{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.557 visninger | Oprettet:

Utilfreds hest {{forumTopicSubject}}

Når jeg kigger træningsvideoer rundt omkring, ser jeg ofte at når hesten udviser utilfreds adfærd, så straffes den herfor. Rytteren synes ofte at hesten går meget bedre bagefter, men jeg ser stadig en utilfreds hest, som blot har lært at "holde mund".

Jeg er nysgerrig på, hvilke tanker man har gjort sig omkring det at straffe hesten, for at vise utilfredshed?

Personligt mener jeg at der er en grund til alt, så når en hest jeg rider viser utilfredshed, så tager jeg et grundigt kig på træningen. Jeg mener ikke at hvis hesten blot svare "korrekt" på hjælperne, så går den automatisk også korrekt. For selvom hesten bevæger sig til venstre for højre schenkel, så er der stadig 30 måder den kan bevæge sig sidelæns på og kun 1 af dem er fysiologisk korrekt. Derfor tænker jeg utilfredshed, som et praj om at hesten har svært ved at gøre det ønskede og skal guides til en bedre kropskoordination. I denne guidingsprocess kan hesten naturligvis også udvise utilfredshed, men der vil være glimt af den korrekte koordination og en fremadskridende udvikling, som momentvis giver hesten komfort = utilfredsheden forsvinder.

Hvad er jeres tanker om utilfredshed og konfliktadfærd? Hvad har I lært og har I gjort op med noget af det I har lært hen ad vejen?

Kommentarer på:  Utilfreds hest
  • #1   21. maj Her tit tænkt de samme tanker. - når hesten rides rundt, med kraftige halepisk, hvorfor reagere rytteren ikke på det?

Men jo, mine må gerne sige fra - og jeg lytter - hesten har jo insiderviden, hvorfor ikke benytte sig af det. At lære hesten at holde mund, er jo i min optik vandvittigt, man går jo glip at ufattelig meget information og viden.

og nej, det har intet med en pusse-nusse holdning til heste, at gøre, men mere fordi jeg ikke kan se, at jeg er berettiget til at ride min hest på en måde, som den forbinder med så meget ubehag eller smerte.

Jeg rider efter, en afslappet overlinje, og rolig let svingende hale i takt med hoftebevægelserne, og en meget let forbindelse til bidet, et roligt og mentalt afslappet sind og i den tilstand kan vi så begynde at arbejde, og ikke før.

• #2   21. maj Jeg vil ikke sige jeg straffer hesten for at vise utilfredshed..
    Men jeg er da bevidst om at når man træner hen mod noget så er vejen jo ikke altid lige behagelig, hverken for hest eller rytter.

Det er hårdt at komme i form og det gør ondt at træne muskler op.. Det skal selvfølgelig altid være inden for rimelighedens grænser, men selvom hesten ikke er super tilfreds med ar blive presset i en øvelse så er det altså sådan vi kommer videre og så håber jeg da den glæder sig over rosen bagefter:-)

• #3   21. maj Nu må det snart stoppe.

Hesten er et arbejdsdyr... Der vel at mærke kun tvinges til at arbejde ca 30-60 min om dagen - ud af døgnets 24 timer!

Såfremt den er fodret korrekt og passet med det, den ellers skal passe med, så ser jeg absolut intet forkert i at FORLANGE, den er med mig i de ca 40 min, jeg beder den arbejde... 4-5 gange om ugen.

Medmindre du tager en pisk og slår den, strammer hovedet ned mellem forbenene med en glide tøjle eller elastik, misbruger store sporer eller på anden vis udsætter den for noget helt frygteligt, så er det altså i min optik ikke at straffe den.

At trykke den igennem med dit ben i en schenkelvigning.. tja, yndigt og "fine hjælpere" er det ikke, men hvis det virker til at vise hesten, hvad du beder den om, så feel free. Så kan du jo passende bagefter træne at forfine dine hjælpere...

Må vi snart overhovedet ride på hesten uden det er synd for den?

• #4   21. maj Prinsessen, det du skriver her er netop noget jeg har hørt før: "men selvom hesten ikke er super tilfreds med ar blive presset i en øvelse så er det altså sådan vi kommer videre"

Jeg er nysgerrig på hvad du mener med "presset"? Jeg ønsker også udvikling, men ønsker ikke at presse, for i mine øjne avler pres altid modpres. Det vil sige at hvis man går ud over hestens fysiske og psykiske grænser, så kræver det virkelig meget indføling og fingerspitz fornemmelse og der er pres et primitivt instrument. Jeg kan godt fastholde hesten i en situation, indtil den finder den rigtige løsning, men det eneste jeg gør er at bede om noget og på en meget blid måde, blokere kompensationer og "forkerte" svar, men ellers lade hesten i fred.

Dorthe skriver: "mentalt afslappet sind og i den tilstand kan vi så begynde at arbejde, og ikke før. "
    Men jeg tror personligt ikke på det er muligt for hesten altid at have et afslappet og formbart sind, fordi der sidder såvel fysiske som mentale forsvarsmekanismer og kompensationer, som hesten har brugt for at klare sin hverdag (også heste der ikke bliver brugt - for hesten vælger altid at beskytte svagheder, ikke arbejde igennem dem). Derfor vil træningen i større eller mindre grad indeholde frustrationer fra hestens side, men det er måden man håndterer dem på jeg er undrende overfor, samt det faktum at nogle frustrationer ikke er et resultat af en positiv udvikling, men et "råb om hjælp" fra hestens side.

• #5   21. maj Canna, hvor læser du at jeg synes det er synd at ride på hesten?
    Hesten er ikke født som arbejdsdyr, såvel som den ikke er født med rytter på. Uanset hvad vi anvender hesten til, så mener jeg vi er forpligtet til at gøre vores bedste for at udruste hesten til opgaven smiley

• #6   21. maj Jeg har ikke citeret dig for at sige det. Det var et retorisk spørgsmål.

Jeg synes det er fint, vi i de senere år har fået øget fokus på hestevelfærd. Men det er sgu næsten ved at tage overhånd.

Jeg tænker ALLE normale og raske ryttere og hestemennesker ønsker det bedste for deres hest. Men nu er jeg selv tidligere konkurrence rytter, og jeg har sgu ikke altid haft tid til at sadle af efter 10 min, fordi "hesten ikke vil samarbejde. Den er utilfreds, fordi jeg beder den om noget, den ikke gider/kan/vil/whatever!" nej, så må den og jeg sgu øve os!

Jeg accepterer fuldt ud andres måde at have hest på, hvadenten de vil bumse rundt på tur eller om de vil ride Grand Prix. Men så forventer jeg også, at min måde bliver accepteret.

Og der kan en tråd som denne faktisk godt være en smule provokerende, fordi der nærmest underlagt ligger, at vi skal være enige med dig i at det er synd. Og nej, jeg synes ikke, det er synd - af grunde jeg allerede har nævnt.

• #7   21. maj Du vælger jo selv om du vil være enig og jeg kan heller ikke styre hvordan du opfatter tråden. Der er allerede kommet 2 fine svar, som hverken snakker mig efter munden eller brokker sig over selve tråden. Så jeg er lidt ked af at vi traditionen tro skal ud i en diskussion om trådens berettigelse og hvordan den opfattes, da det jo er et debatforum og derfor implicit at man ikke er enige, men kan diskutere tingene smiley

Jeg har heller ingen steder skrevet at man skal sadle af efter 10 min. fordi hesten ikke vil samarbejde. Sådanne antagelser om TS holdninger gør debatten negativ og drejer emnet over på helt andre ting end hvad der oprindeligt var tiltænkt. For mig handler en god debat om at udveksle meninger, men samtidig holde bolden på egen banehalvdel.

• #8   21. maj Jeg har også svaret på din tråd ift. hvilke tanker, jeg har gjort mig om afstraffelse.
    Men at du kun svarede på en brøkdel af den besked, det er dit valg smiley

• #9   21. maj Lisette : kan du ikke mærke forskel på et anspændt sind, som konstant er på vagt, og hvor cortisolen flyder i ret store mængder i hestens nervesystem, - og så en hest som har et roligt og afbalanceret sind? For at nævne 2 yderpunkter.

og mener du virkelig, at jeg som rytter ikke kan påvirke hvilke signal stoffer som går i gennem hestens hjerne, og derved påvirke hestens sind? - siden du ikke mener, man kan forme hestens sind? - jeg har læst flere undersøgelser som siger, at hjernen er plastisk - altså formbar - at dette ikke også skulle gælde hesten, har jeg svært ved at forstå.

• #10   21. maj Jeg ser træningen af hesten lidt ligesom af mig selv..
    Hvis jeg skal blive bedre til at løbe og komme i bedre form så er jeg nødt til at presse mig selv på mine løbeture. Også der ud hvor det slet ikke er behageligt!

Hvis min hest skal have mere styrke så er jeg også nødt til at bede hende blive i nogle øvelser lidt længere end hvad hun måske lige syntes er rart, men i løbet af kort tid vil hun jo udvikle sig til at kunne holde deb øvelse længere og længere tid..

Og som du selv skriver så er det jo et spørgmål om at føle sig frem, og nogle gange får man måske lagt for meget pres på.
    Men nu skal vi også huske på at det jo ikke er jordens undergang fordi hesten er lidt øm i musklerne efter en træning.. Det er jeg altså også nogle gange.

• #11   21. maj Dorthe, jo jeg mener i høj grad at hjernen er formbar, men den er ikke altid lige formbar eller modtagelig om man vil, pga. forsvarsmekanismer som fortæller hesten at den skal beskytte sine svagheder osm den plejer. Når jeg så kommer og beder den om at arbejde igennem dem og ændre den måde den "tænker" på, så har vi frustrationer og blokeringer.
    Hvis hesten først er blevet så ophidset at cortisolen flyder, så har amygdala taget over for længst og man får intet ud af at fortsætte. Inden hesten når dertil er der et råderum hvor der arbejdet momentvis vil indeholde frustrationer.

• #12   21. maj Tak for uddybning Prinsessen. Jeg er meget enig, under de forudsætninger at man ved hvad der gør skade på kroppen og hvad der ikke gør. Når jeg har set ryttere presse deres heste har det desværre ofte været uden viden for hvad der er skadeligt og gavnligt pres.

• #13   21. maj Lisette: og det er præcis i det råderum, hvor hestens sind og hjerne er rolig og modtagelig for læring, jeg ønsker at holde mine heste i. Og før de er i det område, giver det ingen mening, at forsøge at ride noget som helst fornuftigt.

Jeg ser det lidt som en skala, hesten kan bevæge sig på, hvor der i den ene ende er meget rolige og i den anden ende meget stresset. Også ønsker jeg sådan set bare, at mine heste bevæger sig i det rolige område. - og hvis min hest kommer forlangt op at skalaen - så må jeg sørger for at bringe den ned igen. - derfor mit mål, et roligt og mentalt afslappet sind.

• #14   21. maj Jeg er helt enig! Min ridehest kommer "ofte" ud i momenter hvor han bliver utilfreds, men som du er inde på kan det ske i forbindelse med (genop)træning. Han er desværre smiley stadig skæv efter forkert ridning inden jeg købte ham, og har riiigtig svært ved bare at få venstre skulder ind under sig, så det øver vi os stadig på. Men han ligger ikke ører mere og hyler ikke så det går fremad smiley
    Han viser nogle gange sin utilfredshed ved at tage biddet, stikke halsen frem og ignorere, men det er ikke en adfærd jeg vil forstærke ham i, ligesom hvis hesten starter med en voldsom adfærd. Jeg skal samtidigt være bedre til at mærke om jeg kan standse ham inden han når til at tage biddet.
    Min anden hest rider jeg ikke mere fordi han bare ikke synes det er fedt smiley Af samme grund (fordi jeg ellers er holdt op) inviterer han mig nogle gange op, så tøffer vi lidt rundt i en 5 minutters tid indtil han ikke vil mere.

