{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ondskab
  • #2   17. sep 2019 Ondskab er i mine øjne bevidste ondsindede handlinger, hvor man har intention om at skade andre.

    Derfor synes JEG at psykopati er lidt en gråzone. ingen diskussion om at voldelige psykoter handler fuldstændig uacceptabelt. Men de er jo syge. De har ikke samme moralkompas som vi andre. Man kan jo også vende den om og sige, det er synd for den slags mennesker. Tænk sig at være så tom indeni. Men jo. Bevares. I vores optik, så er de onde, fordi de handler efter egen vinding uanset hvem de må skade på deres vej både fysisk og psykisk.

    Jeg synes egentlig ondskab er et hårdt ord. generelt. Som jeg startede med at sige, så er det for mig bevidste ondsindede handlinger. Men ondskab i sig selv. tja. Det kommer jo meget an på, hvilken filosofi, du tager udgangspunkt i, hvor vidt ondskab kan anvendes som begreb. Hobbe mener fx at mennesket grundlæggende er ondt og egoistisk og handler derefter. Hvor andre filosoffer har et mere filantropisk menneskesyn. Mennesket kan HANDLE ondskabsfuldt. Det er vores natur, men at det også er derfor, vi er udstyret med en moral og samvittighed, der gør os bevidste om, hvornår vi træder over nogens grænse.

    Tja. jeg ved ikke om du kan bruge min smøre til noget. Men pointen er, at jeg tror, jeg havde taget en filosofisk indgangsvinkel, som i nok kan høre :b


  • #3   17. sep 2019 tusind tak for de detaljerede svar! det har virkeligt hjulpet mig. nogle gange bliver jeg bare helt blank når det er sådan et stort og gråt område der bliver udgivet smiley smiley

  • #4   17. sep 2019 Velbekomme.

    Kender det godt. Det kan være skide svært at komme igang. Et godt Råd er at lave en brainstorm og så idegenerere derfra. Skriv alle nøgleord ned om, hvad du tænker om ondskab, så du får et overblik smiley
    pøj pøj med det.


  • #5   17. sep 2019 mange tak:))

  • #6   17. sep 2019 Du kan måske skrive om dyremishandling? smiley

  • #7   18. sep 2019 Ondskab kan f.eks. være en (serie?)morder der bevidst og med fortsæt torturerer og mishandler sine ofre på grusom vis inden han dræber dem.
    Eks: Kim Wall sagen
    Der har lige være en serie på et DR program om en (række?) seriemorder(e?) kaldet The Long Island Serial Killer


  • #8   19. sep 2019 Det kunne også være interessant at definere, hvad ondskab egentlig er? Bare for at gå videre på C. Mortensens svar - hvornår er man så ond? Er det fra andres synspunkt - altså når VI synes psykopaten eller personen udøver en "ond" handling som f.eks. mord? Eller er det omvendt, når personen bevidst selv vælger at lave denne her onde handling. Velvidende at der vil såre andre?

    Ift. psykopaterne kunne det være spændende at tage op. Vores syn på deres handlinger og deres eget syn på det.

    Hvad kan vi være onde ved? Naturen, dyr, medmennesker? Hvad er onde handlinger? Hvad gør dem onde?
    For at ligge det hen på klimaet - er vi onde ved klimaet? Når vi bevidste spiser en masse oksekød, forbruger voldsomt meget og udleder enorme mængder af CO2 - velvidende at det skader os og andre på planeten? Er det så en ond handling? Og hvorfor gør vi det så stadig?

    Ondskab er jo et MEGA bredt emne. Og kan drejes på mange måder. Du skal nok finde en vej som er mest spændende for dig, tænker jeg. Hvordan du selv definere ondskab og hvad der kunne være spændende at undersøge ved det. Er der nogle vinkler som du godt kunne tænke dig at få et andet blik på f.eks. smiley


  • #10   19. sep 2019 så moderen, der er indlagt med fødselsdepression, fordi hun erkendte, at hun havde tanker om at gøre sit barn ondt, er et ondt menneske?

    Den gamle mand, der var blevet ramt af alvorlig sygdom, og ikke længere kunne passe sine dyr, eller råbe om hjælp, er ond?

    Manden der i et splitsekund af afmagt kommer til at handle ilde slår sin kone, og efterfølgende tilmelder han sig et vredeshåndteringskursus, fordi han ikke kan kende sig selv i sådanne situationer.. er han også ond, eller gjorde han bare noget forfærdeligt?

    Jægeren der holder bestanden af rådyr nede, for at holde dyrene sunde og raske? er han ond?

    Den 10 årige pige, der driller de andre piger i skolen, fordi hun i virkeligheden er dybt misundelig, fordi hun også bare gerne ville have, at hendes mot og far brugte lige så meget tid med hende, som de andre børns forældre gør med deres børn. Er hun ond?


    Min pointe er, at vi dømmer altid bogen på coveret. og situationer ud fra avisartiklers clickbait overskrifter. Folk bliver hængt ud i den offentlige gabestol, og i virkeligheden, så ved vi ret sjældent, hvad motivet er.
    Er helt enig i, at mord og vold er fuldstændig moralsk uanstændigt og kriminelt og forfærdeligt. Men der er også mange andre, mindre ting, hvor det er én stor gråzone. og hvor vi kun ved, hvad avis artiklen siger- vi ved ikke om voldsmanden angrer sin handling og søger hjælp, eller hvorfor den 10 årige pige egentlig hang en klassekammerat ud på Snapchat. Vi dømmer bare. og ofte for at prædike vores egen moral og hæve os selv. I stedet for at være realistiske. Ingen af os er den rene uskyld. Vi har nok alle (metaforisk) måtte vaske vores hænder for blod i et eller andet omfang på et eller andet tidspunkt smiley

    Jeg har i hvert fald gjort mere eller mindre slette handlinger i mit liv over for både dyr, mennesker og døde ting. Så who am I to judge.


  • #11   19. sep 2019 Tit har mordere haft en skrækkelig barndom som har ødelagt dem i sådan en grad at de ikke ved hvad der er godt og ondt. Er de så stadig onde hvis de aldrig har haft andet i deres liv? Hvis de ikke ved hvad godt og ondt er?

    Der er virkelig mange nuancer af ondskab, og jeg synes ikke kun man kan kigge fra den ene side. smiley


  • #14   19. sep 2019 #9

    Er du vegetar? Siden du mener jægere er onde mennesker


  • #15   19. sep 2019 Vores moralske værdisæt skal indlæres allerede i barndommen - empati, sætte egne behov til side, nedtrappe konflikter, skelnen mellem godt og skidt.
    Så nej. Ikke alle lærer det.
    Og det handler i høj grad om vores evne til at handle i trusselssituationer.

    Vores helt fundamentale instinkter hedder flygt eller kæmp.
    Selv er mit flugtinstinkt størst, men stod der en mand med en kniv på min søns værelse, så ville jeg bestemt ikke være bleg for at kæmpe. For det er en trussel for mig. En KÆMPE trussel. Og det er det for de fleste forældre - også i dyreverdenen. Der er ikke noget, en mor ikke vil gøre, for at beskytte sit afkom.

    Og det er netop hvis vi ikke er i stand til kognitivt at kategorisere trusler, at vi kan komme til at handle fuldstændig forfærdeligt.
    Når den forsmåede mand slår sin ekskæreste ihjel, fordi hvor vover hun at gå og lade ham stå helt alene. Han kan pludselig ikke overskue situationen og at hun finder en ny og bliver lykkelig med. Det er en trussel for ham, som han skal nedtrappe og sige : nå ja, det gik sgu egentlig heller ikke så godt i vores forhold. Så lad os få det bedste ud af det og have et godt samarbejde med børnene.
    Når han IKKE formår det, men i stedet bliver for meget i sit forsmåede jeg, så kan han komme til at handle slet.

    For vi mennesker er dybest set egoister, hvis formål i livet er at passe på os selv og vores aller nærmeste.
    Du kan bare se mig selv, der sidder og fortæller, jeg ikke ville være bleg for at slå en andens søn eller datter ihjel, hvis de ville slå min søn ihjel. For det er bare sådan vi helt fundamentalt er skruet sammen oven i hovedet.

