{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Bremsen! :'/ {{forumTopicSubject}}

Ved ikke så meget om den andet en mine 2 heste har haft den på... :'/ og at de blev roligere..

Hvad gør den? Gør det ikke ondt på hestene?

Du er velkommen til at skrive meget om den! smiley

Min nye pony fik den på igår og det var jeg ikke sååhe glad for, for det første er han sky for nye mennesker! Så det er klart han spænder op... smiley

Kh pigen der (næsten) intet ved om bremsen ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bremsen! :'/
  • #1   11. apr 2014 Jeg ved ikke så meget om hvordan den sættes på, andet end det er mulen.
    Jeg synes det er helt forfærdeligt, at man vælger at få en hest roligere ved at give den smerter. Det gør sindssygt ondt på hesten, jo. Nu er jeg ikke helt ekspert i bremser, men så vidt jeg har forstået, er det noget med at smerten udlæser endorfiner, som går op i hjernen, og gør den roligere, eller sådan noget..
    Hvis nu vi siger det var en dyrlæge, der tog en bremse frem og lagde den på hesten. Hvorfor gjorde personen det? Fordi hesten stod uroligt? Og plejer den at gøre det kun med dyrlægen? Hvis nu vi siger dyrlægen trykkede den på ryggen, og den havde inflammation lige det område, så kan jeg godt forstå hesten bliver urolig, det er da en selvfølge, når man trykker den på steder, der gør ondt. At man så tager en bremse frem i det tilfælde, synes jeg er helt forfærdeligt. Hesten prøvede bare at sige, at det gjorde smadder hamrende ondt. Hvorfor så ikke lytte til det den siger, og stoppe med det man gør og i stedet lytte til hesten og sige "jamen okay, det må vi vidst behandle, det gør tydeligvis ondt på den".
    Jeg kan godt sige dig, hvis nogen bare havde tanken om at tage en bremse på min hest, så var de ude af døren og kommer aldrig tilbage.

    Synes ikke det er en god ide at bruge bremser på heste, der er sky. Det er jo ikke ligefrem fordi, de så bliver mere trygge af den grund. En sky hest der måske er urolig overfor menneskekontakt, hjælper man ikke ved at påføre den smerter. Gør man det med sådan en hest, bekræfter man den bare i, at mennesker ikke er rare at omgås. Eller hvis den ikke kan lide at blive rørt i hovedet, er det da helt væk, at give den smerter lige præcis i hovedet, så bliver den jo bare mindre glad for at blive rørt der.
    Håber ikke det var for forvirrende en besked smiley Men jeg er meget imod bremser, og vil anbefale dig ikke at lade nogen putte en bremse på den hest igen smiley


  • #2   11. apr 2014 Bremsen er en salgs bedøvelse for hesten. Det ligger et ubehageligt pres på mulen, så den koncentrerer sig om det, frem for at blive klippet, ordnet hove eller hvad man nu gør, som hesten ellers ikke ville synes om. Altså, bremsen fjerner fokus fra det normale problem.

    Jeg vil helst være fri for at bruge den, men til visse ting, kan den være god.


  • #3   11. apr 2014 Jeg synes bremser er noget der kun skal bruges, når der ikke er andre muligheder.

    Ovenfor nævnes et eksempel med en hest, der reagerer fordi det gør ondt. Min søsters stod med kolik og skulle have sin medicin så hun kunne blive fin igen, men hun flippede helt og aldeles ud istedet for. Der havde en bremse været en fordel, så hun havde stået til at få den medicin hun skulle have.
    Hun blev dog frisk igen, men nåede kun at få en af to sprøjter, og min underarm var mørkeblå flere dage efter fordi jeg blev mast på af væggen.

    Så hvis det er der, hvor hesten er til fare for sig selv eller menneskene omkring sig, synes jeg det er okay, hvis der ikke er andre muligheder. smiley


  • #4   11. apr 2014
    Som jeg har forstået det så udløser det endorfiner på hesten, hvilket er kroppens eget smertestillende/afslappende - hvorfor hesten bliver afslappet og står stille.