• #15   21. maj Dorthe ok, det skurrer dog i mine ører at altid ville have hesten i en afslappet mental tilstand og samtidig udvikle den, det mener jeg ikke kan lade sig gøre. En hest kan sagtens arbejde godt, men samtidig udvise en vis frustration/stress, da det efter min opfattelse er prisen for at komme igennem til nærmeste udviklingszone.

• #16   21. maj Lisette : hvis hesten ALTID befandt sig i den afslappet mentale område, var der jo ingen grund til at gøre noget for at op nå dette. - men det er mit mål, at mine heste er afslappet, og at deres frustrationer holder på et absolut minimum.

Undgå frustrationer hos hesten helt, tror jeg ikke man kan, men som med stress, så er graden af frustrationer i min verden også en skala, og jeg foretrække at holde mine hestes frustrationer så langt nede på skalaen som overhoved muligt. Og er meget bevidst om, at det kun er i korte perioder få minutter/sekunder, at jeg presser dem, hvorefter de får lov til at slappe af, og få ro på systemet igen.

Jeg vil bare hellere bruge et halvt år længere på at opnå et vist niveau i min ridning, end jeg vil øge hestens frustration og stress niveau så højt, at hesten finder ridning ubehageligt. - jeg er udmærket klar over at man KAN op når hurtigere resultater ved at gøre det, men det er bare ikke i min interesse.

Jeg evner ikke, at holde en afslappet overlinje og rolig haleføring på min hest, hvis jeg samtidig skal udsatte hesten for høj grad af frustration og stress. Mine heste begynder at spænde, i steder, hvor de ikke skal spænde, hvilket kan skabe myoser altså endnu mere ubehag hos hesten.

• #17   21. maj Dorthe, hvad tænker du som pres? Altså når du skriver at du kun vil presse i få minutter/sekunder. Hvad er det for et pres og hvad vil du opnå?
    Og hvad gør du så resten af tiden (som i om hesten får lov at gå som den vil eller andet)?

• #18   21. maj Jeg synes ofte det ses at folk klapper hesten én, hiver i munden eller hakker sporene i siden, hvis hesten siger fra, måske glemmer man at den siger fra af en årsag, eller man er så fokuseret på et mål at man ikke får tænkt over hvorfor hesten gør som den gør. jeg vil på ingen måde træde på nogen og håber ikke at nogen føler sig ramt!

Jeg tror at årsagen til den reaktion fra rytters side, ofte er frustration og magtesløshed, eller frygt. Jeg kender den selv! Hvis jeg er på en hest og bliver virkelig bange over at den fx. tager bidet og går modsatte vej end vi skal og jeg ikke føler jeg har kontrol over noget, så kan jeg godt reagere instinktivt ved at hive hesten i munden, det er jeg slet slet ikke stolt af! derfor forsøger jeg også at undgå at ride på heste som kan finde på den slags smiley
    Men hvis fx. min nuværende part bliver utilfreds fordi hun synes at det er svært eller andet, så hviner hun og springer i galop, når jeg beder om trav, dette griner jeg af og så træner vi lidt galop smiley

Jeg vil så sige at det bliver mindre og mindre vi ser af den slags, og håber at det fortsætte med at blive mindre, jo klogere vi bliver smiley

• #19   21. maj Det kommer meget an på, hvorfor hesten siger fra.
    Som der nævnes længere oppe, så kan man jo sagtens have en hest, der pludselig bliver lidt utilfreds, fordi man skal øve noget bestemt, som er svært, eller hårdt. Og derfor kan hesten sagtens blive utilfreds, uden at det er fordi det gør ondt, eller er decideret ubehageligt.
    Det samme ser vi jo, ved tilvænning af udstyr osv. Man kan ikke undgå, at udsætte hesten for pres i mere eller mindre grad "mod dens vilje", nu hvor vi gerne vil ride på dem.
    Og som der nævnes, så er det altså hårdt arbejde, at sætte muskler.

Så i min optik, handler det 100% om, hvordan rytteren håndtere det. Rider jeg på en hest, der liiiige synes at det er svært det vi laver nu, jamen så må vi give os masser af tid til det. Men rider jeg på en hest, som tydeligt er u komfortabel, eller giver udtryk for smerter, så må jeg jo stoppe og komme til bunds i, hvorfor det opstod.

Jeg kunne aldrig nogensinde finde på, at straffe hesten for at sige fra, eller for at give udtryk for at det er svært osv. Men det er ikke ens betydning med, at jeg hopper af, og stopper med alt hvad jeg har gang i. For nogle gange SKAL det altså bare være svært, før det bliver let.
    Måske man så skal overveje en anden fremgangsvinkel i øvelsen, eller hvad det er man laver (Om det er tilvænning af udstyr, trailer læsning eller ridning)

• #20   21. maj Min hest har tre former for utilfredshed og vises på forskellige måder smiley
    Nr 1 når vi skal lave schenkelvigning eller versade i skridt, så slår hun med halen let og siger det strammer godt i ballerne/baglåret i starten i opvarmning.
    Nr 2 når vi er kommet ud på af overstående øvelser og kommer over på en langside, forbereder med halv parade, giver signal og verbalt udtryk for trav, har overkroppen let forover og tror hesten går i trav når hun samler sig op for øvelsen så er hun smuttet til siden og påbegynder schenkelvigning af sig selv smiley stopper hende i det og her viser hun halepisken og slår med hovedet da vi ikke er enige om det her.
    Nr 3 når man skal introducere hende til en ny øvelse som bla trevers, så kommer hun ud af sin komfortzonen med de øvelser hun kender, så det har hun svært ved de første 2-3 gange som man prøver i starten at få hende til at lytte og prøve. Der har hun nærmest et filter på som siger det vil jeg ikke, slår med hovedet, hænger på biddet, slår med halen og bakker. så lader jeg hende gå frem i skridt, lader hende falde ned, slappe af og så forsøge igen om jeg få hende til at lytte og så kan det ske at det famøse et skridt hun laver i travers kommer og så roser jeg hende til skyerne og slipper tøjlerne. Dette sker efter jeg har forsøgt 2-3 gange at kommunikere med hende. Prøver man så et par gange mere, så har hun ja hatten på og laver et skridt inde i travers.

Hun er en hest som køre meget på stemmen og elsker ros. Hvem elsker ikke ros?
    Jeg er ikke tilhænger af straf som et rap i røven fordi hun er utilfreds. Jeg kan finde på at give et rap i røven når hun kan finder på at tag biddet og løbe med mig i skoven. hun har i mange år fået lov at løbe med rytter og styre ridtet med forrig ejer på tur med en anden, som er en skidt vane og jeg gør det kun når jeg har sagt stop op til flere gange og må lave kys bøjlen. Dette sker efterhånden sjældent.
    Hun forstår det verbale sprog for gangarterne og stop uden brug af andet, hun er helt i sin gode ret til at have sin mening som jeg har og hidser hun sig op, som hun kan hvor man ik kan nå ind til hende, så hjælper det at ride frem i skridt og ikke forlange noget end at hun slappe af. Hvis jeg som jeg gjorde i starten, da jeg ikke kendte hende valgte at overhøre det med attituden og sige "du skal", så bliver hun meget, som i MEGET hidsig og en spændstig bombe under dig, og du får ik en dyt ud af det andet end en sur hest som lukker af.

Jeg synes det kommer meget an på hvad hesten viser af utilfredshed, for at det kan være forkert at blive i øvelsen. Man skal kende sin hest for at dømme.
    Vi mennesker eller andre dyr som bliver udsat for noget ud af sin komfortzonen vil oftest have nej hatten på. Forstil dig at du får af vide at du skal springe faldskærm her og nu.
    Hvordan reagere du nu? Hjertebanken, højdeskræk, bange for at dø......men hvis du gradvis udsættes for træning i at springe i trampolin med sele på og det kan du sagtens klare, dernæst for at træne dig op så udsætter dig for en svævebane og du finder det sjovt, svæve banen bliver højere og højere som du får mod og faktisk finder det sjovt til du endelig turde springe faldskærm. smiley

• #21   21. maj Maria E, De tilfælde jeg tænker på var hesten faktisk utilfreds fra start til slut i lektion, men hvor rytteren simpelthen ikke opfanger det eller er ligeglad. Nogle af hestene reagerede med buk, hop, slå fra, kospark og lign. hvor rytteren så straffer hesten og rider videre. Rytteren giver selv udtryk for at vedkommende synes hesten går bedre efter afstraffelsen, hvor jeg ser noget helt andet. Jeg ved at nogle beriddere/træner rider efter devisen at hvis hesten ikke vil, så skal den, og at rytteren altid har det sidste slag. Derfor er jeg nysgerrig på om det er dét disse ryttere lærer, eller om de virkelig selv synes det virker og om de har tænkt over hvorfor hesten gør som den gør.

Det er selvfølgelig et ømtåeligt emne og man kan nemt føle sig truffet, det er dog ikke min mening. Jeg vil bare rigtig gerne forstå, da jeg synes det er ærgerligt for både hest og rytter. Jeg har også undervist nogle stykker som var oplært på denne måde, og det tog et stykke tid før de begyndte at kunne se de små signaler hesten kom med og kunne begynde at finde frem til årsagen, i stedet for at cutte hesten af. Jeg opfatter det som om, at en del ryttere har lært at "lukke af" når de rider og udelukkende systematisk følge deres træningspyramide, udfra teorien om at hvis hesten får de korrekte hjælpere, så vil den også gå korrekt.

• #22   21. maj Lisette
    De oplevelser du snakker om, har jeg også selv vidnet en del gange. At hvis hesten siger meget tydeligt fra, med hele kroppen, så får den en i røven eller bliver "hevet ind på plads igen"
    Jeg synes ikke det er noget jeg ser lige så ofte mere, men det ses dog stadig..... Desværre.
    Har selv fået undervisning på et tidspunkt, der gerne så at jeg hakkede sporene eller pisken i hesten, hvis den slog fra. (Sjovt nok kom jeg ikke tilbage til den træner)
    Jeg tror simpelthen det er noget nogle lære. Man lære det jo allerede på de fleste rideskoler, som helt små. Hesten bukker, spark den. Hesten går i stå hele tiden, spark den. Hesten stikker af med dig, spark den. Osv osv. Og lære man ikke andet, jamen så er det jo det man gør.

Er mit bud.

Et andet bud er bare dybt uprofessionelle undervisere, der bør læse nogle flere bøger.

• #23   21. maj Lisette, nej mine heste får ikke lov til at gøre som de ville. Da det ikke er særligt sjovt at ride dressur på en hest, som står stille og græsser. smiley

Mit udgangspunkt er, at hesten går afslappet rundt i trav, i den samlingsgrad hesten nu synes, så længe underhalsen af afspændt, hoved hænger afslappet ned, ingen spændinger i nakken og løfter hals og hoved i de øvre halsmuskler. I denne position skal den kunne runde sig i volterne, lave slangegange uden at det giver spændinger af nogen art, eller at hesten stiver sig. - før dette er opnået, presser jeg ikke mere igennem.

Så begynder jeg at samle hesten, kun nogle få meter også frem i ovennævnte rolig af afslappet trav. Har hesten lyst til at stræke halsen yderligere, får den lov til det, så længe den er rolig, og bøjer som sporet foranleder. Jeg kan også giver mig til at lege med de forskellige samlingsgrader, men stadig kun kort tid, så får han lov til at slappe af igen.

pt øver vi travers - der synes Aslan er pisse svært - så han spænder op. Det betyder ikke, at han slipper for at lave travers, kun at vi kun øver det nogle få meter, hvorefter han igen går tilbage til ovennævnte stilling.

Men at han spænder op i starten - ændre ikke på mit mål, om at han skal kunne udføre travers uden at spænde op og være rolig i sit sind og ryg. Han kan gå med rolig uden spændinger i schenkelvigning og versade - nu manger vi bare traversen.

