{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Når I møder andre heste på tur {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Hvad gør I når I møder andre heste, når I er ude at ride/gå med hesten? F.eks. på tur hvis I kommer forbi en fold med heste.
Lader I hestene hilse på hinanden - komme tæt på og snuse - eller går I forbi uden kontakt?
Især hvis I ikke har andre heste med på turen.

Fortæl også gerne kort, hvordan jeres hests flokinstinkt er, evt. hvordan den reagerer og hvordan I håndterer det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når I møder andre heste på tur
  • #1   30. jul 2014 Han bliver helt vild og kan finde på at stejle hvis han er alene. og jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre, så følger lige med. smiley

  • #2   30. jul 2014 Rider forbi, uden at stoppe eller lade dem hilse. Holder god afstand og hilser selvfølgelig pænt på rytteren.
    Det kan gå galt på en brøkdel af et sekund når det gælder heste, og de er bare lidt sværere at skille ad, end hunde + at man er meget udsat hvis man kommer imellem to heste der ser rødt.


  • #4   30. jul 2014 Hilser pænt på rytteren.. hesten skal ikke snuse eller hilse..

  • #5   30. jul 2014 Hvad hvis I går forbi en fold med heste? Så er det også bare forbi i en stor bue udenom?
    Der er jo ingen til at håndtere de andre heste, og heste på fold har ofte tendens til at té sig lidt og følge efter og vrinske osv.


  • #6   30. jul 2014 Lader dem aldrig hilse, uanset hvor spændt/ivrig hesten bliver. Den er ude og arbejde og skal derved blive ved mig, også mentalt, at lade den snuse/hilse på hestene er jo blot at fortælle den at det er i orden den kobler fra mentalt.
    Et andet er også at man ikke kender hestene og deres reaktionsmønstre, nogle heste slår vildt med forbenene når de møder fremmede, jeg vil ikke provokere andres heste til at gå i hegnet.


  • #7   30. jul 2014 Jeg går bare ligeforbi med min hest ikke en bue uden om men fortsætter bare som jeg hele tiden har gjort.. Min hest skal ikke snakke hilse eller noget på andre heste..


  • #9   30. jul 2014 lader dem heller aldrig hilse, det har min nye urutineret ven svært ved at forstå, også ved foldende, men det skal han lærer. Jeg skal ikke være skyld i en ulykke.

    Dog hilser jeg altid pænt, og spørger også ofte om vi skal ride en tur fremover, eller om jeg må ride med dem smiley


  • #10   30. jul 2014 Rider bare pænt forbi, med god afstand og hilser på rytteren. Hestene hilser ikke.
    Min forrige part var ikke glad for at møde andre heste på tur, hun kunne begynde at te sig lidt. Min nuværende derimod har intet i mod det. smiley


  • #11   30. jul 2014 Min synes det er det bedste i verden at møde andre heste, og da han er meget fredelig spørger jeg altid rytteren "må de hilse", og så respekterer jeg selvfølgelig deres svar smiley

  • #12   30. jul 2014 Folk har vel egentlig sagt det, der skulle siges. Min pony slynger med forbenet, når hun skal hilse - derfor; ingen hilsen mellem hestene, men rytter hilser jeg naturligvis på.
    Mht flokinstinkt, så har jeg den dejligste, gamle tingest, der ikke lade sig påvirke af hverken dansende hingste på en fold eller en ustyrlig flok foldheste, som tager den med 80 timen lige ved siden af. Jeg lader altid hesten kigge, hvis den vil. Dog har jeg mange tur-partnere, hvis heste begynder at te sig og danse omkring ved synet af andre heste, men de kortere om regel bare tøjlen og prøver at få så meget kontrol over hesten som muligt for at undgå komplikationer. smiley


  • #13   30. jul 2014 Ingen kontakt mellem hestene hverken hvis de er på fold eller det er nogle der kommer ridende.. Af sikkerhedsmæssige årsager lige som nogle af de forrige også skriver.

    Synes det er så irriterende hvis nogle stopper og tror de skal tale med mine heste over hegnet.. Tænk hvis en af dem slog med et forben og kom unødig i hegnet.




  • #14   30. jul 2014 Hvis min hest aldrig har set de før så lader jeg ham måske hilse, sådan at han finder ud af at ukendte heste ikke nødvendigvis er farlige (4år) ..Kommer an på hegnet og hestene på fold. Men da det er vigtigt han ikke tror han skal hilse på enhver hest han ser så er der ikke ret ofte han får lov. Han vil meget gerne hilse. Men jeg beder ham om at gå fremad og det gør han når han får besked på det smiley

    Mvh TT


  • #15   30. jul 2014 Amanda > smart at den ligefrem giver hånd når den hilser - sikke en velopdraget hest smiley smiley

  • #16   30. jul 2014 Rider til side gør plads og hilser pænt på rytteren heste har jeg aldrig lade snuse. Og heste på fold, er der en uskreven regl, Aldrig lad din hest hilse over hegnet. Som en siger pludselig er der et forben i hegnet det vælter du har en hoppe, det er hingst på den anden side osv osv. De kan vrinske osv. Men man rider aldrig helt op af hegnet. Det er for farligt. Og ja har desværre en historie hvor hingsten gik igennem, fordi en ung pige lige lod sin hest stikke hoved ind. Ikke smart altid sikkerhed først.

  • #17   30. jul 2014 vi hilser altid, ved hvordan hun reagere og at jeg kan nå hende mentalt igen.
    Heste på fold er noget af det sjoveste for dem kan man løbe om kap med. - Tjaa måske uansvarligt men det er nu det vi gør, men dog kun hvis jeg kender hestene på folden og ved de ikke vil fortsætte med 370 km\t ind i et hegn...


  • #18   30. jul 2014 Camilla > Haha, hun er vel en ordentlig og højtidelig dame smiley

  • #19   30. jul 2014 Jeg lader dem ALDRIG hilse - det ender nærmest altid galt, hvis man gør. Jeg holder bare hesten i ro, og et stykke fra folden. smiley

  • #20   30. jul 2014 de skal helst sikkert ikke hilse! tænk hvis en af hestene fik et ben i hegnet smiley
    det er no-go!

    min kan godt puste sig lidt op og trippe, men ellers er hun cool nok
    det er værst når der kommer en anden ridende, så bliver hun noget mere opmærksom (hun virker faktisk lidt bange for den anden XD)


  • #21   30. jul 2014 Horzelover. Jah så er det man burde overveje og du voksen nok til og ride tur uden ordenlig opsyn hvis det er hvad du gør. Uansvarligt er ikke ordnet

  • #22   30. jul 2014 Ordet

  • #23   30. jul 2014 Lader heller ikke min hilse, for som de andre siger kan det ende galt! Men hilser selvfølgelig på rytteren smiley
    OG så ved man aldrig om den anden hest lider af en sygdom, hvilket jeg ikke er interesseret i at min hest får smiley


  • #24   30. jul 2014 Lader áldrig min hest hilse på andre, end ikke de andre heste i stalden udover få af dem han går på fold med.
    Han er vildt hidsig og kan ikke gå forbi en anden hest på staldgangen uden at der skal sparkes ud efter.
    Når andre lader deres heste hilse på min skynder jeg mig altid at forklare at det kan gå galt.


  • #25   30. jul 2014 Møder jeg ryttere spørger jeg altid om de må hilse hvis at jeg ser hestene ikke er "hidsige" på hinanden, men det kommer helt an på hestene. Og siger rytter nej respekteres dette selvfølgelig. smiley

  • #26   30. jul 2014 Man skal også tænke over om den anden hest man møder er sygdomsbærer - man ved aldrig hvis det bare er heste der går på en fold eller noget

  • #27   31. jul 2014 Jeg ville da blive godt tosset hvis fremmede ryttere mente deres heste skulle hilse på vores over hegnet
    Det er da at bede om ballade (i øvrigt er den ene hingst -tjekker folk sådan noget før de bare lader hestene hilse?)

    Jeg har oplevet en enkelt der syntes det var sjovt at gallopere frem og tilbage ved vores fold, fordi vores jo så satte i løb, men har dog aldrig rendt på nogen der mente de osse skulle hilse.

    Når jeg rider bliver der ikke hilst, hverken på heste på fold eller heste under rytter -men der bliver hilst på rytteren.

    Det der med at hestene skal hilse er da en uskik.


  • #28   31. jul 2014 Og horselover -lavede du sådan et stunt her, blev du altså osse præsenteret for evt hegnsskader og dyrlægeregninger bagefter.
    -man rider roligt forbi folde med dyr. Da jeg var barn, var det noget man lærte når man tog sit allerførste ridemærke. Og tog man ikke den slags, jamen så lærte man det altså når man fik rideundervisning.
    Synd og skam det åbenbart ikke er almen viden. Det er noget af det mest basale på linie med at man ikke rider hvor der er rideforbud, at man ikke ligger og pløjer skovstier op osv...


