{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
659 visninger | Oprettet:

Eline B
Eline B
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

TILRIDNING - HJÆÆÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Jeg som troede, at grundtilridningen af min hest nu var overstået, viser sig at være stik modsat. Jeg står i det problem, at min hest på knap 6år, som vi oven i købet er kommet for sent i gang med tiridningen af, pludselig fra dag til anden, ikke vil gå til biddet eller noget som minder om. Driver jeg blot en lille smule på eller rører tøjlen, stiller hun sig på bagben. Og det er ikke bare et par cm med forbenene, det er helt lodret. Dette kan hun blive ved med, hvorefter hun er nede på jorden i få sekunder og så ryger hun helt op igen. Ikke nok med det, er hun blevet ekstremt følsom på schenklerne og sæde, hun virker til ikke at kunne finde ud af højre og venstre, og er enten totalt døv eller ekstremt følsom og overreagerende for signaler..
Jeg har prøvet med glidetøje, for at se om hun kunne slappe mere af på denne. Den har rigtig god effekt og den ligger fint løs, men det burde ikke være det, der skal få hende ned. Tager jeg den af, er vi tilbage til hvor vi slap...
Det skal lige siges hun bruger sin ryg fint og har en nogenlunde balance.
Jeg har aldrig nogensinde haft problemer med hende før nu og at tilridningen gik så nemt, virkede næsten også umuligt...
Hun er blevet tjekket i hoved og røv. Vi snakker dyrelæge , røntgenfotograferet, fys, kiropraktor, tandlæge, smed, saddelmager, ridelærer og sågar en kinosolog. Der er INTET i vejen med hende.

Mit spørgsmål til jer er - Hvad gør jeg? For det fylder rigtig meget i mig og jeg føler mig virkelig utilstrækkelig. Jeg har indtil nu stået helt selv for hendes tilridning, og har gjort dette før, men skal jeg give kampen op og sende hende til nogle proffesionelle? Dette skal helst være sidste udvej.

Håber inderligt der sidder nogle kloge hoveder derude, som har stået i samme dilemma eller kan spotte noget jeg ikke kan

Kommentarer på:  TILRIDNING - HJÆÆÆLP
  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 9 Følgere: 7 Svar: 105
    #1   5. jul For mig lyder det som signal-forvirring og måske en følsom hoppe.
    Du har brug for en god træner til at hjælpe dig. Et rigtig godt bud på en kunne være Camilla Stormont.

• #2   5. jul Jeg tror hun bare "tester" dig, og er "øv" med vilje. Hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte med at ride med glidetøjlen. Efter nogle uger burde hun opgive kampen. Hvis hun stadig stejler efter noget tids træning, ville jeg nok sende hende til en professionel. Men det er meget normalt, at en hest i tilridning er sød i starten, og herefter "prøver" rytteren af. Jeg tror bare du skal kæmpe videre

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 9 Følgere: 7 Svar: 105
    #3   5. jul @Annika en hest har ikke så veludviklede frontallapper som mennesker og er dermed ikke i stand til at planlægge en sådan handling som du beskriver. Det er i den grad en misforståelse, at hesten forsøger at teste/prøve rytteren af.

• #4   5. jul Hvordan er hun hvis du rider hende for løsere tøjler og bruger dit sæde/schenkel?

• #5   5. jul Hej TS.

Jeg kan ikke lade være med og tænke på om hesten kan trænge til en pause? Jeg ved at nogle giver deres heste et par mdr s fri efter intens træning for at deres "hoved" kan følge med.
    Hvis din hest vitterligt er blevet tjekket i H og R, og at denne adfærd er opstået pludseligt, så ville jeg overveje og give hende 1 mdr s fri, hvor hun kun bliver striglet og får renset hove og ellers får lov og have fri, og så se hvordan hun er efter 1 mdr...

Når en hest stejler når der bliver taget i tøjlen tænker jeg altid tænder, men hvis du siger hun er tjekket med ALT, og der intet har været og finde, tror jeg din hest beder om og få lov og holde fri..,
    Og det kan sagtens være vi som heste ejere tænker ; jamen hun har jo ikke lavet særlig meget indtil nu?!
    Men nogle heste reagere bare voldsommere end andre når de skal lære en masse nye ting...

• #6   5. jul Du får en underviser, og så lader du en anden tage over. Det lyder til at alt er gået galt i træningen.

Og så er der ikke noget der hedder at ttilride for sent Heste vokser til de er 8 år, alt tidligere end 4 år er for tidligt, nogle ville jeg først gå i gang med som 5-6 års.

Hun skal lære at gå frem, før hun lære alt andet, glem samlinger og alt det andet, til hun har lært det basale.

• #7   5. jul Line Z: det er måske liiidt voldsomt og skrive at ALT er gået galt i træningen, når hesten indtil nu sagtens har fungeret fint uden problemer..

Er dog enig med dig i at mange heste tilrides ALT ALT for tidligt! Og at mange glemmer at det ikke kun handler om at få sadel, hovedtøj og rytter på, men at det er det store forarbejde der gør forskellen på hvordan hesten bliver senere hen i selve tilridningen

Dog jeg tror den her hest - beder om en pause... Eftersom alt er undersøgt og intet galt er fundet!
    Ved hvor frustrerende det er når man ikke har " tid " til at hesten skal have en pause men i det her tilfælde fortæller hesten jo virkelig , at nu er det nok! Ellers stiller en hest sig ikke på bagben!

• #8   6. jul Det gode er TS, at du får stoppet op nu - for det sidste en ung hest skal lærer er, at stejle/bukke/løbe er en løsning eller et svar på et problem for hesten.

Og jeg må indrømme, at jeg har tilgode at se en unghest “snyde/provokerer/være fræk”, der er altid en grund til at de går fra at være søde og arbejdsvillige til at vælge en voldsom løsning/svar på et ryttersignal.

Det lyder til den er undersøgt med alt, og skulle være fin - og så er der kun en løsning tilbage, som heldigvis i bund og grund er den bedste - nemlig at det er rytterfejl.
    Og grunden til at det er “godt” er at det kan man jo gøre noget ved

Rytterfejl i min verden er ikke bare, at man fx ikke får giver det rette signal e.l.m men også at man kan “overhører” hestens signaler om, at den fx er træt/øm fysisk og/eller psykisk.

Så en unghest, som iflg dyrlæge og sadelmager er i orden, den ville jeg som Theresa S skrive give en pause - om det er 14 dage på fold, eller en måneds tid med let skovture, svømmetræning, gåture for hånd, longearbejde ect er sådan set ligegyldigt, der skal bare stoppes for at ride det som udløser protesterne.

I mellemtiden kan TS så få grundet over, hvad der er ændret sig i træningen,som kan have udløst stejleriet. Helt generelt kan man sige, at en hest som ikke kan gå frem, kun kan gå op Så er der strammet op på, at den skal gå i stævneholdning, og den så viser den ikke er klar til det ? Er det sidebevægelser som udløser protest - er det svært kun på den ene volte, så kunne man træne andre øvelser som styrker sidebevægelser som er lettere for hesten ect.

Og så skal man være meget bevidst over at lytte til sin hest - ung eller gammel - for snigende skader såsom seneskader vil ofte starte med en let uvilje mod at gå frem, og overhøres det, og straffes hesten for at være fræk, ja så ender det i en større skade og når det så først gør ondt, det er så først der skaden opdages.

Mvh Charlotte

• #9   6. jul For det første vil jeg høre om din hest har haft pause, hvis ikke er det på høj tid.
    Det andet så: Hvad gjorde du første og anden gang hesten gik op på bagbenene?
    Nogle heste er ikke ligeså motiveret for at slippe af med pres som andre, (træk i tøjlen, pres med schenklen osv) så her kan godbidder være en god ide når du starter op med træningen igen.
    Når du starter så start med at stå på jorden ved siden af hesten, træk i tøjlen og når hesten flytter hoven så klik med tungen og giv godbidden, gentag på modsatte side, og træn dette før du sætter dig op og kun gør det fra sadlen. Ikke brug schenklen overhovedet endnu. Når hun responderer godt på dette, så bed om fremadsignal med let pres fra schenklen samt den lyd du bruger som trækker fra jorden. Når hun går et par tre skridt, klik med tungen og giv godbid. Del hele indlæringen op i små bider der udløser godbidder ved korrekt udførelse. Dette vil nok give damen lysten til at arbejde igen, og giver ingen forvirring. Når I har kommet så langt at hun går godt fremad i skridt, og hun reagerer godt på trækket i tøjlen, så start med at presse let med den ene schenkel først, og så tag tøjlen også. Så lærer hun at flytte sig for schenklen også. Og hvis du ikke har modet til at fortsætte så er Camilla Stormont et rigtig godt bud

Mvh TT

• #10   6. jul Hvad er der taget røntgen af?

• #11   6. jul Ja der kommer mange gode råd herinde ..
    men det din hest reagere på er ganske enkelt ... huk ved ikke hvad du forlanger af hende og dermed bliver hun nervøs og utryg.