Ved at jeg konstant går tilbage til, rolig afbalanceret trav, som han kan udføre uden spændinger, får jeg ro på hesten, og undgår at han synes det er alt for ubehageligt. men derimod tager det som ros. At en et hver pres udløser en efterfølgende afslapning, det giver bare en mere samarbejdsvillig hest, og dermed en rolig hest.

Det er dage, jeg hvor jeg ikke når til andet, end bare rolig trav med afslappet overlinje, fordi han ikke er motiveret, jeg ikke er motiveret, bundet bare er træls, eller noget helt fjerde.

Hvad vil jeg opnå? : en rolig hest med et sundt sind, også er det fløjtende lige meget hvor højt niveau vi når.

• #24   21. maj Dorthe, tænker du det som pres, når hesten blot skal lære noget nyt? Det er en lidt anderledes diskussion i har gang i her end original emnet, men synes det er lidt interessant alligevel, da jeg ofte hører den med at man skal presse sin hest for at opnå en udvikling. I mine øjne har du det så næsten lidt modsat, at du helst vil undgå frustrationer.
    For mig er frustrationer en del af at lære, for både dyr og mennesker. Det der betyder noget er hvordan vi håndterer dem. Jo bedre man bliver til at håndtere dem, jo mere lærer man. Ved at undgå frustrationer, går man i min optik glip af megen læring.

• #25   21. maj TS - Nu har læst din emne igennem et par gange til at jeg svare som jeg gjorde smiley hvordan er emnet endt ud i anden diskussion? Er ikke helt med nu smiley

• #26   21. maj Nåh, det var bare pres kontra afstraffelse smiley

• #27   21. maj Lisette: Ja, det et pres, når hesten skal lære noget nyt. - og jo frustrationer er en del af at lære - der er bare forskel på, hvor stor en frustration, som man som rytter synes er ok at påføre hesten - mine heste når ikke ret langt op af frustrations skalaen, men det betyder ikke at de ikke lære.

I dit oplæg befinder hesten sig i den anden ende af frustrations skalaen, end mine gør. Vi ryttere har jo forskellige definitioner af, hvornår nok er nok, og det er nok der katten ligger begravet, også i dit opslag.

• #28   21. maj ps: Jeg var ikke ude på at kører opslag af sporet, jeg svarede bare på Lisettes spørgsmål højere oppe.

• #29   21. maj TS - kan du ikke sende links pr PB, for jeg tror at man får en anden opfattelse end dit oprindelige tiltænkt indlæg hvad der foregår på de videoer til at man svare måske anderledes end det du ville med debatten smiley jeg er måske mere end træt lige for tiden (får ik meget søvn pt) og læser det måske med trætte øjne smiley ville gerne se video så jeg er helt med.
    Jeg synes mere det er en drøftelse/debat end en diskussion smiley

• #30   21. maj Dorthe, helt ok, Jeg ser det bare ikke som om frustrationerne er gradvise, men i stedet som gode og dårlige frustrationer. Jeg kender heste der har en personlighed der gør at de viser frustrationer på en temmelig voldsom måde, men det er ikke fordi de er hårdt pumpet på cortisol eller er ude i noget kamp/flugt. Jeg tænker at hvis man vurderede dem på din skala, så skulle de faktisk ikke lave noget - og det er dér jeg ikke er enig smiley I stedet forsøger jeg at "rumme" deres frustrationer (omg hvor det lyder pædagog-agtigt - sorry lol) samtidig med at jeg bliver ved med at bede pænt om en given ting.

Soffy, no worries, jeg kan sagtens relaterer til træthed smiley Jeg vil dog ikke linke til de videoer jeg har set derude, synes ikke det er fair, men kan evt. finde lidt af mine egne. Min lille Findus er et godt eksempel. Han er super sød og tålmodig med ungerne fordi de ikke forlange en skid af ham smiley Ingen eller kun meget lidt frustration. Men jeg arbejder ham i hånd jævnligt for at opbygge styrke, balance osv. på ham og der er han ved at få et føl på tværs. Han ryster på hovedet, stopper op og gror fast, svinger røven ud og presser mig op mod barrieren, ko-sparker eller speeder op. Han nægter pure at bøje til højre, eller det gjorde han, vi er ved at have det løst efterhånden. Men lad mig bare sige at jeg er glad for at han ikke er større smiley Alle disse ting "tolerere" jeg, alt imens jeg forsøger at skabe rammer og guide ham til at tage de rigtige skridt i den rigtige bøjning. Hvis jeg går tilbage og forlanger mindre af ham, vil han ikke opnå den korrekte bøjning, da hans krop blot vil falde tilbage i den forkerte rotation. Så jeg bliver nødt til at fastholde at jeg ønsker at han retter rotationen i ryggen, ved at lede ham ind i øvelser der hjælper ham med dette. Hans frustrationer er blot hans måde at fortælle mig at han er bange for at det skal gøre ondt, hvilket forkert rotation meget ofte gør (har det selv i ryggen og det kan være djævelsk). Hvis ikke jeg lyttede til hans udbrud (altså ved at cutte ham af med straf), ville jeg ikke vide hvordan jeg bedst kunne hjælpe ham videre ud af den onde cirkel, og hvis jeg ikke bliver ved med at insistere på korrekt rotation vil han ikke fortælle mig noget, men blot tusse afsted som han bedst kan. Giver det mening?

• #32   21. maj Lisette jeg tror simpelthen jeg blev afsporet af kommentarerne og fik derfor svaret på. øget lidt andet end du egentlig spurgte til, sorry

Jeg tror at det er rigtigt nok hvad der er skrevet tidligere at nogle lærer at ride sådan, og det er jo ganske simpelt dårlige ridelærer som ikke aner hvad de laver, dvs. uvidenhed fra ridelærers OG rytters side, ridelærer ved ikke hvorfor affæren kommer og ved ikke hvordan de skal komme ud af det, så "hesten er dum" rytter ved ikke bedre og stoler på sin underviser, det bliver en ond cirkel.

Og i det tilfælde hvor hesten er utilfreds hele tiden, så er det jo fordi den har ondt, udstyr er ikke tilpasset eller forvirring.

Men desværre så findes de undervisere stadig, kan huske et emne her inde for ikke så længe siden, hvor en var vidne til den forfærdelige undervisning og ridning.

Det eneste man kan gøre er at oplyse og henvise folk til bedere undervisning.

• #33   21. maj Annette

jeg har ikke oplevet skænderier i denne tråd. en debat ja, men intet negativt eller nedladende. blot en voksen debat.

• #34   21. maj Bare glem Anettes indlæg, har sat hende på filter, så hun kan ikke kommenterer yderligere i denne tråd og så opfordrer jeg alle til at anmelde hende endnu en gang - suk.

• #35   21. maj Jeg har tidligere redet på en hård måde - og mange gange undskyld til Medoc, som måtte lægge ryg til mig den gang. smiley
    Jeg stod opstaldet et sted, hvor ridningen på højt niveau var hård mod hestene - og ja det man ser dagligt, og den træner man har præger en smiley
    For ser man ikke andet, så bliver det “normalen” - ikke mere anderledes end at børn som er opvokset i voldelige forhold selv er i stor risiko for at udøve vold, når de selv stifter familie.
    Der var heste på højt niveau som vi alm ryttere ikke red sammen med i ridehuset, fordi de sparkede hul i barrieren, når det gik “hårdest til”.
    Skumsvedt var et “kvalitetstegn” på “ordentlig træning”, og ja hestene var “dumme”, “vil ikke” osv.
    Det var reelt ikke så sjovt at ride dressur smiley Så heldigvis for både Medoc og jeg red vi ret meget distance - det var hyggeligt og sjovt for begge parter smiley

Nu er der heldigvis snart gået 20 år - og jeg har lært så meget mere om hvad dressurtræning kan være, og hvor sjovt det kan være at udvikle sig sammen med en partner fremfor en “modstander” aka “dum hest”.
    Men det er jo ikke kommet af sig selv - det er kommet af at jeg har været åben for at prøve “noget andet”, heldig at møde en berider “lige rundt om hjørnet” som er et fantastisk hestemenneske og lige min stil af “pædagoisk træner”, har haft nogle skønne ungheste, haft råd til at købe træning, og siden råd og tid til at kører langt efter den træning, som gør mig glad og uddanner mine heste på en måde som jeg kan stå inde for.

Ikke alle har tid/råd/mulighed - og så tager man det “bedst mulige” tæt på, og til en pris man kan betale. Hvis alle dem man ser så rider på den måde....god eller dårlig....ja så er det “normalen”.

Det jeg kan gøre er forhåbentlig at inspirere - at vise hvordan man også kan træne på højt plan, hvor hesten stadig er “med på legen”.
    Jeg elsker når der ude i forskellige ridehaller kommer folk hen og roser mine heste og min ridning - roser at det kan se så let ud.
    Elsker når min dyrlæge fortæller praktikanten, at han anbefaler at hun ser mig ride, fordi det er så uproblematisk og let at se på.
    Og jeg deler gerne min tankegang udi træning herinde på HG, hvor jeg også håber det kan inspirere nogle til hvilken tankegang der kan ligge bag.

Men jeg skal ikke polere glorien mere end, at jeg ved hvorfor jeg vælger det jeg gør nu - for jeg har prøvet “den anden måde”, og den er rent faktisk ikke speciel sjov at være i. Men det kræver lidt mere end bare indlæg på HG at ændre.

Til gengæld synes jeg, at fx den trend man ser indenfor dele af dressurridningen er yderst positiv - og jeg synes fx det at udvælge en person som prinsesse Nathalie til landstræner vidner om fokus på korrekt og hestevenlige træning.

Mvh Charlotte

• #36   21. maj Hvor har du ret Charlotte, det kræver meget at ændre det og sker ikke på én nat. Har også selv været på "den anden side" og fik af vide at sådan var det hvis jeg ville være med hvor det sner - det ville jeg gerne, men ikke på den måde. Dengang var der ikke rigtig noget alternativ, medmindre man gik Hempfling planken ud, så jeg smed mine ambitioner ud af vinduet og begyndte i stedet en laaang rejse udi at udforske forskellig slags ridning og ridefilosofier.
    Jeg vil egentlig ikke betegne det fra videoerne, som værende grim ridning - det er ikke fordi rytterne hiver og sparker hesten som sådan, men hesten er generelt utilfreds og viser en ikke positiv indstilling til træningen, som så kulminere i en reaktion og dermed straf. Rytterne er ikke "Lise-hvem-som-helst" så det kan ikke rigtig undskyldes med uvidenhed i min verden. Derfor tænker jeg at det må være en del af deres træningsfilosofi, og jeg er nysgerrig på hvordan de har fået den (for der findes jo også samvittighedsfulde trænere) og om der er nogen derude der inderst inde tænker, at det er en træls måde at gøre tingene på, men ikke ved hvor de ellers skal kigge hen. Jeg forstår fint at man er blevet lært disse ting og jeg forstår også fint at man har nogle mål. For mit eget vedkommende blev jeg ikke til "noget" fordi jeg valgte at bakke ud af dansen, da jeg oplevede hvordan det gik for sig. Ellers havde jeg selv været berider og konkurrencerytter i dag. Men jeg er da også glad nok for den omvej jeg tog og alle de ting jeg har oplevet og lært på den vej, selvom jeg somme tider får udlængsel og drømmer lidt om de store stævner smiley Så jeg forstår godt hvordan det er at have et mål og en drøm, jeg ville bare ønske at vejen dertil kunne blive anderledes tålelig for både hest og rytter end hvad den er i mange tilfælde.

• #38   21. maj Jeg har sendt en anmeldelse.

• #39   21. maj Hej Lisette - jeg tror meget af det kommer fra et mindset, som man også ser i “menneskenes verden”.

Hvis man ser på ledelses-philosofi så er der retninger, hvor medarbejderne skal “køres” med pisk og gulerod - overvågning af “hvad du laver”, registrering af tid og kunde-/borgerbesøg, bonusudbetaling. En ledelsesstil hvor man rent faktisk forventer at medarbejderne åbenbart kun går på arbejde udfra “straf og belønning” smiley
    Og så har du fx noget af det nyere indenfor ledelse - nemlig tillid til at hovedparten af medarbejderne rent faktisk går på arbejde fordi de synes det er spændende og givende for dem, og ikke for at lave mindst muligt af princip. Her gælder det ikke pisk eller gulerod - men gulerod i form af spændende opgaver, videreudvikling og uddannelse.