  • #29   31. jul 2014 det var nok horselover du så ride frem og tilbage Michelle smiley
    dybt respektøst og utroligt risikabelt!! smiley


  • #30   31. jul 2014 Nej, min hest får IKKE lov at hilse, hverken på heste med rytter eller heste uden. Og så er jeg fuldstændig ligeglad med om min hest er rolig eller jeg kender hestene på folden.

    Jeg har ikke været på tur med min part endnu, men han får heller ikke lov at hilse, selvom han generelt er ret kølig og hvis han bliver bange, så er han til at snakke med.

    Jeg sender den anden rytter et smil og et nik og det er det. Jeg kunne heller aldrig i min vildeste fantasi finde på at drøne forbi en anden rytter i fuld galop, det er uansvarligt og respektløst. Og jeg bliver stjernegal når andre ryttere gør det ved mig. Heldigvis sker det meget sjældent.

    Ned i skridt, smil, nik, ingen hestehilseri og så videre på ruten..


  • #31   31. jul 2014 Nadia -man kan jo overveje om sådanne tøser vil synes det er lige så sjovt når knapt 1ton belgierhingst drøner gennem hegnet og forsøger at bedække deres hest mens de sidder på den smiley

    Vi har egentligt ganske rolige og fredelige heste, osse hingsten. Men rides der vildt frem og tilbage ved foldene så løber de da efter -og det er da at bede om skader.
    Hos os var sådan en rytter blevet "fanget" og havde i DEN grad fået læst og påskrevet og var blevet bedt om ikke at ride der igen -og fes det ikke ind, jamen så må man jo ringe til forældre osv (det er jo typisk ikke voksne mennesker der gør den slags)



  • #32   2. aug 2014 Haha smiler smiley
    Heste er heste, og ikke rådne æg pakket ind i vat......


  • #33   2. aug 2014 Horzelover -det er der altså heller ingen der sider de er. Men det du beskriver er simpelthen at bede om ballade. Det er at opfordre til hegnsskader. Og gjorde du der har, var det sidste gang du havde sat ben i nærheden af vores folde det er helt sikkert.

    Og tjekker de i øvrigt om det f.eks. skulle være en hingst du er igang med at hilse på eller få op at køre? Vores er ellers ganske tilforladelig, men sprang han på din hest mens du sidder på den, kunne det potentielt slå dig ihjel...

    Tjekker du om de heste du er igang med at få til at blæse rundt på folden er sunde og raske? Min har været hoppet over hegnet engang og skar senerne over i bagbenet. Da han efter ca 3/4 år endeligt måtte komme på (lille) fold igen, kunne man ikke længere se hvor alvorligt han havde været skadet -men vild galoperen på folden havde kunnet få senen til at springe op igen og så havde han været lige til at sende til slagt

    Tænker du overhovedet på sådanne ting?



  • #34   2. aug 2014 Det lyder som om jeg tænker en del mere end dig, for du har tydeligvis ikke læst min kommentar færdig, men okay - jeg citere 'det er nu det vi gør, men dog kun hvis jeg kender hestene på folden og ved de ikke vil fortsætte med 370 km\t ind i et hegn...'
    Så nej ingen hingste, ingen skader.. Så bare helt rolig Michelle


  • #35   2. aug 2014 Horzelover -nu betyder at du ved de ikke vil fortsætte gennem hegnet jo altså ikke at ejerne er informeret og har sagt det er ok eller at du ved om de har skader... og så er der jo lige den detalje at det ikke kun er hegn der kan give skader...

    Jeg finder det i høj grad uansvarligt -og det handler sgutte om at pakke heste ind i vat, det bliver vores altså ikke. Men det du laver er at opfordre til ballade.
    Noget af det allerførste man lærer hvis ellers man modtager ordentlig undervisning, ikke bare i selve ridningen men i omgang med heste og færdsel i naturen, er at indhegninger med dyr passeres i roligt tempo...
    -jeg troede egentligt du var en helt ung ponypige, men kan se på din profil du er 17 år... så burde du vide bedre


  • #36   2. aug 2014 I din verden har du ret, i min har jeg.
    Og nej hvor synes jeg det er dejligt at der er så mange forskellige holdninger og meninger om det at have hest smiley
    Dine heste har det skønt, og mine har det skønt - og skal vi ikke bare sige det er fint. For uanset hvor meget du prøver ændre du ikke min holdning.
    Men fortsat god sommer smiley


  • #37   3. aug 2014 Min pony bliver meget opmærksom, kigger rigtig meget og søger hen imod de andre heste, men jeg rider bare forbi dem smiley
    Jeg lader hende ikke bare snuse til fremmede heste på min vej, det vil bare ende i at hun siger "IIIIIHD" og sparker ud med forbenet, hvilket kan gå hen og ende galt smiley


  • #38   3. aug 2014 Mine får aldrig lov til at hilse på andre.
    Min vallak er altid meget rolig omkring at møde andre heste, men hvis de hilser, så puster han sig op og bliver ret hingstet og umulig at få ned i gear igen.