    At vi så har styrket vores moral igennem tiden, og har lavet regler for, hvordan man bør og ikke bør handle, er det, der har gjort, at vi ikke længere slår naboen ihjel, fordi han har brændt vores kornmark af, så hvad skal vi nu leve af hele vinteren og fodre vores dyr med? Det er også derfor vi ikke slår faren ihjel til den datter, vi havde udset til hustru for vores søn, bare fordi han siger nej.

    Men ALLIGEVEL, så har vi altså nogle gange situationer, hvor instinkter tager over. For vi ER bare mennesker. Hvor tragisk det end er.


  • #18   19. sep 2019 Du læser ikke, hvad jeg skriver, søde Anette smiley

    Jeg skriver netop, mit flugtinstinkt er størst. Hvilket altså betyder at jeg da ville ta min søn og løbe.
    Men er det IKKE en mulighed, så vil jeg da ved gud kæmpe, for at beskytte ham - om det så skal koste liv.

    Og jo, det er præcis det samme i dyreriget. Måske elefanten ikke tramper løven, der angriber dens unge ihjel med vilje... men den gør alt hvad den kan, for at beskytte. Uanset udfaldet.


  • #19   19. sep 2019 Jeg er ikke jæger :). Men jeg kan ikke se, hvis du selv spiser dyr - uanset hvor de kommer fra - så kan mene at jægere er onde.
    Jeg spurgte ganske enkelt fordi oftest når sådan en kommentar kommer, så er det fra et dobbeltmoralsk menneske som sidder og spiser kød, som slynger ud at det er synd for dyrene at jægerne skyder dem.


  • #20   19. sep 2019 Men jeg skulle bare have ladet være med at gå ind og stille dig et spørgsmål, for du er altid så påståelig og den eneste der har ret smiley

  • #22   19. sep 2019 Søde Anette. Du kunne jo bare læse, hvad jeg skrev i første omgang, så jeg ikke var nødt til at gentage det i en blot mere pædagogisk tone :))

  • #24   19. sep 2019 ellers tak du. jeg har tænkt mig at bruge resten af dagen på mere fornuftige ting ... så som at være sammen med min søn :)) god dag.

  • #27   19. sep 2019 Jeg orker sådan set bare ikke at bruge min tid på dig. Det har jeg for mange smerter i krop til at skulle bruge energi på dig, når jeg egentlig godt ved at du alligevel mener du er bedre end alle andre og altid har ret :). Det har ikke ændret sig spor i den tid du har været væk fra HG

  • #29   19. sep 2019 Jeg har aldrig nogensinde påstået at jeg altid har ret, vil have det sidste ord eller ved bedre end alle andre.

    Jeg spurgte dig udelukkende fordi jeg ikke kan forstå at man mener jagt er ondt ved dyr, medmindre man er veganer eller vegetar, som slet ikke spiser dyr. På noget tidspunkt.

    Du ryster tit på hovedet af mig. Det forstår jeg så ikke helt, for jeg svarer yderst sjældent på forumemner herinde. Men fred være med det ????.


  • #31   19. sep 2019 Som du selv siger, jeg henvender mig til dig - du svarer mig. Det gælder samme vej rundt.
    Det er ikke et behov jeg har - Men ligesom du, så svarer jeg dig når du henvender dig til mig.

    Jeg har intet at skrive med dig i privatbeskeder om :). Og jeg ødelægger folks opslag? Hold da op. Den var ny :).


  • #34   19. sep 2019 Anette P: "Det er naturligvis morderen du skal have ondt af ikke ofrrret , morden er da ikke ond den skal da have en beløning " .. ironi kan forekomme "

    - Jeg har ikke sagt nogen steder, at jeg ikke har ondt af ofret? Jeg har heller ikke skrevet nogen steder at jeg tager parti for nogen. Jeg siger ganske enkelt bare, at der er flere sider af en sag.
    Selvfølgelig ville jeg blive forfærdeligt vred og ked af det hvis det skete. INGEN tvivl om det. Men et eller andet sted - gud hvor har jeg også bare ondt af vedkommende der kunne finde på sådan noget. For man mangler menneskelighed, mangler kernen, når man kan gøre sådan noget. Man mangler noget, der er noget der er taget fra en - noget der gør at man ikke mærker andre. Og jeg synes det er trist og synd at man har det sådan. Dermed ikke sagt at jeg stadig ikke ville blive voldsomt vred - for det ville jeg.

