{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
491 visninger | Oprettet:

Idéer til utrolig lærenem plag? (: {{forumTopicSubject}}

Hej alle (:

Min skønne knap 2-års hest er utrolig lærenem! Det er super fedt, men det gør hurtigt træningen kedelig for ham. Han lære nye ting i første forsøg.

Da jeg introducerede ham for bomme, snusede han lidt til dem og så gik han bare over, og det blev hurtigt kedeligt for ham. Første gang han skulle gå over plastik var det det samme. Da jeg introducerede ham for pisken, prikkede jeg han få gange på bagparten og BANG, så var bagpartsvendingerne på plads. Jeg træner ham omkring 10-15 minutter, aldrig mere, for ikke at over overstimulere ham.
Jeg laver jo de fleste øvelser ofte for at holde dem ved lige, men prøver at variere.
Jeg ved ikke rigtig hvor mange nye ting jeg kan "kræve" af ham. Hvis han havde været voksen, ville der jo være mange flere muligheder og ville kunne træne ham I længere tid ad gangen.

Jeg havde aldrig troet at så ung en hest ville lære så hurtigt. Og når øvelserne er på plads, så begynder han at kede sig..

Hvad ville i gøre? (:

Kommentarer på:  Idéer til utrolig lærenem plag? (:
  • #1   10. apr Hehe det lyder til du har fået dig en super lærenem og bombesikker lille hypper! Det kan du være stolt af.
    Altså jeg ville måske prøve at lære den at kysse og måske nogle spanske skridt eller måske prøve at lave en udfordringsbane, hvor den både skal gå over bomme, over plastik og lave de ting du allerede har lært ham
    - din træning bliver god når den engang (måske) skal til stævner

• #2   10. apr Når han er SÅ lærenem, så ville jeg allerede nu begynde at træne at "sende igennem" ting og ind-parkering ved skammel, eller andre genstande at stige op på.

"Sende igennem" vil nemlig være så super nyttigt når du skal lære ham at gå i trailer. Skriv endelig hvis du vil have tips til hvordan du skal træne det - kan godt være en lang process.

Men skønt altså med så lærenem en dreng

• vibe s
    vibe s Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 3 Svar: 7
    #3   10. apr Jeg ville især huske PAUSER:))

• #4   10. apr Ida, han skal ikke bruges til stævner (:
    Han skal være terapihest, så han skal være god til at møde nye mennesker. Heldigvis ELSKER han kontakt med mennesker, og hver gang han møder en fremmed opfører han sig som om at han har kendt personen hele livet! Intet med at være reserveret eller skulle se folk an. Bare sød og imødekommende (:

• #5   10. apr Camilla, da han havde lært bagpartsvendinger, begyndte jeg at "parkere" ham imellem bommene, i stedet for at gå over dem, og det var han super god til (:
    Han går lige op i trailer uden at tøve. Jeg har kørt med ham i 6 timer (inklusiv en del pauser) uden problemer.

• #6   10. apr Vibe, jeg træner ham 2-5 gange om ugen. Det kommer lidt an på vejret og hvor aktiv han har været (:
    Hvis der er sket noget i løbet af dagen, hvor han har været skræmt eller er meget træt, så træner jeg ham ikke. I morgen skal han fx have smed, så er det jo nok spænding for en dag. Jeg prøver på ikke at overbelaste/overstimulere ham, men samtidig at holde træningen lidt ved lige, hvis det giver mening? Jeg nænner næsten ikke at lade ham stå meget længe, for han bliver simpelthen så glad når jeg henter ham og tager ham ind i ridehuset.
    Jeg ved ikke hvor lange pauser du mener?

• #7   10. apr Jeg vil også sige pauser. Det er super at du ikke træner ham i længere tid end du gør, men indtil han er ældre ville jeg heller ikke træne mere end et par gange om ugen, max 3. Og så ville jeg (personligt) give ham en hel uges fri her og der, eller to. Når tingene er indlært glemmer de dem ikke
    .. Simpelthen for ikke at putte for meget i hovedet på ham allerede.

Men som der også bliver nævn, indparkering vil være en rigtig praktisk ting at lære ham, og så kan du evt. præsentere ham for noget propriotræning. Har du mulighed for gåture i skov ville det være det optimale.
    Hvad skal han kunne som terapihest? - Det kan du så småt godt præsentere ham for nu. Igen, bare husk masser af pauser.

• #8   10. apr Nå, der fik jeg så svar på mit spørgsmål

• #9   10. apr Hold da op - Jamen så ville jeg nok bare træne lidt forskelligt og så masser af pauser Så måske gåture et par gange om ugen og træne maksimum et par gange også, og ellers bare helt fri

• #10   10. apr Altså, når jeg siger "træning", så er det ikke kun øvelser og lære nye ting, det er også bare basal håndtering. Nogle gange er det bare lige at gå lidt rund i eller udenfor ridehuset og lave lidt stop/gå/bak.