Vi kan også se det i vores opdragelse hjemmefra - du må ikke nyde før du har ydet. Ledigang er roden til alt ondt. Med ondt skal ondt fordrives.

I skolen er der heller ikke megen “sjov og ballade”, til gengæld er der Pisa-test og “hvad vil du være af studieretning, når du bliver stor”.

Jeg ser at megen sport er blev til semiproff både for børn og voksne.
    Et “jeg er begyndt at løbe lidt” bliver altid efterfulgt af “hvilket maraton træner du imod - Berlin elle new York”.
    Du bliver jo nærmest set på med mistro, hvis du ønsker at løbe for sjov/ride for sjov/spille tennis for sjov - og i så fald er du “useriøs og gør det på hyggeplan”.

Så jeg tror, at ridning hvor det er “ikke grimt grimt”, men “knap sjov for hesten” kommer udfra at hele ens tankegang i samfundet er præget af, at tingene ikke kan gøres “sjovt/hyggeligt/rart” samtidig med det er seriøst.

Mvh Charlotte

• #40   21. maj Ligesom jeg nogle gange bliver utilfreds over noget (ekstra arbejde feks) så gør hesten også nogle gange. Det kommer helt an på hvad den bliver utilfreds over, dens reaktion og hvordan min respons er.
    Feks Rocky bliver utilfreds fordi han er træt, men jeg siger han skal tage en runde mere fordi han skal ikke gå udenom den mørke plet på banen, jeg "overhører" hans ønske om at stoppe og vi rider indtil han rider korrekt over den.

Rocky bliver utilfreds over at blive presset til noget han synes er svært, han bukker, og så får han et rap i røven fordi den adfærd er ikke acceptabelt.

Vi starter træningen, Rocky bukker når jeg laver en øvelse første gang. Jeg siger nej, tager ham ned, rider lidt igen, forsøger samme øvelse, bukker han igen, siger jeg nej, tjekker yderligere, konkluderer at noget er galt og kontakter behandler.

Rocky fodres, bliver utilfreds over at hesten bag ham også har foder, han ved jeg er der, sparker mig. Jeg bliver tosset og sparker tilbage.

Rocky trænes, synes det er hårdt pga varmen e.l. Træningen forkortes. Stopper når det går godt.

Diverse eksempler på hvordan jeg interagerer med hestene, hvad jeg responderer positivt og negativt på.

Mvh TT

• #41   22. maj
    Forskellige øjne ser forskellige ting. Det en oplever og ser som voldsomt og forkert kan en anden opleve som noget helt andet. Der er 117 måder og gøre tingene på og ikke noget facit. Derfor kan du undre dig over hvad en gør - hvor det for en anden giver god mening. Så at du ser det her: " Når jeg kigger træningsvideoer rundt omkring, ser jeg ofte at når hesten udviser utilfreds adfærd, så straffes den herfor. " der oplever rytteren på videoen nok noget andet.

Jeg er måske blevet for.. pædagogisk til at gå op i hvordan andre rider. Og til at have dybere tanker omkring det. Folk gør som de gør, fordi de finder det mest optimalt - om man så er enig eller ej er en anden ting.

Det kan ikke hidse mig op og jeg kan ikke blive irriteret eller andet over at se folk, der ikke rider som jeg er enig i. Jeg trækker på skuldrene også videre i livet.

Hvis jeg gerne vil vide hvorfor folk gør som de gør - så spørger jeg dem ( uden det bliver nedladende ). Jeg har endnu ikke oplevet at folk står frem i et emne hvor der på forhånd dømmes og kritiseres omkring en bestemt måde og gøre ting på - hvem gider også lige det?

Jeg har været hele paletten igennem af måden og gøre tingene på fra ende til anden. Og jeg er nået der til at jeg gør det jeg synes - fordi jeg synes det. Jeg pander gerne en hest en - men jeg lader også gerne vær. Det kommer an på en masse ting, hvad jeg gør og hvordan jeg reagere samt tackler - fx utilfredshed.

• #42   22. maj Krikken, at der dømmes er jo også blot en opfattelse. Hvis man mener det man gør er rigtigt, så føler man det vel ikke som om man dømmes, jeg gør i hvert fald ikke - og forklarer derfor gerne stolpe op og ned.

Og ja, jeg skriver hvordan jeg opfatter det og hvilke forudsætninger jeg opfatter det ud fra, ligesom jeg spørger ind til det samme hos dem smiley Det er vel sådan man kommer til en forståelse for andre. Jeg kommer aldrig til at stryge alle med hårene, og det mener jeg heller ikke er nødvendigt for at vi alle kan være her.

"Der er 117 måder og gøre tingene på og ikke noget facit."
    Jeg kunne ikke være mere uenig. Hvis man går udfra sådan en filosofi, så er mishandling heller ikke forkert, for ingen ved hvor grænsen går længere. Alt har konsekvenser og det man vurderer en given ting på, er vel hvilke konsekvenser det får. Hvis vi ikke kan se forskel på en utilfreds hest og en tilfreds hest, så har vi et problem og bør holde op med at ride omgående smiley Men det er jo heldigvis ikke tilfældet. Alle kan lære at se hvornår en hest er utilfreds og det modsatte. Så selvfølgelig er der facts og ting vi bør stræbe efter og værne om.

• #43   22. maj Lisette:
    Jeg syntes ikke man kan sige at der er et facit til hvordan hesten skal trænes.
    Selvfølgelig er der ting der ikke er i orden at gøre, men heste er forskellige og det der fungere for en hest fungere måske slet ikke for en anden.

Jeg må sige jeg er enig med Krikken, der er ikke er facit og der er mange forskellige veje til målet.

• #44   22. maj I min optik er der kun 1 facit (rigtigt resultat) på ridning og det er en sund og rask hest der er velforberedt til opgaven. Der kan nok være flere veje dertil, men alle ønsker vel i sidste ende en holdbar og sund hest. Selvom der alligevel er masser af eksempler på at der f.eks. i topsport bliver kalkuleret med et vist frafald pga. skader (men det hører hjemme i en helt anden diskussion). Så det facit jeg holder alt andet op imod er en sund og rask hest, der bliver forberedt til opgaven og bliver opbygget (fysisk såvel mentalt) af træningen. Igen så er jeg ikke ude på at stryge alle med hårene, hvis man mener noget andet er man velkommen til det smiley

• #45   22. maj Lisette: det er DIN sandhed, men andre kan jo godt have en anden sandhed.

Højere oppe i denne tråd, blev vi enige om, at være uenige om, hvor meget frustration det var ok at udsætte en hest for. - hvor jeg helst ser, at mine heste er meget lidt frustreret, da jeg ikke mener, det fremmer det sunde sinde, at lade hesten blive frustreret. Hvorimod at du mener, at det er vejen frem, ellers udvikler dine heste sig ikke. Hvorimod mine lære fint, når jeg holder frustrationerne i ro.

Hvis vi ser hestens frustrationer som en skala, så bliver vi nok aldrig enige om, hvor på den skala, det er ok at holde hesten. - om man som mig, mener at hesten rolige sind, er alfa og omega, eller man er prof. rytter, hvor hesten skal præstere, og det så hurtigt som muligt, også betyder hestens mening og sindstilstande ikke så meget. eller et sted i midten.

Det er et godt emne du har startet - men jeg tror ikke, at det er et emne, som vi kan opnå enighed om.

• #46   22. maj Dorthe, nej det kan vi ikke, og hvorfor skulle vi også det? smiley

Jeg undres en smule over at selvom vi er enige om at være uenige, så skal man altid lige have kastet den med "din sandhed", osv. ind i debatten - JA for faen. Det er vi sgu da forhåbentlig længe forbi smiley smiley

• #47   22. maj Hvis det kun er 1 facit, som du siger, så er det jo fordi vi alle er enige om, at det er rigtigt. Men her kan vi ikke blive enige, så derfor kan der ikke kun være et facit.

• #48   22. maj Ikke nødvendigvis. Der er masser af uenigheder om facts rundt omkring smiley Men for at komme tilbage til debatten, hvis ikke en sund og velforberedt hest er dit facit, så prøv at fortælle hvad dit er? Vi har jo alle sammen noget vi går udfra, uanset hvor pokkers rummelige vi så ellers er smiley

• #49   22. maj Jeg har før stået på et stort ridecenter hvor folk generelt havde den mening at hesten bare skulle sættes på plads hvis ikke den gjorde hvad man bad om. jeg undgik gerne at komme når der var flest så jeg ikke skulle kigge på det smiley

selv har jeg lært at bliver hesten frustreret eller utilfreds så er det fordi jeg spørger forkert og så må JEG gøre noget anderledes. (Hvis vi altså ikke tager utilfredshed pga smerte og lign, men kun kigger på det træningsmæssigt)

og det er ikke fordi jeg ikke forlanger noget. Jeg er bare også af den mening at min hest kan alt uden rytter, så ergo hvis jeg ikke kan få ham til det så må jeg enten være i vejen eller spørger om øvelsen forkert smiley

• #50   22. maj Lisette: Jo, mit mål er også en sund hest - men der er jo forskel på definitionen af en sund hest.

Hvis jeg så dig ride dine heste, vil jeg ud fra min skala, ikke vurdere dine heste som have et sundt sind, da de jo bliver frustreret, fordi det er din måde at træne hesten på. Men du vil mene, at dine heste er sunde.

Vores måde at vurdere en sund hest, er forskellige, derfor kan der ikke være ET facit.

Men selvom jeg mener, at dine heste godt kunne være sundere i sindet, ved at forsøge at undgå at de bliver frustreret - betyder jo ikke nødvendigvis, at jeg mener, at du mener mishandler dine heste. Kun at vi ikke er enige om, hvad det aller aller aller bedste er.

• #51   22. maj Øh bøh, øh, øh??

Frustration og straf??

Jeg forstår ikke helt sammenhængen??

Jeg er meget, meget gammeldags.
    Min barndoms ridelærer var født år 1927 eller deromkring og han indprintede følgende talemåde i min tankegang:
    Hvis det går godt, så har man en god hest.
    Hvis det går skidt, så har man en dårlig rytter.

Underforstået, rytteren skal arbejde med sig selv, hvis hesten skal fungere bedst muligt.
    Jeg "straffer" ikke mine dyr ved uønsket adfærd.
    Men jeg afbryder adfærden.
    Hvis dyret ikke kan fremvise den adfærd jeg ønsker at indlære, så er jeg nødt til at forholde mig til, hvordan fanden jeg gør - og hvad jeg ikke gør rigtigt, siden de rammer jeg stiller med omgivelser / signal givning osv ikke kan udløse den ønskede adfærd.
    - og virker det, som jeg gør ikke, så må jeg jo finde ud af at gøre noget andet.

Hvis frustrationsniveuet er for højt, så lærer dyr og mennesker dels ikke ret meget. Dels er det symptom på, at man gaber over for store bidder af gangen.
    Men, lidt frustration er uundgåeligt når man udfordrer sig selv med at prøve noget nyt og svært. Men sværhedsgraden skal bare holdes på et meningsfyldt niveau.

Hvis hesten fx laver bukkespring så er det hovedet op =anatomisk svært bukke.
    Og evt et rap bagi, dels for at afbryde autobelønning - og så er det meningen at når jeg slipper tøjlerne lidt kan den bevæge sig fremad = bukkeriet stopper.
    Men straf? Nope. Afbrydelse af uønsket adfærd - jeps.

Jeg tror ærlig talt, at det er meget sjældent at det er dyrets talent eller smerter, der sætter grænsen for, hvor langt man kan nå som hobbyrytter. (Det kan man ofte omgå ved at tænke lidt)
    Men, mennesker og deres mangel på talent kan lynhurtigt sætte en stopper for, hvor langt ekvipagen kan nå.

