{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
350 visninger | Oprettet:

Filtype? (JPEG><NEF) {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Jeg er udpræget amatør indenfor fotografering, så jeg har endnu meget at lære. Jeg var på et tidspunkt til et fotokursus, hvor instruktøren anbefalede at tage billeder i RAW-format, fordi det skulle give bedre kvalitet, og derfor har jeg prøvet med filtypen NEF(RAW). Efterfølgende har jeg, forsøgt mig med at indstille kameraet til at gemme billederne i både NEF. og JPEG.-format - og nu ser jeg så, at alle .NEF-billederne har væsentligt dårligere lys end de andre. Hvordan kan det være? Og hvad gør jeg ved det? Jeg er tilbøjelig til bare at anvende JPEG-formatet, som i virkeligheden nok er nok til mit niveau, men burde der virkelig være sådan en forskel? Jeg plejer bare at bruge Picasa til hurtig beskæring og lys og evt. gimp..

Lige et eksempel på forskellen: http://foto.bazoom.com/dk/fotoalbum/off-topic/308-forskel-i-fil-format?status=2

Håber, nogen kan kaste lys over sagen..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Filtype? (JPEG><NEF)
  • #1   24. mar 2013 Det er ikke være dårligere belyst, de er en smule mørkere når du ser dem, men det er fordi de er RÅ (RAW) der er ingen farveprofil i en NEF/RAW fil.

Grunden til at man anbefales at tage billederne i RAW/NEF er fordi de netop er ubehandlede og derfor er bedre at arbejde med i et fotobehandlingsprogram.

JPEG filerne derimod har kameraet selv "rettet" op på så det blir så pænt det nu umiddelbart kan blive uden yderligere egen behandling. Derfor fremstår de "lysere" end RAW...

• #2   25. mar 2013 Okay, mange tak smiley

Kommentér på:
Filtype? (JPEG><NEF)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce