{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Doven og træt hest {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften lyder så har jeg lidt problemer med Joker.

Han har lidt en indstilling med at lave så lidt som muligt.

Når jeg rider uden pisk men med sporer så er han simpelthen så tung at ride, der er ingen go i ham og efter en halv time så virker han endnu mere død.

Når jeg rider med pisk og sporer så er der pludselig go i ham men stadig styrbar.

I longe skal jeg også være meget efter ham for at han arbejder.

Han virker ikke overvægtig. Jeg kan fint mærke ribbenene og han er også opmærksom nok.

Han får foder fra absolute horse 1,8 kg. Og 200 g. Aften work mash fra equifirst og 12 kg. Hø (2 kg. Pr. 100 kg. Hest) men det har ikke givet det store.

Hvad kan jeg gøre for han bliver hurtig tvær/sur og kan finde på at bukke Når jeg forlanger han skal lave noget.

Kommentarer på:  Doven og træt hest
  • #1   2. apr Er han tjekket for smerter? smiley

• #2   2. apr Hippie

Ja og har fået tilpasset sadel og gjord. Han er flink så længe man gør som han vil.

• #3   2. apr Er det noget som har stået på længe eller er det kommet nu her?
    Nogle Heste bruger enorm energi på at fælde, hvilket godt kan gøre at de virker noget lade i det, ifht. at han er bedre når du har pisk med, kan det skyldes at han har mere respekt for den end sporer.
    Her kan man evt. give et tilskud af b-vitamin som hjælper i fældningen.

Noget andet du kan kigge på er, hvad laver i af ridning, er det dressur hver gang eller får du afvækslet og rider nogle ture, springer lidt, bomttæning, laver noget sjovt på banen, fx. fra jorden, så det ikke bare er det samme hele tiden?

• #4   2. apr Hov, skrev du ikke også noget om at gå fra foderet i et andet indlæg?
    Det kan jo også have noget at sige.

• #5   2. apr Nej har før haft problemer med det så det ikke noget der pludseligt er kommet.

Han får b vitamin og noget after work mash fra equifirst efter hver ridetur.

Jeg synes jeg er god til at afveksle mellem tur, ridning og longering samt fridage og synes også jeg er god til at lade ham få pusterum under ridning

Han gør det samme med min veninde hvor han har bukket 1 gang, hun sparker, han bukker igen 1 gang og sådan fortsatte det 3-4 gang også stoppede han med det.

Jeg ved ikke om det er fordi han kan mærke jeg bliver usikker når han begynder at true fordi han har bukket mig af 2 gange og stejlet med mig 1 gang.

Begge gange han bukkede mig af var dog fordi han havde ondt i ryggen og stejlen fordi han blev forskrækket. Hvilket jeg også siger til mig selv men kan mærke det sidder i mig.

• #6   2. apr Hvis jeg har pisken med så gør han ingenting.

• #7   3. apr Variere du hans træning? Nogle heste kan køre surt i det hvis de skal det samme ofte. Nogle gange er en skovtur med til og oplive dem. Og ellers lav hygge fra jorden. Det kan hjælpe er min erfaring:)

• #8   3. apr #5 Så tror jeg det bedste du kan gøre for dig selv og din hest er at få undervisning af en rigtig dygtig underviser, som kan hjælpe med din frygt og med at læse ham. så adfærden stoppes inden den kommer, og så du kan lære hvor langt du kan presse ham.
    En hest bukker og stejler ikke uden grund, måske det er blevet vane for ham, fordi han forbinder noget bestemt i ridningen med smerte, selvom det ikke gør ondt mere.

jeg ved ikke hvor du bor, men jeg kan varmt anbefale Julie Herold eller Tine Futtrup. begge hører til i Østjylland. Ellers prøv at find en BBH instruktør, de har nogle rigtig gode måder at løse problemerne på, måske en der også har andre uddannelser om adfærd eller biomekanik med i rygsækken.

• #9   3. apr Jeg vil sige tillykke, og du er heldig at have en doven hest ........ ja det mener jeg faktisk.

Jeg har selv en af de ret dovne, og han er en gave fra oven, da jeg først forstod hvilken gave det var jeg havde fået.

Han har lært mig ret meget om ryggens bevægelser.

Jeg starter lige et andet sted.

Vi skal have hesten til at arbejde hen over ryggen, hvilket helt lavpraktisk vil sige, at ryggen skiftevis skal løfte og sænke sig, og musklerne skal trække sig sammen og strække sig.

Så når venstre side løfter sig skal venstre rygmuskel også strække sig, og samtidig så sænker højre side sig og rygmuskel trække sig sammen.

Dette føles fra ryggen, at venstre røvballe bliver løftet op og ført frem af en bøjlebevægelse og højre balle sænkes og blever ført tilbage.

Også omvende til den anden side, og sådan skiftes de.

Men for at dette kan lykkes, må der ikke være spændinger i hestens krop, for disse blokere for ryggens bevægelser. Og fart giver spænding.

Faktisk skal man havde hesten ret langt ned i tempo, for bare det at rygmusklerne skiftevis begynder at hæve og sænke sig. Og virkelig afspændt og balanceret for at strækket og sammentrækning kommer med.

Og dette langsomme afspændt tempo, er bare lettere at opnå på en doven hest, end på en som bare vil frem. Da hesten skal gøre uden at det er rytterens hånd som holder hesten tilbage.

Da hvis rytteren må holde igen på tøjlen giver det en spænding på underhalsen og kæben og det er nok til at rygmuskler ikke kan strække og trække sig sammen.

Så i stedet for at presse din dovne hest frem, vil jeg anbefale at du begynder at arbejde med ryggens funktion.

Og jeg kan tilslut fortælle, at min ret dovne hest, er blevet betydelig mere aktiv efter han nu arbejder hen over ryggen og ikke imod en masse spændinger.

• #10   4. apr Der kan være så mange grunde, men "at være doven" er ikke en af dem. Din hest vil gøre alt for dig, så jeg vil foreslå at du prøvede at kigge på hvordan du selv rider smiley Bruger du meget tøjlerne når du rider? i så fald, skal du styre ham mere med sædet end tøjlerne, så han ikke bliver tung at ride på smiley Det er ok f.eks at bruge spore, men ligeså snart han reagere på dine schenkler skal du aftage presset, ellers bliver han schenkel døv smiley

• #11   4. apr Hvis det har stået på længe og træningen ikke hjælper, ville jeg anbefale at få taget en blodprøve. Min pony var utroligt sløv og doven i sommer, og det stoppede ikke, selvom det blev køligere i efteråret. Vi fik dyrelægen ud, og efter en blodprøve, fandt vi ud af, at han havde lav blodprocent. Så kom han på jernkur med et tilskud vi købte af dyrelægen. Efter 3-4 uger var han en helt anden hest smiley

• #12   5. apr Vil slå et slag for at en kompetent dyrlæge kommer ud og tjekker din grundigt igennem og evt gastroskopi for mavesår, kan ærinder at der har været en del fysisk med ham i den tid du har haft ham og smerter kan give mavesår.. tidligere smerter kan have givet mavesår som ikke er helet op endnu. Langt fra alle heste udviser de gængse symptomer og derfor kan man blive overrasket over hvilken grad mavesår der er tale om. Meget viden er kommet frem mhs til mavesår og man er forsat igang med forskning, heriblandt er den danske dyrlæge Nanna Lutherson igang med forskning af et stort hold islandske heste på Island.

• #13   5. apr #12 Jeg er helt enig!
    Og slår mig selv oven i hovedet over ikke at have tænkt den tanke, men du har så evig ret, mavesår kan komme af mange ting og går ikke over af sig selv!

• #14   7. apr
    Mavesår kommer tit til udtryk ved en hest, der værger sig ved ridning - kan virke doven og kan være sur når den bliver bedt om at gå frem ( min egen var sådan en ).

Så jeg tænker, at du skal starte med og få tjekket hesten yderligere.

• #15   9. apr Jeg har bestilt tid til at få tjekket hans luftveje da han ofte har tykt hvid snot efter ridning og når vi alligevel er igang så har jeg bedt om også at få tjekket for mavesår.

Skal nok give melding når vi har været der. Men det er først d. 21. April så vi må vente spændt. Nu håber jeg bare han gider gå i traileren.

• #16   10. apr Det lyder som en rigtig god ide!
    og tiden ind til kan du jo bruge på trailertræning smiley

• #17   23. apr Hej alle sammen

Jeg lovede at give en opdatering. Det viste sig at Joker har mavesår i grad 3 og 4. Især et af sårene lignede en KÆMPE byld.

Han havde en ordentlig portion bremselaver i maven.

Derudover var skillevæggen inde i luftrøret for tykt og der var hvide plamager. De kunne se når han trak vejret så var det mest med bugen og ikke hele maven.

Hans tårekanaler var også hævede og fuldstændig tilstoppede.

Så nu er der sat behandling igang for det hele og skal til kontrol igen om en måneds tid.

• #18   23. apr Hvor er jeg glad for, at du fik dyrlægen ud, så du fandt ud af, hvad der var galt smiley

• #19   23. apr Ja men blev så ked af det. For det første fordi det var så galt også blev jeg plaget af min samvittigheden over at jeg har ventet så længe og været så hård ved ham når han egentlig har haft ondt.

• #20   23. apr Det kan jeg dælme godt forstå du er. Men tænk fremad. Du får hjælp til ham nu. Du hjælper ham nu. Det er det vigtigste smiley

• #21   23. apr Hvor er det godt du fik han undersøgt!
    Han har godt nok ikke haft det sjovt.

Den dårlige samvittighed kan jeg godt forstå, men bare husk at du gjorde noget og gør noget, han får det bedre nu og det har han dig at takke for smiley

• #22   25. apr Endnu en opdatering

Jokers resultat på skylleprøve er kommet og han har astma. Derudover fandt de en sjælden bakterie så udover alt det andet døjer han også med lungebetændelse.

Så nu er han flyttet til et sted hvor der er meget mere fuldtid hvilket også kan ses på boksen. Der er bestilt strøelse og han får nu tørt wrap I stedet for hø da høet støver for meget. Derudover har han fået boks med vindue.

• #23   1. maj TS - er glad for du lyttede og valgte at få tjekket ham for mavesår, så nu er der lys forude for en glad og trivelig hest. Og astmaen skal i nok få styr på - ønsker din hest så meget god bedring. Op med hovedet igen, det skal nok gå smiley

Kommentér på:
Doven og træt hest

x