{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Bidløse dressurstævner. {{forumTopicSubject}}

Vil lige dele en mail med jer, som jeg modtog fra Dansk rideforbund:

Sofie Gawinski siger:

Hej rideforbund.

Jeg har lige læst reglementet i dressur 2011 igennem, og faldt over et sted på side 7, hvor der står regler ang. ponyens/hestens udstyr. Nu er det jo tilladt at ride med hackamore til springstævner. Er der ikke mulighed for at det kan blive tilladt til dressur-stævner i den nærmeste fremtid, eller at i evt. kunne arrangere bidløse stævner/bidløse dresssurklasser.

Dansk rideforbund siger:


Hej Sofie

Tak for din mail.

p.t. er der ikke overvejelser om oprettelse af bidløse klasser i dressur.

Der har været forsøgt nedsat en arbejdsgruppe, som skulle vurdere behovet / ønsket om at ride disse konkurrencer. Men der var megen lidt interesse for denne arbejdsgruppe, og derfor blev det sat i bero.

Men måske bliver det taget op på et senere tidspunkt.

Med venlig hilsen
DANSK RIDE FORBUND


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløse dressurstævner.
  • #1   8. jun 2011 Så altså nej....

    Man skal nok bare sende mail ind til DRF omkring bidløse dressur stævner, så kan det være der sker noget...


  • #2   8. jun 2011 Ej, hvor træls.

    Tror simpelthen ikke på at markedet er for lille! Hvis DRF åbnede op omkring det tror jeg at bidløse ryttere ville stå i kø for at få lov at være med.

    Det kræver selvfølgelig lige en opstart. Men jeg er helt 100% sikker på, at efterspørgslen er stor nok. Tror bare ikke de gider smiley


  • #3   8. jun 2011 Hvis de mener de kunne tjene nok på det, ville de helt klart gøre det.
    DRF vil gerne tjene penge, så hvis der virkelig var marked for det, ville de også gøre et forsøg.


  • #4   8. jun 2011 Jeg er også ret sikker på at efterspørgslen er ret stor! Personligt kender jeg da ret mange der gerne ville deltage i en bidløst dressurstævne. Jeg er heller ikke selv 100% bidløs, men jeg rider gerne dressur i sidepull 1-2 gange i ugen (:

  • #5   8. jun 2011 www.interdressage.com, der må du. der er også en gruppe herinde.

  • #6   8. jun 2011 En ting er interessen for det her på HG, men hvordan ser det ud i den virkelige verden? af alle de ryttere jeg kender til er der ikke en eneste seriøs dressurrytter der rider bidløst anden end som vi selv gør udelukkende for hyggens skyld.

    Det er jo ikke bare at "tillade" bidløs til dressurstævner for hvordan skulle en bidløs rytter bedømmes ud fra dressurens fordringer, når der bedømmes på hestens korrekte søgning til biddet? Man kunne selvfølgelig oprette en ren bidløs klasse, men igen hvordan skulle det bedømmes?


  • #7   8. jun 2011 Findus og Pedersen: Jeg mener det er ganske let og besvare dit spørgsmål. Hestene skulle bedømmes på samme måde som i "almindelig" dressur, men så ikke bedømmes på bidet, måske snarere holdningen som kommer fra bagpartsaktionen.

  • #9   8. jun 2011 Måske jeg har formuleret mig forkert. Der hvor jeg ser det store problem er jo at så skal fordringerne skrives om og det samme skal kritikkerne for der er hestens søgning til bidddet jo direkte nævnt.

    Og ja holdning kommer fra bagpartsaktion, det lærer vi skam også som bidryttere *S* at hesten skal rides "frem" til tøjlen.
    Men dommerens kommentar er jo ikke "bedre bagpartsaktion ønskes" når kommentaren er "hesten bør søge biddet bedre"
    Selvfølgelig kan man så bruge at hesten skal mere frem med næsen eller noget i den retning. Men det kan hurtigt gå hen og blive et forvirrende misk mask hvis der skulle være både med og uden bid blandet sammen.
    Springning er jo noget helt andet, for der er jo ingen bedømmelse.

    Men jeg tror bare ikke det er så "simpelt" som de bidløse gerne vil gøre det til. Og omtalen de bidløse er ikke på nogen måde negativt ment, bare at vi ikke selv er det og trives rigtig godt med at være bidryttere.


  • #10   8. jun 2011 Findus: Selvfølgelig vil der være noget arbejde ved det, men mener også at det er arbejdet værd. Og jeg tror der er mindre end du tror, og måske nok mere end jeg tror.

    Om ikke andet syntes jeg de kunne lave nogle "prøve"stævner i klubberne og se om der er nogle bidløse ryttere, der melder sig.


  • #12   9. jun 2011 Det er bare at pille den der "accept af biddet" ud...
    Så kan den hedde "accept af tøjleføring" hvis de absolut skal have noget i den dur..

    For man kan jo stadig tvinge med selvom man rider med bidløs...


  • #13   9. jun 2011 Det drejer sig bare om et holdnings-spørgsmål, for man behøver ikke biddet for at ride høj dressur. Måske skulle DRF (og FEI for den sags skyld) lige se på ryttere som Uta Gräf.

    Her træner hun Grand Prix øvelser
    http://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0

    Og som MLC siger kan man jo bare pille 'accept af biddet' ud og tilføje tøjleføring istedet...


  • #15   9. jun 2011 Katja og Musse smiley .

    er enig med dig i at bidløse, ofte bare giver op på forhånd og mange dropper stævner, lige så snart de bare sniffer til en sidepull... Det er da ærgerligt..

    Kan dog ikke se, hvordan accept af tøjleføring og accept af bid kan være så forskellige..
    Der er selvfølgelig ting som tungen ud af munden osv, men det kan jo åbenbart også forkomme selv på bidløs...
    Hesten kan jo også så imod tøjleføringen, hvis denne føres for stram, dette ville jo så svare til at gå imod biddet..

    Ville gerne have mulighed for at konkurrer på lige fod med "de andre", selvom jeg rider uden bid, så for mig er det ganske logisk smiley


  • #16   9. jun 2011 Når man er 13 år gammel er det svært at arrangere et stævne (o:

  • #18   9. jun 2011
    Det er ikke svære ( efter hvad jeg kan se ) end at ændre den til som der bliver sagt " accept af tøjle/tøjleføring " da en hest jo sagtens kan mangle accept af tøjlen... Uanset om den er forbundet med bid eller ej.

    Anyways - det kræver at nogen gider bruge tid på det, har tiden til det også og at når man så ligger noget ud om det fx. her på HG - så gerne vil deltage i det.
    Der er mange bidløse ryttere herinde - men vil de engagere sig, tage langt til et stævne eller for at hjælpe med at få det på stablen?

    Mange af de bidløse er jo ikke voksne og derfor ikke myndige og ikke i stand til at stå for et arrangement.

    Well.. Tilslutningen og "comitment" mangler ...
    Mange bidløse hygger jo også og er ikke interesseret i stævner.


  • #19   9. jun 2011 Katja og Musse smiley .

    Så fordi hesten er mere sensitiv overfor bidet og man derfor er nødsaget til at passe mere på, når man rider med bid, så kan man ikke starte bid/bidløs imod hinanden, fordi dem der rider uden bid, har en fordel og dermed ikke behøver ikke være så følsomme i deres tøjleføring som bidryttere?


Kommentér på:
Bidløse dressurstævner.

Annonce