og strigler ham kan han godt finde på at stå og gumle på træktovet smiley
    ved det faktisk ikke, vi tager det bare ud af munden på ham, det skader jo ikke, og han "spytter" det ud, hvis vi siger han skal. Men han har også engang taget fat i en pisk, tøjler, næsebånd, you name it! smiley men aldrig under ridning, kun i stalden smiley

Kommentér på:
Hest æder tøjle

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce