{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.737 visninger | Oprettet:

Travheste - hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Jeg opretter ikke dette indlæg for at støde nogen, eller for at provokere.

Jeg har tit tænkt på, hvorfor man køber en travhest. Kan selvfølgelig godt se, at hvis man bare skal have en hest til at ride ture på og lidt hyggeridning, så er det jo ikke den helt store investering at købe en travhest, men hvorfor er der så mange der vælger denne type hest?

Jeg ser tit billeder her på HG, med folk, som har travheste og oftes ligner det en kamp mellem hest og rytter, fordi der bliver forsøgt at ride dressur, hvilket hesten ikke er helt med på.
Dog er jeg også et par gange blevet meget positivt overrasket over dressurbilleder af travheste, men det hænger nok også sammen med, at jeg ikke selv er til travheste. (med andre ord, skal der ikke så meget til at imponere).

Hvad angår spirng kan travhesten vist mere være med, men en ren travhest har jeg nu heller ikke hørt eller set blive en super springhest - måske der er nogen, som har en solstråle historie?
Dog er jeg klar over, at travhesten blandet med en "almindelig" springhest, kan give ret gode springgener.

Men igen, det er jo en fuldblodshest og fuldblodsheste er ikke just kendt for sine gode gangarter. Hvorfor er der så, så mange der har en travhest, som bruger den til almindelig ridning??

Jeg spørger fordi jeg gerne vil høre jeres argumenter, ikke for at kirtisere hesten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Travheste - hvorfor?
  • #1   6. maj 2009 Følger da lige med her smiley

  • #2   6. maj 2009 Hvad med friesere, haflinger, nordbakker osv? Det er vel det samme... de er jo heller ikke avlede til dressur.

    Synes så længe det er på hygge niveau, så skal man kigge efter hestens personlighed og ikke om den hedder traver, trakehner eller tinker.


  • #3   6. maj 2009 Man vælger vel hest med hjertet, og ikke med 'gode gangarter' og stævnepotentiale. Jeg havde valget mellem Flicka og Comtessen. Flicka var jeg forelsket i fra første øjekast, Comtessen ville jeg kunne ride M klasser på om nogle år - jeg valgte Flicka, og det forstryder jeg ikke. Havde jeg valgt den anden ville jeg stadig ride moderne dressur.
    Tror det er derfor smiley


  • #4   6. maj 2009 Altså at man vælger med hjertet xD

  • #5   6. maj 2009 Kan sagtens se logikken i at købe en travhest for at ride dressur.
    Men dette kræver netop at man ved hvad man laver og at man har tålmodighed, det kræver man har forstand på tingene og ved hvordan de skal håndteres.

    Da en traver der har gået løb jo helst vil trave og derfor har svært ved galop anspring. Den vil være vant til at have dens hoved fikseret så den ikke kan søge ned og højest sandsynligt være stiv.

    Derfor kræver det sin rytter og jeg beundre dem der formår dette.
    Jeg beundre folk med trav heste der kan ride dressur mere end jeg beundre en GP rytter, da en travhest netop har nogle hindringer på vejen :o).

    Her er lidt video af nogen der har formået dette, også i spring; ( standardbred betyder traver på engelsk )
    http://www.youtube.com/watch?v=AvZTx-HjalQ
    http://www.youtube.com/watch?v=CypCFNHvPsQ
    http://www.youtube.com/watch?v=_V4v7tGkjsE&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=GZOsoaaTlWk

    De ligner ikke typiske travere nej, men når de får proppet muskler på - så er det jo klart, da de muskler der bruges i dressur er anderledes end dem til løb.

    Og igen, så kan man også købe heste der kun har gået 2løb også blevet kasseret og derfor ikke er så slemt 'skadet'.


  • #6   6. maj 2009 Hverken haflingere eller nordbakkere har svært ved at gå dressurøvelser og da bestemt ikke friesere.

    Jeg mener bare, man har at gøre med en hest, hvor det er normalt den ikke kan galopere, eller lave anspring til galop?

    Måske er det fordi jeg slet ikke er til denne type hest, men man skal da virkelig være forelsket, hvis man skal vælge en hest, som man ikke kan bruge fuldt ud. Jeg kommer desværre til at sammenligne det med en hest, der er syg og ikke må rides langt, eller kun må skridtes. Det ville også være helt hul i hovedet i min verden.


  • #7   6. maj 2009 Jeg kender flere travere der går S og M i spring ... Og kan ikke huske om det er frankrig eller england, hvor nogen fortrækker travere til spring, fordi de typisk tager et travskridt før et spring, og det giver mere styrke i springet.

  • #8   6. maj 2009 inden for travet er det faktisk mere og mere vanligt med galloptrening under rytter. jeg ved hvertfald om mange som gør det med ode resultater så ikke kom her og si t en travhest ikke kan gallopere

  • #9   6. maj 2009 Charlotte S

    Jeg valgte at købe en travhest, da jeg var elev og ikke havde ret mange penge at købe for. Jeg skulle bruge en hest til lidt hyggedressur, skovture og lidt naturspring. Derud vil jeg have en hest som var nervefast, og som havde oplevet verden, og ikke sprang for hvad som helst...
    Jeg havde en fantastisk hest i Sir Basil, og jeg firtryder af hele mit hjerte at jeg solgte ham. Men jeg troede at jeg ville mere med dressuren(er tidligere dressurrytter), og købte derfor en unghest DV, - det var så langt fra drømmen, og jeg bestemte mig så for at få en traver igen.

    Nu har jeg så Highlander, og jeg håber at han bliver lige så fantastisk en ridehest for mig, som Basil var.
    Galop, dressur osv er intet problem, så længe man ikke har de høje forventninger, og regner med at blive den nye vinder af DM;o))

    Ergo har jeg valgt travhesten pga sindet.


  • #10   6. maj 2009 Charlotte S - Ja du lader dig blænde af at du ikke er til den type hest :).
    For som du læser og kan se ind indlægget her, så er de ikke så dumme igen.

    Men jo, de kan godt gallopere, det at gøre det på komando er bare for nogen svært.
    Derfor beundre jeg netop dem der formår at gøre travheste til noget og få udryddet alle de skide fordomme der er omkring forskellige racer, fordi folk enten ikke er til den type hest eller fordi de har haft en dårlig oplevelse.


  • #11   6. maj 2009 Jeg synes det er akkurat det samme med friesere, haflingere og nordbakker.

    Der er en god artikel om det i det nye equipage blad, om man kan ride dressur på en koldblodshest.

    Som de skriver i den artikel, koldblodsheste er ikke bygget til dressur og de bør respekteres for det som de er avlet til og er mega gode til, men det er ikke dressur.

    Friesere har da f.eks ofte høje knæløft og stiller nakken højt fra naturens side og disse egenskaber er ikke velsete i høje dressurklasser.

    Så traver, frieser, haflinger, nordbakke, belgier, osv, er ikke dressur heste. Jeg synes de alle er dejlige heste og de kan sagtens bruges til hobby dressur, men at tro at man får dem op i S klasser er urealistisk for det sker kun ekseptionelt sjældent at det kan lade sig gøre.

    Og ærlig talt synes jeg at travere er dejlige heste smiley Og jeg kan ikke se hvorfor det skulle være så anderledes at prøve at få en frieser til at gå høj dressur i forhold til at prøve at få en traver til det..


  • #12   6. maj 2009 Enig med Signe.

    Synes du dømmer traverne lidt for hårdt.


  • #13   6. maj 2009 Okay, jeg har ændret min syn en lille bitte smule. Tror jeg skal opleve en travhest gå dressur i virkeligheden, før jeg ændre mit syn helt på travheste.

    Dog vil jeg sige, at til de videoer fra youtube, så jo ganske rigtigt udfører hesten øvelserne (dressurvideoerne) men den er helt stiv, har en lille stikkende gang og bagparten er langt efter forkroppen, nærmest som om den følger med, som en lille vogn.
    Ej det er virkelig ikke for at flabet, men jeg kan stadig ikke forstå at man vælger en travhest, hvis man vil ride dressur.

    Før skywalker...: Okay jeg forstår din situation og jeg er ked af du fortryder du solgte din travhest. Det må ikke være spor sjovt. Jeg kan selvfølgelig godt se at man kan blive glad for en hest, selvom den ikke er nogen dressurstjerne. Det er nu heller ikke fordi Escobar bliver nogen dressurstjerne, men han er da en del blødere i gangen.

    Jeg har aldrig redet en travhest, måske den gang jeg var barn, men der kunne jeg nok heller ikke mærke forskel på om jeg red en araber eller en jyde.

    For lige at komme tilbage til youtube videoerne, så var hesten jo helt klart mere hjemme på springbanen. Her kan jeg måske forstå man satser lidt på en travhest. Den har ihvetfald drivet til at komme over forhindringerne. Et minus, jeg måske ville tage højde for er, at de jo ikke kan vende på en 10-øre - jo, hvis den går ned i trav (ligesom på videoen). Tja, det er måske skønhedsfejl...



  • #14   6. maj 2009 det sandt en traver har ikke fra starten musklerne og er ikke avlet/bygget til deressur. så det er da noget man skal træne, måske mere tålmodigt med, end ved en anden.
    Men vil hellere ride en traver der er rdet op med tålmodighed, end hvad jeg ofte ser. En alm ridehest kommer ind på en bane, bøjes i nakken med det samme er storset klar til slagteren som 6års.
    så meget helelre have en kaseret traver, der ikke er skadet som 3års. ved en der hiver den i munden til den overgiver sig.


  • #15   6. maj 2009 Jeg tror helt bestemt mine fordomme mod traveren spiller ind her. Jeg må indrømme, at jeg aldrig synes jeg har set en flot travhest. Jeg synes de er spinkle og underligt bygget. Det er som om de svejer langt fremme i ryggen og har næsten altid en tynd hals og underhals og et langt hovede.
    Undskyld, undskyld, undskyld hvis jeg fornærmer nogen, men jeg har siddet og kigget rundt på nogle af de bedst bedømte heste her inde og jeg finder dem altså ikke smukke.
    Dog synes jeg den på springbanen (fra youtube) var god at kigge på. Den var super energisk, men alle de fejl jeg lige har påpeget kunne man heller ikke se på videoen, da vedkommende, som optog videoen stod et godt stykke væk.

    Måske skal jeg bare åbne øjnene og lade være med at være så fordomsfuld, for det ved jeg godt jeg er.
    Jeg takker mange gange for de gode modargumentatoner I er kommet med. Og også videoerne var gode til at modbevise.

    Hvor skal jeg søge for at finde en smuk travhest?

    (jeg synes også mange DV'er er grimme og trakhenere for den sags skyld).


  • #16   6. maj 2009 Jamen jeg er da enig med dig Charlotte S i at hvis man vil ride S dressur, så skal man nok ikke lige købe en traver.

    Men vil man ride LB eller LA, så er en traver akkurat ligeså fin som en trakehner, holstener eller en blandings hest


  • #17   6. maj 2009 http://www.hestegalleri.dk/uploads_large_wm/508521.jpg?02-12-2007 19:28:37

    (link fjernet) 19:28:37

    (link fjernet) 19:28:37

    Havde aldrig en kamp med Basil - kunne sågar ride ham i bidløs uden problemer. Han vra HESTEN for mig ;o))


  • #18   6. maj 2009 Synes Basil er usædvanlig smukt bygget

    (link fjernet) 19:28:37


  • #19   6. maj 2009 Charlotte S: at en travhest ikke er pæn, er da et latterligt argument for ikke at købe en ;). Du skrev det ikke direkte, men du spørger hvorfor man køber en, og skriver så længere nede, flere negative ting om deres udseende. Jeg syntes heller ikke det er en fantastisk flot hest, men der er mange andre heste jeg finder endnu værrer at se på, fx. islænderen, men det vil ikke afholde mig fra at købe den, hvis jeg fx. godt kunne lide dens gangarter (;

  • #20   6. maj 2009 Og det med at travere ikke er gode til at sætte muskler, er ikke helt sandt. Jeg får tit af vide at min hest ser helt vild ud, pga. dens muskler. Det kan i dog ikke se på mine billeder - hvis nogen af jer går der ind for at kigge.

  • #21   6. maj 2009 jeg ridetræner travheste i galop. Og de sætter nu altså lige så flot og godt i galop, som alle andre hesteracer.

  • #22   6. maj 2009 Jeg giver dig ret i at Basil er en smuk hest, slet ikke som en typisk travhest.
    Havde du bildt mig ind, at han var en "almindelig" hest, havde jeg ikke tvivlet et sekundt.
    Han er den første travhest jeg synes er smuk. Dét havde jeg aldrig troet jeg skulle sige/skrive eller mene.

    Jeg synes endda han ser meget muskuløs og volumiøs ud og ikke spor tynd og ranglet.

