{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.358 visninger | Oprettet:

Ridning - En unfair sport {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg sad lige og tænkte på, hvordan hesteverdenen egentligt hænger sammen, og tænkte, at jeg da lige ville lave en lille debat herinde.

Har jeg ret når jeg siger, at man kun når til tops som rytter, hvis man har penge?
For at nå til tops er det ikke nok at være en dygtig rytter, men man skal også have en dygtig hest. En dygtig hest koster penge - Mange penge. Hvad så med dem, der ikke har særlig mange penge, men har et talent for ridning? Skal de sidde og se på imens alle dem med flere penge rider store stævner på deres lækre luksusheste?

Selvfølgelig er der en sjælden gang en berider, som ser et naturtalent, og bærer en rytter til tops.

Men wow, jeg syntes, at det er en unfair sport.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning - En unfair sport
  • #2   5. maj 2015 For at nå til tops i tennis skal du have godt udstyr og en god træner - og det koster penge..

    Sådan er det vel bare nogle gange.. Er du dygtig kan du være heldig at finde en sponsor.. Men ja, livet er hårdt nogle gange smiley


  • #4   5. maj 2015 Nææh, jeg har en 8000 kr pony der skal gå Nordisk mesterskab i military i år smiley Men kan sagtens finde en god billig hest, men så skal man jo stadig være dygtig for at kunne ride den smiley

    Det der koster mest penge er ikke køb af hest, det er alle stævnerne, og det er jo klart det koster penge, folk gider trods alt ikke arrangere gratis smiley


  • #5   5. maj 2015 der er så mange ting som er unfair.
    Men ja, til tops kommer man i hvert fald ikke uden penge, ingen siger at man nødvendigvis skal ud og købe en hest til en million, for at kunne følge med. Man kan jo sagtens selv ride den op, men igen så er der jo brug for undervisning, stævne tilmeldinger, kørsel, ovs.


  • #6   5. maj 2015 Sådan er det vel i mange sportsgrene. Det hele er lidt lettere, hvis man har mange penge. Bedre træning, faciliteter og undervisning.

  • #7   5. maj 2015 Kender også flere toprytteren som har billige heste - i hvert fald var de billige da de købte dem smiley

  • #9   5. maj 2015 Tænker også at dressur- og springheste primært er dyrest?

    Men ja, det er jo alt der koster penge ved en hest, hvor der måske koster mindre penge at nå til tops i f.eks. fodbold og håndbold.


  • #10   5. maj 2015 Det er også svært at få en sponsor, hvis man ikke har resultater smiley

  • #11   5. maj 2015 Jeg tænker da at en del handler om at have en hest med et godt potentiale, det kan man da ikke benægte, men en del af det handler jo også om rytterens egen dygtiggørelse.
    Men sådan er det da i ALLE sportsgrene. Man er nødt til at investere tid, træning og penge før det begynder at vende og man fx. kan tjene lidt på det og nå til tops smiley

    Sådan er det overalt. Selv i bogverdenen, bare for at komme med et ret fjernt men alligevel lignende eksempel: du er nødt til at købe en masse bøger (investere penge i det), lave reviews (investere tid i det) og få et større "publikum" før du kan begynde at modtage gratis ARCs (kopier før de bliver udgivet) smiley
    Jeg føler ikke at sådan et "princip" er eksklusivt for ridesporten. Sådan forholder det sig generelt.


  • #12   5. maj 2015 Hvor der er vilje er der vej - men det kræver "blod sved og tårer", intet får nogle "bare" forærende.

    Carl hester's hest Nip Tuck kostede det der modsvare 7000 kr som 1 års - den går OL i dressur.
    Der har lige været en svensk frisør med til World cup i dressur i USA i sidste måned.

    Men man får intet foræret - du skal have talent, vilje til at træne, have den rette træner, og det job og den familie som støtter dig i din interesse.
    Og ja du skal have og bruge penge på at træne og forbedre dig, på at tage til stævner ect - men det kræver jo "bare" et job og et liv hvor man prioriterer hesten og træningen før evt byture, ferie og tøjindkøb.

    Men nej der er ingen som bare kigger hen på den lokale rideskole og tænker "lille Lotte der, som knap har talent hende giver jeg min gamle GP hest som lærerhest".

    Mvh Charlotte - hvis 8000 kr's hest nu som 8 års er B-hest i dressur.


  • #13   5. maj 2015 Sporten er hård men er der vilje er der vej smiley
    Jeg har også stået og sparket til en sten fordi det var så hårdt men det vender engang hvis man kæmper, jeg har ikke mange penge men har 2 dressur heste som jeg ikke har givet meget for da de begge var meget rå og unge, men nu har jeg 2 sindsyge gode heste som har muligheden for at gå hele vejen når de bliver ældre smiley Men mit råd til en som ville langt men ikke har penge er, køb en plag de koster ikke noget og så heller bruge 400 kr på undervisning end nøjes og aldrig komme videre. Jeg selv giver 800 kr for 45 Min men er alle penge værd smiley

    Men denne sport er hård & dyr men det værd syntes jeg smiley


  • #14   5. maj 2015 Hvis man sætter det meget på spidsen, har du jo ret smiley Men det KAN godt lade sig gøre, uden den største millionindkomst, vil jeg mene (vi ved jo allesammen, at det ikke er billigt at have hest uanset hvad!), men det er en lang, besværlig og kringlet vej til sammenligning, og jeg tror, det er de færreste, der har arbejdet sig selv op den vej.
    For bare at tage nogle enkelte eksempler:

    Hesten: Du kan købe dig en dygtig hest, som er uddannet i henhold til dine mål. Men du kan også købe en talentfuld plag, som er til at komme til for penge, som man selv kan ligge arbejde i. Det tager væsentlig længere tid og det kræver et helt andet talent at lære hesten tingene, fremfor at hesten skal lære én tingene.
    Der er jo også dem, som slet ikke har råd til at have egen hest. Som må "nøjes" med rideskoleheste eller parter på skiftende heste. Eller en dele-part, hvor man har hesten få dage om ugen, og ejeren selv rider den de resterende dage. Man kan også være heldig at have en part, man kan have for sig selv, hvilket også sagtens kan være en vej frem!

    Opstaldning: En ting, som jeg selv har lagt mærke til, der gør en stor forskel i at lære og dygtiggøre sig selv og sin hest, er de omgivelser, man har. Jeg er selv dressurrytter, som er vokset op på min mors nedlagte landbrug, hvor vi har en udendørsbane og en masse omkringliggende natur - that's it. Det er nogle hårde vintre, vi har! Når banen og markerne er frosset til, er dressuren udelukket, medmindre vi kører i ridehal, hvilket jo så kræver lidt mere tidsmæssigt. Så er der jo dem, der ikke engang har en udendørsbane og som måske ikke har muligheden for at blive kørt i ridehus. Her er man jo virkelig sat tilbage i forhold til egen læring.
    At have adgang til en facilitet som et ridehus, vil det jo gøre ens uddannelse noget nemmere - men også dyrere! Jo flere faciliteter, jo dyrere opstaldning.

    Undervisning: Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der er blevet til noget uden undervisning. Og her mener jeg selvfølgelig undervisning på ugentlig basis, hvis ikke flere gange om ugen. Det kræver selvfølgelig også nogle finanser! Og jo dygtigere underviser, jo dyrere er det som regel. Igen kan man være heldig at kende en lokal, superdygtig underviser, som tager 75 kr for en enetime, men jeg vil påstå - uden at vide det - at det er et sjældent fund! Eller også er jeg bare ikke selv så heldig at kende en underviser af den kaliber smiley

    Og så er der jo generelt bare alt balladen med at holde en hest skadesfri. Toprytterne, som ofte også har pengepungen til at befinde sig der, får jo massør på ugentligt og fys/osteopat/dyrlæge flere gange i måneden. Her kan man jo opdage små skavanker, inden de næsten er der, hvorimod vi andre skal have et lille symptom, inden vi tilkalder noget (sådan er det i hvert fald hos mig, for jeg har ærligt talt ikke råd til at have massør/fys/osteopat/dyrlæge e.l. på så tit, selvom det måske kan spare mig for noget i sidste ende).

    Og på den måde er listen jo lang. Konklusionen kan dog lyde således: du kan godt nå til tops, selvom du ikke er født ind i en million-familie, men det vil kræve væsentlig mere hårdt slid og arbejde at nå toppen. Har man finanserne, kan man springe mange forhindringer over hen ad vejen - og man vil sandsynligvis hurtigere kunne nå toppen. Der er dog ingen tvivl om, at så længe vi har med dyr at gøre, kræver det en eller anden form for talent at komme til tops og blive i toppen - uanset hvad der står på ens bankbog!


  • #15   5. maj 2015 Jeg er faktisk enig med dig. Men man kan sagtens få fingrene i en hest til ikke så mange penge, med et kæmpe talent.

  • #16   5. maj 2015 Unfair.. Ja! Men Aller mest unfair for hestene. Hvis de fik vælge ville de heller været en andens skovtur/hygge hest end en toprytters middel til at nå et mål! smiley

    Mvh TT


  • #17   5. maj 2015 Det er dyrt at være i toppen og man skal også huske på at toprytterne som regel har sponsorer for at kunne betale de udgifter de har.

    Der er mange dyre udgifter ved at ride på topplan som stævnestart, transport, udstyr, specielt foder og så videre. Desuden skal man virkelig spendere en masse tid og kræfter.


  • #18   5. maj 2015 https://m.youtube.com/watch?list=PLEE9DE2445236E23E&v=y3JGvRKPOkA
    Synes den her er meget inspirerende. I får lige hele min playliste, fordi jeg er dovn smiley


  • #19   5. maj 2015 Har man talentet men ikke pengene er det muligt at få sponsor, os selvom man ikke har resultater hvis man så bar kan vise at man kan nå til tops smiley

    Ang. hest ja den nemme løsning er bar at købe en dyr hest og så på den måde hurtigt nå tops, men hvis man har talentet og virkelig vil det kan man sagtens finde en billig hest og stadig nå toppen..

    så synes ikke der er meget unfair i det.. har man talentet skal man nok nå tops på den ene eller den anden måde.. der er jo os ting som at låne en hest det ved jeg der er en del der har gjort, altså lånt en dygtig hest og så kommet til tops med den..


    men det koster tilgengæld mange penge at få den rette underviser, udstyr, transport til stævner og stævner i sig selv..

    men det koster også mange penge at få de rigtige fodboldstøvler, den rette træner, og gennerelt at få en kontrakt på et fodbold hold, alt koster penge, og vil man til tops koster det sved, tåre, måske endda blod og penge.. sådan er det bar og det er langt fra kun inden for ridningen.. det er ikke nemmere at komme til tops i fodbold, tennis osv..


  • #20   5. maj 2015 Det var da en ret sort/hvid tankegang, TT smiley

  • #21   5. maj 2015 https://m.youtube.com/watch?list=PL4_asJlljR450WhLiaIG2r0h6OFxjN50K&v=eVb-DFI7G1k hele fortællingen. Den kan dog ikke ses på mobilen.

  • #23   5. maj 2015 Det er da en unfair sport, men det tror jeg de fleste sporstgrene er...

    Nu ved jeg ikke, hvad i mener med 'til tops', men jeg vil da mene at det ikke koster fuldstldnig sygt meget at komme tops i DK.. Men så hvis man vil til tops i udlandet, er det jo fysisk umuligt uden en sponsor. Man ser jo mange internationale ryttere ejer jo ikke engang deres egne heste, det gør folk som sætter pris på at se deres dyr blive redet ordentligt og gå de store ting.

    Men man kan jo altid starte fra bunden, jeg kender personligt en familie som har arbejdet sig fra ingenting til de store pony, junior og youngrider mesterskaber. De startede med ponyer til 10.000,- som de red op og solgte med profit. For det købte de så nye ponyer, red dem op og solgte dem for endnu mere. Sådan forsatte det, indtil de havde det hestemateriale, der kunne gå EM osv. Hen af vejen kom sponsorerne osv., men det ændrede jo ikke på, at de stadig ikke har millioner at bruge på heste. Selvom de rider EM mod heste til 16 millioner..

    Penge gavner i alle sportsgrene, men jeg vil nu mene, at ridesporten er særdeles slem. Dog skal man huske at de stakkels galopheste kan koste mere end dobbelt så meget, som en god dressurhest... Tag fx Totilas, som uden tvivl er den dyreste dressurhest, der nogensinde er blevet solgt. Han kostede 21 mio. dollars. Den dyreste galophest kostede 70 mio. dollars? Hvorimod den dyreste springhest (Palloubet D'Halong) "kun" kostede 15 mio. dollars.

    Til sidst vil jeg lige knytte en bemærkning til Charlotte Dujardin, som arbejde sig til verdens eliten, fordi han var groom/rytter hos Carl Hester, som besluttede sig for at satse på hendes talent?
    Derudover var Rolf-Göran Bengtsson altså mekaniker, før han var springrytter? Så kom ikke og sig, at man ikke kan gå hele vejen fra ingenting.


  • #24   5. maj 2015 TT: Hvordan ved du det? Det var da noget af en generalisering at komme med!

    Men som de andre siger.. Hvor der er vilje er der en vej! Men selvom du få en super god hest er det jo ingen garanti for at komme til tops! Det kræver træning, træning,træning og træning!! Og vilje til at gå hele vejen..

    Mht til hesten, så vil jeg mene at man især i dressur skal have en hest af en vis kvalitet, men dermed ikke sagt at man ikke kan finde en billig hest der kan nå langt.


  • #25   5. maj 2015 Kris og pigen: jeg vil faktisk mene at de højt stillede heste, lever som blommen i et æg. De bliver pusset og nusset om, mere end en hund i en børnehave. Ja de pakker måske hesten ind i vat, men hvem ville ikke gøre det, med en hest til 1 mio eller mere?

    man kan sagtens finde en billig hest, med talent. Hvis det er en spring hest; kig på teknikken. Ved dressur heste kan det dog være lidt svære at vurdere. Self skal den have gode gang arter, og den skal være sat rigtigt sammen, men der er det lidt svære, at vurdere hvor vidt den ville kunne komme til tops, eller ej.


  • #26   5. maj 2015 Men min erfaring med folk der vil til tops, som ikke har vildt mange penge er;
    Køb en hest, sælg den for flere penge efter den er blevet trænet op, køb så en dyrere hest, og træn så den op, køb så en endnu dyrere hest osv osv osv.


  • #27   5. maj 2015 Tænk på Carl Hester's Nip Tuck. Den kostede ingen penge og ingen regnede med den men se hvad den går idag. smiley Så hvis man er dygtig, har god tålmodighed og en god tillid mellem hest og rytter kan man flytte bjerge. Intet er umuligt. smiley

  • #28   5. maj 2015 Sebastian: Det er jeg faktisk helt enig med dig i smiley

  • #30   6. maj 2015 Livet er unfair, sådan er det smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   6. maj 2015 handler det ikke mere om at dem der piver over den unfair sport, er folk uden tilstrækkelig talent?

    har du ikke penge nok, men et kæmpe talent så kan du sagtens komme til tops, de fleste ryttere er sponsorerede i hoved og røv, så det er begrænset hvor meget de egentligt selv bruger.

    og selvfølgelig skal de rige have en fordel i livet, de har ofte arbejdet hårdt for deres penge..


