{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
724 visninger | Oprettet:

Tilridning: pause eller ej? {{forumTopicSubject}}

Står og skal tilride mit Rumledyr om et par år og selvom der er goood tid endnu, så er jeg da begyndt at gøre nogle overvejelser.
Hvad gør I: pause efter tilridning eller ej? Hvad mener I er bedst - og hvorfor?

Jeg har tilredet to.
En holdt en pause på et halvt år bagefter, men det lå, for at være ærlig, mere i vintervejrets knap så hyggelige side
Den anden kom i (let) ridning fra dag 1 (= startede med 3 gange om ugen).

Kommentarer på:  Tilridning: pause eller ej?
  • H R
    H R Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 65 Emner: 147 Svar: 989
    #1   7. mar Jeg synes det afhænger af hesten, dens mentale tilstand og om den stadig vokser. Har prøvet både med og uden pause, med lige gode resultater.

• #2   7. mar Jeg regner med at ryttervænne til sommer og så skridte lidt rundt i ny og næ men går først rigtig i gang næste år.

som jeg ser det så gavner pauser både mentalt og fysisk og hellere en pause for meget end for lidt

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 275
    #3   7. mar Er det ikke Rumle, der har en muskelsygdom? Så er jeg ikke sikker på, at almindelig procedure gælder... Hvis de helst skal holdes i gang hele tiden, når de først er tilredet, så ville jeg tage dyrlægen med på råd mht. vækst og holde skarpt øje med dens humør og opførsel også. Evt. aktivere den med noget andet end ridning også.

• #4   7. mar Jeg har tilredet to, både med og uden pause. Tindur har ikke haft pause som sådan, og det var godt ift hans nervøsitet, men skidt ift hans arbejdslyst/glæde (tror jeg).
    Så jeg kommer til (højst sandsynligt) at tilride (bare skridt trav og galop uden de store krav) Rocky her i sommers som 3 års. Også får han lov til at stå vinteren over og bliver sendt i videreuddannelse til foråret op til kåring

Mvh TT

• #5   7. mar Jeg giver aldrig pause, hestene holdes igang under hensyntagen til deres velbefindende.

• #6   7. mar #3
    Man kan godt holde en hest igang - uden det inkludere rytter på ryggen
    PS Der er helt tjek på træningsprogram til Rumle, når tiden nærmere sig

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

#7   7. mar Det skriver jeg jo også - "Evt. aktivere den med noget andet end ridning også."

Du spurgte ind til pause efter tilridning, og jeg svarede.

Men godt, at der er styr på det

• #8   7. mar Det var et generelt spørgsmål. Det var ikke møntet på min hest

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

#9   7. mar Hvis vi ser bort fra særlige hensyn, så er min erfaring, at man skal lytte til hesten og ikke have for travlt. Virker den oplagt eller tvær, energisk eller sløv, osv. En pause vil sjældent skade og ofte gavne - særligt, hvis det er en 3-års, da de stadig vokser meget på det tidspunkt - både udenpå og indeni hovedet.

• #10   7. mar Jeg gjorde min ryttervant som 3 års - hun holdte så et års pause - og så skulle vi igang igen , men pga børn og arbejde, så fik hun pause i 2,5 år - hvor vi blot har hyggeredet på folden - min plans for 2018 er at hun skal færdig tilrides

• #11   8. mar Hvad ligger I i ordet tilride?

Ryttervant? I alle tre gangart? Stabil? I alle tre gangarter? Eller?

• #12   8. mar Pause er ikke nødvendigt hvis man venter med at tilride til hesten er klar til det. Godt arbejde er bedre for hesten end ingen arbejde

• #13   8. mar Tilride i min optik - stabil i alle tre gangarter. (altså når hesten kan skridte, trave og galopere med rytter og mestrer overgange og temposkift, i min optik er holdningen ikke en del af at være tilredet, det kommer først når den videreuddannes.)
    Ryttervandt - ok med at have rytter på ryggen.
    Videreuddannelse - er i min optik når man arbejder på at finpudse signaler, lære hesten anspring fra skridt og stillestand at styrke den så den formår at bruge sig korrekt osv.

Mvh TT

• #14   8. mar For mig er en hest tilredet, når den kan gå rundt i alle 3 gangarter uden de store problemer.

En ryttevant hest, kan gå rundt med rytter på, i skridt og måske en smule trav.

Med hensyn til tilridning, så rytter-tilvendes hesten, først på sommeren, det år den flyder 3. Så holder den et mdr. sommerferie. Og til efteråret starter vi så langsomt op igen. 2 dage med træning, 1 dag fri, 2 dage med træning, 1 dag fri.
    En træning kan være 15 min eller den kan være 30 min alt efter hvordan hesten er.