    CC: Jeg har jo stået i stald med masser af travheste og tror da også der findes et par stykker i min rideklub. Der var flere for 10 år siden og der har jeg selvfølgelig stået og set dem og ikke mindst haft med dem at gøre i stalden. Jeg må åbenbart kun have haft besværlige og dårligt opdragne travheste, for jeg husker dem alle som irriterende, hysteriske og flyvske.
    De hindsede sig op og benene fløj rundt og hovedet var altid i sky. Jeg har nok bare været uheldig.


  • #23   6. maj 2009 He, he Charlotte - Det sidstbeskrevne lyder som Highlander indimellem, han er sgu desværre en skør kugle nogen gange, og bliver nok aldrig helt så glad for ham som for Basil....


  • #24   6. maj 2009 Frida, som er min traver er meget spinkel ja, men det syntes jeg ikke gør hende mindre køn. De ældste billeder i hendes profil er ikke så pæne, men dem hvor jeg rider hun sadel, ser jeg bestemt ikke en grim hest, og det er ikke fordi det er min egen.

  • #25   6. maj 2009 Min traver har aldrig gået løb. Jeg fik hende da hun var 9 og da hun var 12 fik jeg dressur undervisning på hende. Jo hun maglede de rigtige muskler for hun var ikke blevet redet rigtig i dressur før hun blev 12. Min underviser var meget imponert af hende, og mente endda at hvis jeg blev ved med at få undervisning på hende ville jeg kunne starte M klasser på hende. Sjovt at få det afvide at hestens talent lå der hen af mår jeg enlig bare vil ride lidt hobby dressur, måske med nogle små stævner.
    Nåede aldrig og få redet hende så meget op at vi startede stævner, men talent til La-Lb dressur. Om hun nogen sinde vil gøre sig på en spring bane tvivler jeg på da damen ikke stoler helt på de spring.
    Grunden til at jeg netop valgte crys var hendes personlighed.
    Også ligner vi nok hinanden noget på stædigheden. Men du kan jo kikke i min profil også kan du jo fortælle hvad du syntes. Skal lige siges at crys er redet i næsten 3mdr efter at ha stået stille i knap 1 år.
    Men vil helt sikkert købe en traver igen hvis det var.


  • #26   6. maj 2009 Før skywalker...: Nu er jeg helt ærlig, da du ikke virker som om du bliver stødt af min smålighed, dømmende og fordomsfuldte syn påtravheste, men skywalker og highlander er bestemt ikke de grimmeste heste jeg har set, men de er altså ikke lige så pæne som Basil. Han er meget fin.

    CC: Ja måske har jeg været uheldig. Det kan godt ærger mig lidt nu, når jeg har dette grimme syn af travheste. Escobar kunne aldrig gå bryllupsoptog. Han ville dø af skræk og sikkert løbe væk. Jeg har altid set travheste som nervøse og upålidelige heste, men I fortæller jo virkelig gode historier om jeres heste og det virker måske som om jeg har fået noget helt galt i halsen... smiley



  • #27   6. maj 2009 Host Host ! smiley

    Jeg sidder da, og vil mere end noget andet gerne have en Travhest smiley
    Jeg vil da også gerne ud og starte stævner og blive dygtig, men grunden til det er at, Jeg GIDER ikke have hvilken som helst hest, men en som skiller sig lidt ud + det kunne da være fedt at sidde der på en trav hest, og ride en kanon god øgning i et dressur prg. eller komme ud til et stort spring stævne og hive en første plads med hjem smiley

    Nu er jeg så også noget for mig selv, og falder lidt for de "sjove" Type heste smiley Men elsker dem


  • #28   6. maj 2009 ALLE HESTE KAN SKRIDT TRAV GALOP FRA NATURENS SIDE AF !

    Alle de ting vi "lærer" hesten, kan det selv helt uden ad ! Vi lærer den blot på kommando !!


  • #29   6. maj 2009 Line: jeg har det på hellt samme måde (:
    Jeg vil gerne bevise at det KAN lade sig gøre.


  • #30   6. maj 2009 Ja jeg kommer nok ikke selv til at købe nogen travhest nogen sinde. Så skulle det være fordi den blev forsømt jeg skulle "redde" den, som jeg har en hvis svaghed for. Bl.a. sådan jeg fik rotter og det er jo meget søde, selvom jeg nok aldrig havde troet jeg skulle have rotter.

  • #31   6. maj 2009 Tror der er travheste der har mere anlæg for dressur, som så mange andre heste og racer. Men ja generelt er en travhest jo på ingen måde byttet til at gå i en dressur holdning, hvilket utallige billeder herinde også beviser. men ja. der er få der har bedre anlæg for det end andre. smiley har måske også noget af gøre med om de er trænet til løb, eller aldrig har lagt de muskler og vaner de bruger til løb.

    Kunne nu heller finde på at købe en til dressur, da jeg synes det er en unaturlig holdning for dem, når de ikke er bygget til det. Kan bedre se dem på en springbane.


  • #32   6. maj 2009 Signe B: friseren er blevet forfinet netop for at gøre dem mere egnet til dressur. Høje knæløft er velset i dressuren jo. Hvis du har set en "mindre grov" haflinger, nordbagge eller frieser med dressuregenskaber vil du bliver overrasket. Der er tests med friesere hvor man får karakterer for dens dressur egenskaber.

  • #34   6. maj 2009 CC: Jeg er meget glad for du ikke føler dig stødt af mine indlæg, for det har absolut heller ikke været meningen. Nu var de jo heller ikke møntet på dig. Jeg har ikke engang været inde og kigge på din hest, så det skylder jeg dig vist.
    Jeg kender til flere som synes godt om travheste, så jeg ved ikke hvad der har fået mig til at synes dårligt om disse heste.
    Jeg stod engang i stald med en simpelthen var SÅ dum og dens ejer var alt, alt for overbærende med den og er der noget jeg ikke kan snuppe er det uopdragne heste. denne hest var SÅ pisse hamrende irriterende. Den stod og skrabede, bankede på døren og rendte rundt i boksen.
    Jeg tror den har haft stod indflydelse på min mening om travheste.