  • #32   6. maj 2015 Nej, det kræver absolut ikke en dyr hest. Det handler bare om at spotte en hest/pony med gode gangarter/gå på mod i den billige prisklasse. Og have god tålmodighed og bare gøre det i hestens tempo, så skal det hele nok komme!.

    Jeg har købt denne for 12000 kr som 4 års, nu er han 6 år og får de samme (hvis ikke bedre) resultater som min venindes pony til 100.000 kr smiley

    Jeg har hverken ridebane eller ridehus, så jeg rider bare på marken og så har jeg 20-30 min skridt til ridehus.
    Men er da alligevel rytter på P-niveau?.
    Og min pony går da også på det niveau og vinder over en masse andre dyre ponyer.

    Jeg har arbejde til at betale mit udstyr og stævner, så betaler min mor for undervisning, dyrlæge, smed osv.

    Det meste kræver en dygtig rytter der har lyst til at kæmpe lidt og ikke altid vælger de nemme udveje! Og selfølgelig en god underviser!





    profilbillede
  • #34   6. maj 2015 Jeg kan uden problemer se din pointe ! smiley

    MEN MEN MEN!!!!

    Man kan hvad man vil hvis bare man vil det nok !!

    Man kan enden selv ride en hest op, eller have penge og købe en hest ! smiley
    Jeg havde ikke penge til undervsining i en lang periode så jeg så en masse kurser og videoer på youtube som jeg så afprøvede selv på banen og det gav pote ! smiley

    Man kan bestemt hvad man vil ! andre vælge at knokle og tjene penge for at have råd til en underviser hvor nogle er så heldige at være i rige eller velhavende familier ! smiley

    Der er mange muligheder men ja uden penge skal du kæmpe mere for det men du kan absolut godt opnå det samme resultat hvis ikke bedre ! smiley

    Hårdt arbejde betaler sig smiley


  • #35   6. maj 2015 Ridning er en dyr sport. men det er der også mange andre sportsgrene der er.
    Og at du har penge er ikke ensbetydende med at du kan nå til tops for det kræver ikke kun en dyr hest, men også talent at nå til tops.
    Så nej jeg syns ikke at det er unfair, men et spørgsmål om hårdt arbejde. Der er ikke nogen top ryttere der får det foræret "bare" fordi de har en "luksushest" Det kræver ben hårdt arbejde og mange penge at holde en hest kørende på top niveau.

    Og til dem der mener at alle heste ville vælge at være skovturs hygge musse og gå ude i min 12 timer i døgnet..... Så nej....
    der er meget forskel på heste, og ja alle heste elsker at komme på fold i godt vejr, og nogle også i dårlig vejr.
    Men det er langt fra alle heste der er sådan. Min gider fx. ikke være ude hvis det blæser eller regner. Så står han bare oppe ved leddet og venter på at komme ind. Så jeg lukker ham gerne ind, for hvad skal han dog stå der og glo for, så kan han lige så godt stå i sin boks og nyde sit hø.
    Og ang. hvad man bruger sin hest til så er der også meget forskel på heste, min er en glad atlet, og han nyder at blive brugt til dressur og lave noget, og han er så lære nem og forsøger altid at gøre de ting jeg beder ham om, og når jeg roser ham kan jeg nærmest mærke at han får endnu mere lyst at arbejde.

    Jeg er så træt af at få skudt i skoene at dressur ikke er og ikke kan være noget hesten har lyst til. Det kan det godt i min verden, nogle heste trives med at gå dressur, andre med skovtur, og andre med spring eller jagt osv. osv.
    Der er forskel på heste som der er på ryttere, så stop nu med at skrive at I ved hvad hesten ville vælge. I ved hvad I vil vælge, og derfor har I også en hest som lever op til de krav i har til en hest. hvis du rider hygge og skovtur går du jo ikke ud og køber en dressur hest til 200.000 kr. for at ride skovtur på den. og omvendt hvis du gerne vil ride dressur stævner så køber du jo heller ikke en skovturs hest til det.
    Så uanset hvordan I vender og drejer det, så er det jer som mennesker/rytter der vælger ikke jeres heste.


  • Anna J
    Anna J Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 16 Følgere: 14 Svar: 90
    #36   6. maj 2015 man kunne jo begynde til ridning. .....hvis man har råd og ikke har råd til sin ejen hest/pony

  • #37   6. maj 2015 Det kan godt lade sig gøre uden en kæmpe økonomi smiley

    Vi købte en billig pony hos en hestehandler, som vi selv uddannede.
    Min søster blev udtaget til landsholdet og red Nordisk Mesterskab for 2 år siden på denne pony smiley

    Og synes da at man høre flere af den slags solstrålehistorier rundt omkring. Så det kan lade sig gøre med en god portion vilje og talent smiley


  • #38   7. maj 2015 En gang i mellem er man jo heldig og finde en ordentlig hest til mindre penge :))

    Men jeg syntes, at det er meget sjældent, at man finder en ordentligt hest til 7000, 10000 kr eller i den prisklasse, som har den udstråling, som en tophest skal have i dressur.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   7. maj 2015 sidsel: heste i den prisklasse er jo ofte ødelagt/skadede/skrammel heste..

  • #41   7. maj 2015 Nemlig (y)

  • #43   7. maj 2015 ødelagte/skadede heste / skrammelheste

    nu er jeg pinlig over hesteverden wow har ellers altid været stolt over at være ridepige!!

    jeg har da lige købt min for 7000 hun er 7 år var helt rå og ødelagt!

    og det var 1. december og hun er blevet så fin stabil og lækker en hest!!

    med den rette undervisning, hjælp, tålmodighed og viljestyrke!

    hold kæft hvor har jeg været tæt på at give op mange gange men har haft kæreste familie venner veninder ig en underviser der har troet på det!!

    og nu har jeg min drømmehest!

    uhh kan blive så gal har meget mere at sige men ender bare med at sige noget forkert som støder nogle så vælger at stoppe her!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #44   7. maj 2015 sidsel: hvad forventer du?
    Det er en sport som indebærer at du har et dyr - det er de færreste dyr der er billige at have, hvis de skal holdes under ordnede forhold.

    man kan sagtens finde et super føl til 30.000 også ride det op til M-klasser - intet problem.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #45   7. maj 2015 sarah: nu kan jeg regne ud at det forfærdelige du gerne vil sige er til mig, så kom endeligt med det..

    men syntes lige at du skal læse ordet OFTE - dvs. ikke altid smiley


  • #46   7. maj 2015 Sarah, jeg tror ikke du har læst kommentaren korrekt?

    "ødelagte/skadede heste / skrammelheste"
    Og du skriver "jeg har da lige købt min for 7000 hun er 7 år var helt rå og ødelagt!"
    Ja, så passer din hest da også i princippet ind i teorien omkring at hestene i den prisklasse kan være ødelagte. Du modsiger lidt dig selv smiley


  • #47   7. maj 2015 det ved jeg godt og har læst den smiley
    Men de får det til at lyde som om det umuligt med en hest i den prisklasse og at de ikke er brugbare så ville bare ud med min side af det smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #48   7. maj 2015 sarah: næh, men det er de færreste af de heste i den prisklasse som man kommer til tops med.. det jo bare ærlige snak

  • #50   7. maj 2015 det muligt men ville også bare poirentere at hvis man vil noget med det og får en masse hjælp også fra dyrlæger så kan det lade sig gøre smiley

  • #51   7. maj 2015 vi er da på vej mod målet men har kun haft hende i 5 måneder smiley

    Så der lang vej endnu men det kommer! smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #52   7. maj 2015 ssrsh: du starter med at blive helt pinlig over ridesporten og vil sige en masse grimme ting - hvad havde det med det hele at gøre, hvis du kun ville pointere noget?