    Man kan på nogle heste gøre det med sine egne fingre - det er bare hårdt i længden.

    Jeg vil ærgligtalt hellere gøre det end jeg vil bedøve dyret, hvis jeg har valget og ikke kan nå at træne eller tilvænne hesten.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   11. apr 2014 Bremsen er for mig set en bedre løsning end bedøvelse.

    Bremsen bliver spændt om mulen, så hesten udsender endorfiner rundt i kroppen hvilket giver en beroligende/smertestillende effekt.

    Hvis bremsen bliver lagt korrekt skulle det efter sigende ikke gøre ondt på hesten, netop fordi der bliver udskilt endorfiner rundt.

    Og eftersom bedøvelse ikke just er det sundestes ser jeg hellere en bremse brugt frem for sprøjte.


  • #6   11. apr 2014 Det frigiver endorfiner som der er sagt.
    Jeg vil også 100 gange hellere have sådan en på end bedøvelse da det jo kun virker i den tid de har den på. smiley


  • #7   11. apr 2014 Jeg har selv brugt bremse på en af mine ponyer da hun ikke kunne acceptere klipperen i starten og hun blev så forfærdelig svedig efter ridning at det var direkte synd ikke at klippe for hun var så svær at få tør igen.

    Så hun fik bremsen på og stod stille og kunne derfor bedre arbejde med at acceptere klipperen, og til sidst kunne hun blive klippet uden det store vrøvl smiley

    Jeg er også større tilhænger af bremsen end af bedøvelse, og 7-9-13 så har jeg ikke haft behov for det endnu smiley
    Har kun brugt en bremse maks 5 gange smiley
    Og hesten jeg har nu har ikke haft behov for det smiley


  • #8   11. apr 2014 Nu har jeg ikke set en bremse i aktion, men det indtryk jeg har fået er, at den ikke er så frygtelig som så mange synes. Vi gør det nogle gange på os selv - niver os i fingrene eller andet, når man skal fjerne opmærksomheden fra en smerte et andet sted. Det er helt naturligt og bedøvelsen er sådan set mere skadelig smiley

  • #9   11. apr 2014 Jo, bremsen gør ondt! Jeg vil virkelig fraråde det! Det giver kun hesten en dårlig oplevelse med situationen når man påfører den smerte.. smiley

  • #10   11. apr 2014 Mette - Hvad bygger du det på? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   11. apr 2014 Mette : hvis det giver hesten en dårlig oplevelse, hvorfor er det så at ca. 90% tager en bremse bedre end en sprøjte?

  • #12   11. apr 2014 min venindes hest ville ikke klippes ved hovedet eller på benene da vi skulle klippe den første gang, vi lagde en bremse på den og fik den klippet næsten uden problemer, anden gang vi klippede den var den langt mere rolig og havde bremsen på den halve tid, til vinter kan vi måske klippe den helt uden, så det kan have en positiv effekt...

    Jeg er ike fan af at brugt bremse, men jeg vel hellere priotere min sikkerhed. og kan det klares uden dyrlæge så er pengepungen også gladest smiley


  • #13   11. apr 2014 Jeg er tilhænger af bremsen, har dog aldrig haft brug for en på de heste jeg selv rider. Men var i praktik på et hestehospital og med en af dyrlægerne ude på besøg hos en drægtig hoppe der skulle håndprøves. Det var den så ikke helt med på, den fór rundt på staldgangen og var ved at smadre både træktov og grime, og vælte både dyrlæge og ejer og mig, hvilket simpelthen var for farligt for alle. Istedet for så at skulle bruge tid og penge på at bedøve hesten, fik den en bremse på, og stod helt stille de 5 minutter det tog at håndprøve hesten smiley

  • #14   11. apr 2014 #10 mine egne erfaringer selvf.

    #11 og det siger du de gør? Det er ikke min opfattelse.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   11. apr 2014 Mette: kom dog med et brugbart svar istedet for det der..

  • #16   11. apr 2014 #15 hvad mener du?