    Udover det ville jeg da selvfølgelig føle at vedkommende skulle straffes helt vildt. Men det ændrer jo ikke på det faktum, at der er en grund til at vedkommende har handlet som vedkommende har gjort. Du slår ikke bare nogen ihjel uden grund. Der er sket noget der har ødelagt det menneskelige i mennesket. Og det er efterhånden bevist igennem flere sociologiske studier. Én ting er at føle, en anden ting er fakta. Jeg ved godt det kan være svært at forholde sig til når man er bevæget af følelser og især svært at forholde sig til hvis man har været ramt af en grusom handling. Men skal vi ændre noget på det, eller skal vi se objektivt på det - er vi nød til at kigge på fakta og hvad det EGENTLIG handler om. I dette tilfælde sandsynligvis en person med en skrækkelig og ødelæggende barndom eller en person der mangler empati - en grundlæggende menneskelig del af os.

    Derudover har jeg ikke skrevet at nogen skal have en belønning for deres forbrydelser? Og det ville jeg heller aldrig sige. Selvfølgelig skal man straffes for sin handling hvis man har gjort noget så forkert. Det er slet ikke til diskussion. Jeg synes bare den spændende vinkel på det, er hvad der er forebyggende og hvad der foregår inde i sådan et menneskes hoved. Vi kommer jo aldrig videre i samfundet hvis vi aldrig finder problemerne (og løsningerne til dem). Heldigvis ved man efterhånden en del om hvornår sådan nogle mennesker kan finde på at handle sådan. Og man gør også meget for at forebygge det. Det er et fakta.

    "UANSET hvor elendig ens barndom hjar været så er alle velsignet med noget der hedder en hjerne , og denne hjerne ved hvad der er forkert og rigtigt ... "
    Okay - det har du helt ret i. Hvad jeg gerne vil have dig til at sætte dig ind i er lidt noget andet. Prøv at forestille dig:
    Du kommer ind af døren. Du hører allerede inden du er trådt ind, råben og skrigen inde i huset. Noget smadres. En mand brøler af hans lungers fulde kraft, og en kvinde skriger. Du ved hvad det handler om, så du går stille indenfor. Du ser en mand, din far, slå din mor, gentagende gange - måske endda til blods. Det ser ikke rart ud - men du er snart immun, for du ser det hver evig eneste dag. Du hører råben og nedværdigende ord fra din far hver evig eneste dag. Du hører hvordan han ydmyger din mor.

    Og hvad er problemet her? Problemet er, at dette barn ikke har andre indtryk disse. Hver dag. Det behøver ikke en gang at være så voldsomt. Det kan også være psykisk vold som nedbryder mor eller barn - eller far. Det kan være seksuelt misbrug. Det kan være ALT MULIGT ødelæggende. ISÆR for et barn der ALDRIG har oplevet andet i HELE deres liv. Det her er de ENESTE indtryk de får. De ved ikke hvad en sund kernefamilie er. Og hvordan skulle de så finde ud af at det er forkert? Børn er SÅ letpåvirkelige, og selvom de har en idé om at det her ikke er rigtigt, så er det de byggeklodser som de får med videre i deres voksenliv. Nogle kan få hjælp i tide, og er heldigvis gode til at gå stik modsat retning. Andre børn har det så dybt liggende inde i sig selv, at det er deres sandhed, det er deres verden og den måde de agerer overfor andre. Især i parforhold - for det er det de har fået vist. Jeg er glad for at du har lært noget andet, men det er som regel ikke sandheden for mange af morderne. Psykopater kan også sagtens have en normal barndom, men de mangler empatien og evnen til at vide at andre mennesker har følelser og værd. Det er mega trist, synes jeg. Men værd at undersøge. Hvad kan vi så gøre for at hjælpe dem godt på vej og blive godt integreret i samfundet? Hvad er de første tegn? For det er IKKE bare en pludselig tanke man får medmindre det er selvforsvar. Tro mig. smiley

    "og forøveriget kan du ikke bruge den med barndommen til noget ..

    For nogle år siden jeg ved ikke om du er gammel nok tiil at vide det , men der blev en dreng myrdet på hovedbane i kbh alt sammen grundet hans hue som andre ville have ...nogle af dem der var med til det var rigmands børn som ikke havde sidde skævt på potten .. "


    Uuuh jo, den kan også sagtens bruges! Manglende opmærksomhed, kærlighed og omsorg fra forældre kan overlade et barn helt til sig selv. Og de får ikke en veludviklet evne for empati. Det er faktisk ret simpelt - det er bare et spørgsmål om at tænke ind i den andens hverdag. Rigbørn behøver ikke at have det godt. Som regel er forældrene aldrig til stede fordi de skal tjene penge. Og er de til stede er de fraværende psykisk. Det er lige så psykisk nedbrydende som vold er. Hvis ikke værre. Et barn har brug for opmærksomhed, kærlighed og omsorg for at kunne fungerer som et normalt menneske når de bliver ældre. Ellers lærer de ikke at være gode ved andre mennesker, hvis de aldrig prøver det selv. smiley

    Håber du kan se hvad jeg mener. smiley


  • #36   20. sep 2019 Anette P: Dejligt at du forstår mig! Jeg prøver nemlig ikke at få dig til at synes det samme som jeg selv gør, men forsøger at give dig en anden vinkel på det. Et lidt bredere perspektiv end bare følelserne. Nogle gange lukker det en helt anden verden frem, og noget der kan forstås på en anden måde. smiley
    Vi behøver ikke at være enige, jeg ville bare gerne prøve at vise dig en anden side af sagen. smiley

    Det er så nemt at sige "jeg sad skævt på potten som barn derfor var det nødvendig for mig at bruge vold eller dræbe en"
    Helt sikkert! Men nu er det sådan at mordere ikke ynker sig selv eller bruger den undskyldning hvis de gør det. De er som regel ikke klar over at de kan have haft en barndom, eller levet i et miljø der gjorde at de mistede deres medmenneskelighed. Det er meget interessant, hvor mange små ting, der kan have en altafgørende effekt på et menneske senere hen.

    vi har alle ansvar for vores liv ..med mindre man er så fuck up i sit hovede at læger har sagt vedkommen ikke kan tage vare på sig selv såskal man naturligvis hjælkpes vis indlæggelse...
    True, giver dig ret. Altså du har helt ret når du siger at vi har ansvar for vores liv! Også i dén grad! Endnu mindre giver det så mening når folk ikke kan finde ud af at tage ansvaret. Men det er også dét der er interessant! Fordi, hvorfor kan de ikke tage et ansvar? Hvad er gået galt? Jeg gad virkelig godt at studere det, fordi hvor præcist går det galt henne? Hvilke ting er det der gør forskellen og hvornår? Desværre bliver ødelagte mennesker, for at bruge dit begreb, "fucked up" i hovedet med en barndom der ikke har hjulpet en med at afkode adfærd blandt sine medmennesker. De er svære at opdage, og derfor får de som regel ikke hjælp i tide.

    du svarede mig ikke helt på sagen om de rigmands børn der havde en forkælet barndom , hvordan det kan være de dræbte en dreng pga en hue ?
    Hmm, det synes jeg ellers jeg besvarede. Jeg skrev dette: "Manglende opmærksomhed, kærlighed og omsorg fra forældre kan overlade et barn helt til sig selv. Og de får ikke en veludviklet evne for empati. " - sådan noget kan også have kæmpe betydning for hvordan man omgås mennesker omkring sig. Forkælede børn har som regel ikke deres forældre hjemme hos sig selv. De oplever ikke at få sat rammer og struktur, som børn behøver, de får ikke omsorg, kærlighed, opmærksomhed.. de lærer ikke at blive empatiske. Alle de der ting er en farlig cocktail, fordi det er afgørende i deres måde at behandle andre mennesker på. Hvis de selv skal finde ud af hvordan man er overfor hinanden, kan det gå en helt forkert vej. Det er også derfor mange rigmandsbørn opfører sig dårligt overfor andre. De er vant til at få det som de vil have, og der er aldrig noget der står i vejen for dem. Når der er, ved de ikke hvordan de skal reagere, fordi de har aldrig fået en grænse før - ydermere ved de ikke hvordan man skal være overfor andre mennesker, for det har de aldrig lært eller set fra deres forældre fordi de aldrig var hjemme. Så finder de nogle venner et andet sted, måske nogen der er i et dårligt miljø eller nogen der også føjer dem pga. deres dominerende adfærd. Det forstærker dem bare i, at de opfører sig "ordentligt", hvis man ser det fra deres synspunkt.

    Der er også sagen om drengen der en aften overfalder en helt tilfældig mand tramper på mandens hovede for at se om hovedet kunne holde til det mens han fimler hjerne massen løber ud og viser det grinende til sine venner bagefter ?
    Jeps, men du kender ikke drengens baggrund. Det kunne godt lyde som en psykopat. Eller en der ikke ved hvordan man skal agere og imponere sine venner - så gør man ekstreme ting. Du kan ikke basere virkeligheden på en artikel på nettet, for det er ikke en gang det halve af historien der er med, og ydermere elsker medierne at pynte på sagen. Jo ondere de kan gøre ham, jo bedre. Nogle gange er man bare også nød til at kigge på handlingerne før det, hvad bestod hans barndom af, hvilket miljø går han i, hvad består hans hverdag med, har han en psykopatisk lidelse? Det kan man ikke bare besvare på den der måde, men et menneske gør ikke sådan noget uden der er en grund. Grunden kan være den lammeste grund i hele universet, men for ham, og pga. hans tidligere liv, erfaringer osv. så KAN det altså bare være hele hans univers og sådan hans virkelighed er. IKKE at det er en grund til at han MÅ gøre det, men det er interessant fordi hvis vi ved sådan nogle ting og stiller os nysgerrige på det - så kan vi begynde at finde mønstre og åbne en anden verden for hvordan vi kan undgå det en anden gang. Vi kan altid blive klogere, så vi skal passe på med at lukke af for alt pga. vores følelser.

    det med du mener at barnet kommer hjem og ser far banke mor ..nu kan det jo være det er mor der banker far ?
    Nu var det bare et typisk eksempel jeg kom med. Der kan være hundredevis af andre scenarier. Det behøver du ikke at ligge alt for meget vægt på. smiley

    Det kan også være at barnet har et godt hjem , med endda en god opdragelse.. dens venner har mindrfe god opdragelse og får lov til flere ting og er snort forkælet ... barnet fra det gode hjem med god opdragels bliver misundelig på sine venner og opbygger en indre vrede og had mod sine forældre der forsøger at lære barnet at man ikke kan få alt i livet ... dette had og vrede kan så vende sig mod uskyldige ..
    Så jeg mener ikke at man bare kan sige at det er fordi barnet kommer fra et dårligt hjem at det bliver ondskabsfuldt når det bliver voksen..


    De mangler jo stadig noget i deres liv, hvis det fylder SÅ meget at det vil gå ud over uskyldige. Et barn der har fået god opdragelse kan godt mangle kærlighed og opmærksomhed og ikke have lært psykologisk hvordan man omgåes andre. Udadtil ser det rigtig tit ud som om at der ALDRIG er noget galt. Men inde i familien kan der stadig være nogle ting der foregår som er altafgørende for barnets opvækst. Så længe at man får de psykiske basale grundsten i sit liv, så er udsigterne altså rigtig gode for et barn. Det kan selvfølgelig være ekstremt hårdt og traumatisk i sidste ende, hvis man skal kæmpe for føden og tænke grundigt over alt man køber osv. Men i sidste ende, hvis du har oplevet et hjem med kærlighed og opmærksomhed, skal der virkelig meget til før det går galt.


  • #38   20. sep 2019 Anette - du sætter ord i min mund, og antager noget ud fra det jeg skriver - og det gør det svært at have en ordentlig diskussion.
    Jeg forstår godt at du ikke er enig med mig, og det har jeg respekt for. Jeg kan også godt sætte mig ind i din synsvinkel, det har jeg overhovedet ikke svært ved. - det var bare for at komme med et andet perspektiv på sagen.

    God aften smiley


  • #40   20. sep 2019 Hejsa allesammen:) tak for den berigende respons, det har sat gang i mine tanker og jeg er nu godt inde i min opgave. Dog vil jeg gerne bede om at man venligst holder en pæn tone, også selvom man ikke er enig i andre folks meninger:))

Kommentér på:
ondskab

Annonce