    Derudover er der flere travheste længere ude på Amager, hvor jeg har hest og når de kommer dér i deres irriterende hurtige trav forbi én, så bliver jeg sgu lidt irriteret. Alle andre kan godt finde ud af tage deres heste ned i skridt, når de skal passere en anden rytter, men de undskylder det altid med at deres heste er helt vilde. Og så kommer de der og slår med hovedet og der kommer også gerne et spark ud fra hesten. Jamen jeg siger dig, jeg kan blive helt hysterisk af arrigskab.
    Heldigvis siger Escobar ikke noget til det og nu bliver jeg ikke selv skræmt af tændte heste, da jeg efterhånden har redet mange åndssvage heste (næsten lige så dumme som mine fordomme om travere;-)).
    Jeg ved ikke, hvad der skal til, før jeg synes bedre om dem. Jeg skal nok ikke komme til travløb ihvertfald.
    Jeg skal måske udvide min horisont, for alle de rosende ord I er kommet med om travhestene må da betyde, at ikke alle er så dumme, som jeg går og tror.
    Min næste tråd må hedder "hvem giver en ridetur på din travhest" smiley

    Tak fordi I gad bruge tid på at finde billeder og videoer af travheste, som kan andet, end at skabe sig. Dog ville jeg stadig aldrig mene, at man skal købe en travhest for at ride LA klasser i dressur. I spring ville jeg ikke blive overrasket, men jeg ville hellere ride dressur på en nordbakker, haflinger, belgier og så sandelig også på en frieser.


  • #35   6. maj 2009 CC: Så har jeg kigget på din travhest og jeg må sige, at hans krop er helt fin til mig. Han er hverken ranglet, har en underlig tynd hals, eller har underhals og så har han "røv" og baller, hvilket mange travheste desværre ikke er velsignet med.
    Derudover ser han OGSÅ ud til at være rolig og venlig. Dog synes jeg hans hovede afspeljer han er travhest. Men så en køn travhest (men kroppen kunne være hvilken som helst hest, ligesom jeg blev så overrasket over med Basil.

    Jeg har nok kigget på de helt forkerte travheste, for sikke et syn ved nogle af dem. At de så tydeligvis bære præg af de ejes af en teenager og bliver udstyret i alt der er lyserødt eller har dyreprint og tilmed får hut på fordi de skal rides rundt i et ridehus, gør altså ikke situationen bedre:-) Desværre er det udhængning, hvsi jeg linker til profilerne, men hold da op, hvor jeg grinede.



  • #36   6. maj 2009 Det er da kun fordi moderne dressur i dag kræver en hest der er avlet fuldstændig ødelagt og en rytter der ikke ved en disse om hverken anatomi eller DRESSUR! Det gælder jo bare om at hestene får løftet deres ben, højt og unaturligt, og så vinder man ellers den konkurrence - kig selv til alle stævner og til topsport . Dressur i dag er intet andet end en pengekonkurrence, har man penge kan man vinde, for så kan man købe et godt navn og en dyyyygtig pony. Dressur i dag har INTET med ridekundskab at gøre.

    Hvis der blev redet dressur efter klassiske, og anatomisk korrekte, idealer, ville traveren sikkert egne sig helt fint. Der gælder det nemlig om samling, takt og smidighed, det stik modsatte af Anky & A. Helgstrand smiley

    det hele handler om tålmodighed, tror jeg. Jeg kan ikke se, hvorfor en hesterace ikke skal kunne blive redet ordentligt, for det kræver trods alt kun en ordentligt rytter. Jeg er ærlig talt sgide træt af den måde, folk i dag siger "den har gode gangarter", "den er dum", "den prøver rytteren af", for det er en evig måde at give hesten skylden - og en hest kan ikke være skyldig, det eneste en hest kan være er en <b>hest</b>...


  • #37   6. maj 2009
    Røsle l Bisnap 09/10 :Også er der dem som bare godt kan lide at ride dressur, uden snobberi og konkurance ? De findes også.
    Man skal ikke tage alle over én kam !


  • #38   6. maj 2009 "Dog vil jeg sige, at til de videoer fra youtube, så jo ganske rigtigt udfører hesten øvelserne (dressurvideoerne) men den er helt stiv, har en lille stikkende gang og bagparten er langt efter forkroppen, nærmest som om den følger med, som en lille vogn."

    "Så må du virkelig have været uheldig, for det ikke alle travheste der er sådan, f.esk da min var 5 år havde jeg en del ungheste med i skoven som faktisk var ældre end min var, det var f.esk DV,trahkner som alle fis rundt, de stejlede, slog med hovedet, bakkede hvis de blev utilfreds, min traver var med som en støtte, og han rørte sig ikke ud af flækken, ikke engang når de direkte hoppede ind i ham, samt var ham og jeg med d.14 Maj 04 til det kongelige byllup, nej hvor blev jeg set ned på til optoget fordi jeg red på en traver, men den der ler sidst ler bedst, for hvilke heste hoppede rundt og skabte sig? nemlig deres, min blev under mig, trods al den musik og larm fra menneskerne, samt alle de flag han fik i hovedet, da jeg netop red yderst ud mod publikum."

    "Jeg stod engang i stald med en simpelthen var SÅ dum og dens ejer var alt, alt for overbærende med den og er der noget jeg ikke kan snuppe er det uopdragne heste. denne hest var SÅ pisse hamrende irriterende. Den stod og skrabede, bankede på døren og rendte rundt i boksen.
    Jeg tror den har haft stod indflydelse på min mening om travheste."


    Disse citater fra denne tråd beviser jo også hvordan folk tænker om heste, med et fuldkommen forkert aspekt! Det er sguda ikke hestens skyld at den er signalforvirret og ikke har nogle muskler? Eller aldrig har lært et galopanspring? hmm... :S


  • #39   6. maj 2009 Røsle: Jeg er så overhoved ikke enig, men har ikke tid til at argumenterer. Tror så heller ikke vi bliver enige - det lyder slet ikke sådan på dine og mine holdninger ihvertfald. Dog kan jeg give dig ret i at andres og anky rider for hårdt, men at dressuren idag er blevet ødelagt og ikke har noget med "dressur" at gøre er jeg langt, langt fra enig med dig i.

    CC: Ja bestemt kan alle heste være døduopdragne, det var slet ikke for at give travhesten skylden. Jeg tror bare at lige denne dumme hest, fik mig til at dømme alle andre travheste, fordi den var mit første "rigtige" møde med en traver.

    Ja her hos os, er det som regel også børn, som fræser rundt på travheste og at de er vilde og bastyriske er jo heller ikke fordi de er travheste.
    Jeg synes jeg har set nogle flotte travheste idag, men jeg vil stadig ikke eje en selv.


  • #40   6. maj 2009 Pernille K
    Har faktisk aldrig, aldrig aldrig nogensinde set en til et dressurstævne der red anatomisk korrekt og efter klassiske principper. Og hvis der var, tror jeg da bestemt ikke, de ville blive dømt over en hest der er blevet tilredet på 1 år og går med kort hals og lang ryg. Er der nogen i verden der ville ønske at se en perfekt equipage med en smidig, muskuløs, velredet og ikke-forvirret/stresset hest, der gik som taget ud fra en bog om hesteanatomi, så er det mig! Og jeg ville ønske, ønske ønske ønske at alle red sådan. Men ikke én gør, ingen prøver overhovedet. øvøvøvøv.


  • #41   6. maj 2009 Charlotte S
    ha ha, det kommer da helt an på hvordan man ser det, fra siden egen eller fra hestens side;)
    dommerne i dag dømmer IKKE ANATOMISK KORREKT DRESSUR frem for ANATOMISK KORREKT DRESSUR, det er FAKTA, kan ikke argumenteres.


  • #42   6. maj 2009 Min mor købte en travhest for nogle år siden. Bare som hyggehest/skovturshest. Den kunne i forvejen lidt dressur og var alt i alt en super dejlig hest. Den var ponymål. Senere fik min mor smag for jagter, og det var den fantastisk til! De sluttede af med at vinde Schackenborgjagten (de red i hestefeltet) :o) Så kom ikke og sig at travheste ikke kan! smiley Ej hehe, jeg er egentlig ikke selv meget for travheste, men min mors er en undtagelse. Jeg har redet et par spring- og dressurstævner på den og det har været med placering i alt :o) Og hvis det ikke var fordi at hun nu er kronisk skadet (desværre :o( ) så skulle jeg have startet ponygalop på hende, hvilket jeg tror hun ville være fantastisk til :o)

    *min lille solstråle historie* smiley


  • #43   6. maj 2009 Vil give dig ret et langt stykke hen ad vejen, kan så fortælle dig at hoved årsagen er uvidenhed. Har aldrig vidst og aner ikke hvad anatomisk dressur er, udover de grundprincipper du selv nævner. Prøver bare at sige at vi ikke alle tænker på konkurrance og at bare fordi man rider dressur er det ikke ensbetydning med at hesten har det dårligt. Jeg rider fx os uden tøjler(med reb om halsen), træner western lign træning med bomme, stop, gå osv. men jeg er samtidig dressurrytter. Bare ikke så ensformet.

  • #44   6. maj 2009 Pernille K
    Ja det er rigtigt. Men SØRGELIGT at 99% af alle hestefolk kan betegnes som "uvidende" om deres eget fag...


  • #45   6. maj 2009 Sådan er det jo. Der er også sider af ridesporten jeg som rytter er ked af at kende til. Nu er der jo forskellige meninger og holdninger. Der er lige så mange forskellige måder at have hest på som at have børn.

  • #46   6. maj 2009 Pernille K
    Ja, jeg synes det er trist at skulle skamme sig over sin egen sport. Ligesom sølvmedaljevinderen i springning til OL, Albert Voorn, siger - han skammer sig over sin egen sport, så meget at han ikke længere tager til springstævner og kigger, fordi folk rider deres heste så frygteligt. Han brænder for sin sport, men skammer sig samtidig over den.


  • #47   6. maj 2009 Det synes jeg også. Heldigvis er det kun dele af den der er til at skamme sig over. Desværre er det det som man ofte ser til stævner, i tv osv.. Men det er dejligt der bliver strammet mere og mere op i adfærd ig ridning i sporten. Vi har meget magt som hesteejere/passere ..

  • #48   8. maj 2009 Charlotte kan jeg klare dine fordomme osv, vi er jo heldigvis forskellige i smag, men vil give dig ret i at Basil er meget lidt travhestepræget, men han lignede egentlig Highlander, da jeg lige købte ham.
    Så med ordentlig foder, og ridning blive de nogle fine heste(de fleste)...

    Så håber da at kunne vise dig en betydelig forskel på Highlander om et års tid ;o))


  • #49   8. maj 2009 Jeg har en travhest da jeg fik ham gratis som føl af avler da han er en upser.. Hans far er samtidig hans halvbror og var ikke kommet tids nok fra hoppen og bedækkede derfor sin egen mor..

    Og jeg synes selv at han klare det meget godt som all round hest, trods han pt. står skadet synes jeg selv billederne på min profil viser at travheste med rette træning og troen på det kan lade sig gøre også godt kan komme med på stævne pladserne...


  • #50   8. maj 2009 Kig Lady.
    Hun er traver, og hun skal snart gå sin første la2, og har springet 110 cm. med rytter.

    Tror nu at det har noget med at gøre at folk som bare lige skal have en hest køber en traver fordi de tit er billige.
    Så derfor tror jeg at det tit ikke er de mest hestekyndige folk som køber dem. Der er selvfølgelige mange undtagelser! smiley


  • #51   8. maj 2009 - jeg ved godt at lady ikke er noget specielt i dressuren, men hun har faktisk en ganske fortrinelig galop, og får altid 8 for sin fri skridt.

  • #52   10. maj 2009 Tja smag og behag er jo heldigvis forskelligt men jeg har så travheste for det de er avlet til nemlig som væddeløbere og CHARLOTTE S, du er da mere end velkommen til at se billederne af mine som ikke blir redet rundt på ridebanen:-)

    Det med at travere er ranglede cykelstativer er altså en forvrænget og mærkelig fordom. Jo for 10 år siden så du sikkert flere rigtig grimme heste, men idag blir de ofte forvekslet som " ej den ligner da slet ikke en traver" smiley Jo den ligner en traver som de ser ud når de er smukkest...!
    Os som har med dem at gøre som væddeløbere vi oplever dem absolut ikke som dumme eller uopdragne, tværtimod.

    Tilgengæld ser jeg indimellem heste herinde som jeg har set på banerne som jeg dårligt kan kende fordi de er faldet sammen og ser kedelige ud, ikke alle travere trives som sandkasse heste må man bare sande...?