  • #17   11. apr 2014 Bremsen udløser endufiner som gør hesten bliver roligere, på nogen kan man også dreje øret og få samme effekt. Det gør enlig ikke ondt på hesten, dog kan mulen godt sove lidt når bremsen bliver fjernet.
    Men jeg vil klart hellere give en bremse på end at skulle bedøve hesten.


  • #18   11. apr 2014 Uden at have læst diskussionen, vil jeg sige at jeg også er imod 'metal bremser', men samtidig har jeg en hest, som jeg kan 'bremse' ved at klemme hams mulespids en anelse sammen, og så står han bare og halvsover, selvom han evt. har været lettere ophidset. På trods af at jeg ikke klemmer særligt hårdt. Så i en eller andne omgang fungerer det altså, selv om det ikke er voldsomt, eller han bliver udsat for smerter, større end hvad man nu ellers kan gøre ved at klemme let om hans mule... Har aldrig set en bremse i aktion, men på et eller andet punkt er det vel bedre end at stikke i hesten, og give den stoffer. Har ikke styr på hvordan den fungerer, men dem jeg kender der har styr på de, har ikke noget imod den, så kan umuligt tro at den er så slem, selvom det ser voldsomt ud ^^'

  • #19   11. apr 2014 Jeg vil gerne høre de belæg du har for din mening Mette smiley

    Jeg er tilhænger af bremsen i nogle tilfælde. Jeg brugte den selv på min egen da han skulle klippes på venstre side af halsen, af den grund at jeg hellere ville give ham en bremse på, og "lade ham bedøve sig selv" i stedet for at give den en sprøjte. Ved bremsen kommer hesten til sig selv, når man tager den af. Nu har jeg ikke undersøgt en masse. Men så længe at den bliver pålagt rigtigt, skulle det ikke gøre ondt, og det er heller ikke min erfaring at det gør ondt på hesten, da blandt andet min hest altid har stået stille når han skulle have den på.

    Desuden er der mange dyrelæger der bruger bremsen. Men man kan ikke bilde mig ind, at en dyrelæge vil give hesten bremse på, hvis han/hun har i sinde at tjekke hesten for smerter, det ville jo ikke give nogen mening. Så skulle man da vælge en anden dyrelæge, så synes ikke der er meget hold i Emilies svar.


  • #20   11. apr 2014 Jeg har mine egne erfaringer at gå ud fra. Hvilke belæg vil du have?

  • #21   11. apr 2014 Grafik fik bremse på da han skulle i røntgen, simplethen fordi der ikke var grund til at bedøve ham. Og bremsen gjorde ham døsig nok til at stå stille - hvorfor så begynde at spøjte alt muligt ind i hesten?

  • #22   11. apr 2014 Mette, må jeg høre hvilke erfaringer du har at gå ud fra? Altså, er det fordi at du har prøvet, at det gør ondt på din egen hest? Nu er det jo sådan set også meningen, at det skal gøre ondt - så leder det nemlig opmærksomheden væk fra det, hesten er bange for smiley du har jo sikkert selv prøvet at skulle stikkes, og så sidde og nive sig selv i hånden for at lede opmærksomheden hen på en anden smerte, der er lettere at forholde sig til. Udover at det leder hestens opmærksomhed væk, så udløses der jo også endorfiner, som gør hesten rolig. Er det fordi at det netop gør ondt på hesten, at du fraråder det?

  • #23   11. apr 2014 Ja, selvf. er det fordi det gør ondt. Jeg synes det er en unødvendig smerte at påføre hesten, men jeg mener også at det kommer meget an på hvilken situation man bruger den..


  • #24   11. apr 2014 Men... Har du selv haft den på eller er det noget din dyrlæge har sagt?

  • #25   11. apr 2014 Hvad?

  • #26   11. apr 2014 Du siger det er for egne erfaringer. Hvem har fortalt dig det? En dyrlæge eller er det noget du selv har bildt dig ind?

  • #27   11. apr 2014
    Det er også smerte når hesten bedøves, men det skal kræet stadig for at komme i røntgen, ordnet tænder, sys e.l


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   11. apr 2014 Mette: så du vil uden videre hellere proppe din hest med kemikalier, og i værste tilfælde ende med en syg hest (har ofte set heste blive skrækkeligt syge efter bedøvelse)

  • #29   11. apr 2014 Fortalt mig hvad?