Jeg skal desværre gå utrolig langt for at komme hen til den nærmeste skov ):
    Jeg har gået lidt ned ad vejen (lille stille vej), men det er under 100 meter, for der er simpelthen så mange ting og indtryk på det korte stykke. Han er ligeglad med biler og cykler, men der er mange andre spændende ting og han bliver utrolig overvældet af det.

• #11   10. apr I går gik jeg en lille tur med ham, og han blev så overvældet af det hele, at han faldt i søvn ligeså snart han kom ind i boksen.
    Det er ret vigtigt at han lære den tur, for han skal flyttes hjem til mig om en måneds tid, måske lidt mere, og det tager kun 10 minutter at gå hjem til mig, så det kan næsten ikke betale sig at køre det ene minut som det tager i bil.

• #12   10. apr Hvis du er på Facebook, så kig forbi min side. Jeg træner en masse forskellige små-øvelser fra jorden. Mange af dem vil være praktisk for dig senere hen, som f.eks. denne her "sæt fødderne i spande":
    https://www.facebook.com/equilitydk/videos/1509605212498463/
    Eller "Tag selv biddet når du skal have trense på": https://www.facebook.com/equilitydk/videos/1295088430616810/

• vibe s
    vibe s Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 3 Svar: 7
    #13   10. apr Det lyder fint nok. Men jeg tænker netop på alt det gode han viser dig, skal du værne om- så han ikke pludselig bliver fyldt op og mister motivationen. Så lade ham være mere bare HEST og lege med andre heste. Og så fordi han er så god, så træne ham meget færre gange- evt gå pligt løse ture også. Somme tider kan vi også komme til at gøre for meget:)) - alt dette er positivt ment, selvfølgelig.

• #14   10. apr Jeg ville ønske at de andre heste gad at lege mere, for min vil super gerne, men det er sjældent at han kan få de andre med..

Men Ja, det lyder som en god idé med nogle længere pauser end han får nu. Så må han nøjes med at blive nusset (;

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.729
    #15   10. apr Jeg ville lære ham at stå.
    Altså, bare stå stille på staldgangen eller ridehallen eller hvor i nu er. Det er fantastisk praktisk, hvis man liiige skal hen og hente noget, rydde bomme på plads eller hjælpe en ven med at sidde op...

Og så er det fantastisk rart, hvis hesten lærer at skifte gangart på mundtlige kommandoer.

I takt med, at han bliver mere vant til at se ting, så gør turene længere og længere.
    Hvad dyr og mennesker vænner sig til, når de er helt unge, danner skabelonen for, hvad de anser for normalt senere. Møder han stille og roligt et bredt udvalg af ting, som han har positive oplevelser med, lærer han sig at få en bred smag for begrebet "normal".

Find en ven, der har en pålidelig hund eller andre dyr.
    Lær ham at være tryg ved hunde.

Lær ham en mundtlig stop kommando. Fx whooa.
    Lær ham at bakke, evt både ved prik på bringe og ved mundtlig kommando, fx back eller backup.

• #16   10. apr Det ville være SÅ skønt hvis jeg kunne lære ham at stå! Det kommer til at tage utrolig lang tid!
    Han er jo så nysgerrig, og har en idé om at udforske alt omkring ham på samme tid!
    Men Ja, jeg har øvet det lidt i ridehuset (:
    Vi skulle jo lige have 'stop' på plads først, men vi er begyndt lidt på at stå stille indtil han får lov til at gå. Vi er næsten helt oppe på 2 sekunder nu! hahah ??

Det bliver en længere process!

• Doktor Who
    aug 2016

#17   10. apr Jeg har lært min hund, at et langt fløjt med hundefløjten betyder, at hun skal finde mig og sitte ved min venstre fod.

To korte fløjt at hunden skal finde min mand.

Det er naturligvis praktisk, at dyret kommer hen til dig.
    Men det er også fantastisk praktisk, hvis du kan sende dyret et andet, kontrolleret sted hen.
    Fx væk fra bange børn osv...

• #18   10. apr Med min gamle hest brugte jeg stemmekomandoer både fra jorden og ryggen, og det har jeg også tænkt på at lære Choice når jeg skal til at longere ham (:

• #19   10. apr Han elsker forresten hunde, men de gider ikke rigtig snakke så meget med ham..
    Men det er rart at han er så tryg ved hunde, for der er både en hund der hvor han står nu, og jeg har selv 2 hunde derhjemme, hvor han jo snart skal bo (:

• #20   10. apr Lige præcis som Vibe siger! Ingen tvivl om at du allerede passer på med ikke at overstimulere ham og tilpasser træningen, men når han simpelthen er så opmærksom og lærenem ville det også være synd at miste det ved at "træne det væk", hvis det giver mening?

• Doktor Who
    aug 2016

#21   10. apr Nej, det er ikke så svært at stå.