    Jeg ville ikke bytte traveren for nogen anden har arbejdet med dem i 17 år og havde før både pony og hest, men travernes venlige sind og arbejdslyst tiltaler mit temperament, så alle fordomme mod dem forstår jeg jo slet ikke bare fordi man har oplevet én dum og grim travhest så er det jo ikke alle som er og ser sådan ud vel:-)

    Har ikke lige fået læst alt det i andre har skrevet, faldt bare over Charlottes indlæg først, men håber da at der er andre end mig som godt kan lide traverne:-)

    Vh
    Majbritt

    Men


  • #53   11. maj 2009 Maj-Britt:
    Ja du har helt ret i at det er smag og behag. Heller ikke alle synes om oldenborgere, mange mener de er store, klodsede og umulige at flytte rundt med. Jeg har en helt anden mening. Mange synes også at f.eks. Escobar er en lille gnom, som som er utilrengelig og upålidelig, men i mine øjne er han næsten perfekt. Ja vi er bestemt alle forskellige, men mht. travheste, er jeg blevet klogere. Jeg troede jo at næsten igen travheste kunne galopere, medmindre de blev løbet i gang og hvem gider ride rundt på sådan en hest på en ridebane?
    Mit spørgsmål gik jo på, hvorfor så mange brugte travheste til rideheste. Jeg forstår da sagtens at man har travheste, når man køre løb med dem. Det er selvsagt deres speciale.

    Og nej dine bliver ikke redet på bane og det er i mine øjne klart, når nu det ER en travhest. (Jeg ved efter denne tråd nu, at travheste sagtens kan bruges på en ridebane), men jeg synes altså stadig de er meget ranglede og har tynde halse og ligner typiske travheste. Tenna er den pæneste efter min mening, men derfor synes jeg stadig hun er forholdsvis tynd på halsen (eftersom hun er ifol er hun ikke tynd på resten af kroppen, men hvordan hun ser ud, efter hun har folet ved jeg ikke).
    Jeg synes det er helt fint, at folk vælger travheste som rideheste, når travhestens sind åbenbart er meget stabilt og når en travhest er meget nervefast og ikke som alle de varmblods-sandkasse heste, som jeg f.eks. rider rundt på.
    Jeg synes endnu mere det er ideelt at du kører med dine travheste og at din foretrukne race er travhesten. det er jo dejligt, man har fundet sin endelige hesterace.
    Jeg selv har endnu ikke fundet min, men ved da at jeg kan arbejde med oldenborgere, dog med en del fuldblod eller andet for at gøre dem lidt mere fine i det, da jeg jo ikke skal bruge dem til plovarbejde på marken. (og nej, nej jeg ved godt man sagtesn kan komme langt på en ren oldenborger) jeg har vist fordomme om alle racer.

    Med andre ord, jeg er helt klart blevet bedre oplyst om travhesten og dens kunnen.
    Mine fordomme er delvist blevet ændret og jeg takker mange gange for alle de informationer jeg har fået.


  • #54   12. maj 2009 Jeg har en travhest den er 22. da jeg begyndte at passe ham kunne man ikke mærke han var travhest. jeg kender ikke til hans fortid, om han har gået travløb eller bare har været afprøvet også har været for langsom! jeg ved det ikke. men de seneste 10-12 år, har han været ridehest, han kan gå til biddet og han kan gå pænt. jeg ved ikke hvad det er for en værre gang bræk folk altid skal have mod travheste! jeg syntes det er så klamt at sådan en voksen kan stå og sige: JAMEN, de travheste er så hidsige! - hvad fanden ved de om det? min hest har sgu krudt i røven, det har nogle heste bare? jeg gider da ikke ride rundt på sådan en doven hest! jeg syntes det er en værre gang pis folk lukker ud, når de siger at travheste ikke kan bruges til dressur og spring, der er altså NOGLE DER KAN! det er jo bare dens race i ser på, i snakker fordi i ikke kender til racen! fjordheste kan da også springe og ride dressur, eller det syntes i måske ikke? de er måske for tykke eller hvad? nej! de kan nemlig godt! hesten skal jo bare være trænet til det ikke? smiley nu er jeg færdig med at blive sur, syntes bare det er åndsvagt at tro sådan en masse ting om travheste!

  • #55   12. maj 2009 Til dig der har lavet denne debat. du skriver følgene: ''Måske er det fordi jeg slet ikke er til denne type hest, men man skal da virkelig være forelsket, hvis man skal vælge en hest, som man ikke kan bruge fuldt ud''. jeg syntes ikke det er okay, ved du noget om travheste? det lyder ikke sådan. jeg bruge min hest fuldt ud, ligeså meget som ALLE ANDRE HESTE!

  • #56   12. maj 2009 Jeg kan høre du ikke har læst hele tråden og derfor vælger jeg ikke at svare dig...
    Det er muligt du har en travhest og du mener den kan dressur, men nu taler jeg ikke om at bukke nakken, jeg taler om DRESSUR.


  • #57   12. maj 2009 Der er ingen grund til at hidse sig op, - det er velokay at have fordomme, men alligevel væreåben til at lære nyt....??

    Charlotte har da set andre travheste end de udgaverhun troede der fandtes, samt fået svar pånoglespørgsmål. Så synes da du skal læse tråden igennem, Marie, - så kan du også se Charlottes svar undervejs ;o))


  • #58   12. maj 2009 .

  • #59   12. maj 2009 CHARLOTTE::
    Jeg tror altså "fejlen" opstår i at i sammenligner travhesten med rideheste. En travhest er avlet til at være en væddeløber, og derfor vil den aldrig blive en tung og kraftig hest som f.eks en oldenborg kan være:-)

    I mine øjne er der STOR forskel på traverne, mine er langt fra cykelstativer, faktisk er de yderst velproportinerede væddeløbere, og især min tidligere hest Alv Peacepipe var absolut hverken ranglet eller tyndhalset hvis du kigger på racen.


    Jeg tror sagtens man kan have forbehold mod de forskellige racer, jeg kan også lide andre racer end travhesten, men at man skal nedgøre at andre syntes de har succesoplevelser med en race som er avlet til væddeløb syntes jeg jo er forkert, istedet skulle man da glæde sig på andres vegne over deres optur, men sådan er vi jo forskelligt indrettet..

    Er dog glad for at dit synspunkt måske er blevet flyttet lidt omkring racen smiley

    Vh

    Majbritt


  • #60   14. maj 2009 MEN! du skrev også at man fik en hest man ikke kunne bruge fuldt ud. det irritere mig. jeg ved jo ikke om du siger det fordi du ikke kan lide den slags heste, SOM DU OGSÅ HAR SAGT!
    jeg hedder Maria, ikke Marie.


  • #61   14. maj 2009 MariA - sorry, det var en slåfejl...

    Du kan da heller aldrig nogensinde komme til at bruge en travhest fuldt ud i dressuren - du kan måske få den op på et middelplan, men aldrig få en tophest ud af det.
    Så det kommer an på hvordan man diffinerer "fuldt ud". - Jeg kan bruge min travhest fuldt ud til det jeg vil, men hvis man vil ride på topplan, så er det nok ikke en traver man skal vælge....

    Og slå lige den caps lock fra - ingen grund til at "råbe"....:o))


  • #62   14. maj 2009 så ved man jo ogaså det inden man køber den ikke? smiley
    hvis man vil det.


  • #63   14. maj 2009 Det er rigtigt - spørgsmålet lød jo også på hvorfor man valgte at købe en travhest ;o))

  • #64   29. maj 2009 har ganske intet imod travere. har redet 2 stk. og vil sige at det er de mest godmodige 2 heste jeg nogensinde har mødt.

    hvid du rider dem rigtigt er de engle.. den ene sagde de var en laban og smed alle af, derfor var der ingen der gad den mere.. mig smed den aldrig af og det endte med vi var super gode til dressur sammen. søgte automatisk ned og galoperede pænt.. ikke noget der.. forstå hesten.

    den anden var ikke tilredet. men pga. den var vant til at have travudstyr på smed den mig heller aldrig af.den søgte og automatisk ned fra frørste gang jeg sad på den. dog havde en problemer med galop anspring.. men den havde også samtid gang i en travkarriere. sååh det bearbejder jeg den ikke.


    gode heste.. kend dem og de gør alt hvad du beder dem om. for det er de avlet til.


  • pia a
    pia a Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #65   28. sep 2009 hej Frk. Escobar
    for et år siden købte jeg mig en traver af min gamle læreplads, han kunne ikke bruges til trav da han ville gallopere men der var noget spichelt over ham jeg kunne se muligheder. jeg har været vidt omkring ved ridningen, jeg red dressur, jeg sprang og jeg red militery, men det var intet for mig, så begyndte jeg på uddandelsen dyrepasser spicale heste og kom ud til en travtræner og fandt ud af at ride travere var noget for mig, men nu har jeg så en traver som jeg som sagt ser muligheder i og det har gjordt at jeg ville forsøge dressur med ham. min poient er med dette at jeg tror at det kommer an på den rette rytter, at man følger sit hjerte og for mit vedkommede at jeg nok har brug for at få en hest jeg kan præge og arbejde med for en hest der ikke giver modstand er for mig ingen ting jeg har brug for en hest der har nogle gange sin egen mening. knus pia ps jeg syntes det er dejligt at du ville høre noget om hvordan det måske er med at have en traver


  • #66   3. okt 2009 Vuffe: Du skriver at de kan nå langt på hjemmebane, men at man aldrig ser dem på stævnepladserne. Vil det sige, at du påstår, at travheste kun kan gå dressur på hjemmebane?
    Jeg ved godt, hvorfor de aldrig ses på stævnepladserne, medmindre vi er i de små klasser.
    En travhest kan ikke bruges til dressur - for alvor.
    En travhest kan bruges til travløb, hyggeridning og sprngning.
    Og det er der intet galt i og jeg tvivler ikke på, at alle jer som har travheste synes de er vidunderlige og I har fundet den mest fuldendte hest i jeres traver, jeg stille mig bare undrende over så mange vælger en travhest og så alligevel prøver at ride dressur på den.
    Jeg kan godt se, at ikke alle travheste er lige grimme (og forstå mig nu ret), men jeg vil mene, at størstedelen er tynde, ranglede og muskelfattige og alt detter da fordi de kun bruges til hyggeture. Det er jo selvsagt at det får hverken arabere, nordbakker eller DV'er eller travheste muskler af.

    Ja jeg tror jeg stopper her, for jeg har et helt andet syn på travheste, end I har - dog har jeg set nogle pæne heste, men det er så også de eneste travheste jeg nogen sinde har set, som så pæne ud.
    Det er jo heller ikke alle der synes min lille hest er pæn og det skal folk selvfølgelig have ret til og jeg tager det ikke personligt. Jeg synes bare generelt at travheste er smadder grimme. Så er det sagt. Undskyld, hvis jeg støder nogen.


  • #67   3. okt 2009 MAJ-BRITT I: Du har fuldstændig ret i, at de ikke skal sammenlignes med rideheste, for de ser anderledes ud, men igen, hvorfor skal de så bruges til dressur osv.? Og hvorfor skal de så sammenlignes med rideheste til et almindeligt dressurstævne? Jeg synes faktisk ikke det er helt fair overfor travhesten.


  • #68   3. okt 2009 Frk - jeg vil give dig helt ret i at rigtig mange og alt mange travheste er ranglede, tynde, uharmoniske og ikke alt for kønne - når de bliver brugt til løb har de en helt anden form end en almindelig ridehest, og når de så kommer ud til "almindelige" ryttere, er der mange der bibeholder dem ranglede, og fodrer dem forkert - min mening....;o)

    De jeg har haft i mellem hænderne, har også set frygtelige ud da jeg har fået dem, men som du kan se på Sir Basil, kan dette ændres....

    Det er spørgsmål om korrekt ridning og fodring. Desværre kommer travheste ofte i meget unge hænder grundet prisen.... - tror jeg...


  • #69   4. okt 2009 Ja det med unge hænder er også noget jeg har tænkt på mange gange. Synes det er ærgerligt, at så mange uritinerede ryttere vælger travhesten fordi den er billig og nem at få fingrene i.

    En travhest, - har jeg fundet ud af via jer i denne tråd - er en hengiven hest og åbenbart en hest, som er stabil og rolig. Mine erfaringer fortalte mig ellers, at det var nogle hysteriske flyvske nogle, men det lader det ikke til, I som har haft/har travheste, mener/synes de er.



  • #70   4. okt 2009 Jeg har også altid fået fortalt at travheste var nogle sindsyge krikker, skudt i roen og umulige at arbejde med - men Sir Basil modbeviste alt det, - dog er jeg rendt en i enkelt misforstået travhest, som var bims i kasketten, men det var nu grundet menneskelig behandling, - og det kan hans race jo ikke klandres for ;o))

  • #71   4. okt 2009 Ja det er præcis også hvad jeg altid har fået fortalt.
    Nå jeg glæder mig til at følge din FLOTTE travhest:-)


  • #72   25. mar 2010 heej smiley
    jeg har aldrig rigtig vidst meget om Travere, og har faktisk aldrig haft min egen mening om dem, for havdealdrig mødt en, mine venner og hestebekendte, havde jo deres fordomme, så jeg gik ud fra at hesten var som de havde sagt.. smiley
    da jeg så var blevet konfimeret, købte jeg min egen hest. en TRAVER smiley
    i starten var der folk der grinte af mig osv. for jeg havde lige købt en traver til 5000 kr, som var rå. og ja, det var da måske lidt tosset, men efter et møde med hesten, var jeg bare klar over at det skulle være ham! (-; han var aldrig blevet behandlet særlig godt og var hele tiden blevet solgt frem og tilbage. smiley jeg vil ikke sige at jeg købte ham af melidenhed, for der var selvfølgelig noget ved ham jeg var helt forelsket i!
    1) han ville utrolig gerne lære og knytte sig, på trods af hans fortid smiley
    2) han var ikke redet til, men alligevel kunne jeg sætte mig op og galopere.
    3) jeg er nok lidt en af de personer, som vil modbevise fordomme osv smiley og han var bare helt perfekt! vi passede bare perfekt allerede fra starten!

    Jeg har altid hørt at travere var upålidelige og vilde, men det er den mest ærlige,trofaste,pålidlige og rolige hest jeg nogensinde har mødt smiley
    Jeg tror også at mange der køber travere køber dem som ren hyggehest, og derefter fik racen; fordommen: at de ikke kunne gå dressur osv. men det kan de sagtens, med meget god tålmodighed og stærk vilje. men på den anden side er der jo heller ikke nogender har sagt at noget skal være nemt? smiley

    - nå men jeg red ham selv til uden bukken eller stejlen, han gjorde ingenting, og var villig til at lære alt hvad jeg bedte ham om, nogengange var han næsten skuffet over sig selv hvis han ikke havde gjort det godt nok, og næste dag overdrev han måske enda det man ville lære ham.
    det er en hest der vil tilfredsstille sin ejer 100%!
    Jeg har trænet rigtig meget horsemanship, som jeg tror alle heste har virkelig godt af! men min traver er meget speciel synes jeg smiley
    i starten da jeg havde ham, synes jeg han var meget flyvsk, men jeg var også opdragetmed rideskole håndtering, og lige så snart jeg gav ham respekt, gjorde han alt jeg bedte ham om som en hund smiley
    vi har redet dressur, og han gik stabilt, og var blevet meget dygtig.
    desværre har han en skade som gør at vi ikke kan ride dressur mere, for han spænder omme i korsbenet, derfor skulle vi lære at ride med nogle af westernridningenes principper, som er med løse tøjler og dyb hals.

    da en moderne traver er avlet til at skulle løbe utrolig hurtigt, og have løftet hals og hoved, var det en udfordring for os begge!
    men det lærte han også efter en måneds tid, det var virkelig godt for os begge at ride på en ny måde, da han er meget gladere og roligere og så er det bare super afslappende!

    og så erder lige en ting jeg tror mange har misforstået smiley
    en traver der bliver oplært i travløb, bliver trænet ekstremt meget i galop også smiley så en traver kan bestemt godt galopere, og de kan også galopere pænt! smiley det tager bare sin tid at lære en traver at galopere som de flestevil have det på en dressur bane !:)

    men vil sige, at det kun er personer med ufattelig god tålmodighed og et roligt sind, der skal anskaffe sig en traver.
    for ellers har jeg kun set at detbliver til slås smiley


  • #73   25. mar 2010 selvfølgelig er det meget efter smag og behag smiley og hvis man ikke kan lide racen er der intet i vejen for det.. det havde jeg også. jeg har bare ikke udtalt mig om det dengang jeg ikke kendte en smiley
    men nu synes jeg de er helt fantastiske at arbejde med smiley


  • #74   10. maj 2010 Jeg har faktisk haft de samme fordomme(netop fordi man "hører" ting om travere og ikke selv erfarer)
    Nu er jeg så selv ejeren af en traver og jeg må indrømme jeg er meget positiv. Købte hende af melidenhed, da hun ellers skulle slagtes. (fejler intet)
    Jeg har aldrig redet en hest der er så villig til at arbejde og forsøger alt hvad hun kan for at gøre tingene rigtig. I starten var hun meget reserveret. Følte ikke hun havde nogen "personlighed" men efter et stykke tid blødte hun op og er i dag den mest kælende.

    Hvis man har et håb om at starte meget høje dressur klasser vælger man nok ikke en traver, MEN man vælger heller ikke en fjordhest, islænder, tinker osv... Dette er ikke ensbetydet med at diss racer ikke kan gå dressur. De har dog visse begrænsninger i deres bevægelser.

    Travere har en speciel bygning (som alle andre racer har deres) MEN det kommer igen an på, hvordan den ride. Bruges de til travløb er de spinkle. Rider man dem som en alm ridehest, jamen så opbygger traveren jo også de nødvendig muskler som alle andre rideheste.
    Jeg kan jo nok blive ved, men syntes det er utrolig ærgeligt at der er så mange der har fordomme for travheste, da de rent faktisk kan rides som alm heste. Man skal selvfølgelig have en god tålmodighed, men skal man også i mange andre tilfælde smiley


  • #75   11. maj 2010 (link fjernet)

    En travhest er ikke en fuldblod, men en varmblod...ikke en dansk varmblod.men en varmblod-blanding af heste med potentiale for hurtighed, smidighed, intelligens, udholdenhed, er nervefaste og sundhed i top .De kan galoppere ligesom alle andre heste, men de får ikke det lært ligeså godt som trav naturligvis..det er jo ikke deres primære formål som travhest..hvis de blev trænet i galop anspring lige så tidligt som de bliver travtrænet dvs. som 1 ½ års, er de fuldstændig lige som alle andre heste..de bliver tidligt præget kun til trav, derfor ligger det dybt i dem..De respekterer mennesker og er tit yderst velopdraget, pga. den tidlige prægning..foruden det er den amerikanske standardbred pasgænger, avlet ind i dem for en herrens mange år siden...kort fortalt er de avlet frem til det det de skal bruges til, fuldstændig lige som den danske varmblod, kamphunden og æglæggeren..;-) smiley og derfor kan den danske varmblod også bruges til travløb, kamphunden som familie-hund og æglæggeren til slagtehøne..DV vinder måske ikke løbet, men den kan bruges, kamphunden ligner en kamphund, men kan være from som et lam og der er måske ikke så meget kød på æglæggeren, men den kan sagtens spises alligevel smiley ;-)


  • #76   11. maj 2010 Tine: Sikke gode sammenligninger. Jeg har fattet pointen nu smiley

  • #77   27. nov 2010 Synes man skal passe på med ikke at bedømme ud fra racen (:

Kommentér på:
Travheste - hvorfor?

Annonce