Så - straf, hvad pokker skal det til for. Men, stoppe det uønskede og fokus på at fremme det, som man ønsker. God tilrettelægning af træning, da uacceptabelt højt frustrationsniveue sladrer om træningens kvaliteter.

• #52   22. maj Jeg går meget ind for at mine heste har det godt, og jeg giver dem plads og lov til at udfolde sig, og vise hvis der er noget galt. Så stopper jeg op og ser på hesten hvad problemet evt ku være

Hvis jeg vil fx over et spring og min hest ikke vil, kender jeg min hest godt nok til hvorfor den ikke vil det = springet er for højt, og han bliver utryg. Okay, så sætter jeg springet ned så hesten føler sig tryg og klar til at komme over også kan man altid sætte det op igen

Men fx hvis min hest og jeg skal ud på tur og han vil tilbage til de andre og han stejler fordi han vil hjem, så "presser" jeg ham videre, på den måde der hjælper bedst. det hjælper ikke at blive sur på min, men det hjælper at få ham til at slappe af, også kan vi gå videre. når vi så har gået måske 10 skridt uden stejl, så rider vi hjem igen smiley på den måde går vi på kompromis så begge kan være glade og ikke føler sig presset.

• #53   22. maj "Hvis hesten fx laver bukkespring så er det hovedet op =anatomisk svært bukke.
    Og evt et rap bagi, dels for at afbryde autobelønning - og så er det meningen at når jeg slipper tøjlerne lidt kan den bevæge sig fremad = bukkeriet stopper.
    Men straf? Nope. Afbrydelse af uønsket adfærd - jeps. "

Der er nogle problematikker i dit eksempel som jeg lige vil knytte et par kommentarer til. Du skriver at rappet skal afbryde hestens autobelønning for at bukke. For det første, er det en svær situation at bedømme, om hesten får autobelønning og hvad den består i. Derfor vil et rap være et noget usikkert middel til dette. Man risikerer, at hesten kæder rappet sammen med noget helt andet, eller eskalerer adfærden. Dernæst er din motivation for at bruge rappet jo at hæmme eller fjerne adfærden og derfor må det betegnes som straf.
    Afbrydelsen af selve adfærden, har du jo allerede, ved at tage hovedet op på hesten smiley

• #54   22. maj Alle kan se foreskel på en utilfreds og tilfreds hest - men det er bare subjektivt for folk hvornår hesten er det og hvad der gør, de bedømmer det ene og andet. Derfor er der ikke noget facit.

" I min optik er der kun 1 facit (rigtigt resultat) på ridning og det er en sund og rask hest der er velforberedt til opgaven. "
    Men igen, der er ikke noget facit på hvad en sund og rask hest defineres som, det er subejektivt og det er vejen dertil også.

Facit er at 2 + 2 giver 4 - men sådan er det jo ikke med ridning og heste generelt - og for den sags skyld mange andre ting her i verdenen.

• #55   22. maj Problemet er at du har ret hvis folk ikke ved nok om hestens fysiologi, træning, normale og unormale tilstande. Har ikke tal på hvor mange gange jeg har været ude ved folk som tilkaldte mig pga. af helt andet problem end det jeg opdagede. Hesten ville ikke gå til biddet - den gik med tiltet hovede konstant pga. slidgigt i halshvirvler. Hesten kunne ikke samle sig ordentligt - havde bennydannelser i kodeleddet og skævheder i ryggen osv.
    Hvis ikke der fandtes sundt og usundt, ville det også være temmeligt umuligt for dyrlægen at stille nogen diagnoser. Det er ikke subjektivt, det handler om viden smiley

• #56   22. maj
    Men Lisette - hestens fysiologi er en ting, men bare fordi du mener du har fundet vejen med korrekt træning betyder det jo ikke at det er det smiley Der findes andre, der har samme mening som dig.

Der findes sundt og usundt - men det er subjektive opfattelser, når det kommer til ridning og omgang med heste. Man ved at den og den sygdom gør det og det ved hesten - det kan konstateres at en hest har en sygdom også ved dyrlæger af erfaring og man ved igennem mange år hvad den sygdom oftest gør ved heste.

Men det har ikke noget med ridning og gøre.

• #57   22. maj Der er da masser af træning, som har bevist sig effektiv, mindre effektiv eller skadelig. Igen, så handler det i min optik om at holde al den subjektive træning op imod det facit man ønsker = en sund og velforberedt hest. Og der er der visse veldokumenterede og erfaringsmæssige ting som fordrer enten skader eller opbygning. Om man i den forbindelse følger samme træningsmetoder som mig, er mig i princippet ligemeget smiley I bund og grund tror jeg egentlig vi prøver at sige det samme, men med forskellige ord... eller?

• #58   22. maj Lisette:
    Jeg tror bestemt ikke vi kan blive enige om ET facit.
    Jeg er absolut ikke tilhænger af at hesten skal gå med næsen nede i sandet i så langsom en trav at den er lige ved at falde over sine egen ben.
    Men derfor kan det jo godt være facit for nogle andre..

Så nej, jeg mener bestemt ikke der kun er et facit! smiley

• #59   22. maj Prinsessen, prøv at læse #44 igen, tror der er en lille misforståelse.

• #60   22. maj #58.
    Hvaad?
    Du siger dermed, at du aldrig vil gå efter at vinde EM i Pleasure??
    Hæhæ, helt ok.

• #61   22. maj DW dit finurlige svar er nok lidt spildt på mig, men ok smiley Bare du husker, at de konklusioner du antager om min holdning, står for egen regning.
    Arh nu giver det mere mening. Så forkert på 57 og 58 smiley

• #62   22. maj Pleasure er en western kategori, hvor idealet er at hesten skal fremvise langsomme, afslappede gangarter.
    Groft sagt, jo langsommere des bedre bliver det ofte oversat til, med lav hovedholdning.
    Folk har tradition for at overdrive fokus på lavt tempo og lav hovedholdning i en grad, så man fra centralt hold i 2018 har justeret vejledningen til pointgivning for at fremhæve at det skal være taktfast for at give point.

Det er western ridningens sandkasse ridning.
    Og jeg er ikke et fan.
    Lisette - min kommentar var måske lidt for indforstået. Sorry.

• #63   22. maj DW nej det skal du ikke være ked af, jeg så bare forkert smiley og så har jeg nok hovedet fuld af The Walking Dead som jeg har set 4 sæsoner af på 3 uger lol. Pyha det er strenge at have ufrivillig ferie smiley

• #64   22. maj Hæhæ.

• #65   22. maj Og så bliver man så glad når ens lille tromle endelig bliver færdig med sine udbrud og begynder at samarbejde. Lille Findus som jeg nævnte tidligere, har givet mig kam til mit hår og udfordret mit udsagn om at "rumme" deres frustrationer. Han er nok arbejdet omkring 10 -12 gange i hånd og i starten skulle han jo vænne sig til bid osv. herefter gik vi efter lidt styrbarhed og så endelig begyndte vi på arbejdet. De sidste 2-3 gange har vi arbejdet på hans rotation, da den var forkert på højre volte. Heraf nægtede han at bøje sig til højre. Sidste gang blev han meget frustreret. Jeg skiftede taktik og det endte med at vi fik et lille hul igennem frustrationerne og så holdte vi. Så jeg var forberedt på hårdt arbejde i dag, og han startede også en smule spændt, men efter 2 minutter arbejdede han bare SÅ godt, at det faktisk overraskede os begge tror jeg smiley
    Nå det var bare et lille sidespring, men det mindede mig lige om hvorfor jeg arbejder på denne her måde smiley

• #66   22. maj
    " Der er da masser af træning, som har bevist sig effektiv, mindre effektiv eller skadelig. "

Jeg har ikke set nogen studier lavet på træning og ridning, i forhold til at den og den ridning gav de og de skader. Det tænker jeg også er logisk, da så meget spiller ind på en skade. Det ville kræve at man havde x antal heste som var fodret på samme måde, redet af samme rytter ( dvs. vægt, højde ), gik med samme sadel, redet på samme bund i ridebane, redet lige mange gange om ugen osv. osv. - hele deres liv, for at kunne sammenligne og for at der ikke er nogen mulige faldgruber.

• #67   22. maj Nej der er nok ikke lavet så mange undersøgelser med en bestemt slags ridning, da det ville kræve år af meget konsekvent træning + adgang til hesten når den dør. Men der er alligevel lavet utroligt meget andet research af hvordan hestekroppen fungerer, både på levende heste og i obduktionsrummet, også hvor man har kendt enkelte af hestene og dermed vidste hvordan de blev redet. Der er også lavet undersøgelser den anden vej rundt, altså på heste som allerede havde skader, hvad årsagen har været og hvordan denne kunne elimineres.

• #68   22. maj
    Har du nogle af disse studier - vdr. skader - ikke på fyisologien?
    For jeg har ikke kunne finde nogen der siger at det og det ridning har forårsaget den skade.

• #69   22. maj Det er nogenlunde bevist at hyppig ridning med glidetøjle kan forårsage knoglenydannelser i nakken.

• #70   22. maj
    Lige de studier jeg kan finde med glidetøjler - ikke noget omkring nydannelser i knoglen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12405714

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17402465

Hvis man skal bevise at en glidetøjle er skyld i det, så kræver det stadig at hestene er holdt ens, redet ens, af samme rytter med samme udstyr, samme fold, samme bund osv. for at det ikke kan være alt muligt andet der kan være skylden.

Det ene af studier ser endda en positiv effekt af glidetøjler.

• #71   22. maj kan åbenbart ikke linke til en PDF, men du kan jo selv Google det frem, hvis du er interesseret.

Så jeg tror vist godt, vi kan sige, at jo - man kan godt ride sig til skader. Sagtens.

I dag kunne en mulig seneskade på samtlige ben på samme hest også være fundet sted, da en 10 årig pige selv havde forsøgt sig med bandager. Heldigvis blev hun bedt om at pille dem af efter 10 min, fordi de - sjovt nok - heller ikke blev siddende. smiley

profilbillede
  • #72   22. maj Jeg har googlet draw reins study - det jeg satte ind var det jeg fik.
    Det du har screenshootet fra ISES handler ikke om glidetøjler, men om hovedpositioner.

https://equitationscience.com/equitation/position-statement-on-alterations-of-the-horses-head-and-neck-posture-in-equitation

Og studiet handler heller ikke om skader, men om hvordan det påvirker hesten og gå i forskellige hovedpositioner. Det og andre studier var med til at fraråde hyperflexion.

• #73   22. maj Det er i hvert fald ikke det samme. Det jeg henviser til er en meget udførlig PDF fil. ikke en hjemmeside.

Nu startede jeg med at skrive "nogenlunde bevist" = jeg har ikke udtalt noget, jeg ikke kan stå inde for.

Men om du kan hyperflekse en hest med dine "bare næver" nok, og i lang nok tid til skader, så er du i hvert fald rablende sindssyg, hvis du spørger mig smiley

Vi kæfter op om empiri og beviser. Har vi helt glemt at forskning i dag handler om, hvad og hvem, der poster penge i. Forskning er stort set altid farvet og ikke 100% objektiv.
    Sund fornuft bringer os langt, men den har vi måske glemt smiley

• #74   22. maj PDF filen er med samme indhold Canna - den omhandler studiet med hovedpositionerne.
    Jeg har siddet og læst det overfladisk igennem - det handler ikke om at det er nogenlunde bevist at glidetøjler give nydannelser, det handlet slet ikke om glidetøjler :).

Sund fornuft er jo en svær ting - fordi vi er jo ikke enige om hvad der er sund fornuft og derfor er det at folk kan lave et emne hvor de synes noget er grim ridning, imens andre måske ikke gør. Eller nogen ikke kan forstå hvorfor nogen handler som de gør, hvorfor en med den vægt sætter sig op på en hest osv.