Jeg ville lave alt det du laver med hende fra ryggen, fra jorden. Rid hende i lange liner fra jorden, lær hende at flytte sig for din hånd på siden hvor dine hæle plejer at ligge, lær hende at man må bøje til højre og venstre på tøjlen. Og sidst men ikke mindst. Sørg for at start og stop signalet sidder lige i skabet inden du hopper op næste gang .

Hvilket bid rider du med? Hvis det er et med ophæng så prøv er uden og er det 2-3 delt så prøv at reducer det .

• #12   6. jul Der er i øvrigt en super god huske regel med tilridning af heste.

Når hesten kan rides i skridt, trav og galop på stor volte, skal den have en uges pause.

Og for hver uge den har været under rytter og til den bliver stabil skal den have pause.

Altså hvis du rider din hest i 3 måneder og den nu er stabil i alle gangarter , så skal den have 3 mdrs pause. Dette fordi det tager tid at bygge muskler og nye muskler bliver hurtigere trætte og syrede og derfor forlænges restitutionen mellem hver forøgning.
    Og med pause menes der ikke at den skal stå stille for det har det ikke godt af i kroppen . Men at der laves alle andre former for arbejde. Uden rytter.

• #13   6. jul Det lyder som om, at du har brug for undervisning af en professionel underviser, der ligeledes kan sætte sig op og ligesom mærke hesten under ridningen, også udfra det hjælpe dig til at ride den igen.
    Det kan være en lille bitte ting, som du gør forkert eller anderledes end de har gjort på stedet, hvor den er tilredet, som udløser det. Det kan også være magtkamp - det den ser det umiddelbart ud som om, at du taber, også står du altså med et problem fremadrettet.
    Men god undervisning kommer sjældent skidt tilbage.

• Eline B
    Eline B Tilmeldt:
    mar 2016

#14   6. jul Hej alle og tusinde tak for svar. Prøver lige og se om jeg kan besvarer alle i en besked.
    Hun har holdt en del pauser undervejs og en meget lang eftersom hun begyndte at vokse igen.
    Jeg fik for kort tid siden lavet en rytterundersøgelse på de der mekaniske heste som måler alt. Her var alt fint.
    Jeg har undervejs prøvet flere bid for at se om det var det, hvilket ikke er tilfældet.
    Hun har fået lavet røngten af tænder, ben/hove, kryds og ryg.
    Der var en som nævnte signal-forvirring, hvilket jeg har taget hånd om og har fået undervisning her til morgen. Og hun var godt og grundig signal-forvirret! Har lavet rent skridtarbejde med hende i dag og efter nogle runder (og vi endelig kunne få den til at gå fremaf), med overdrevene signaler, var det som om at hun endelig tog i mod og accepterede tøjle, bid og signaler. Jeg har som rytter bare misforstået hende i og med hun indtil denne trælse periode, har forstået de signaler hun er blevet givet. Det virker bare for mig lidt underligt at hun fra dag til anden pludselig ikke fattede hat og bjælle af tøjler, sæde og ben, og jeg tog det som en magtkamp. Jeg går helt tilbage til scratch med hende og får hjælp på sidelinjen af underviser og det ærger mig dybt jeg ikke har set dette noget før...

• #15   6. jul TS
    Det er så fedt at se du har taget de råd til dig som der bliver givet her, og lad være med at føle skyld, du har allerede gjort det rette og får hjælp nu. Flot arbejde og god vind fremover

• Eline B
    Eline B Tilmeldt:
    mar 2016

#16   6. jul A S
    Jeg har selv været med til at avle hende, så at se hende så utilpas lige pludselig, gør bare monster ondt, men nu håber jeg på at det vender den rigtige vej!

• #17   6. jul Det kan jeg sagtens forstå.. der er aldrig en værre følelse end når man er utilstrækkelig overfor dyrene . Og vi er ikke altid lige gode til at se vores egne fejl.
    Jeg er selvlært og lægger meget stort pres på mig selv for at være sp fejlfri som muligt og lære af dem jeg ikke kan undgå . Keg bruger meget videofilmning af min ridning son jeg så ser når jeg kommer hjem. Der kan jeg oftest se at problemet jeg oplevede i sadlen hang sammen med en fejl hos mig og dermed en misforståelse hos hesten, og næste gang kan jeg så lige have lidt mere fokus på det så hesten er fri .. jeg synes det virker super godt. Men man skal være rigtig god til at hære selvkritisk uden at give op. Ønsker jer alt held og lykke.

• #18   6. jul Hvad med hals og nakke? Har du en video du kunne smide herind? Bliver jo nysgerrig

Kommentér på:
TILRIDNING - HJÆÆÆLP