    Hoppen er helt oppe og køre bare hun ser en anden hest, dog mest hvis de er løse. Og det er ret farligt for andre at hilse på hende, da hun er ret aggressiv.
    Og så foregår al ridning i nærheden af andre heste i naturen i skridt smiley


  • #39   3. aug 2014 Hilser pænt på rytteren og rider så ellers videre med god afstand, men nu er det heller ikke så tit, at jeg møder andre ryttere der hvor jeg rider smiley

  • #40   3. aug 2014 Tak for en masse, masse svar!

    Jer som har en hest, som bliver ret hidsig/ivrig når den ser andre heste, hvad gør I? Skridter I bare stille videre?

    Har en som meeeeget gerne vil snakke med de andre heste - især når de løber og vrinsker, og så vil han jo gerne med.
    Han begynder at trippe, han vrinsker, han puster sig op og når man står på jorden, så føler man sig altså ret lille ved siden af hr. 170 med prust!


  • #41   3. aug 2014 Altså... min gamle part ville meget gerne hilse på andre heste på tur - fremmede som velkendte. Problemet med hende var bare, at hun kunne finde på at prøve at jagte andre heste med mig på ryggen, og det dudede jo ikke. Så det var bare ned i skridt, halve parader og lidt skælden ud, når hun teede sig samt en masse ros, når hun var kommet forbi.
    I starten var det bare sådan lidt "okay du tripper? Vi rider videre", men da hun var ved at tage den igennem brændenælder og over en å som var dækket af kræt, så hun ikek kunne se den, fordi hun ville hen til en anden hest, så måtte jeg simpelthen sige stop. Til sidst kunne jeg så ride hende på tur i grime, uden at hun var umulig at styre smiley


  • #42   4. aug 2014 Min er meget social og vil derfor gerne hen til alle andre heste. Han får aldrig lov til, at komme tæt på en anden hest, som vi ikke kender. Jeg hilser gerne til rytteren, men min hest holden på hans side af vejen, og så kan den anden blive på den anden side af vejen.
    Vi skridter videre, lige gyldigt hvordan han opfører sig.
    De eneste heste jeg kan finde på, at trave langs hegnet med, er min egne. Ellers er dette no-go,

    HorseLover: Jeg kan love dig for, at galopper du om kap med mine heste og de løber gennem hegn, får du alle dyrlæge regninger, smedregninger (for tabte sko), hegnsskades beregning og alle andre skader der kan komme, som følge på det du har lavet.
    Du ved aldrig om hesten, lige den dag ikke vil efterlades og fortsætter.
    Men hey, så håber jeg da, at næste gang så løber hestene gennem hegnet, så du kan indse hvor åndssvagt uansvarlig du er.


  • #43   5. aug 2014 hvis der er fremmede heste på en fold og vi går forbi så lader jeg hesten kigge på afstand og så prøver jeg at trække hesten med videre

    hvis vi møder en hest og rytter komme i mod os eller noget så holder vi lidt afstand og hilser på rytteren/laver en lille snak og så lader jeg hestene kigge på hinanden


  • #44   9. aug 2014 Hvis det er fremmede heste/ryttere jeg møder på tur, så ville jeg hilse pænt på rytteren og holde min hest på afstand for den anden hest. Men det er nu ikke så tit, at jeg møder fremmede heste/ryttere på min vej smiley

    Hvis jeg møder dem jeg kender, inklusive deres heste, hilser både min hest og jeg på dem. Selvfølgelig lader vi ikke vores heste stå og gnubbe op ad hinanden eller noget, men at de lige får lov til at stikke mulerne sammen, sker der ikke noget ved. Og jeg vil lige pointere, at der aldrig er sket noget smiley


  • #45   9. aug 2014 Har faktisk aldrig tænkt over det før nu, men... har aldrig ladet min hest hilse, uanset om det var en fremmet eller velkendt hest. Lader heller ikke min hest hilse på andre heste på ridebanen smiley

Kommentér på:
Når I møder andre heste på tur

Annonce