    Hvordan gør det ondt når den bliver bedøvet?


  • #30   11. apr 2014 Har din dyrlæge eller en anden fagperson med forstand på den slags sagt at det gør ondt på hesten at have en brems på?

  • #31   11. apr 2014 # 28 slap af med at angribe mig på den måde? Jeg siger bare at jeg er imod bremsen!

  • #32   11. apr 2014
    Min syntes i hvert fald det gør av at blive stukket :o)


  • #33   11. apr 2014 # 30 min hest har haft den på en gang, og der gjorde det ondt på hende.

  • #34   11. apr 2014 # 32 min mærker ikke div. vacciner.. Eller det ser ikke sådan ud smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #35   11. apr 2014 Mette: jeg angriber dog skam ikke, du bliver bare nødt til at argumentere for din meninger når du blander dig i en diskution.

  • #36   11. apr 2014 Sådan opfattede jeg det.. smiley

  • #37   11. apr 2014 Så siger vi det, men det er altså ikke meningen med en brems.

  • #38   11. apr 2014 Ok

  • #39   11. apr 2014 Jeg vil ikke frivilligt gå med til at ligge en bremse på min hest. Jeg synes det er modbydeligt.

    Og nej, jeg har ikke mere at tilføje til debatten smiley


  • #40   11. apr 2014 Jeg kan godt se, hvordan du synes det er en unødvendig smerte at påføre hesten, men det er jo netop formålet med den.. nu ved jeg ikke, som jeg tror det var Astrid der sagde, at det er meningen at den ikke påfører smerte når den sidder korrekt.. men jeg tænker at formålet netop er at fjerne hestens opmærksomhed ved at påføre den smerte et andet sted, og som følge af smerten udløses der endorfiner, der virker beroligende. Nej, det er ikke smertefuldt for hesten at blive bedøvet på samme skala som bremsen, men jeg synes det virker naivt at ville måle det efter smerte. Det er langt farligere for et menneske at tage for mange sovepiller end at knuse sin ene finger med en hammer, selvom sidstnævnte formodentlig gør mest ondt smiley Det var et lidt vildt eksempel, men det illustrerer bare, at man måske ikke altid skal gøre det op i smertegrænser, fordi der er mange skalaer for, hvornår man påfører skade - og altså ikke blot kan gøres op i, om det gør ondt eller ej.

  • #41   11. apr 2014 Jeg er imod bremsen da den giver længerevarende smerte end nålen og foretrækker bedøvelse da hesten ikke reagerer på et enkelt stik. Dog er jeg imod brug af bedøvelse som den lette udvej fordi man ikke gider at træne hesten som feks. trailer og klipning.. Men ved tandlæge så er der bedøvelse her i gården og der kommer aldrig en brems ind i billedet smiley
    Mvh TT


  • #43   11. apr 2014 I mine øjne er bremser mishandling...
    Jeg er på TT's "hold", for hvorfor påføre heste længerevarende smerte? Så vil jeg da hellere bedøve den. Ærlig talt så foretrækker jeg, at folk træner deres heste, fremfor at tage den nemme løsning. Og jer der ikke mener, at det påføre hesten smerte, hvor en i ******** har I dog læst det sludder henne? Jeg er dybt rystet...


  • #44   11. apr 2014 # 40 synes måske ikke lige det argument holder helt smiley

  • #45   11. apr 2014 Hvilket argument hentyder du til? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #46   11. apr 2014 Jeg skriver: hvis den bliver lagt korrekt mærker hesten ikke smerte da der udskilles endorfiner.

    Og uanset hvad, så vil jeg hellere bruge en bremse end at proppe min hest med kemikalier.

    Hippie: hvis vi ser realistisk på det er det ikke muligt at træne en hest til alt. Ignorere gange er det bedre at springe over hvor gærdet er lavest frem for at stresse hesten unødvendigt, og derved give den en dårlig oplevelse.