• #75   22. maj Nu var det første jeg nævnte, noget jeg havde fra en heste fys., der havde været til en konference med en tysk dyrlæge, men eftersom jeg ikke kan fremlægge det som videnskabelig dokumentation, så hjælper det mig nok ikke meget smiley

• #76   22. maj Canna - kan du ikke SC af det hele og læg der herind i emnet, hvis du ikke kan linke til det smiley

• #77   22. maj Det er her hvis man går ind på linket og klikker på det linker under "download ".
    https://equitationscience.com/equitation/position-statement-on-alterations-of-the-horses-head-and-neck-posture-in-equitation

• #78   22. maj Men du har ret i, at sund fornuft er en svær størrelse.
    Og der er IKKE ét facit i ridning.

Men det, jeg selv er øjenvidne til på daglig basis gør, at det vi dybest set sidder og diskuterer i denne debat, er ude på så individuelt et plan mht. "religion" og moral, at det er komplet ligegyldigt i det store billede. Forstå mig ret. Pointen er, at ALLE herinde besidder nogle kompetencer til at gøre det, der er bedst for deres hest, ud fra det perspektiv at vi er nogle videbegærlige hestekællinger, der hele tiden forsøger at forbedre os.

Derfor startede mit egentlige eksempel med, at jeg har set mig utroligt forarget over brugen af glidetøjle, når den lander i hænderne på 11 årige piger, uden nogen form for voksendeltagelse. Eller ydermere anvendes på daglig basis af inkompetente voksenryttere, der ikke aner, hvilken magt, de har i hænderne. Så kan de ride rundt - udelukkende ved brug af glidetøjlen, imens de praler af, hvor godt deres hest går. imens bagparten hænger 4 km bagved, og hovedet er krænget komplet bag lod.

Ja. okay. det var lidt off topic, I know. Men jeg havde vist lige brug for at komme ud med det. Så ja, gu fanden er jeg også farvet af hensyn til mine holdninger.

Men hvor er jeg ambivalent omkring denne debat - fra start til nu. Jeg er glad for, at vi som sagt besidder en videbegærlighed, der fremmer vores hestehold. Men hold kæft, hvor er jeg også ked af, at vi skal sidde og pille navle over, om det er OK, at give den et rap i røven med pisken, eller om man skal skændes med sin hoppe i Brunst (og så videre), når der er så meget ude i hesteverdenen, der knap nok ved, hvordan en forbensgamache skal sidde, hvad elektrolytter er mv., men rask væk rider med glidetøjle og tror de er nogle fandens helte.

Øvv, altså... smiley
    tror vist bare jeg går i seng nu.

• #79   22. maj
    " Men det, jeg selv er øjenvidne til på daglig basis gør, at det vi dybest set sidder og diskuterer i denne debat, er ude på så individuelt et plan mht. "religion" og moral, at det er komplet ligegyldigt i det store billede. Forstå mig ret. Pointen er, at ALLE herinde besidder nogle kompetencer til at gøre det, der er bedst for deres hest, ud fra det perspektiv at vi er nogle videbegærlige hestekællinger, der hele tiden forsøger at forbedre os. "

" Men hold kæft, hvor er jeg også ked af, at vi skal sidde og pille navle over, om det er OK, at give den et rap i røven med pisken, eller om man skal skændes med sin hoppe i Brunst (og så videre), når der er så meget ude i hesteverdenen, der knap nok ved, hvordan en forbensgamache skal sidde, hvad elektrolytter er mv., "

Det er jeg ganske enig i ! Og derfor deltager jeg heller ikke i særligt mange debatter længere på facebook - og heldigvis, så er mængden af " se er det her ikke bare grim ridning " indlæg da også ganske vidst faldet en del fra da jeg selv ivrigt deltog i den slags. Men stadig.

Nu er det så bare endt over i at folk er negative over ALT - nærmest uanset hvad du slår op på facebook eller andre steder, så kan du blive slået i hovedet med 117 ting der ikke er et svar på det du spurgte om, men egentligt bare kritik af dig.

Miss Soffy har læst min statusbesked og skrev så, at jeg da kunne spørge her eller på facebook omkring hvilken hingst jeg skulle vælge til mit dyr - men af bitter erfaring kunne jeg ikke drømme om det, fordi jeg ved at jeg straks ville få på nakken over at avle på en hest med hendes historik, at der findes SÅ mange føl derude i verden osv. osv.
    Så det gider jeg simpelthen ikke.

Baaah - ja jeg er så træt af folks evige negativitet.

• #80   22. maj Jeg er helt enig. Krænkelseskulturen har taget overhånd.

Nu bliver det mere off topic.

Så en der solgte en 2 års shetlænder. "Børnevenlig". Billede af langbenet 9-10 årig pige på ryggen.
    Folk harselerede med der samme: hvad de dog bildte sig ind.
    Jeg tænkte da også mit, men jeg holdt for fanden min kæft. Det er ikke min kamp at kæmpe, jeg kan ikke ændre noget uanset hvad, og vil jeg i øvrigt i det tilfælde hellere bruge min tid og Energi på at være noget for mine egne dyr og nærmeste.

Ytringsfrihed er blevet en ytringspligt, og nærmest helst til at fremhæve sig selv på andres bekostning.

• #81   22. maj Der blev i to meget enige smiley skønne mennesker begge to som vil deres heste, det bedste på hver sin måde smiley

• #82   22. maj Præcis, nogle ting himler jeg også med øjnene over - men jeg gider altså ikke brug en hel dag på at kritisere vedkomnde der har slået det op. Ligesom jeg ikke behøver påpege det hver gang folk rider på en måde jeg ikke er enig i.

Det er ikke min kamp og skulle jeg sige noget - så ville det intet ændre alligevel. Det eneste der hjælper - efter min oplevelse, er dialog og at gå foran med et godt eksempel.

• #83   23. maj Maria, det er jo bare et spørgsmål om at tage den viden der til rådighed og "oversætte" den til praktisk brug i træningen. Det vil ikke hjælpe meget at lave en undersøgelse med heste der er redet ens, med ens rytter osv. For heste skal for det første ikke rides ens, og de har ikke behov for samme øvelser, fremgangsmåde osv. Men det rører ikke ved det faktum at målet (facit) er det samme ved alle heste - sundhed.

Mht. krænkelseskultur, så er der enorm forskel på at undre sig over noget og gerne ville forstå, og så at blive fornærmet oer noget og ønske oprejsning. Jeg regner med at alle kan se at dette emne ikke er sidstnævnte smiley

• #84   23. maj F.eks. fandt Tucker i 60'erne ud af at ved heste står forbenene for 57% af den opadgående impuls og bagbenene kun for 43%. Det betyder i praksis at forbenenes opgave er at skubbe hestens krop opad og bagbenenes er at decelerere. Gøres det omvendt vil forbenene blive overbelastet og få skader. Han fandt også sammen med andre ud af at ryggen roterer og at bøjning og rotation altid forekommer sammen i et vist forhold. Dette forhold er afgørende for belastningen af lemmerne, som kan pådrage sig skader ved forkert rotation osv. Der er SÅ meget viden derude, nyt som af ældre dato, der bare aldrig er blevet oversat til praksis. Det bliver det nu, af en gruppe i USA med grene ud i mange lande efterhånden. I obduktionsrummet bekræftes det man afprøver i ridningen og omvendt.
    Når det først vinder indpas nu, så handler det om at ridning i topsport verden over har handlet og handler mere om penge og omdømme, end om hestenes sundhed. I stedet for at banke al nyt i hovedet med en typisk dansk jantelovshammer, så skulle man tage imod den opdaterede viden og ridemetoder med kyshånd og få redskaber til at afhjælpe små som store issues.

• #85   23. maj øh - forbenenes opgave er at skubber hestens krop op af, ok - det er forstået. smiley

Bagbenene formål er at decelerere???? ( decelerere betyder jf ordbogen, at bevæge sig langsommere og langsommer). Så bagbenenes formål for hesten, er altså at bevæge sig i et stadig langsommere og langsommere tempo, eller???????? det giver altså ikke rigtig mening.

• #86   23. maj Hvis man kigger på en video af bagbenene i langsom gengivelse, så vil man kunne se at når hoven rammer jorden, så er der et moment (indtil piben kommer ca. lodret) hvor benet virker bremsende og altså ikke bidrager til et afskub. Det er blot det der menes. Jo højere samlingsgrad, jo mere decelere hesten med bagbenene og skubber med forbenene. Eller sådan bør det være, hvis samlingen er ægte. Hesten skubber ikke af med bagbenene det øjeblik de bliver sat i jorden, der er forskellige faser som benet skal igennem for hvert skridt smiley

• #87   23. maj Eller på jævnt dansk: jo mere samlet hesten går, jo mindre energi bliver brugt til fremaddrift og jo mere energi bliver brugt til op-da-drift, i hver skridt.

• #88   23. maj Men der kommer jo da et afskub når hesten løfter bagbenet fra jorden, deraf acceleration, så det kommer vel helt og aldeles an på hvilket moment man kigger på, eller er jeg helt gal på den, for hesten kan sku ikke kun hive sig fremad med forbenene, så er noget da galt smiley

Der er vel en grund til at man siger at motoren sidder bag i og at hesten skal rides bagfra for at få korrekt løft og bæring smiley

• #89   23. maj Hehe, nej du har helt ret Maria, selvfølgelig kommer der et afskub smiley Fik lige et par sjove billeder i hovedet...
    Efter hoven har forladt jorden, kommer optrækket, svævefasen, så deceleration og til sidst afskub. Jeg har aldrig rigtig forstået det med motoren hvis jeg skal være ærlig, for giver man fuld gas, ender hesten på forparten. Man kan ikke kun fokuserer på én kropsdel og så tro at resten bare følger med automatisk. Det er et sammenspil. For og bagben skal lære at spille sammen via ryggen. Ellers får man en bagpart der skubber rigtig meget og en forpart der bremser, hvilket giver øget vægt på forparten og overbelastninger. Jeg kan bedre lide at snakke om koordination end at aktivere motoren og ride hesten bagfra, for det giver efter min mening et forkert billede af hvordan hesten fungerer rent fysisk smiley

• #90   23. maj Dorthe, det der er vigtigt at vide er bare hvordan man opnår dette, da det der ofte undervises i er at drive hesten frem mod biddet eller aktivere bagparten, og ingen af de ting får bagbenene til at decelerere mere eller forbenene til at skubbe mere smiley

• #91   23. maj Hvordan vil du så præcis få hesten til at "decelerere" mere?

• #92   23. maj Lisette:
    For mig er det at ride hesten bagfra eller at motoren sidder bag i, ikke et udtryk for at man fluks bare skal drive løs bagpå. Da det som du selv skriver giver et resultat af hesten bare løber afsted på forparten.
    Jeg forstår det som at hesten skal sætte sig bag til og forpart skal løftes. Jeg plejer gerne at sige som en speedbåd med skruen i vandet.
    Det er en egentlig det jeg forestiller mig andre også mener når de taler om at ride hesten bagfra eller motoren sidder bag i. smiley

• #93   23. maj Dorthe, det vil jeg ved at uddanne ryggen, lære hesten balancekontrol og styrke, ligeudrette osv. via de øvelser der passer til den enkelte hest. Det er meget individuelt. Hos Findus som jeg nævnte før, skal vi have rettet hans rotation før han kan begynde at rette sig selv ligeud. Når han kan gå nogle skridt i ligeudretning, begynder jeg at sænke tempoet så han bedre kan fokuserer på sin rygmuskulatur. Øvelserne sammen med mit kropssprog og holdning hjælper ham til at få afskubbet igennem ryggen og ud til forpart og skuldrer hvor han så lidt senere, kan begynde at udnytte den elastiske energi i forbenene til at skubbe med. Hans gangarter er allerede begyndt at ændre sig. Jeg arbejder på at få lavet før og efter video, samt løbende opdateringer. I starten trippede han meget, var meget tung fortil og udnyttede praktisk talt ingen elastisk energi.

