{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
536 visninger | Oprettet:

Hest stikker af {{forumTopicSubject}}

Hej, er forleden var jeg ude at ride en tur på min skønne islænder. Under stort set hele turen var han på grænsen til at sætte i tølt/trav. Han stak af i pas gentagne gange, hvor jeg bare måtte bruge tøjlen og først gav efter når han stoppede, hvorefter han svingede meget med hovedet. Denne adfærd er overhovedet ikke ham. Normalt kan jeg galopere for helt løse tøjler og stadig stoppe ham for stemmen, men ikke længere.
Ved ikke lige hvad jeg skal gøre ved det. Indtil videre har jeg tænkt mig at ride noget mere i ridehus og på banen for at øve lidt dressur, og så måske ride nogle korte skridture i skoven, hvor han skal slappe helt af.
Hvad mon det kan værre? Har han ondt, irriterer insekterne ham, keder han sig?
Tak på forhånd! smiley

Kommentarer på:  Hest stikker af
  • #1   25. maj Hvis det er opstået pludseligt, vil jeg helt klart overveje om den har fået sig en låsning, der gør den får ondt. smiley

• #2   25. maj Det kan være smerter. Sørg for at tjekke tænder, sadel osv.
    Er der kommet en ny hest i flokken kan det måske også være seperationsangst? Min hoppe var som du beskriver det første lange stykke tid. En ny sadel og træning af seperationsangsten gjorde jeg fik en helt afslappet hest. smiley

• Charlotte S
    Charlotte S Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 50
    #3   25. maj Mine heste reagerer rigtig meget på at vejret er skiftet fra tørt og stille til vådt og blæsende - der trippes og prustes over det mindste.
    Jeg tænker det er en kombi af indgrænsning og vejrskifte.

Mvh Charlotte

• #4   25. maj Min part er normalt den roligste og stabile hest, men en enkelt gang på tur var han meget underlig, lige da vi red hjemmefra virkede han irriteret og småbukkede så snart jeg lagde ben til ham, jeg hoppede af, lagde sadlen om og op igen, det hjalp en del, men han var stadig enormt opmærksom, på dupperne og havde let til at blive forskrækket, hvilket slet ikke ligner ham, han stopper som regel hvis han bliver forskrækket eller utryg, men ikke denne dag.

Så måske det er lidt forårs kuller, noget udstyr der irriterede eller det kan være ubehag/smerter som de andre nævner.

Er det bare en enkelt gang han har gjort det, så ville jeg ride tur igen og se om det er det samme, hvis han er tilbage til normal, fedt! hvis det er det samme igen, så ville jeg lige få tjekket af kiropraktor/sadelmager/dyrlæge/tandlæge, alt efter hvor du mistænker der kan være noget.

Kommentér på:
Hest stikker af

x