  • #47   11. apr 2014 Jeg er imod bremsen.
    Synes det er modbydeligt at klemme mulen sådan sammen


  • #48   11. apr 2014 Astrid - Kroppen udskiller kun endorfiner ved smerte/orgasme/chokolade og træning. Så ergo, hvis der ikke kommer smerte udløses der ikke endorfiner! Og hvis den udløser endorfiner giver den smerte. smiley NO GO! smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #49   11. apr 2014 Team: hvor læser du præcis at jeg skriver at den ikke udløser smerte?

  • #50   11. apr 2014 Jeg tror der er nogle, blandt andet også mig, der misforstod det som om du skrev, at hvis den blev lagt korrekt, så ville den ikke påføre smerte - men du har ret, du skriver jo nemlig at hesten ikke vil mærke smerten, når der udskilles endorfiner smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #51   11. apr 2014 Fünke: når smiley

  • #52   11. apr 2014 TT: Men når hesten udløser disse endorfiner mærker den jo ikke smerten længere? Nej brems er da ikke at foretrække, men det er da bedre end at skulle bedøve. F.eks i mit tilfælde med en hest som skulle have taget røgten og derefter ud og køre i trailer - her var bremsen en langt bedre løsning end en bedøvelse, forså undgik vi at køre med en halv bedøvet hest som ikke kan finde balancen ordenligt.

  • #53   11. apr 2014 Altså (dårlig eksempel forventes forude) jeg blev piercet her for 6 uger siden og jeg mærkede såmænd den menneskelige bremse hvis man kan kalde det det smiley

    For jeg skulle jo pierces som jeg bestemt ikke var glad for.. er bange for nåle xD men så inden nålen kom igennem holdte min veninder mig i hånden og klemte til så min hjerne forkuserede på noget andet så jeg slet ikke mærkede nålen..

    Det er da det jeg kalder en menneskelig (meget hurtig) "bremse" smiley
    for det andre skriver giver altså mening smiley

    Desuden er jeg ikke for bremsen og jeg er heller ej imod den..

    Jeg har aldrig brugt det og ser det som unødvendigt, desuden vil jeg hellere have en dyrelæge ligger en på end jeg selv eksperimentere med det og ligger den forkert så den ligger og gør hammer ondt på hesten smiley


  • #54   12. apr 2014 Astrid - Du skrev i # 46 :" hvis den bliver lagt korrekt mærker hesten ikke smerte da der udskilles endorfiner."
    Så selv om den bliver lagt korrekt giver den jo smerte så endorfinerne kan udskilles!
    Grafik - Smerten forsvinder efterhånden ja..Men det starter ud med en forfærdelig smerte. Tag yderste del af din læbe og klem mellem dine negle.. Det gør sindssygt ondt til at starte med.. Og ift. trailer og bedøvelse..Hvis det er eneste valg så burde dyrlægen klare at give den rette dosis så hesten kan holde balancen. Hestene hos os (stutteriets) bliver bedøvet hvis de ikke vil op i traileren på sin første tur (som er når de skal tilrides) Og de har ingen problemer med at gå og stå. Er dog meget imod denne løsning men her har jeg intet at skulle have sagt...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #55   12. apr 2014 Team: gå da lige i ekstremt å sko..

    Hvis du tænker bare to sek over sætningen, så står der i "ikke forkortet" forklaring:

    Hvis bremsen bliver lagt korrekt, kommer der smerte og derfor bliver der udskældt endorfiner. Men fordi endorfinerne bliver udskildt mærker hesten ikke smerten.

    Men hvis den bliver lagt forkert (strammet for langsomt, lagt for højt oppe, lagt for langt nede) jamen så vil smerten være konstant, da der skal rammes et bestemt punkt (udtalelse fra min dyrlæge - jeg troede at den havde samme effekt på hele mulen)..



  • #56   12. apr 2014 Men hvorfor give hesten smerte når det kan undgås?? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #57   12. apr 2014 Team: fordi jeg hellere vil give hesten smerte 10 sek end jeg vil proppe den med kemikalier..