  • #53   7. maj 2015 at det er pinligt at folk i rideskolen kan konstatere en hest er ødelagt eller andet bare fordi prisen er lav det var det jeg er pinlig over derudover var der også en pointe.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #54   7. maj 2015 sarah: jeg er virkeligt forvirret nu..

    din hest er jo et glimrende eksempel på at heste i den prisklasse OFTE er ødelagte eller noget skrammel (vel også derfor at der findes ordet kastebold?)

    jeg siger ikke alle - men mange. og hvem konstatere at nogen hest er ødelagt? og hvilken rideskole snakker vi om?

    Men det vil da være rart for dig hvis dig og din hest kommer til tops, så er du med til at aflive myten om at ride sport kun er for stinkende rige mennesker smiley


  • #55   7. maj 2015 I orden du forvirret men jeg dropper den her så vi ikke ender med flere misforståelser smiley

    min har ikke været kastebold har været i det samme hjem næsten hele livet og nu skal hun blive hos mig til hun bliver gammel og grå smiley


  • #56   7. maj 2015 Sarah: er din hest en tophest? Bliver hun det? For ellers er det rimelig irrelevant i forhold til denne samtale

  • #57   7. maj 2015 Tænker mere på prisen af selve hesten end det at have den.

    Men det er klart at de lækre heste er dyre, fordi stutterierne skal jo leve på de penge.

    Det er et debatindlæg, hvor alle kan komme med deres holdning


  • #58   7. maj 2015 Hvad er "tophest" ?

    Er det tophest på OL-niveau, ja så er der nok ikke så mange billige heste udover Nip Tuck til 7000 kr.

    Er det tophest på DM niveau, så red min tidligere staldudlejer skam med til DM på sin frederiksborger - og husker jeg ikke galt fandt hun ham som rideskolehest, så han har næppe været dyr smiley

    Er det M-niveau så kig ind på Hestenettet under Billeder, opslag ect, her er der billeder af fx Sandra med Lara, som snart er B-hest og må starte landsstævner. Og Lara er en specialrace kan ikke huske om der er noget welch Cop i hende ? Samt har kissing spine i lænden, så absolut ikke peace of cake at fører den op i piaff og passage, som de også mestre på nydeligst vis.
    Inde på hestenettet kan I også se min 8 års, som er blevet b-hest efter to starter i MB - heller ikke en "klassisk dressurhest", med grønt pas, og hverken langbenet eller specielt stort gående.

    Når det er sagt, så har jeg også en "designet til dressur DV", og det er altså bare en mærkbar forskel, at ride de to heste, hvor Caspian nærmest af sig selv kan udfører øvelserne, mens Pinot skal trænes til det. Caspian fik jeg billigt tilbudt, så ham gav jeg kun 15.000 kr for.

    Det er ikke umuligt at finde gode plage/ungheste til en billig penge - men der skal kigges længe, og man skal vide hvad man siger ja og nej til. Og bagefter skal der ligges arbejde i det - men der er det jo ligegyldigt om det er en dyr eller billig hest smiley

    Mvh Charlotte


  • #59   7. maj 2015 Jamen ja, sådan er næsten alle sportsgrene. Har du penge, er det næsten irrelevant hvor god du egentlig er, du kan købe dig til succes.

    Har du ikke, er det næsten irrelevant hvor god du er, uden penge er der ikke råd til at komme op i toppen.

    Og her tænker jeg ikke engang hesten, min pony kostede ikke en dyt og kom op og red M klasser. Havde jeg haft pengene var han gået hele vejen til alle de sjove og større stævner.

    Selve hesten syntes jeg ikke er problemet, er du en god rytter, kan du jo selv ride den op.

    Thats life, og det må man jo så bare desværre leve med. Havde jeg råd, havde jeg også debuteret helt andet end hvad jeg gør, men sådan er det bare. Jeg nyder dyrene i stedet smiley


  • #60   7. maj 2015 Jeg ser ikke M-niveau som "toppen". Toppen for mig er OL, VM, EM, World Cup osv. DM og NM er også godt på vej "derop ad", men det er kun dem, der ender i top 5, jeg ville ligge mærke til som værende ved at nå toppen smiley

    Og jeg kan ikke helt købe den der med, at man kan købe sig til succes - eller: hvis man bare har pengene, behøver man ikke talentet. Uanset hvilken toptunet, lækker hest, man sidder på, er man da nødt til at have en eller anden form for indføling og kunnen, for at ride den rundt i svær dressur (nu er jeg dressurrytter, så det er lige det, jeg kan forholde mig til)? Alle og enhver kan jo ikke ride en hest på det niveau, selvom hesten har uddannelsen - og ikke desto mindre har hestene på "top niveau" ofte også et ekstra drive, som kræver den del at håndtere; de er iltre og temperamentsfulde og det kræver, at man har en evne til at aktivere dem og holde dem i gang hele tiden. Jeg er helt enig i, at man med penge hurtigere kan nå toppen og springe mange trin over, fordi man kan købe heste, der kan sine ting og man kan købe sig til mere og god undervisning osv. Men det kræver stadig, at man arbejder røven ud af bukserne, og besidder et hvis talent for sporten.


  • #61   7. maj 2015 Kunne ikke være mere enig Lea

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #62   7. maj 2015 little me: der er jeg altså meget uenig. uanset hvor rig du er, hvis du ingen talent eller et stort nok talent har inden for den pågældende sportsgren så kommer du heller aldrig på toppen, eller i nærheden af.

  • #63   7. maj 2015 Det kræver både penge og talent. Hvis man ingen penge har, så kan man ikke nå toppen. Hvis man intet talent har, så kan man ikke nå toppen.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #64   7. maj 2015 sidsel: du kan godt nå toppen uden penge jo.

  • #66   7. maj 2015 En ordentlig hest koster mange penge, og hvis man ikke har det, så kan man heller ikke komme afsted

  • #67   7. maj 2015 Ja det koster penge,men sådan er det med alt sport næsten

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #68   7. maj 2015 sidsel: der er mange top ryttere som ikke ejer deres egne heste smiley

  • #70   7. maj 2015 Hvordan vil en god rytter, uden penge, nå toppen? Sådanne stævner, transport og og og koster kassen.


    Og mhs til 'intet talent' udtrykkede jeg mig nok blot forkert. Ville egetnlig blot udskære i pap at dem der evt er langt bedre, ikke nødvendigvis kommer der op, end dem der ikke er 'lige så gode som dem der aldrig kommer der op'. Ej okay giver op med at forklare.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #71   7. maj 2015 little me: de fleste professionelle ryttere har sponsoreret transport, stævne gebyr, udstyr mm. betalt.

  • #72   7. maj 2015 Så kan man prioritere sine penge - og være kreativ i forhold til overnatning til både hest og rytter. Det gjorde vi smiley Ponyen blev ofte opstaldet på nærliggende gårde eller ridecentre til de stævner hvor det var tilladt at forlade stævnepladsen. Familiens sommerferie blev aflyst til fordel for mesterskaberne, hvilket jo i sig selv var en kæmpe oplevelse at være med til. Og så blev der søgt sponsorater - hvilket dog aldrig blev til mere end udstyr.

    Da jeg selv var ponyrytter og red landsstævner sov vi i bilen og ponyen i traileren - og jeg havde fritidsarbejde, som betalte stævnestarterne. Ikke at landsstævner kan betegnes som topniveau, men synes da alligevel at det var fedt at kunne være lidt med til de stævner uden en stor økonomi.

    Selvfølgelig er det rigtig dyrt, hvis man skal ride med til alle de store internationale stævner, men der er faktisk en del ryttere der med hårdt arbejde og masser af talent arbejder sig derop, hvor der er sponsorer, der betaler meget af gildet. Så er det ikke sikkert at man selv ejer nogle heste, men så får man muligheden for at ride med de større steder.


  • #73   7. maj 2015 Nu er det jo bare sådan at der er nogle der aldrig ville have råd til andet end lige og lige hesten. Der handler det ikke længere om pioritering men en fakt man må lærer leve med.

    Selv er jeg en af dem at selv HVIS jeg ville sælge alt og kun have en hest, ville jeg sku nok aldrig finde flere tusinde frem til diverse stævner i udlandet, som nu bare er der 'toppen' er smiley men så ville dm helt klart være muligt. Meeeen jeg vil hellere have glæden af mine dyr, frem for at ride med der oppe. Det må blive en drøm jeg kan stræbe efter i stedet smiley

    Og helt ærligt, så længe leve det. Ellers ville det da ikke længere være spændene at se med i toppen, hvis de fleste pludselig render rundt der oppe.

    Landstævner er i sig selv jo ikke 'så dyrt' men nu tænker jeg internationale, andre lande osv smiley


  • #74   7. maj 2015 Amt

    Undskyld overså dig.

    Ja selvfølgelig, men DER skal man jo også liiiiige komme hen først. smiley


  • #75   7. maj 2015 Der er selvfølgelig mange faktorer, der spiller ind, men det var nu også bare for at komme med et eksempel på at det godt kan lade sig gøre med en helt almindelig indkomst (og så ikke helt alligevel, da vores mor er førtidspensionist) smiley Og kender til en hel del af den slags historier - havde en barndomsveninde, der red DM på en part pony. Og hun red vel og mærke selv ponyen derop fra de helt små klasser - så kan man i hvert fald snakke om vilje.

    Alt er lettere med en masse penge, men der er ingen der kommer sovende til toppen uanset hvad - det kræver stadig hårdt arbejde. Og der er SÅ mange eksempler på forældre der har købt stribevis af dyre heste, men hvis barnet ikke har talentet, så vil man se at det går godt til at starte med, og så daler præstationen, indtil hesten bliver solgt og erstattes med en ny dygtig hest, og så ser man det samme igen og igen. Som en anden har nævnt, så er de rigtig dygtige heste typisk også rigtig svære at ride - og at overtage smiley

    Vil da ikke mene at der kan blive for "mange" i toppen - så vil toppen af toppen jo bare blive endnu dygtigere, fordi der bliver lagt pres på fra flere talenter smiley


  • #76   7. maj 2015 Touche til det hele Kathrine smiley

  • #77   7. maj 2015 Hvis du læser min første kommentar, så startede ponyen også internationalt og red med til Nordisk Mesterskab (som blev afholdt i Sverige) - så det var skam mere end "bare landsstævner" - men det blev gjort på den mest skrabede måde overhovedet, så så dyrt var det egentlig heller ikke smiley

  • #78   7. maj 2015 (Men kan godt se at det forsvandt lidt i det andet indlæg) smiley

  • #79   7. maj 2015 Kan jo bare lærer at læse smiley

  • #80   7. maj 2015 Det kan jo smutte blandt så mange indlæg smiley
    Ha' en god aften.


  • #81   8. maj 2015 Jeg vil godt lige sige, at lige siden jeg vi to år har jeg atid ønsket mig en hest eller at ride.
    havde jeg ikke flyttet til bornholm og flyttet næsten lige ved siden af en gård med heste, havde jeg aldrig haft noget med heste at gøre, overhoved.
    jeg har aldrig haft penge, min familie har bestemt ikke penge til noget der har med hest at gøre.
    - men jeg gik rundt ude på folden om sommeren sammen med hestene, og en dag kom ejeren og jeg fik snakket med ham, han sagde jeg godt måtte ride dem, og at jeg ikke skulle betale så meget som 1 kr. men jeg skulle selv træne dem først, for de var alle unge og aldrig redet. så jeg tog mig sammen på min egen måde. erik havde én hoppe som kunne rides, men hun havde ikke været redet i flere år. han viste mig hvordan jeg skulle sidde og holde på tøjlen, og så gik han.

    jeg brugte lidt under et år, helt alene. og der havde jeg lært mig selv, med hvad jeg havde set på hestene, oplevet på hestene og læst mig til (og set på film), jeg kunne det grundlæggende inden for dressur, jeg var super godt til spring

    Da jeg havde redet i 1 1/2 til 2 år. bestemte jeg mig for at få ene undervisning et par gange, jeg sagde hun bare skulle være kritisk, med det eneste jeg skulle rette var at jeg skulle kigge op og holde hænderne lodret. smiley

    at træne heste gik super godt, efter lidt under en måned kunne vi springe og ride i skoven og på stranden uden problemer. Men jeg er stadig hyggerytter. da jeg har brugt penge på udstyr, strigler, ridestøvler, ridetøj osv. nu er jeg godt udrustet og 100 p klar til mere, men nu er det om jeg har tidentil at træne, kan låne trailer og har pengene.

    nu er det tre til fire år sidne jeg startede, jeg har hjulpet flere veninder med træning/genoptræning af deres heste. blandt andet, en frieser, ældre galophest som har gået mange konkurrencer, en haflinger, en frederiksborger, en pinto, flere islændere og en mishandlet araber, som er gået strålende, min veninde med hendes unge araber vil sælge ham til mig og ingen andre, hun vil have 3000 og han har et fantastisk potentiale for spring, dressur, distance, military osv. ved ikke om jeg køber ham eller bare vil låne ham til jeg er færdiguddannet.

    ridning er unfair! og ville ønske man kunne gøre noget ved det! for det er virkelig noget som næsten alle mennesker ville elske og er en kæmpe livsglæde når alt andet går galt! - at ride er nok det bedste livsglæde man kan få. så jeg har mange gange taget nogle veninder som aldrig har redet før, med derop og på under en måned lært dem ikke at være bange og ride rigtig godt. hvilket jeg er rigtig glad for! smiley :)


  • #82   8. maj 2015 Min egen pony købte vi for 9000kr, og ham har jeg selv redet op til de store ponyklasser i dressur. Derudover har vi lagt pengene i god undervisning og grundridning frem for gode ponyer, da vi har set, at det ikke altid er nok med en god pony.

    Man skal også have noget talent og vilje, samt en god kemi med træner og pony smiley


  • #83   8. maj 2015 I denne verden er der altid to veje.

    Den "nemme" og den "svære".

    Nogle skal kæmpe mere for tingene end andre. Livet er ikke en dans på røde roser. smiley


  • #84   8. maj 2015 Jamen hør nu her Amanda, at noget koster penge er ikke ensbetydende med at det er unfair.
    og alle mennesker kan ikke få mulighed for at ride og have hest, hvis de ikke har økonomien til det, for hvem skal så betale for hestene???
    Der findes mange andre sportsgrene der er dyre, motor cross fx. Speedway osv. osv.
    og har man ikke pengene så kan man heller ikke dyrke disse sportsgrene, sådan er livet nu engang bare.
    I stedet for at være misundelig på dem der har råd, så må man arbejde hårdt og spare penge sammen, eller uddanne sig så man kan få et godt betalt job så man kan få råd.
    Man kan hvad men vil, man skal bare ville det nok.
    Så stop med at sidde og have ondt af jer selv fordi I ingen penge har, og kom ud og tjen nogen i stedet for.
    Jeg har knoklet hårdt for at nå til hvor jeg er i dag, og har taget et kæmpe sats ved at starte eget firma, men det hårde arbejde og de mange timer giver pote, og jeg har mere eller mindre råd til at købe hvad jeg vil.
    Jeg er ikke millionær eller sådan noget.
    Men jeg købte mig en god dressur hest, som dog ikke var alderssvarende uddannet og derfor fik jeg ham billigt, men jeg har råd til hest, hund, har eget hus og en stor bil.
    Men alt det har jeg da også kun råd til fordi jeg har og fortsat knkoler røven ud af bukserne for at tjene penge til det.


  • #86   8. maj 2015 Nogle af de andre har lidt ret i at man selv kan træne sin hest til tops, men de 'lækre luksusheste' bliver jeg avlet under princippet "God mor, god far, bedre føl". Eller hvad?

    Der er da ingen der ønsker et føl der er dårligere end forældre?

    Man kan sige at andre sporter egenligt også kræver mange penge, men jeg tror aldrig at deres udstyr kommer op i de 100.000 kroner, som du nemt kan komme op at betale for en 'lækker luksushest'.

    Jeg ved ikke helt hvad jeg hælder til, men jeg synes dæleme at de professionelle rytter med dygtige heste er sippede, og på ingen måde interesserede i at låne deres heste ud, eller dele deres viden med mindre erfarne ryttere.

    Der er også nogle som er af anden indstilling. De er dermed ikke meldt ind i denne debat som egoistiske.

    Helt ærligt, nogle af de dygtige heste som er fint avlet må man jo knap nok røre ved? Slap lidt af folkens.


  • #87   8. maj 2015 Hvis man ikke har råd til egen hest, må man være lidt opfindsom og tænke ud af boksen - brug jeres kontakter og forbindelser!
    Har de sidste 2 år ikke haft egen hest, og jeg har aldrig redet så gode hest (eller redet så meget i det hele taget) som jeg gør nu.
    Det kræver at man sluger sin stolthed/frygt for at spørge andre mennesker, og tilbyder sin hjælp til at ride andres heste.
    Man får sjældent tilbudt drømmehesten, men det kan være at den hest man får tilbudt at tilride ender med at kunne blive en verdensstjerne hvis du selv lægger arbejdet i den. Eller den unghest der kan være lidt rebelsk kommer sig over sine drengestreger og går dressurklasser til over 70 %.
    Så mit bedste råd er: Du ved aldrig hvilke personer du ender med at kunne få brug for at kende, så forlad altid folk i en god tone - måske de om 1-2 år står med en hest de gerne vil have dig til at ride!
    Mht. undervisning kan man lære rigtig meget af at observere til kurser og Clinics. Og man kan desuden sagtens vænne sig til kun at få undervisning en gang om måneden/hver anden måned.
    Husk: Selv om du ikke ender med at ride OL, er der ingen der siger du ikke kan få mange hyggelige og lærerige timer i stalden.


  • #89   8. maj 2015 Hvis man vil til tops skal man ha mange penge og det gælder i alle sportsgrene, hobbyer osv! smiley

  • #90   8. maj 2015 En dygtig hest behøves ikke koste mange penge, man kan ride hesten op til det man vil, men det koster penge st starte stævner , jeg synes at det er synd for dem som gerne vil starte stævner men har ikke særlig mange penge smiley

  • #91   8. maj 2015 jeg har det helt fint med hvor jeg står nu og har ikke ondt i røven over noget som helst, for jeg har det lige som jeg gerne vil, udover faciliteter, men det går rigtig godt alligevel, jeg synes bare det er synd at ikke alle har muligheden for at vide hvordan er er at ride/ have med heste at gøre, da heste er en god terapi for de fleste mennesker smiley

  • #92   8. maj 2015 Men alle skal jo have lov til at prøve det? Nu skal i også tænke på børnene. Skal forælder bare betale for det, det nu engang koster at ride osv..? Det er begrænset hvor mange penge en 10-14 årig kan tjene? Det er jo ikke fordi det koster 500 kroner at have alt udstyr vel?

    Jeg kan godt se fornuften i det andet, men i er nødt til at tænke liiiiidt videre ;))


  • #93   8. maj 2015 Jeg tror på at hvis man virkelig vil noget og virkelig arbejder for det så kan alt lade sig gøre. Men det kræver rigtig mange valg og ikke mindst fravalg men hvis man virkelig brænder for det så kan det også lade sig gøre smiley
    Det er så selvfølgelig lettere for dem der er født med en guldske i hånden og kan få stillet topheste til rådighed...de behøves ikke være lige så talentfulde som andre der skal knokle med rå heste fra starten men der er nu alligevel ingen tvivl om hvem jeg i bund og grund helst vil være...men sådan er det jo generelt i ridesporten hele vejen ikke kun i toppen. Der er de forældre der har råd til at købe en pony til deres poder som har været hele vejen til tops og som nu blot venter på at bære den næste rytter til tops....og så er der de forældre med ikke så mange midler eller som ikke prioriterer ridningen så højt at de er parate til at sætte sig i gæld for at købe en dygtig pony. De køber så måske en rå billigere pony og lader så ungerne knokle for at dygtiggøre sig og for dem kræver det i den grad blod, sved og tårer at nå dertil...til gengæld synes jeg gevinsten for dem på den lange bane er så meget større end for dem der så at sige har fået det hele serveret på et sølvfad og blot skulle tage for sig af retterne....
    Læg mærke til at jeg ikke mener at dem der har fået det hele foræret ikke har arbejdet for det...det siger jeg ikke....jeg siger bare at dem der har de rå heste/ponyer skal arbejde en del mere for det smiley


  • #95   8. maj 2015 Hvorfor er konklusionen, at ridning er en unfair sport bare fordi det koster penge at starte store stævner? Jeg kan love dig for at det forholder sig sådan i mange aspekter af livet smiley Så er det også unfair at studere, så er hundesporten unfair, så er ALT jo unfair smiley

  • #96   8. maj 2015 Jeg mener ikke udgifterne, men selve hesten smiley
    En hest koster mere end en hund, en fodbold, en håndbold, en basketball osv


  • #97   8. maj 2015 Det kommer an på hvordan man ser det? Jeg tror at alt handler om prioritering smiley

  • #98   8. maj 2015 der er nogle der tror, hvis de køber en super hest, så er de super ryttere, meeen det holder ikke, du KAN IKKE købe dig til dit eget talent, det er hårdt hårdt hårdt arbejde og mange lærer bare aldrig at ride, selv på de gode heste............

  • #99   8. maj 2015 Med lidt held, talent og en helvedes stærk vilje, kan man altså komme rigtig, rigtig langt !! Jeg nåede at ride Grand Prix på min lille 15.000 krs hest..

  • #100   8. maj 2015 Ikke for at nævne navne, men se dressurens top ungrytter Sille Engermann. Hun er så talentfuld at folk stiller heste til rådighed for hende smiley kender ikke deres økonomiske situation, men det er da sportsbekræftende at folk er så storsindede og ikke vil lade sådan et talent gå til spilde bare fordi hun måske ikke hedder Kasprzak til efternavn og økonomisk har det lidt nemmere end mange andre hvad sporten angår smiley

  • #101   8. maj 2015 Anita- Vores dejlige Jessie smiley

  • #102   8. maj 2015
    Har du penge så kan du få, har du ingen, så må du gå.

    Sådan er det i alle sportsgrene, hvis man skal op i toppen, så koster det.


  • #103   8. maj 2015 Er det kun mig der tænker "Ingen arme ingen småkager" smiley

  • #104   8. maj 2015 Sidsel: kommentaren med udgifter var til RikkeMH smiley En hund kan med lethed koste det samme som en hest. Jeg synes altså ikke det er særligt ved ridesporten, at man må investere for at nå til toppen. Sådan er det også i alt andet.

  • #105   8. maj 2015 Det med om man har penge eller ej har ikke noget med fair eller unfair at gøre.
    Sille Engmann er et godt eksempel på dette. Hun formår gennem hårdt arbejde at få heste der ikke koster en mindre formue til at gå på top plan. Hun er top motiveret og sætter sine heste før alt andet. Hun står op og rider kl. 5 om morgenen, for at hun kan passe sin skole og job ved siden af ridningen.
    Så igen må jeg sige at man kan hvad man vil, man skal bare ville det nok.