Ved en anden hest, tager jeg måske tingene i en anden rækkefølge, afhængig af hvilke ting, der er at tage hensyn til ved den hest. Så er jeg rigtig glad for min grundlæggende viden, da den hjælper mig til at planlægge det bedste forløb, for den enkelte hest.

• #94   23. maj ISRH, ja og så har vi igen en af de der udtryk som ingen rigtig forstår hvad betyder... "at sætte sig bagtil". Hvis man referere til sammenlukning i leddende så kommer det stærkt an på hvilke led vi snakker om. Den dorso-ventrale kipning af bækkenet er ønskelig, hvis hesten gør det fordi den har opnået balancekontrol. Men hvis det er fordi man kunstigt rider benene længere ind under hesten, så får man et problem med vinklen på flere led.

• #95   23. maj Du er meget teknisk i det du skriver. Hvordan folk opnår balance og korrekt samling kan jeg ikke udtale mig om.
    Pointen var bare, at jeg ikke tror de mener at man skal drive løs på bagparten også har man opnået samling og bæring. smiley

• #96   23. maj Med hjælp fra google:

"De fleste dyr af denne type bevæger sig fra sted til sted og har samtidig udviklet en ventralside (bug), der vender mod underlaget, og en modsatrettet dorsalside (ryg);"

Så vil det Lisette skriver, på jævnt dansk hedde noget i retning af: at bæknets øver og underside skal kippe. (altså at indunder griben, kommer via bæknet kipper og ikke ved at overbelaste ledene.) , som jeg tolke det. smiley

• #97   23. maj Ha ha... det er sgi godt jeg har dig Dorthe. Dorso-ventral betyder helt enkelt en rotation oppefra og nedad - sorry.

• #98   23. maj Ja men så er jeg med igen smiley
    Det er også det jeg mener med at hesten skal sætte sig bag til.
    Jeg tror også det er det folk mener når de siger motoren sidder bag i og at hesten skal rides bag fra. Det er i hvert fald sådan jeg tolker det. smiley

• #99   23. maj Da jeg startede med privatundervisning som ung, fik jeg af vide at jeg skulle drive hesten frem til biddet og ride den bagfra og frem. Det gjorde jeg så og fik først enormt ømme arme og dernæst skipperskræk arme (og ben, for man gav jo faktisk gas med trukken håndbremse). For det sted der bestemmer bagbenenes afskub og bæring sidder ikke i bagpartsmusklerne, som gluteus maximus eller biceps femoris. Det sidder i koordinationen af rygsøjlen og dermed rygmuskulaturen. Derfor underviser jeg ikke mine elever i at ride hesten bagfra og frem, men i at lære hesten at styre sin ryg smiley Hvis jeg skal forsøge at oversætte det til dansk, så ville jeg sige: Styr din hests ryg, og styr dens bevægelser, samling, tempo og bøjning smiley

• #100   23. maj Hvis det er din opfattelse og erfaring af at ride hesten bagfra forstår jeg din undren. smiley
    Jeg oprettede også en en gang et indlæg vedr. betydningen af begrebet "sug på tøjlen"
    Jeg undrede mig fordi jeg kun havde hørt folk tale om at mærke hesten ligge sig på tøjlen mens man drev den fremad.
    (holde i bremsen og drive den fremad)
    Det viste sig dog at størstedelen ikke talte om styrketræning af armene. smiley
    Med det sagt tror jeg generelt godt at folk ved at hesten skal kippe og ikke styrte frem i 6 gear.

Men det er rimelig off topic det her. smiley

• #101   23. maj ISRH - hvor oprettede du det indlæg, om "sug på tøjlen" - det kunne jeg godt tænke mig at læse, for det er et begreb som undre mig. - hesten kan jo kun lægge vægt på bidet, hvis den også har vægt på forparten.

• #102   23. maj ISRH, desværre ikke. Der er videoserier med flere trænere som promoverer at drive hesten kraftigt fremad mod hånden. AH siger f.eks. at man skal drive hesten godt frem og derefter opfange afskubbet med hånden, så kommer hesten "op" i balance. Kigger du rundt i diverse ridehaller er der altid min. 1 rytter der rider sådan, i det karakteristiske bagudlænede sæde.

• #103   23. maj Dorthe
    Jeg er desværre en af de der irriterende brugere der kan finde på at slette indlæg. Specielt dem som jeg skrev da jeg var 14-16 år eller dem hvor folk er røget i totterne på hinanden.
    Så det er her ikke mere.
    Jeg tænkte netop det samme som dig.
    Men jeg forstod så meget at der ikke var tale om 20 kg ude hænderne. smiley

• #104   23. maj ISRH - øv - det er ok - sådan kan det jo gå. smiley

• #105   23. maj Lisette:
    Der kan selvfølgelig være noget med udførelsen der er anderledes, der findes jo mange måder at ride på.
    Men det jeg mener er, at jeg er ret sikker på at folk har en idé om hvad der menes ved korrekt bæring. smiley
    Derfor kan udførslen jo godt være anderledes fordi man har anden tilgang til tingene. Om det kan lade sig gøre rent fysiologisk, at opnå samme korrekte bæring, det skal jeg slet ikke gøre mig til dommer af.

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 14
    #106   24. maj Bravo Lizette for at tage denne tråd op. Har nogen tænkt på, at hesten mærker selv en flue ? Se det i afstraffelsessammenhæng. Lad nu være med, at straffe de heste. Hvadenten det er grundet nykker, ( som næsten altid er forårsaget af angst for rytternes manglende indsigt eller et desperat forsøg på at komme ud af situationen). Samarbejde er den ultimative ridetilfredsstillelse for begge parter. Derved opnår i meget bedre og smukkere resultater. Tænker ofte på Den spanske hofrideskole i Wien. Har inviterede man Europas bedste ryttere, tog alle hjælpemidler fra dem og bad dem ride.Ikke en af dem kunne! Hvor er det sørgeligt at man stadig betragter heste som noget der skal bekæmpes og afrettes. Vil i vise noget til jeres stævner m.m., så gør det harmonisk og med kærlighed. Så får i jeres resultater! De dumme her er ikke hestene, men os mennesker. Sorry to say!!!!! Rid MED hesten, og ikke PÅ hesten, som en virkelig hestekender Mark Rashid skriver. Han kan kun anbefales. Har skrevet ihverttilfælde 7 bind. Ved godt, at mange bliver vrede nu, men det er bare ærgerligt. Sådan er al udvikling. De kærligste og mest velmenende tanker herfra !!!!

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Svar: 52
    #107   24. maj Hej Lisette S og Connie L. Heste - samt forresten også hunde og børn kan opdrages og gøres lydige ved hjælp af gulerod eller pisk. De bliver ledet til "til det vi synes er det rigtige".

Her skal foretages en opdragelse, ikke en afrettelse. Først og fremmest skal rytteren have lært "håndværket", så hun/han kan gøre hesten forståelig på, hvad der ønskes. Pisken driver hesten via angst, Den bliver stiv og nervøs. Guleroden kan få en glad hest til at gå gennem ild og vand. Under træningen skal hesten vide, hvad der er rigtigt. Når den gør som du vil have, så snak med den, ros den, give den en lille præmie (guleroden). Hesten bliver glad og afslappet. Dejligt at læse om de tanker I gør jer.

• #108   24. maj Pisken er jo hvad man gør det til.. Man kan da træne hesten til at pisken er noget okay noget, en god klø pind, noget der giver godbidder osv. Det er os mennesker der(primært, hvis vi ser bort fra instinkter) har magten til at bestemme hvordan hestene reagerer på diverse. smiley

Mvh TT

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#109   25. maj At ride med pisk burde kun være tilladt folk med en rideuddannelse bag sig!

• #110   25. maj jens - hvorfor?

• #111   25. maj Jens

Jeg har set folk, med såkaldte ride uddannelser bag sig, der absolut misbrugte pisken..
    Og folk der blot var hobbyryttere, men meget mere sympatiske mennesker, faktisk kunne håndtere hvordan man bruger pisken som et værktøj, og ikke en afstraffelse.

• #112   25. maj Jens - Seriøst?? smiley smiley
    Altså pisken er da et fantastisk hjælpemiddel i mange forskellige situationer smiley

Mvh TT

• #113   25. maj Jeg er enig med Tindur.
    Pisken er hvad man gør den til.
    For mange er det en fartholder for andre kan det være en forlængelse af arm.
    Der er stor forskel på hvordan man bruger den og til hvad.

• #114   25. maj Total off topic og håber ikke jeg ødelægger TS' emne men hvor er det fedt at høre og læse sådan en ro herinde selvom vi ik altid er enige og skal da heller ikke være enige, men der har bare været sådan en ro og sobert tone i de her få dage smiley ik mening at folk skal svare på dette her, men det rart at være herinde lige nu smiley

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#115   25. maj Mener at vi trænger til en revurdering af, hvad vi egentlig bør se op til og følge op på, med hensyn til de kriterier man har for dansk ridesport i dag. Grundlæggende er det jo oplagt, at øvelserne skal udgå fra hestens naturlige bevægelser, men er det faktisk det som sker?
    Har ridesportens principper overhovedet ændret sig de seneste måske 50 år?
    Måske man kunne indføre et nyt regelsæt, hvor et frivilligt samarbejde og harmonien hest og rytter imellem bliver vigtigst? Tænk hvad det kunne medføre af nye ideer, metoder og en fantastisk udvikling! I stedet for stævnestress og perfektion i påklædning m.m. kunne vi måske skabe et inspirerende, kærligt og festligt forum, i samarbejde med glade, ufrustrerede heste og ryttere? Har gennem et langt liv lært, at resultaterne opstår langt hurtigere, meget kærligere og langt mere udviklende, når man kombinerer sine mål med samarbejde. Tror på, at det er hvad vi alle i virkeligheden ønsker, men bare ikke mener at kunne opnå. Intet er dog længere fra sandheden! Kun et spørgsmål om revurdering, og hvad vi viser de autoritære rideforbund, at vi vil deltage i. Det bør være enhver forundt, at opleve sin hest galoppere og vrinske af glæde, hver gang den skal arbejde. At føle tætheden og forståelsen i samværet, og vide, at skulle noget virke faretruende, står hesten lige bag dig, i stedet for flugten og skaderne. Måske vi alle burde opleve, at være hest for en dag? Hvem har lyst til det? Må i alle mærke kærligheden, glæden og inspiration ved samværet! smiley

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#116   25. maj Tilslutter mig Jens. Pisken er jo blot en forlænget arm. Ikke et redskab til hverken straf eller forøgelse af hastigheden. Tempoet ligger jo i sædets brug. Er det nødvendigt ar tvinge hesten frem, er det højst sandsynligt manglende ridning på bagparten. Ser alt for ofte, forpartsridning som jo hæmmer hestens fremaddrift. Og modsat. Hesten som styrter frem i angst for smerte. Og derfor kun oplever at få et endnu skarpere bid indspænding m.m. De grimme oplevelser får man jo ikke, hvis et samarbejde fungerer. Hvem ville dog slå sine børn, hvis de har et adfærdsproblem? Er det ikke mest naturlig at spørge HVORFOR?

• #117   25. maj Connie - Jeg undrer mig over hvor du færdes.. Jeg ser ikke meget til skarpe bid og uhensigtsmæssigt brug af pisken.. Det jeg oftere ser, er mennesker indenfor både jordarbejde og ridning der ikke kan læse deres heste så godt ift hvad den udtrykker.. Glæde/stress/irritation osv..

Mvh TT

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#118   25. maj Hej Tindur. Det lyder godt og varmer hjertet. Ved godt, at langt fra alle steder har en negativ politik. Færdes stort set i hele Danmark, og oplever desværre ofte det modsatte. Ikke ondskab, men uvidenhed.
    Problemet er nok, at man stadig på mange ridesteder anvender de gamle teknikker.
    Det lærte man jo af sin underviser i sin tid, og giver dermed videre. Gudskelov, breder ny viden sig rundt om i landet. Men vi har stadig langt at gå !

• #119   25. maj problemet er ikke at man anvender gamle teknikker for det gør man ikke idag. alt den gode viden fra de gamle mestre er stortset forsvundet.

og den nye viden vi får idag er alt for præget af en stilstand hvor ingen stiller spørgsmål eller kritik ved ting som igennem årene er blevet tradition.

jo vidst vi får ny viden, men går du tilbage til de gamle mestre så vidste de faktisk ret meget af det vi gør idag, endda mere på nogle punkter.

Hvad der er sket imellem tiden der har fået det hele til at gå ned ad bakke ved jeg ikke, men jeg tænker det er en blanding af hesten som sportsdyr, og at heste er blevet for alle og ikke blot de fine.

lige et sidespring, men jeg syntes det er ærgerligt når folk ser ned på de gamle dage, for generel dressur var så meget bedre end det er idag smiley

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#120   25. maj M.h.t. om man anvender de gamle teknikker, er jeg desværre ikke enig. Ved jo ikke hvorfra i landet du kommer, men adskillige, fremtrædende ridecenter anvender desværre de teknikker, endda i sådan en grad, at man har foranlediget underskriftindsamlinger for at stoppe det. Her menes ikke blot små rideklubber.
    Kan du ikke definere gamle mestre. Xenofon eller......
    Ihverttilfælde ikke nogen som vi ser op til.
    Der bliver vi nok ikke enige. smiley smiley smiley

• #121   25. maj Jeg ved ikke hvilke teknikker du snakker om, men jeg ser i hvertfald ingen af de gamle teknikker brugt nogen steder. en masse ridning på forparten, hårdhændede ryttere, samt heste der bliver redet på tøjlen DET er hvad jeg ser alle steder og det er STIK mod hvad de gamle mestre lærer fra sig.

og når jeg skriver gamle mestre så mener jeg primært alle de mestre der har været med til at skabe dressuren fx Guérinière, pluvinel osv

du må uddybe hvad du mener med gamle teknikker, for der har du tabt mig, og hvor gammelt er gammelt for dig?

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#122   25. maj Du anvender udtrykket gamle mestre. Vil hellere kalde dem grundlæggere eller foregangsmænd. Jo. Grundprincipperne som sådan er gode nok. Men glem ikke, at disse mestre ligeledes anvendte hårdhændede midler som sporer, ekstreme bid m.m. Og netop den politik bør vi se bort fra, apropos gamle teknikker. Den slags ses stadig i dag. Er kun glad for, at du har været forskånet at opleve det. De “ fremmeligste” ryttere i dag anvender stadig disse teknikker, teknikker på højeste plan, som fører til deciderede aflivninger og kassering af heste.

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#123   25. maj Vi er flere, som har oplevet deres træning, men ingen tør tale om det. Skal nok skåne dig for disse grusomheder, men det ændrer ikke på sandheden.
    Og jo. En masse ridning skal korrigeres. Der er nok at tage fat på. Vi må bare ikke lukke øjnene for den mishandling der finder sted, bevidst eller ubevidst. Tiderne skifter her som ved alt andet. Heldigvis. Og mange har allerede fundet vejen enten vi taler akademisk ridning, horsemanship osv. Og måske det letter nu? Vi har allerede haft mange rigtig fremsynede folk udefra med en super god påvirkning.

• #124   25. maj At du kalder deres midler ekstreme vidner blot om at du ikke ved hvad du snakker om. Nu har jeg tilfældigvis en veninde som fornylig har været med til at prøve 6 udvalgte bid fra middelalderen, ja de rigtige bid fra et museum, på deres heste og selvom for de fleste at disse bid ser voldsomme ud, så er det bare ikke tilfældet. stortset alle disse bid har været specialt lavet til én enkelt hests mund med så teknisk snilde at det er uhyggeligt, og NEJ ikke for at de bedre kunne rive og flå i hesten, men for at hesten havde det bedst muligt.

du snakker stadig om teknikker, men har endnu ikke forklaret hvad det er for teknikker du mener??

og i akademisk rider de både med sporer og kandar, netop som de gamle mestre gjorde det, for det er altså dem Bent brenderup har studeret og taget udgangspunkt i.

• Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#125   25. maj I vores verden behøves ikke bid. Hesten reagerer for lette tryk, og intet andet hjælpemiddel er nødvendigt. Kan godt se, at vi lever i to forskellige verdener.
    Synes vi skal stoppe diskussionen her, og håber inderligt, at du lærer at ride med hesten i stedet for på hesten. Velmenende hilsener herfra.

• #126   25. maj du ved ikke hvordan jeg rider så det var da en underlig kommentar at komme med. vedhæftet er et billede af uansvarlige mig der rider rundt i cordeo på en ikke indhegnet mark uden ridehjelm. Det virker som om du mener det er det eneste rigtige smiley

profilbillede
  • Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

#127   25. maj Dejligt at se! En snert af hvad det handler om. Men jeg taler ikke blot om en enkelt vovet galoptur, men om at kunne ride sin hest i alle facetter. Spring, dressur m.m.
    Synes du er ved at få en ubehagelig tone, så stopper her. Der findes masser af litteratur om emnet, og trods alt en del gode undervisere som uddyber det nærmere. Alt for omfattende her. Så dem henviser jeg til i stedet. Pøj. Pøj.

• #128   25. maj hvis du holdte dig til emnet og ikke blev personlig og kom med konstateringer om min ridning uden at vide noget som helst om hvordan jeg rider eller ej, så var jeg nok heller ikke ved at få en lettere irriteret tone smiley

• #129   26. maj Connie, jeg rider faktisk selv med bid og endda også kandar. Jeg rider også med pisk. For brugt rigtigt udgør de en grundlæggende hjælp til at forme hesten til et sundt, holdbart og glad ridedyr. Ligesåvel som det ikke er fraværet af udstyr der skaber en god ridehest og et godt samarbejde, er det heller ikke mængden af udstyr man propper på sin hest - det er måden man rider og træner på. Der er en grund til at man opfandt diverse bid, herunder kandaren, eller at man har lagt vægt på bestemte øvelser til at styrke hesten osv.
    Dengang havde de ikke de omfattende studier af hestens fysiologi og de kunne ikke se ind i hesten med røntgen, scanning osv. Det mest klassiske vi kan gøre er at bygge videre på det gode i deres træning og tilføje det moderne viden og så glemme de ting der ikke var særligt smarte. Ligesom man har gjort indenfor så mange andre ting, som hygiejne, lægevidenskab, børneopdragelse osv. smiley

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#130   26. maj Spændende debat, vi er kommet ind i. Jeg er ikke højt studeret udi ridekunsten. Jeg gik som dreng og styrede heste foran harven og senere ploven. jeg fik forklaringer af min erfarne far. Vi havde en bager, der, som mange bagere på landet dengang også drev landbrug. Hans heste blev altid "stædige", når negene skulle køres hjem fra marken. Jeg så hvordan bageren, der ellers var en skikkelig mand, blev arrig og piskede løs på hestene, med det resultat at de efter at have sprunget forvildet rundt, stadig ikke kom videre med kornlæsset. Bageren måtte læsse det meste af læsset af, for at komme videre. Den gode bager havde aldrig lært sig den rigtige tøjleføring. Nemlig det (som min far havde forklaret mig) med krumme håndled "at samle sine heste" med et roligt og fast træk, og herved sørge for at hestene trak samtidig og i den rigtige retning, og sø sørge for blødt at slække for at give hesten plads til at komme fremad. Den bager tænkte jeg på, da jeg læste din bemærkning, Tindur om uvidenhed.
    Brug af pisk får hesten til at blive angst og derved udvikle ekstra meget adrenalin som for en kort tid giver ekstra kræfter. Det kan man have forskellige meninger om, men en hest, det tilføres angst og ekstra kræfter, uden at vide hvad kræfterne skal bruges til har jeg ondt af.

• #131   26. maj Jens, ja det var nok ikke uanmindeligt dengang, heller ikke da jeg var barn. På rideskolen lærte man noget i retningen af "gi' den noget gummistøvle hvis den ikke vil", og hvis det ikke hjalp kom ridelæren med longepisken smiley
    I dag synes jeg vi ser en anden slags, mindre åbenlys, form for tvang. Man pakker det snedigt ind under prædikatet "træningsmetoder" for at forsvare det. F.eks. hyperfleksion eller hyppig brug af øvelser som bak, eller promte temposkift. Nogle trænere siger åbenlyst (f.eks. inde på rid bedre tv) at hvis hesten ikke vil, så _skal_ den.
    I mine øjne er det ret rystende at disse mennesker for lov at være forbilleder og at de unge ryttere ikke stiller flere spørgsmål til disse metoder - for jeg er sikker på at der er mere end en rytter derude, som ofte går i seng med en nagende tvivl, om det lærtes rigtighed.

• #132   26. maj Ja, gi den noget gummistøvle, var også den gennemgående replik til spring undervisning da jeg var barn.

Det jeg undre mig mest over ved top-sporten, er at så dygtige ryttere ikke kan ride deres heste, så de går taktfast og synkront på for og bagben. Især det de kalder fritrav, kommer bagbenene ofte tøffende bag efter de spjætte forben.

• #133   26. maj Hvis I spørger mig, så var dressur flot engang. Desværre kun noget, jeg har set på video. Men fx Anne-Grethe Tørnblad, der red OL på sin helt middelmådige Marzog.

For nylig så jeg et klip fra åbent hus ved Andreas Helgstrand. Den hingst var så stort gående og havde alt det fancy benspjæt, men det så sgu ikke godt ud...
    Det er blevet for meget af det gode. Heste med for små, korte kroppe, for høje halse, for lange ben, for stor gang og for varme i hovedet.

• #134   26. maj Enig Canna, hestene i dag er lavet til ryttere der ikke kan ride og hestene kan ikke holde til det. Så prøver Lise fra smørum nedre rideklub at gøre AH det efter på sin Lotte og presser den ud i bevægelser den slet ikke kan honorere. Rigtig ærgerlig og rådden udvikling.

• #135   26. maj Men tænker helt ærligt, det både er "moderne" og så gør vi det "bare fordi vi kan".

Det handler så meget om stamtavler og jagten på det ekstraordinære. Og der er mange steder at gribe ind.

Så køber Lone fra Thisted en afdanket 20 årig avlshoppe med " gode papirer ", ofrer en BH hingst og ender med et helt ok føl. Problemet er bare, at Lone ikke har kompetencerne. Hun får ikke givet de rigtige vitaminer og mineraler, så den vokser for hurtigt og får mus osv, den får rettet tæer for sent, så den får dårlig benstilling. Og nu da det ER Lones helt egen lille guld klump, så skal den spoleres med godbidder i massevis.
    Når den så bliver 3-4 og teenageagtig, så er den alligevel halv stor.... for en god hest kan UMULIGT være under 175 cm. Nu er Lone faktisk bange for den, så hun sælger den som projekt/chance hest, for den har skræmt hende fra vid og sans, og har i øvrigt røngtenforandringer.

Så bliver den solgt til en 17 årig tøs, der "har redet hingste og nok skal kunne sætte den på plads". Hun bliver bukket af for fuld smæk og så skal en eller anden fancy berider op og lære den at være ridehest. Berideren er så godt nok bare Klavs fra den lokale rideskole, der har redet 70 cm til pony stævner for en menneskealder siden... Den skal bare ha' én i røven og noget gummistøvle og vide, hvem der bestemmer. Efterfølgende er hesten uforklarligt halt og bliver erklæret færdig som ridehest.

Ja. Cirklen er fuldendt. og jeg tror, vi alle kender minimum én af de tre ovennævnte, opdigtede karakterer.

Det er vist egentlig mest bare som om, vi lige bør huske lidt på Janteloven. Vi er nok ikke altid heeeelt så dygtige, som vi selv vil gøre os til.

Jeg har aldrig set så mange projekt heste til salg, som jeg gør lige nu

Kommentér på:
Utilfreds hest