• #15   8. mar Min definition af en tilredet hest er, når hesten kan drejes, stoppes, og gå frem i skridt og trav, og sættes i galop/stoppes i galop. For nogle ungheste kan galoppen være svær med rytter på, og kræver meget balance og styrke som skal opbygges med tiden, så jeg ville personligt ikke forlange at den kan gå fuldstændig stabilt rundt i galop m. rytter på, for at kalde den tilredet, hvis den ellers er styrbar i skridt og trav

Jeg gjorde min hest ryttervant i sommers, hvor jeg skridtede 10-15 minutters ture på hende i skoven, 1 gang om ugen, og øvede gå frem/stop. Da det begyndte at blive stabilt fik hun 5 måneders pause fra det, indtil februar måned her i år, og vi er nu startet op med påbegyndende tilridning vil jeg kalde det (skridt og trav) - dog stadig kun på skovtur og ikke bane endnu

• #16   8. mar Tilride for mig er at hesten kan rides i alle 3 gangarter

Ryttervant er blot vant til rytter på ryggen og kan styres i skridt

• #17   9. mar Har ikke givet Balu pause (til redet i oktober). Han er 7 år og er meget psykisk stabil. Derfor har jeg bare valgt at fortsætte og han rykker sig så flot.
    Dog har den anden hest jeg til red ( 4 års hoppe) fået pause. Den var sådan set ok at have fortsat med, men den blev jo lidt ekstra kulderet her om vinteren. Da det ikke var mig der fortsat skulle ride den, men ejeren. Blev hun enig med min arbejdsgiver om at give den en lille vinterpause. Det tror jeg ikke skader overhovedet

Tror det kommer meget an på hesten og rytteren. Hvis man ikke kan lide og ride når det er koldt så får man jo tendens til at stive sig lidt. Hestene kan også sagtens være lidt påvirket af vejret, dels fordi de ikke er ude så længe.

Så tror det kommer an på hvordan hest og rytter lige føler

• #18   10. mar Jeg påregner at gøre Rumledyret ryttervant efteråret hvor han er blevet 3 også lade ham holde pause i vinterhalvåret.
    Jeg har jo så lige den udfordring oven i at han skal trænes meget regelmæssigt, men påtænker at tilkøre ham før han kommer i ridning og kan da bruge det til, at holde ham igang.

• #19   10. mar Jeg har været så heldig, at jeg da jeg tilred mine to nuværende hest, at jeg hele tiden have to rideheste “at trække på”, så giver det helt sig selv, hvor meget man har tid til

Den ene blev gjort ryttervant som 3 års kun i skridt og med trækker - jeg var nok oppe på ham 3 gange den sommer.
    Herefter blev han sendt i tilridning det forår han blev 4 år - efter 10 gange med rytter overtog jeg ham selv, der var han rimelig stabilt gående i alle tre gangarter.
    https://m.youtube.com/watch?v=aU6d1Bj85sM

Den anden lignede en plag som 3 års, så ham rørte jeg ikke det år. Som 4 års blev han så også sat i tilridning, og det var ikke nemt, men tog ca 2 måneder før han bare var lidt stabil.

Begge heste bliver efterfølgende redet 3-4 gange om ugen som 4 års og og 4-5 gange om ugen siden da - eneste forskel er varigheden af ridningen, som langsomt er blevet øget gennem årene. I starten kun 20-30 min, og nu hvor de går på højt niveau maks 1 time og 10 min.

Jeg giver dem hverken voksepauser eller sommer-/vinterferie - kan de rides så rides de kontinuerligt.
    De holder fri, hvis jeg er syg eller de selv er skadede.
    Til gengæld justerer jeg meget op/ned på intensiteten i træningen alt efter hvad de skal - skal de til stævne og/eller i træning ved min berider, ja så går de jo intensivt hård træning i de 2-3 uger de er afsted. Når de så kommer hjem så skrues der ned for intensiteten, og de får mere løsgørende arbejde, og gode ture i skoven i 2-3 uger, samt et par ekstra fridage, før jeg så øger træningen igen.
    Så hele tiden perioder med mere hård træning, afløst af mindre intensiv træning.

Det vigtigste med de unge heste er at kunne læse dem - de skal holdes glade ved at arbejde.
    Jeg har haft succes ved at tage intensiteten af arbejdet, hvis de begynder at bævle lidt - så har de brug for lidt fri, lidt tænkepause og lidt mere skovtur fremfor træning - og så efter 1-3 uger, så er de klar igen til at træne videre, uden man ender i problemer eller heste som protesterer mod træningen.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Tilridning: pause eller ej?