{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
606 visninger | Oprettet:

Ny hest (-: Kan vi blive klar ? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er så heldig at vi i søndags har købt en ny hest
Jeg glæder mig enormt til at komme igang med ham

I sagens natur kender jeg ham ikke ret godt (n)
da jeg jo kun har mødt ham de få gange vi har prøvet ham
(vi har selvfølgelig små sprunget da vi var ude at prøve ham 2. gang)

Hesten har tidligere rejst land og rige rundt til stævner både i spring, dressur og military, men har det sidste stykke tid stået stille (n)
da tidligere ejer har været syg (n)

Den klub jeg er tilknyttet har sidste indendørs terræntræning d. 25/2
Jeg vil VIRKELIG gerne med ,men er det overhovedet muligt at blive klar?

For min skyld behøver vi hverken springe meget eller længe, men vil bare gerne vise flaget
springene er 50 cm og det er på hold af 4 (y)
underviseren kender (sjovt nok) både hest og tidligere ejer
hvilket gør at jeg virkelig gerne vil med og forhåbentligt få en masse tips fra starten

hesten har i sin pause stået på fold om dagen med en anden vallak
og har stået i boks om natten
er blevet longeret, men kun redet i forbindelse med de gange jeg har prøvet ham

Er jeg total egoistisk? eller ville det være okay at vise flaget?

Kommentarer på:  Ny hest (-: Kan vi blive klar ?
  • #1   8. feb jeg ville nok vente et stykke tid, og lade hesten komme ordentligt igang inden at den skal springes

• #2   8. feb Hvornår for du ham hjem ?

• #3   8. feb i uge 7 (-:
    vi ville have små 2 uger til at lære hinanden at kende
    Hesten har med tidligere ejer redet både ved underviser og i samme hal, men det er længe siden

• #4   8. feb Jeg ville ikke have haft noget imod at tage ham med til det, så længe man har i mente at tage det med ro og stadig skulle finde hinanden, ser ingen forskel på om der står en underviser på jorden og hjælper til med at rette begynderfejl eller om du selv red lidt rundt og lærte ham bedre at kende,

Så jeg havde taget med, i roligt tempo og med hesten i fokus, ikke hvad jeg selv gerne ville presse mig selv til, men bare bruge det lidt som en almindelig motions dag som de andre ridedage

• #5   8. feb Det er selvfølgelig rigtigt
    Jeg forventer på ingen måder at skulle springe en meter på ham
    mere det at springe en træstamme eller to og få det prøvet af
    eller bare at ride rundt mellem springene mens de andre springer omkring ham

især når jeg ikke ved hvornår underviseren kommer tilbage (n) det bliver jo nok først til sommer udendørs hvor springene er lidt højere
    så virker en lukket hal og ´´baby´´ spring sjovere første gang

• #6   8. feb Jeg ville ikke gøre det - jeg står i lidt ala samme situation med min vallak, der har haft vinterpause, jeg ville også enormt gerne med, men jeg synes simpelthen ikke det er fair at sende dem ud i det uden en ordentlig grundkondi.

• #7   9. feb Hvis den har stået stille længe har den ikke engang ret mange muskler til at bære rytter.. Så nej, den skal genoptrænes og få sat muskler.

Mvh TT

• #8   9. feb Jeg havde startet, nogen starter stævne på hesten første gang de prøver dem.. Jeg havde taget chancen da det ikk lyder til a være særlig krævende.

• #9   9. feb Nikoline: det handler jo ikke om at kende hesten, men at hesten ikke er redet særlig meget. faktisk ikke, det sidste lange stykke tid

• #10   9. feb Er den i træning og stævnevant så ja, er den ikke så nej...

• #11   9. feb Har hesten stået stille i +6 uger så ville jeg begynde med at genoptræne den.

Har den stået stille mindre mellem 4-6 uger, så ville jeg tulle lidt rundt mellem springene og måske tage et enkelt lille spring.

Har den ståetstilke i 3 uger, så ville jeg ride den let, og tage et par små spring uden at være bekymret.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vise din nye hest frem - men pas nu på at du ikke rider den til en skade, hvis den har stået stille.
    Glæd dig over at din træner kender hesten fra tidligere, så for ham/hende er den jo ikke ny - og brug evt træningsdagen til at ligge en genoptræningsplan over de næste 3 måneder sammen med din træner.

Tillykke med hesten

Mvh Charlotte

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 57 Svar: 957
    #12   9. feb Det spørgsmål kan kun du selv svare på. og du kan ikke svare på det før du har fået ham hjem. os her inde kan slet ikke svare på det.

Vi kan kun have vores erfaring fra vores eget heste liv. Men da heste er lige så forskellige som rytterne. og kombinationen din hest og dig, er ret unik. Altså hvordan i klikker med hinanden og hvor hurtigt.

Det hele afhænger af hestens sind, hvordan tager den skiftet. Tager den det hele i "stiv arm", eller døjer den med af falde helt til. Er overvejelser du skal have med, når du beslutter om du skal med eller ej.

• #13   9. feb Dorthe, det afhænger da bestemt også af hestens fysiske form, ikke kun dens sind. Charlotte uddyber fint hvad det handler om.

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 57 Svar: 957
    #14   9. feb Stald Phoenix, ja, men er hesten stresset efter flytningen, kan den være i nok så god form, så vil jeg ikke anbefale den at tage at sted. Da hvis er hestens nervesystem overtændt af kortisol, vil det næppe gøre noget godt at smide mere kortisol ind i dens nervesystem.

Er hesten i dårlig form, kan ts, tage hensyn til det, og nøjes med at vise "giraffen" frem, ganske kort.

• #15   9. feb Jeg ville vente og se hvordan han reagere. Nogen heste stresser mere end andre når de får nyt hjem. Så det er måske lidt voldsomt? Samtidig er han jo gamle stævne hest, så måske siger han intet til det?
    Synes den er svær.. Jeg ville personligt vente. Men jeg er også typen der springer 120-130cm. hjemme og så kun starter 100cm. ude. Men hvis han samtidig ikke virker stresset, så tror jeg fysisk ikke han ville komme til skade af det.

Hvad siger træneren, som også kender hesten og tidligere ejer?

• #16   9. feb Mht selve springningen ville jeg ikke være betænkelig ved det. Hvis hesten som du siger er vant til at komme land og rige rundt vil den sikkert ikke være særlig påvirket af det. Min egen hest havde jeg med til terræntræning en måned efter jeg købte ham og han havde nærmest aldrig set andet end indersiden af et dressurhegn

Men hvis hesten ikke er i form er det en anden sag. Det tager mindst et halvt år at bygge muskler på en hest, og vil hellere være for langsom end for hurtig hvis du har planer om at kunne bruge hesten i mange år Sener, knogler og muskler skal kunne følge med

Tillykke med din nye hest!

Kommentér på:
Ny hest (-: Kan vi blive klar ?