{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
596 visninger | Oprettet:

Hest løber med andre når den skal på fold {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Jeg er løbet ind i en problemstilling som jeg godt kunne bruge lidt sparring på.

Sagen kort: For 2 måneder siden flyttede vi (mig og mine 2 heste) til et nyt sted. Et ridecenter hvor der både er rideskole og private heste.
Der er udluk og indluk med i pakken. Det tidligere sted har der aldrig været problemer og der er ingen problemer når jeg eller min part lukker mine heste ud og ind, men nu er min ene begyndt at løbe med de andre så snart den ser sin fold.
I en periode har jeg nu måtte tage ned og både lukke ind og ud, men det går ikke i længden pga arbejde.
Jeg forsøger at træne ham til at gå stille og roligt ind på folden, hvilken han gør når jeg går med ham, men så snart andre skal lukke ham ind og ud begynder problemet stille og roligt igen.

Jeg har givet besked om hvordan jeg gør, men det virker ikke til at hjælpe for andre.

Hvad kan jeg gøre?
Eventuelt tips til noget bedre træning jeg kan lave med ham ved folden, for det går ikke at han løber.

Kommentarer på:  Hest løber med andre når den skal på fold
  • #1   26. jan Hm.

Træning?
    Men teknisk set, så kan den jo godt.

Så, der må være noget, som trumfer den gode opdragelse.
    Fx utryghed lige efter flytningen?
    Så - tid??

I mellemtiden, så kan man blive nødt til at tænke i sikkerhed.
    Dvs hav fx en rebgrime eller hingstekæde. (Rebgrime må ikke bæres på folden.)
    Ja, det er symptom behandling. Nej, det er langt fra optimalt. Men, hvis hesten har svært ved at gøre det forkerte, så kan det give den nødvendige sikkerhed til at andre kan håndtere den.

Måske løser problemet sig selv, måske om et par dage, måske om et par uger, hvis det bare er utryghed ved flytning, det gør det.

• #2   26. jan Jeg ville bruge ekstra meget krudt på at træne start og stop signalerne og have en masse godbidder på mig. Så på vej ind og ud på fold, så øver man start og stop hele vejen ud til folden. Hver gang hesten stopper og får den godbid. (Det skal de fremmede der lukker ind og ud også gøre, så hesten bliver tryg ved dem og respektere dem).

• #3   26. jan Jeg tænker også umiddelbart utryghed ved de fremmede som håndterer hesten - så selvfølgelig er det godt du stadigvæk træner det, men jeg tror ikke det helt ændre problematikken.

Jeg synes det lyder som en god ide med godbidder - hvis hesten ikke er så stresset så den helt overse godbidden.

Man kunne også overveje om hesten skal først ud af alle - for hvis den løber for at være sammen med de andre, så tager man den stimuli fra den, ved at den er den første hest ude.

En ting kunne også være, at man ikke går med rebet sat fadt i grimen - min erfaring er, at hesten kan forbinde klikket fra udløser med “løb afsted”. Men også at de kan blive voldsomt bange af et reb som de løber afsted med, og som de kan komme til at træde på.
    Så her kunne man tage selve rebet igennem grimen, og således kan man trække med hesten, skulle den smutte hænger rebet ikke fast, og skulle den ikke smutte så udløser klikket ikke løbeinstinkt.

Så prøv at analyser på hvad det reelt er hesten reagerer på, og hvordan man kan ændre på de ting.

Mvh Charlotte

• #4   26. jan Kan du ikke træne at du når du med hesten til fold at du har et par hele gulerødder med og når du går med ham ind på folden, så bid et par gulerødder i mindre stykker og tilbyd ham det mens han er i snor giv ham et par stykker én efter én, læg hele gulerødder på jorden og han vil synke hovedet for at tag dem og så click snoren af. Det sådan at jeg altid har trænet mine at jeg er mere interessant end friheden når jeg slipper hesten og lært dem ro på og så kan de ellers skride når de har gjort hvad jeg har bedt om som at bevare roen og blive ved mig indtil jeg slipper.
    Du kan sagtens træne med godbidder på ud til folden også. Hesten lære hurtigt og meget hurtigt kan dem der skal lukke på fold lige have et par gulerødder med ud ved udlukning til at lægge på jorden når man klikker snoren af. Indenfor en måned har i fået styr på og kan langsom lade godbidderne glide ud til bare at give en godbid efter du klikket snoren af

• #5   26. jan jeg tænker at dem som trækker ham ind/ud ikke er tryg ved ham. måske fordi det er en ny hest, som måske lige tester de nye
    især når der ikke tidligere har været problemer
    gør han det også hvis du er der når andre trækker med ham?

jeg har tidligere været en del på en rideskole hvor jeg hjalp til
    og her havde vi en privathest som lavede samme nummer med en af de andre piger, han stejlede tilmed op af lågen - men tog jeg ham var der ingen ting.

• #6   26. jan Har du set de andre lukke ind/ud? Måske det kan give dig en ide om hvad der forgår.

• #7   26. jan
    Jeg tænker det første optimale ville være at se/være der imens andre lukker ham ind/ud og se hvad det er der går galt.

• #8   27. jan Du kan jo træne lige så tosset du vil, det er jo ikke med dig problemet er.

Det er personalet der skal lære at håndtere hesten, måske et træktov med kæde kan hjælpe, om så ikke andet end trykhed til den der skal trække.
    (du skal bruge det som almindeligt træktov, ikke noget med at lægge det over/under mulen)

• #9   27. jan Min hest kan også finde på at rende fra sin trækker på vej på fold; den kan bare slet ikke vente med at komme ud og ræse rundt på i indhegningen.

Og hvorfor gør den det kun, når det er alle andre end mig, der trækker den ud?

Sandheden er, at jeg bliver ond, hvis den prøver at stikke af fra mig. Så ond er der nok ikke andre, der bliver smiley

• #10   27. jan Efter at have arbejdet på ridecenter før og nu, er min erfaring at personalet har en tendens til at slippe hesten i åbningen (jeg gør ikke, men fx min kollega gør), hvilket kan være med til at de bliver noget ustyrlige så snart de ser deres fold.
    Personalet skal ALTID trække hesten ind på folden, vende den rundt og så tage tovet af.

Ved vores ungheste der kan blive noget vilde til/fra fold, sætter jeg faktisk tovet i siden af grimen (mod mig, altså venstre side), fordi det på den måde vil være nemmere at dreje hesten rundt hvis den begynder at løbe. Hesten skal finde ud af, at det bare bliver træls hvis den bliver ved med at opføre sig tosset. Det har hjulpet rigrig meget med vores ungheste - de bliver lynhurtigt fromme. Lavede samme træning med min gamle hoppe, da hun en periode var på samme måde som du beskriver din. Vendte den rundt på en volte omkring mig hver gang den begyndte at løbe. Nogle gange backtrackede jeg mine skridt, før jeg gik mod folden igen. Når den hurtigt "faldt ned" ved at blive drejet rundt, gik jeg over til simpel "horsemanship" - hesten skulle stoppe når jeg bad den om det, gjorde den ikke det (= ingen fokus på MIG) blev den bedt om at bakke (min hoppe blev rigtig god til at bakke tilsidst :P), og så kunne den få lov at gå frem igen så snart den "anerkendte" mig.

Det er en laaaangsom og kedsommelig proces, men hos mig har det virket på netop dén problemstilling du fremstiller.

Du kan ikke gøre så meget, når hestene går ordentligt med DIG. Det er noget personalet må sætte 5-7 min ekstra af til (og ja, de vil brokke sig, men det er sådan det er når der kun er problemer når de går med dem) smiley

• #11   28. jan Har samme problem med min hest, det er kun min far, søster og mig som kan håndtere ham fra jorden. Så snart andre skal gå med ham ham spasser han fuldstændig ud. Har kun haft succes men en anden person som kunne gå med ham.
    Det handler om at de andre personer som håndtere hesten ikke "læser" den ordentlig, de håndtere den ikke på den rigtige måde. Så der skal en masse jordarbejde til.

Kommentér på:
Hest løber med andre når den skal på fold

x