  • #58   12. apr 2014 Har du ikke større tiltro til din dyrlæge? De har nok styr på hvad man propper i hestene da medicinerne jo er forsket på før de blev taget i anvendelse. Men det er ok i dine øjne at du propper i dig piller(kemikalier) når du har hovedpine/menstruations smerter osv. For at du ikke skal have ondt men under ikke hesten at være smertefri? Eller hvordan?? smiley

  • #59   12. apr 2014 Jeg har brugt bremse til heste der ikke kunne lide at blive klippet og så har dyrlægen brugt det til min hest da den havde kolik engang og skulle have olie igennem en sonde smiley
    Jeg synes det er okay at bruge den, hvis der er et godt grundlag for det. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #60   12. apr 2014 Team: jeg spiser ikke piller af nogen art. Først fordi jeg ikke kan sluge dem, næst, fordi jeg ikke har behov for det.

    Men nu er bedøvelse ikke medicin, så der er en forskel.

    Men jeg har min mening og du har din, lad os have hinandens meninger i fred og accepter at jeg mener som jeg gør, i stedet for at blande min person ind i det smiley

    Og grunden til at jeg ikke gider forklare mig mere er du du læser nul og Nils af det man skriver.. Så det er rimelig meget spild af tid smiley


  • #61   12. apr 2014 Astrid - Jeg har skam læst hvert eneste ord du har skrevet.. Hvad er det du mener jeg ikke har læst? smiley Og ja vi har hver vores mening men argumenterne/undskyldningerne for din mening er ikke særlig gode/holdbare så derfor spørger jeg.. Du ser mig ikke spørge de andre da de siger at de vælger at bruge bremsen UDEN at komme med alverdens undskyldninger. Enten så bruger man bremsen og er ligeglad med at det skaber smerte hos hesten eller så lader man være som i mit tilfælde. At komme med en masse uholdbare undskyldninger om brugen af den er latterlig i mine øjne og så spørger jeg indtil man har opdaget selv hvor latterligt det er... smiley
    Men hvis du synes det er spild af tid så lader vi bare være.. smiley


  • #62   14. apr 2014 Så vidt jeg ved gør bremsen ondt på hesten og derfor er jeg imod den. Selvom nogle mener at "hvis den hjælper kan den da kun være god" så er det ikke sådan jeg ser det. Man kan jo sammenligne det med at bruge ekstra "hjælpe" tøjler, det hjælper men om det er godt er en anden sag.

  • #63   14. apr 2014 Man kan jo sige det sådan her:
    Det hjælper også at hugge en mands arm af, fordi han har ondt i sin tå, for så vil den ikke gøre ondt mere. Men hvem ville gøre det?


  • #64   14. apr 2014 TT: Der er altid en risiko for at hesten ikke kan tåle bedøvelsen, og jeg vil altså hellere undgå at bedøve hvis det er muligt. Men jeg vil nu heller aldrig selv lægge en bremse på hesten, det vil jeg lade dyrlægen om.
    Desuden har jeg haft en hest som bare ikke kunne li at blive stukket i, man kunne kun stikke ham hvis han havde brems på.


  • #65   15. apr 2014 Team Tindur: Det med hovedpinepiller vs. bedøvelse, kan jo ikke bruges. Det er jo ikke fordi Astrid ikke vil give hendes hest smertestillende, hvis noget gør ondt, eller give den pencillin fordi den har betændelse i et sår. Hun vil såre simpelt ikke give den bedøvelse, hvis dette kan undgås med en bremse, lidt ligesom når læger heller vil operere i lokalbedøvelse, eller helt vil undgå bedøvelse under nogen former for undersøgelser mm.
    Jeg kan sagtens forstå dine argumenter for at du er imod den, og det er skam helt fair, også selvom jeg er for den i nogle tilfælde, og godt selv kan ligge den, men den med smertestillende vs. bedøvelse, synes jeg ikke helt holder.


  • #66   15. apr 2014 Uhha, den ligger på top 9 :o)

Kommentér på:
Bremsen! :'/

Annonce