{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

Hjælp til fysik opgave - O1.1 (Orbit bogen) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Den her opgave driller mig virkelig, jeg er i forvejen ikke særlig glad for fysik A, og det er kun nogle emner, som jeg synes bogen er god til at forklare og give indblik i. Så derfor har jeg lidt brug for en fysik-nørds hjælp smiley

Det drejer sig om opgave O1.1 i Orbit A bogen, hvis jeg er så heldige, at nogen skulle have den, eller har arbejdet med den.

Opgaven lyder således:
I 1865 skrev franskmanden Jules Verne romanen "Rejsen til Månen". Den handler om tre dristige amerikanere, der kravler ind i et kampeprojektil af aluminium og lader sig skyde mod Månen af en kanon, der er støbt ned i et stort hul i Jorden. De medbringer forskelligt udstyr (en sofa, friskluftapparat, føde mm.) og en hund. Det lykkes dem at blive skudt ud i rummet, hvor de til deres store overraskelse oplever vægtløsheden. Deres plan er at lande på Månen, få kontakt med eventuelle månevæsener og plante nogle medbragte buske og træer.

Teorien er, at kanoen skal accelere projektilet (med nyttelast) op på løsrivelses-hastigheden V.0 (ved kanoens munding). Kanorøret er 220 m langt fra bunden til mundingen. I bunden er anbragt 180.000 kg skydebomuld.

Beregn middelaccelerationen a af projektilet i kanonrøret under affyringen. Acceleration i fly og raketter måles i G. Hvor mange G er det, når 1 G er 9,82 m/s2?

En af mændene i projektilet vejer normalt 75 kg. Hvad vejer han under affyringen? Mon han holder til det?
(Her er min teori at det gør han ikke, men hvordan beskrives det fysisk?;-))

Hvordan kunne a formindskes ved denne type opsendelser? Hvordan kunne man f.eks. opnå at a = 10G? Er dette muligt i praksis? (Begrund svaret).

Hvordan kunne a formindskes ved denne type opsendelser? Hvordan kunne man f.eks. opnå at a = 10G? Er dette muligt i praksis? (Begrund svaret).

Hvornår bliver passagererne i virkeligheden vægtløse?

Normalt ville jeg ikke have noget imod denne slags opgaver, da den egentlig er meget lige til og efter min mening ikke en af de svære på A-niveauet, men jeg må simpelthen have gloet mig blind i bare fysik, for jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe den an. Måske fordi det er astro smiley

Håber der er en venlig sjæl, som lige vil give en hånd med!

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Hjælp til fysik opgave - O1.1 (Orbit bogen)

Annonce