Hvem pokker har bildt hesten ind, at man går fremad med det samme? Det har du sikkert selv, ved at bevæge dig med hest uden et fremad signal.
    1) Du skal lære dig selv altid at sige kom, når den forrige kommando (stå stille) stopper. Nogle gange står du med ham i et sekund. Nogle gange giver du dig god tid til at pille næse ekstra grundigt.
    Man går først fremad når signal gives.

2) Så lærer du stå bagefter.
    Fx ved at du selv stopper og siger ordet. Når dyret kan stoppe med dig så lærer du den at stoppe på ordet alene. Fx at du går langsomt, stopper ikke men siger stå - og roser herfra til månen, når dyret stopper! Og giver "kom" / "skridt" kommando før dyret opgiver at stå stille. (Dyret skal jo lære at det er ordet, ikke at du stopper, den skal reagere på.)
    3) at blive stående: Går dyret frem før kommando gives, så afbryder du bare bevægelsen, fx ved at bakke, lader den stå det gamle sted et øjeblik og så roser for at stå et par sekunder - og giver kommando fremad.

Det er en meget vigtig pointe, at når du træner stå stille skal dyret blive ved med at stå stille indtil den får besked på at bevæge sig. Det er sådan du lærer den at blive stående. (udvid langsomt hvor længe du venter med at give kommando fremad. Den skal ikke vænne sig til at gå frem på eget initiativ. )
    Og så afbryder du bare, hvis den går fremad før tid. Ikke straf - men hvis du stopper den automatiske belønning i at gå frem og pille i ting, ved at bakke ham tilbage og flytte strigletaske væk - så er der ingen gevinst ved at prøve at pille. (Okey, efter et par år...)

• #22   10. apr Ja, det giver meget mening (:

Det er første gang jeg har købt et plag, og jeg vidste at det ville være en kæmpe udfordring og jeg var forberedt på det værste.
    Jeg havde hjulpet min nabo med at vænne hans to helt rå plag at vænnes til mennesker og basic håndtering. Det var en KÆMPE udfordring! Den ene var ret aggressiv og de vidste generelt ikke hvordan de skulle omgås mennesker.
    Så Ja, jeg var virkelig forberedt på det værste.
    Så møder jeg Choice, får ham hjem og begynder den daglige omgang og lidt træning med ham og jeg var helt i chok over hvor god han var!
    Han er selvfølgelig stadig en "baby", hvilket man godt kan mærke, men alt er bare gået så meget bedre end jeg havde turde håbe på. Som alle andre har vi både gode og dårlige dage, men primært gode.

Så jeg er lidt på bar bund, men på en god måde, hvis det giver mening?
    Jeg er super overrasket over hvor godt det går, og det var jeg slet ikke forberedt på!

• #23   10. apr Doctor Who, det er samme metode jeg bruger (:
    Jeg skal blive bedre til at holde mig selv i øret, være tydeligere og mere konsekvent (præcis samme bevægelse/lyd/kommando HVER gang).
    Jeg er på ingen måde perfekt. Jeg tager mig selv i at dumme mig hele tiden. Jeg skal blive bedre, før han kan.
    Det er rart at få rutinen gentaget af andre (:

I morgen skal han have smed, men næste gang jeg træner ham, giver jeg lige en update.

• #24   10. apr Jeg har også en meget lærenem dreng. jeg får dog ikke trænet ham så meget som jeg egentlig ville, men det er ej heller skidt da han jo også skal være hest vi går igang her med at genopfriske mønstring, at gå ture og bare generelle ting han har lært som at pakkes ind i plastik, piske både lange, med pose, presenninger osv også skal han også læres at longeres korrekt, og jeg begynder måske at tilride ham sidst på sommeren

Mvh TT

• #25   25. apr Doctor Who - Jeg lovede en uptate!

Okay, det med at stå var nemmere end jeg havde troet! Jeg har kun trænet det i ridehuset én gang, da han pt har sur stråle (Vi skal gå over en masse sten/grus for at komme hen til ridehuset, og smeden sagde at det kunne godt være lidt ømt for ham at gå på), så han har haft en lang pause fra træning (:
    Det har bare været hygge og nusseri!

Meeeeen han er på toppen nu, så i morgen går vi i gang igen!

Den dag jeg trænede "stå" med ham, fattede han det lynhurtigt! Vi trænede det kun et par minutter. Men Ja, du havde ret. Det var ikke helt så svært som jeg troede. Og jeg husker faktisk at sige "kom" hver gang jeg går med ham, og det hjælper! Jeg er begyndt at kunne have boksdøren lidt åben i længere tid (Jeg er der selvfølgelig også), uden at han går ud (:

• Doktor Who
    aug 2016

#26   25. apr Jeg er stolt af dig.
    Rigtig godt

Kommentér på:
Idéer til utrolig lærenem plag? (: