{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.589 visninger | Oprettet:

Konfliktadfær under ridning {{forumTopicSubject}}

Undskyld for den lange tekst

Sagen er den hvis jeg rider Joker og vil havde ham til at gå frem eller lave sideøvelser så bremser han op, lægger ørene ned og bukker en enkelt gang hvor jeg så bliver noget nervøs.

Hvis jeg tager pisken med så kan han pludselig det hele i uden at blive sur eller noget. Hvis jeg prøver at smide den mens jeg rider rundt også smider den så går der 2 min. Så gider han hverken gå frem eller noget og bliver sur igen.

Jeg har prøvet at få en mere rutineret rytter som ikke bliver nervøs til at prøve at ride ham i uden pisk. Jeg gør han det samme ved hende Men hun sparker jo bare til ham og rider videre. Her syntes jeg så han stopper med at blive sur og sparke ud men mangler stadig noget reaktion for benene.

Så synes det virker som om han er træt. Men han får equsana champ som er lavet til rideheste, Wrap to gange om dagen, equsana green fiber mash efter træning.

Derudover varierer jeg meget hans træning med at ride dressur, gå eller ride en tur, bomtræning i longe, almindelig longering eller bare en fridag.

Han er derudover passet med en god smed, dyrlæge, massør/kiropraktor osv.

Hvad kan der der være galt?

Kommentarer på:  Konfliktadfær under ridning
  • #1   17. apr Er han tjekket af dyrlæge?

• #2   17. apr Det må være tillært adfærd.
    Han har lært at du bliver nervøs når han laver den adfærd, hvilket gør at han slipper, når du har pisk med så hører han efter, fordi sådan én gør ondt.
    Det samme sker ved den anden rytter, hun sparker= ikke værd at kæmpe, så han fortsætter.

Det kan have forskellige årsager, en kan være signalforvirring eller modstridende signaler, en anden kan være manglende styrke eller smerter, men den mest sandsynlige er nok bare at han har fundet ud af at du bliver nervøs.

Hvis han ikke har besvær med øvelserne, så kig på om du ubevidst giver modstridende signaler, find en god underviser der kan hjælpe dig, også inden det bliver værre og du bliver bange for ham.
    Men ellers hav pisken med, man behøver jo ikke bruge den, det kan være at det bare er nødvendigt i en periode.

• #3   17. apr Jeg tror også du skal kigge efter noget fysisk. Langt det meste konflijt/problem adfærd skyldes noget fysisk. Det kan være du kan træne dig ud af det, med noget kompetent hjælp (en med noget solid viden) eller det kan være hesten skal have noget hjælp i form af behandling med hvad der nu er relevant. Ville helt sikkert også lige få en dyrlæge til at tjekke den igennem.

• #4   17. apr Smerte tænker jeg med det samme...

• #5   17. apr Han er tjekket igennem af dyrlæge og massør. Han har en tendens til at få ømme muskler og låst brystben. Men det får han behandling for.

Han er ikke Bange for pisken jeg kan røre ham over det hele.

Jeg er også lidt i tvivl om han måske skal havde andet foder med mere energi i men så er jeg bare bange for han bliver for tyk da han har nemt ved at tage på.

Men er virkelig ked af det for han er ellers en lækker hest som jeg gerne vil starte lidt klasser på da han har potentiale til det men må jo ikke havde pisken med også kan jeg jo ikke få ham frem af smiley

• #6   17. apr "Låst brystben" der har du garanteret årsagen. Brystbenet kan ikke låse, men brysthvirvlerne kan rotere forkert og det er en meget alm. årsag til det du beskriver. Send evt. pb.

• #7   17. apr Men jeg har prøvet at ride ham efter behandlinger men det er bare det samme. I longe skal jeg også være på ham hele tiden ellers går han i stå. Der bukker han dog.

• #8   17. apr Er han tjekket for mavesår?

• #9   18. apr Har har altid været sådan eller er det noget der er opstået?

• #10   18. apr Han er ikke tjekket for mavesår.

Altså da jeg prøvede ham var han også svær at holde igang men der bukkede han ikke når jeg klemte benene til ham. Men jeg red han også meget forsigtigt.

Men tidligere rytter siger hun ikke kan genkende ham med det jeg skriver men er i tvivl hvor meget hun har redet ham og forlangt af ham.

• #11   18. apr Måske det vil være en god idé at gastroskopere ham, især når han reagerer ved at du ligger ben til.
    Er din gjord lang nok?

• #12   18. apr Her kan du se billede af forkert og korrekt længde/placering af gjorden

profilbillede
  • #13   18. apr Ja den sidder som den skal.

Jeg har forhørt mig om pris på gastroskopi og det har jeg desværre ikke råd til smiley

Jeg har også forhørt mig om pris for at få ham røntgen men det har jeg heller ikke råd til smiley

Jeg har råd til meget men de to ting er meget dyre.

• #14   18. apr En gastroskopi koster omkring 3500 og hvis han er forsikret dækker de.

• #15   18. apr Det er han ikke.

• #16   18. apr Jeg ville også kigge efter andre løsninger - måske starte med at bede din dyrlæge tage en blodprøve?
    Min gamle pony var tit "bag benene" og hende fik jeg en masse undervisning til at lære at tænke fremad og blive selvgående uden jeg havde pisk med, men det blev aldrig helt godt.
    Er det et nyt problem, der er opstået?

• #17   18. apr Jeg kan se at du kommer fra Sønderjylland. Horsedoc i Sabro tager kr. 1.750,- for en gastroskopi på klinikken, og der er selvfølgelig noget af en tur fra Sønderjylland, men det er den billigste pris for en gastroskopi, jeg har kunne forhøre mig til.
    Mavesår kan også sagtens give de symptomer, du beskriver.

• #18   18. apr Du skriver i et tidligere opslag at han bliver sur ved at få strammet gjorden. Det er alarm signal ét. At han så yderligere er "træls" under ridning forstærker min tanke om at noget gør ondt. Han har sikkert inden sendt en masse små signaler som ikke er blevet bemærket så nu er det endt ud i mere kraftige signaler. At det så "hjælper" at have en pisk med, betyder ikke at det ikke gør ondt. Jeg havde en lignende situation dengang jeg lige havde købt min hest. Hun havde tildens til at bukke, men havde jeg en pisk med var der ingenting. Det var først da hun en dag gik i luften at det gik op for mig at noget var helt galt. Hendes sadel passede slet ikke og da det problem var løst gik alting meget bedre. Hun har helt sikkert sent mig en masse små signaler inden, som jeg ikke har opfattet. Havde det været idag havde jeg meget sandsynligt nået at opdage det noget før da jeg nu har lært at se de små signaler de viser.

Nu kommer jeg til at lyde noget grov, men når ens hest viser tegn på ubehag, bør man stoppe med at gøre det som provokerer ubehaget indtil man har råd til at finde årsagen.
    Også for ens egen skyld for jeg vil næsten med garanti sige at hvis hesten gentagende gange bliver overhørt vil den give mere og mere kraftige signaler og det kan ende med at blive rimelig farligt.

• #19   18. apr Må sige mig enig med Maria R og så tilføje at har man ikke råd til at behandle eventuel sygdom hos sin hest? Jamen så skal man altså ikke have hest smiley

• #20   18. apr Er enig med #18 og #19
    Det er ikke billigt at få lavet gastroskopi, men det kan altså bare gå galt hvis ikke man gør noget, jo flere oplysninger der er kommet i løbet af tråden, er der flere tegn på mavesår, så hold pause med ridning til du har sparet sammen til gastroskopi, det er voldsomt smertefuldt for dem at have mavesår og ikke fair for hesten at fortsætte som man tid til har gjort.

• #21   19. apr Det er meget fornuftigt at få undersøgt for mavesår, men mavesår er ofte kun et symptom på et underliggende problem, som f.eks. smerter i kroppen. Hvis den har forkert rotation, så er det ikke kun mavesår du risikerer på sigt, men skader i bevægeapparatet og rygsøjle. Gjordkramper er f.eks også et symptom på forkert rotation, ligeså ensidighed under ridning, manglende gålyst, eksplosioner, aggression, surhed eller sky adfærd. Smerter forårsager stress hos hesten, stress disponerer for mavesår, uanset om hesten får rigelige mængder hø m.m. og bliver smerterne ikke løst, vender mavesåret tilbage. Hvor ofte er der en sammenhæng mellem smerter og mavesår? Jeg vil sige at alle de heste jeg har set, undervist, trænet med mavesår, havde enten smerter, eller var stresset af andre årsager (som flytning, overanstrengelse og dårlig management).

• #22   19. apr Et andet spørgsmål:

Han er også mega sur på andre heste men kun når jeg er sammen med ham eller sidder på ham.

Så skal de holde god afstand ellers sætter han tænderne i dem. Han har gjort det en gang i boksen hvor jeg striglede ham også skulle en hest ud på staldgangen og forbi hans boks. Han løb med det samme halvvejs ud af boksen og bed den anden hest.

Sådan var han heller ikke i starten da jeg fik ham.

Beskytter han mig?

• #23   19. apr Nej han beskytter dig ikke, men har meget ondt og derfor forsvarer han sig selv.
    Hvis du ik har råd til en gastropi, så spørg om du evt kan afdrage. Mange dyrlæger ved det er en dyr fornøjelse, og når bare man er ærlig synes jeg de plejer at være meget fair.

• #24   19. apr Men hvis han har ondt burde han så ikke gøre det hele tiden. Han kan sagtens med andre heste på fold og i stalden hvis jeg ikke er der. Men så snart jeg er sammen med ham eller går ud på folden til ham så skal ingen komme i nærheden. Men hvis andre gør så er der ingenting.

• #25   19. apr Det kan sagtens være mavesår. Min blev også aggressiv overfor andre heste og i starten havde hun heller ikke ondt hele tiden.

• #26   19. apr
    Nej, det burde han ikke.

Min stod med blødende mavesår og det eneste der var galt og viste noget var galt, var at hun blev sur når jeg lagde benene til under ridning. Hvis jeg klemte - så sparkede, bukkede eller stejlede hun.

Når heste har ondt, kan de sagtens vise en bestemt adfærd i bestemte situationer - da det lige er den situation der gør ondt.

Jeg kan fx godt have ondt et sted i benet, men det kræver fx at jeg laver en bestemt bevægelse, før det gør ondt, det gør ikke nødvendigvis altid ondt når jeg går.

• #27   19. apr Enig med Krikken der. Men seriøst... få det tjekket eller lad vær med at have hest. Du kan simpelthen ikke være bekendt overfor hesten, at du ikke tager den til dyrlægen, når den har så tydeligvis ondt.
    Endnu en gang for Prins Knud: Hvis man ikke har råd til dyrlæge til hesten, når den har brug for det, så skal man IKKE have hest smiley

• #28   19. apr Jeg stemmer i med de andre, få den undersøgt!
    Det kan være noget så simpelt som flytning der kan give mavesår.
    Han prøver under alle omstændigheder at fortælle dig at noget gør ondt og ham kan ikke gøre Det på andre måde end aggression.

• #29   19. apr Jeg har fået noget til mavesår af min dyrlæge som hun synes jeg skal prøve først. Det skulle ligge en slags plaster og helbrede små sår og fjerne smerte.

Dette er et forsøg og billigere metode for at se om det giver nogen ændringer på hans adfær og ellers får hun inden for en måned udstyr til at udføre gastroskopi også må han få sådan en.

Derudover er der købt tilskud fra dangro til hans mave, til hans led, muskler osv. Og elektrolytter fordi han har tendens til at svede meget når han bliver motioneret.

Så vi er igang. Derudover har jeg fået at vide min sadel ikke ligger 100% optimalt. Så der er bestilt en ny der lige skal laves først. Indt til den kommer skal jeg ride med et gelépad også rider jeg ham mindre hårdt og laver lidt mere longeringsarbejde.

Så må vi se om det giver pote.

• #30   19. apr Det eneste der kan fjerne mavesår er receptpligtig medicin. Omenprazole hvis det er i hvid del, anden slags hvis det er i rød del.

Og med mavesår er en gastroskopi meget vigtig - for ellers aner du ikke hvor hesten har mavesår - om det er rød eller hvid del, samt hvor slemt det er.
    Hvad og hvor meget medicin den skal have, afhænger af hvor den har mavesår og hvor slemt.

Der udover, så aner du ikke, uden en gastroskopi om det du gør virker - man er nød til at få lavet en gastroskopi og derefter en kontrol gastroskopi for at se om mavesåret er væk eller om man skal behandle videre.

Mavesårs medicin er ikke voldsomt dyrt - i forhold til så meget andet, man kan smide penge ud af vinduet på - fx alverdens tilskud og forsøg på at fikse istedet for medicin. En gastroskopi er også overkommelig prismæssig.

De fleste dyrlæger er også til at snakke med, i forhold til at afdrage.

• #31   19. apr Min unghest gjorde det samme. Startede med han "bare" virkede sløv og ugidelig. Men efterhånden blev han rigtig sur og ekstremt udadreagerende (nægtede at gå, men bukkede og rejste sig). Han havde slemt mavesår. Nu siger du godt nok det er en du rider, men prøv at høre med ejer omkring at få ham udredt af en dyrlæge. Nogle gange er kiropraktor og dvs behandlere bare ikke nok og den slags adfærd er desværre ofte smerterelateret. Pøj pøj med ham.

• #32   19. apr Han er min hest og får kiropraktik/massør 1-2 gange om måneden.

• #33   19. apr Hvad koster kiropraktik?
    Hvor mange gange skal du springe over, for at have til gastroskopi, hvis du mistænker at det er det?

Hvis du mener, at det er tillært, så find en god underviser.
    Hvis hesten er øm i muskler, så er massage nok rart, men kortsigtet.
    Opbygning af korrekte muskler er langsigtet, kræver en god underviser.
    Er hesten øm pga skæv rytter, så er det dig, der skal have kiropraktor / massage.
    Tror du, at problemet er fx mavesår, og du ikke kan få gjort gastroskopi på afbetaling / ved at en anden lægger ud og du betaler dem - så kan du tale med dyrlægen, om det er en ide at give fx en måneds behandling for mavesår. Måske forsvinder problemet, måske gør det ingen forskel.

• #34   19. apr Jeg mistænker ikke mavesår. Jeg spørger herinde for at høre folk ad med deres erfaringer smiley

Altså dem jeg har spurgt ad i stalden mener Ikke han har det fordi han ingen synlige symptomer har som:

Koliksymptomer
    Nedsat appetit
    Vægttab.
    Kronisk diarré
    Flegmen
    Mat hårlag

Men det kan også være det er tillært. Det er det som er svært. Det vil gøre det lettere hvis man bare kunne spørge dem også de kunne give klart svar tilbage som hvis vi går til lægen.

• #35   19. apr
    Min havde ingen af de symptomer - desværre så er der stadig nogen der tror, at hesten skal have de symptomer for at have mavesår - som man fx finder på net dyredoktor for at have mavesår. Den liste burde ændres og diverse sider skrives om.

Min var bare sur under ridning - et symptom som rigtig mange heste har.

Ponyen stod med blødende mavesår - hun var overvægtig, flot i pelsen, har aldrig haft kolik og havde masser af appetit.

Surhed er et symptom - et helt normalt symptom og hesten kan sagtens kun ha' et symptom. Den behøver ikke tjekke en hel liste af - så af de du nævner kan det også fx være at eneste symptom er en hest der ikke vil tage på.
    Eller igen; at hesten er sur under ridning.

• #36   20. apr Ok, læste forkert mht ejerskab. Uanset så behøver en hest ikke have nogen fysisk synlige symptomer for at have mavesår. Min lignede absolut ikke en mavesårshest. MEn dins opførsel lyder fuldstændig som min var til at starte med, inden han blev helt tosset. Just saying. Synes du skal få det undersøgt, for hvis det er det (og med den statistik) risikerer du, at den en dag går HELT i baglås og måske begynder på endnu værre adfærd. Du skal i hvert fald tage det din gør som et kraftigt advarselstegn, for det er sådan det starter for mange.

• #37   20. apr Vi havde en hest i stalden, der blev sløv og ikke ville gå frem. Dyrlægerne mente ikke, at den havde mavesår for den viste hverken kolik, havde grim pels eller lignende. De fik alligevel lavet gastroskopi, og den havde mavesår.

• #38   20. apr Rigtig mange heste har mavesår, få det dog undersøgt og færdig med det...

• #39   20. apr Hvornår har du sidst kigget på dens tænder?

Det er der ingen der foreslår.

• #40   21. apr Ann, det gør du jo smiley

• #41   21. apr Han har snart lige fået ordnet tænder hvor der lige var et par kroge inde bag. Ellers har han et fint tandsæt.

• #42   21. apr Ok, det er også godt at få udelukket.

Tilbage til energien:

Nu skriver du godt, hvad du kommer i krybben til den at æde, Equsana Champ og noget mash, og det er også fint, men det er jo ikke højenergifoder. Man anbefaler jo en energikilde at fodre sammen med.

Og dit grovfoder, hvad har det af fordøjelighed? Hvis det bare er noget ufordøjeligt marehalm du fodrer sammen med den lavest anbefalede mængde kraftfoder, med 0,88 FE/kg til en stor hest, så får den formentlig ikke energi nok.

Hvis du ikke kan skaffe grovfoder med bedre fordøjelighed, kan du hæve fordøjelighed af samlet ration ved tildeling af ekstra energi, evt. lidt hel havre, start med 200-500 gram pr. dag. Husk, hesten skal bruge energi på at fordøje grovfoder.

Min hest bliver også ugidelig, hvis den ikke får energi nok. Den får Equsana Special, som indeholder mere stivelse og har en højere tildeling, den får 3 kg/dag plus wrap-hø efter ædelyst med høj fordøjelighed (1,10 kgTS/FE). Dengang jeg tog til undervisning med den hævede jeg energi med et halvt kilo kalvefoder om morgenen (1,05 FE/kg), ellers brændte hjernen helt sammen på den. Underviseren mente også det måtte være mavesår, og jeg ved ikke hvad. Men mere energi og mere ridning var min vej.

• #43   21. apr Ja det har jeg godt tænkt på men han er simpelthen så nøjsom så det er derfor jeg har valgt champ.

Jeg har fodret med et andet foder hvor han skulle havde 1,5 kg. Men han blev simpelthen for fed af det selv om det var lavt på stivelse og sukker.

• #44   21. apr Det kunne min gamle pony også finde på at gøre. Jeg kunne slet ikke ride uden pisk. Få dog lige dyrelæge til at tjekke, også kiroprakter smiley

• Sigrid W
    Sigrid W Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 1
    #45   22. apr Min gjorde lidt det samme. Det var biddet han ik kunne lide. Efter et par forsøg fandt vi et der passede og fra den ene dag til den anden var han en helt anden hest.
    Jeg havde fat i en der kan telepati for kunne slet ik greje hvad der var galt????

• #46   23. apr Som flere af de andre skriver så er du nok nødt til at få en dyrlæge til at tjekke den. Jeg havde også en hest som viste konfliktadfærd under ridning. Den var også passet med alt ( incl massage kiropraktik zoneterapi og akupunktur) Dyrlægen kom ud over det 2 gange om året og tjekkede alle hestene incl ham og kunne intet finde. Det var først da jeg bad en en fuld udredning af ham at vi fandt ud af hvorfor han havde den adfærd. Det viste sig desværre at han havde både kissing spine, et gammelt brud i nakken og spat. Han havde på så mange måder prøvet at fortælle at det vi bad ham om gjorde ondt/var for svært !! Det var IKKE fordi han var fræk eller havde fundet ud af at han kunne snyde rytteren. Jeg ved godt at det er en dyr omgang at få dem udredt. Men det skylder vi hestene når vi nu har taget ansvaret for dem. Pøj pøj med den

• Annette Lund S
    Annette Lund S Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #47   23. apr Hej Maria
    Jeg har være udsat for noget lignende med min ponyhest. Jeg havde den kun i en uge da alle tingene kom over den. Ringede efter dyrlæge og kiropraktor og massør og havde 13 steder han skulle rettes op på med kiropraktor. Og maven havde det heller ikke for godt. Kan sked kokasser. Og dyrlægen anbefalede at jeg skulle bruge Succeed da mistanken også gik på mavesår. Efter 3 måneders behandling med Succeed blev han en glad hest igen. Idag har Succeed lavet en hjemmetester hvor man kommer vand og hestebæ i en bøtte som rystes godt og kommer en dråbe på en tester som viser om den har mavesår eller ej. Og den koster ca 500 kr på en norsk hjemmeside, så det behøver ikke koste en bondegård og mere til, for at få styr på det.
    Du behøver ikke recept på hverken Succeed eller testeren. Så det bliver bare endnu billige at man ikke skal tilkalde dyrlægen for at få det.
    Du kan på YouTube se de forskellige professionelle ryttere som anbefaler Succeed, der iblandt Monty robertson. Og Succeed har selv en video om det.
    Jeg håber at jeg har kunne været til hjælp.

Ps: jeg har haft ponyer i snart 50 år og har aldrig haft en syge forsikring da det også kan blive meget dyrt. Jeg holder meget af mine heste og kan ikke undvære dem

• marianne J
    marianne J Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #48   23. apr Hej
    Jeg vil bare lige slå et slag for sygeforsikring. Med dit forbrug af massør og kiropraktor kan det næsten kun betale sig! Jeg får refunderet en god sjat af udgifterne ved kiropraktik, da jeg bruger en dyrlæge, der også er kiropraktor.
    Måske er det et regnestykke der er værd at regne på??
    Hvad er årsagen til du har din hest i behandling så hyppigt? Er det dig der vælger det eller er det behandleren der anbefaler det? Og hvad sker der hvis du springe behandlinger over?

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 111
    #49   23. apr Er der forskel på din tøjleføring med eller uden pisk i hånden?

• #50   23. apr Jeg har ham så ofte i behandling fordi jeg har fornemmelse af når han er øm eller låst og har haft ret alle gange. Så hvis jeg sprang over vil det nok gå helt galt. Altså så kan han slet ikke runde sig eller gå sideøvelser. Men jeg ved ikke om han er hæmme af at han er indfodet på begge forben. Altså om det giver en anden form for bevægelse end heste med lige hove.

Jeg ved ikke om jeg har ændret tøjleføring. Umiddelbart synes jeg at der bliver givet god plads til ham. Men helt klart noget jeg Vil tænke over.

• #51   24. apr
    Hvis en hest låser konstant, så er der noget galt et andet sted, der får den til det.

Min har også tidligere jævnligt fået behandling sådan hver 3-4 måned af fys, osteopat, KST e.l men det er stoppet, hun har ikke længere problemer. Pudsigt nok er det stoppet efter, at hun fik konstateret mavesår og det er ovre.

En behandler der bliver ved og ved og behandle på det samme - det holder ikke. Der er noget der kikser et sted, som får det til at blive ved med at låse og blive ømt.

Kommentér på:
Konfliktadfær under ridning

x