1.205 visninger
|
Oprettet:
Hvor gamle?:-) {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen:-)
Ville bare høre om der var en "regel" om hvornår man må lære heste trick?:-)
Altså på aldren
som fx. Ligge ned, spanske skridt, stejle og alle de store trick?:-)
dec 2011
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 784
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
Sådan noget som at lægge sig ned, "stejle" (hvilket jeg absolut IKKE er fan af, da stejle er et trick, hvor hesten bare står og fægter med forbenene, som den ville gøre, hvis den skulle forsvare sig, i stedet for at samle sig til det ekstreme og løfte forbenene en lille smule fra jorden (levade). Stejle er altså et trick, hvor levaden/pessaden er en øvelse fra den høje skole i den akademiske ridekunst), neje og sådan nogle ting, der kræver mere af hesten, ville jeg vente med, til hesten var i hvert fald 3-4 år, så den har nogle muskler og nok også er lidt mere skarp i pæren, end hvis den er 1 ... sådan noget som at kysse, løfte ben, smile ville jeg dog ikke have noget imod at bruge på en meget ung hest - men skal bare passe på, at det ikke går hen og bliver en unode.
dec 2011
Er fuldstændig enig med Cæcilie. At stejle er en forsvars metode. Skal man lærer hesten en af de yderste ting inden for akademisk dressur og ridekunst så er det en Levade og en Capriole. Det presser simpelthen hesten til det yderste og er så super smukt når det bliver udført ordentligt! Lige til at få tårer i øjnene af!
mar 2012
Og kapriolen er jo "målet" og slutningen på "den akademiske stige", hvis man kender den. Levaden ligger som den afsluttende del af skolen fra jorden - hvorefter skolen over jorden med cropade, ballotade, etc. og til sidst kapriolen begynder. Det er fantastisk, hvad man kan med sådanne dyr
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Neje ville jeg også først begynde på i 3-5 års alderen. Mindst. Det kommer an på om hesten er vokset færdig eller noget.
Spanske skridt ville nok være 2-3 år. Det er jo ikke et udholdende trick fysisk som de andre, men kan godt være tungt psykisk.
Tænk på om din hest kan holde til det fysisk og psykisk, og så tag den derfra
maj 2012
Følger: 256 Følgere: 262 Heste: 11 Emner: 198 Svar: 2.528
Vil nu hellere aldrig lære min hest at stejle! Fx. Min veninde har en pony som er rigtig glad for godbidder:-) og hun har lige lært sin hest spanske skridt, og nu gør han det hele tiden for at få en godbid:-) så hvis hun lære den at stejle ville han jo gå og gøre det hele tiden for at få en godbid:-) og så syndes jeg det er bedst til små heste hvis man over hovdet skal lære dem det:-) syndes heller ikke det er godt som i siger:-)
Men har lige et spøgersmål:-) hvad er Levade og en Capriole?:-)
dec 2011
En capriole er et slags flyve ninja heste hop som jeg også kalder det xD Hesten går først og 'varmer op' til at lave caproilen ved at lave nogle større levader så det ligner lidt et stejl. På et tidspunkt hopper hesten alt hvad den kan omkring 2 meter op i luften samler forbenene under sig og sparker ud med bagbenene bag sig og lander derefter på alle 4 ben!
Link på youtube til en levade og en capriole!: http://www.youtube.com/watch?v=aMB0QTDbNjU
dec 2011
mar 2012
maj 2012
Følger: 256 Følgere: 262 Heste: 11 Emner: 198 Svar: 2.528
Men hvordan lære mn sin hest det?:-)
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Bare lige få at få det på plads
Hvis det er noget der interessere én kan man starte med at finde en underviser der har forstand på den ridestil, eller man kan give sig i kast med at læse.
I skal bare vide at hvis man vælger den vej så tager alting MEGET længere tid. Hesten er ikke fuldt uddannet før efter 10 - 13 år. Og rigtig meget af arbejdet laves fra jorden og ikke i sadlen.
Hvor gamle?:-)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside