{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.158 visninger | Oprettet:

Jer der strøer med andet end halm... {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har lige et spørgsmål til jer der strøer med andet end halm, jeg har tænkt mig at strø med tørv... Men har lige et par tanker om hvordan i fodre med stråfoder, jeg tænker her på, hvad i synes der virker bedst både i forhold til måden at give det på og om i sys de skal have halm ved siden af også...
Giver i strå foder på marken, hvis ja, hvilken slags og hvordan?
Hvordan giver i strå foder i boksen? (Haybar, hønet eller bare løst i boksen)

Kommentarer på:  Jer der strøer med andet end halm...
  • #1   21. aug 2013 Slowfeeder er det bedste fortæller min erfaring mig smiley Hvis det ligger løst, bliver det blandet i boksbunden og så vil de fleste heste ikke spise det, og i en haybar er det "for let" og bliver spist for hurtigt smiley

• #3   21. aug 2013 Den ene af mine heste gik på tørv, men vi stoppede med det fordi det simpelthen bliver en sump i sidste ende... Vi fjernede selvfølgelig hømhøm hver dag, men urinen er jo umulig at fjerne med mindre man skifter bunden helt ud hver 14. dag og dette er jo temmelig dyrt i længden. Jeg vil derfor ikke anbefale tørv hvis du ikke har tænkt dig at skifte bunden hver 2./3. uge.
    Mht. stråfoder, så havde vi et hønet vil lagde frøgræshalm og wrap i og dette fungerede fint. smiley Mine heste får også frøgræshalm og halm på folden, som de kan gå og gumle på.

• #4   21. aug 2013 Min står på træpiller. Han får wrap i Hønet.

Og på folden får de wrap i sådan et hø skur

• #5   21. aug 2013 Vores står på tørv, og bunden skiftes en gang ugentligt. Vi har prøvet forskellige løsninger; halm, tørv/spåner, tørv/hamp, men står nu kun på tørv hvilket er det der har fungeret bedst smiley

Vi giver wrap i en bunke i hjørnet (under/ved siden af krybben), det styrer de fint - de roder det ikke rundt og spiser fint op, så der er ikke spild.
    Vi undgår helst hønet o.lign, så der er mindst muligt hesten kan komme i kombolage med i boksen smiley

• #6   21. aug 2013 min står på savsmuld.
    det er nemt at muge i, det er billigt og man bruger ikke særlig meget.
    min hest er bedre på det end halm.

• #7   21. aug 2013 Min søsters hest har nogle dårlige hove, derfor går den på træpiller da bunden ikke bliver ligeså våd og sumpet som med halm.
    Tilgengæld går min på halm, men hun spiser det i løbet af natten derfor er der næsten ikke noget halm tilbage om morgenen.
    Men vi giver begge heste hø i et hjørne på gulvet.

• #8   21. aug 2013 på mit arbejde har vi strøet med tørv hos kalvene, de gik på det i laaang tid imellem udmugningerne, hvis man strøer lidt med noget frisk hver dag, så bliver det altså ikke en "sump" smiley
    Men man skal sørge for at holde det tørt, for er der blevet vådt, skal der altså meget til før det bliver rigtig tørt igen smiley

• #9   21. aug 2013
    Hø net, også undgå og placere strøelse under hvor de under ved boksvæggen :o)

Ingen halm, det er ikke hestemad som sådan. Så hvis man kan undgå det, gør jeg det. Ville kun bruge det, til en hest der havde let til at blive overvægtig.

• #10   21. aug 2013 Min står på tørv og han og de andre heste får så hø lagt løst i små bunker rundt omkring på folden smiley

• #11   21. aug 2013 Jeg har en høkrybbe i det ene hjørne hvor de får hø og wrap i og så får de halm på marken.. Nogle gange for de grovfoder med på marken også, men det er mest for at være god ved dem og forkæle dem lidt.. smiley

Mine står på træpiller, og jeg er ret sikker på jeg aldrig kommer på andet.. Det er jeg glad for..

• #12   21. aug 2013 Min står på spåner. Hun får frøgræs på folden - fri adgang, og i boksen får hun hø/wrap, og lidt halm, som hun får i et hønet. Hun kan sagtens få det på spånerne, men står hun inde i længere tid, er hun simpelthen et svin med sit hø, og skider i det.

• #13   21. aug 2013 Min hest står på en kombination af tørv og træpiller og det fungerer super! Træpiller har det med at støve meget, og personligt synes jeg også de kan være lidt sværeat danne bund med. Til en stor boks (ca 3x4m) brugte jeg to pakker tørv nederst og tre poser træpiller øverst i opstart. Ca en gang om måneden får hun 1 pakke tørv og ellers supplerer jeg med træpiller (1-2) poser om måneden. Min er dog meget renlig, men alle de andre i stalden gør det samme og det fungerer for dem også selvom hesten er et "bokssvin". Det er selvfølgelig super vigtigt at muge dagligt. Og hver anden til tredje dag at fjerne det mest våde.
    Ang hø, så får min hø i hønet, da hun er meget kræsen og ikke gider spise det hvis det har ligget i bunden. Har du en mere madglad hest kan den sagtens spise fra gulvet eller haybar. På fold foretrækker jeg at ha fri hø, men halm eller frøgræs kan også gå.
    God fornøjelse smiley

• #14   21. aug 2013 Mine står på træpiller og de har en høhæk, på folden får de bare høet frit smiley

• #15   21. aug 2013 Mine står på savsmuld og får hø løst i boksen smiley jeg er meget glade for de står på savsmuld syntes det fungere godt smiley

• #16   22. aug 2013 Tusind tak for alle jeres svar smiley ...der er ikke nogen tvivl om at jeg vil strø med tørv, har set det fungere så fint mange steder smiley ...jeg overvejer kraftigt at bruge en haybar i stalden, da jeg heller ikke er vild med tanken om at de kan hænge fast og når det er længere nede er det os mere hestens naturlige æde stilling... og traktor dæk på folden er slet ikke en dum ide, og er glad for at hører der er andre der bruger frøgræshalm som jeg har overvejet...

• #17   22. aug 2013 Mine står på spåner.. Det er nemt, hurtigt, forholdsvis billigt og ser lækkert og indbydende ud.. De får bare deres hø på gulvet, intet problem smiley

Kommentér på:
Jer der strøer med andet end halm...

x