  • #106   8. maj 2015
    Man kan helt klart hvad man vil - men derfor kræver det at starte stævner stadig en del penge og det er bare ikke alle der har dem, selvom de gerne ville.

    Gad super godt starte stævner noget oftere, men det synes pengepungen ikke.


  • Sara N
    Sara N Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Heste: 1 Svar: 2
    #107   8. maj 2015 Ja, ærligt.. Sporten er dyr, og kræver ofte at man har en stor pengepung. Men man er ikke fortabt uden! Med korrekt træning, kan du ride gangarter i din "billige" hest. Hvis du finder en med god skridt og galop, kan du ride traven i hesten. Det kræver blod, sved og tårer og det er utrolig kedelig ridning, men du kan få en utrolig flyvende trav med korrekt ridning. Jeg havde talent som pony rytter og blev spottet af Rodolf (træner af landsholdet for hest) han lånte mig en pony som hans kone vist havde avlet og ham red jeg i nogle år, indtil min mor spyttede penge i en dyr pony til mig. Så man kan være heldig, men idag som heste rytter, har jeg en "billig hest" som min mor har avlet, han har sin skridt og galop men traven skal jeg selv ride i ham, og må sige at det er langt mere bekræftigende end at ride en top hest, som man ikke selv skal knokle for smiley når mig og min hest forhåbentlig en dag når langt, kan jeg fryde mig over at det er mit arbejde der gjorde ham god og at jeg ikke blev båret af en god hest, men st min hest blev båret af en god rytter smiley God dag til dig smiley

  • #108   9. maj 2015 Det er jo ikke unfair.

  • Emilie O
    Emilie O Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #109   9. maj 2015 Jeg har en pony vi købte for lidt over et år siden for ik mange penge i forhold til hvad de koster dem jeg rider mod, og jeg skal debutere i la5 snart så man kan sagtens finde en pony til få penge med gode gang arter som kan meget:)

  • #110   9. maj 2015 Man kan sagtens selv ride en hest op men det kræver selfølgelig stadig en masse penge for undervisning, dyrlæge, foder, opstaldning osv. Man kan ikke blive prof uden penge, det er i hvertfald meget usandsynligt! Da jeg fik min pony havde hun kun startet 1 LE hvor vi nu skal starte LA* men det ville self. ikke være sket uden undervisning

  • #113   10. maj 2015 Vi er enige om at hestesport er en dyr interesse...det er jo ikke bare det an anskaffe sig hesten der koster ( den spiser, bliver syg osv), men der er ingen topudøvere i nogen som helst sportsgren der er kommet gratis eller sovende for den sags skyld til deres succes...alt godt udstyr koster og det gælder i alle sportsgrene....men så er der jo det gode at sige om hestesport at man ikke behøver at at være eliteudøver for at nyde hesten og dens egenskaber.....hobby udøvelse giver efter min mening meget mere glæde end topsport gør ( men sådan er det jo med alt sport)...for at være på toppen kræves der benhårdt arbejde hele tiden mens vi på hygge niveau kan gøre netop det .....HYGGE....

  • #114   10. maj 2015 Jeg mener at for at komme til top skal man have en gode ridelære og så skal mand have et samarbejde medlem heste og rytter, det ahinger ikke om hesten er god det er ikke det de dømmer på det de dømmer på er om der er hamoni mellem hest og rytte, jeg har en pony der allerede er top pony men det er selve ryttern der skal vær dytig for så an man få selv den værste hest til at ride La5. Vis i ser godt på dette biled så vil i se harmoni mellem heste og rytter, Ps ddet er en profesonel dressur rytte der har redet min pony til og har sselv haft den i 5 år

    profilbillede
  • #115   10. maj 2015 opsi det er christina der lig skrev nåde inden på min bruer


  • #116   10. maj 2015 Jeg tror også at de magne forskellige meninger kommer af, hvad man ser som toppen.
    Jeg mener ikke at man kan nå toppen uden penge, som så mange andre mener, for jeg mener hverken at LA5 eller M klasserne er toppen, og ja med lidt talent og noget hårdt arbejde kan man godt købe en billig hest og ride den op til LA klasserne eller M for den sags skyld.
    Jeg ser toppen når vi noget op i noget Intermediare og så videre selvfølgelig, rettere sagt de klasser hvor "fårene er sorteret fra bukkene" Der hvor det virkelig kræver noget.


  • #117   10. maj 2015 Nu er LA5 jo ikke lige frem top plan. Og håber da ikke at rytteren på billedet rider ponyer til. For hun ser da alt for tung ud til at ride på ponyer.

  • #118   10. maj 2015 Jeg er helt enig, men flere her i forummet skriver om hvordan de selv har købt en billig hest og redet den op til eks. LA klasserne, og da emnet omhandler toppen, må det vel være det de mener, som sagtens kan lade sig gøre, og her mener jeg jo så at LA er ganske langt fra toppen smiley

  • #119   10. maj 2015 I min verden er LA langt fra toppen.
    Stort set alle dressurheste- og ponyer kan ride en LA til mindst 60% - det kræver ikke meget at nå en LA.

    Jeg syntes, at toppen er B og A stævner. Ikke LA-klasser, men minimum grand prix. Dem som rider til hingstekåring f.eks. Deres heste er mega lækre og de koster kassen


  • #122   11. maj 2015 Der er ikke noget maksimum, fordi toppen er vel det bedste/øverste

  • #123   11. maj 2015 Det vil jeg til en vis grænse sige jah til..

    Men de fleste top rytter ejer ikke de heste de rider.. Det er heste de har fået stille til rådighed..

    De fleste dygtige rytter er bakket op af deres forældre som pony ryttere og mange pony rytter få også stille heste til rådighed. SÅ har man talent og er dygtig så man kommet rigtig langt. Men jah en forældre skal jo bakke op omkring vil køre til stævner med en hjælpe med og betale undervisning og andet for jah det kræver det jo..


  • #125   11. maj 2015 Hvad med dem som ingen opbakning har fra forældre ??:-)

  • #127   11. maj 2015 etteoll, nu kan det jo være svært at vide, men at finde en toprytter, som aldrig rigtig har haft forældreopbakning, ja det tror jeg hører til en meget lille procendel smiley

  • #128   11. maj 2015 Ja det er en lille procent del, men den er der smiley

  • #129   11. maj 2015 Ligesom Carl hesters hest Nip Tuck kostede noget nær 7000 kr. som 1 års og så går hen og bliver en tophest, og det er da en fantastisk solstråle historie, ligesom dem der når til tops uden forældrebakning, men det er sørme få, hvis der overhovedet er nogle.

    Ikke at jeg har så meget viden om det, men jeg kan ikke komme på en eneste som er nået til tops uden nogen form for forældrebakning smiley


  • #131   11. maj 2015 Maj:
    Der er jo grand prix til forskellige stævner, det er det jeg mener smiley De internationale EM, OL osv. er jo større end landsstævner smiley


  • #133   11. maj 2015 Der bliver dømt hårdere på de forskellige niveauer (D-, C-, B- og A-stævner). Det er jo klart når niveauet stiger

  • #134   11. maj 2015 Sidder som avler og tænker Ved i hvad det koster at avle en 3 års rå pony/hest det tror jeg ikke mange ryttere ved.Og dertil kommer så uddannelsen.Det ved vi som avlere!!!

  • #136   11. maj 2015 Det bliver også an på hvad man ser som toppen, om det er grand prix eller OL eller prie osv og hvad målet er for en smiley

  • #137   11. maj 2015 Som jeg ser det behøves man ikke at købe en dygtig hest. Du kan købe en yngre hest eller en plag og selv træne den op jeg har en 17-årig hoppe som jeg har trænet op i dressuren, det tog mig 6 mdr. Men vi gjorde det.
    Selvfølgelig koster det penge men det gør alt jo i den tid vi lever i. Det er mest et spørgsmål om tid og talent smiley


  • #138   11. maj 2015 Helene J, er din hest en tophest? smiley

  • #139   11. maj 2015 Det tager ikke kun 6 måneder og gøre en hest til top hest.. Prøv flere år.

  • #141   11. maj 2015 Og 17 år er også for sent at gøre en hest til tophest

  • #143   12. maj 2015 og så at holde en årlig udgift på 10.500 kr. se sådan en hest gad jeg godt have smiley

  • #144   13. maj 2015 Syntes nu også at vi bruger mere end 10000kr om året smiley

  • #145   13. maj 2015 Ha ha ha ha smiley
    Jeg har regnet ud at jeg bruger omkring 90.000 kr. om året på min hest, det er så med alt inkl. altså smed, forsikring, opstaldning, undervisning, stævner mm.
    og vi er ikke på top plan (endnu smiley )
    Så det bliver vist kun dyrre hvis vi skal nå overs mål.


  • #146   13. maj 2015 Der står jo også, at tallet er en median, så det kan være ret svært at gå ud fra. Men forskellen på ridesporten frem for andre sportsgrene, er jo de store, faste betalinger, vi har - indenfor f.eks. golf, motorsport og gymnastik, er der måske et stort engangsbeløb og derudover kontingent til en klub og start ved løb/stævner, samt transport. I ridesporten er der jo, mig bekendt, flere større månedlige udgifter.
    Der var jo også engang, at heste og ridning stort set kun var for rige og adelige smiley


  • #147   13. maj 2015 Lea - mig bekendt var hesten en selvfølge i enhver familie der ikke boede i storbyen.. Det var jo den der pløjet jorden og var transport middel.. smiley

    Mvh TT


  • #148   13. maj 2015 Heste var bestemt ik for rige og adelige kun dem som blev brugt til sports ting og ikk arbejde som pløje heste dem som gik som droshe heste(staves) også dem som blev brugt til og trække ting og vare

  • #149   13. maj 2015 Nej min hest er ikke en tophest, det har jeg ikke sagt på noget tidspunkt, jeg brugte bare min hoppe som eksempel så rolig nu ikke smiley jeg prøvede bare at komme med min egen mening

  • #150   13. maj 2015 TT:
    Nej okay, så ikke heste i generelle termer, men selve ridningen og sporten var primært kun for rige og adelige smiley


  • #151   14. maj 2015 Helene J, vi er skam helt rolige smiley
    Men da emnet omhandler toppen, og du nævner din egen som eksempel, så kunne det jo godt være i havde nået toppen på 6 mdr smiley
    Hvis ikke i har nået toppen, så er det jo egentlig bare et relativt dårligt eksempel, for du kan jo ikke sammenligne med at du har købt en billig hest og redet den op til LA og så til at ride en hest op til topplan, hvilket i øvrigt slet ikke er muligt på kun 6 mdr. smiley


  • #152   15. maj 2015 tilbage til toppen

    Gammel koner der rider mod små børn om pladserne til de små ridestævne ?
    Se det er helt forkert,De ser så glad ud når de har vundet over en der lige er begyndt i ridning,kunne man ikke alders opdele det.

    Man ser også pony mod hest sådan et sted?

    Se disse ting er Unfair


  • #153   15. maj 2015 Kan ikke så det uretfærdigt ? At det en hest gør den ikke mere dygtig end pony. Og fordi rytteren er ældre gør det dem ikke bedre. Og hvis de rider på en hest som aldrig har startet stævner eller er ny i det så der da ingen forskel. Kan kun se problemer nå folk ikke kommer vidre. Hvis de klart er for dygtige til en klasse og rider den om og om igen. SÅ der et problem men gør både unge og gamle sys jeg.

  • #154   15. maj 2015 Jeg må melde mig enig med Camilla L. Hvori er det uretfærdige, at ældre og yngre, der rider på samme niveau, starter mod hinanden? Og det samme gælder heste og ponyer i samme klasse? Kravene er jo de samme uanset hvad smiley

  • #155   15. maj 2015 Nogle steder når man starter en klasse, og man har vundet den 3 gang, så må man ikke starte klassen igen

  • #157   15. maj 2015 Nogle gang er undervisningen faktisk ret billige,

  • #158   15. maj 2015 Etttoile - ikke indenfor den underviser gruppe jeg bruger... smiley jeg er ved at spare op og skal have 3500kr for at modtage 11 timer...

    Mvh TT


  • #159   15. maj 2015 Det er dyrt ! Dem jeg kender skal Max har 150 for en halv time

  • #160   15. maj 2015 Ja men sådan er det når man skal have undervisere der underviser på en bestemt måde smiley da der endnu ikke er vildt mange af de så ved de at tage sig godt betalt smiley

    Mvh TT


  • #161   15. maj 2015 Jeg er endnu ikke stødt på nogen, som giver undervisning for under 250 kr pr. halve time, hvor niveauet er M+ smiley Skal man så have undervisning en gang om ugen, vil det jo mindst blive 1000 kr, man skal smide. I mit hoved ville det være mere ideelt at få undervisning to gange i ugen, og så er det jo mindst 2000 kr. Så jeg vil påstå, at undervisning er dyrt og det er en ting, som mange vil være tilbøjelige til at droppe, hvis der skal spares - til trods for, at det er så vigtigt, for hele tiden at forbedre sig.

  • #163   16. maj 2015 Jeg tror da sagtens at man kan nå til tops på en pony/hest som ikke er noget særligt??hvis du får den rette træning, selvfølgelig skal den også have nogle "okay" gangarter?? men hvis din hest er stabil og man rider et godt program (dessur) kan man sagtens slå dem med de fine heste/ponyer;)

  • #164   17. maj 2015 Jeg kan altså ikke lade være med at sidde og undre mig lidt.....hvis man virkelig vil noget med sin sport (og det gælder alle sportsgrene) så skal man have penge op af lommen...sådan er det altså bare folkens.....hvis man ikke vil betale det det koster så skal man måske overveje om det er det man vil bruge sin tid på, eller man skal finde på noget andet....og vælger man at hænge på så betal og stop med at klynke over det....valget er jo frit....

  • #165   17. maj 2015 Anja:
    Det handler ikke om man vil betale, men om man har pengene til det smiley
    Jeg vil så gerne - mere end noget andet - ligge og ride de høje klasser i dressur. Men som det ser ud lige nu, har vi kun økonomien til at købe hesten, men ikke til den gode undervisning. Det er bare skide ærgerligt, når det er det, som jeg virkelig brænder for.


  • #167   18. maj 2015 Jeg vil mene at man sagtens kan købe et føl eller billig hest og selv ride den op tilen dygtig hest?

  • #168   19. maj 2015 ...

  • #169   25. maj 2015 Jeg giver dig ret - sådan både og ihvertfald!! Rigtig mange ryttere på højt plan køber gode heste til flere millioner kroner, men i sidste ende lærer de ikke at ride på samme måde som dem der vælger at ride deres heste op selv.
    Jeg har selv købt problemponyer til billige penge, lagt meget arbejde i dem, og har derefter fået flere placeringer i S på dem, redet DM i S**** på dem og mange andre ting! Det er rigtig fedt at være med på toppen på noget man selv har arbejdet sig frem til smiley


  • #170   25. maj 2015 Maja:
    Har søgt med lys og lygte efter en dressurhest til låns, men der er simpelthen ingenting - Ihvertfald ikke noget med et potentiale smiley

    Jolle:
    Jeg tror også, at man kan være heldig og få fingrene i en billig hest med potentiale. Men jeg tror ikke at chancen for at købe en billig en er særlig god. Det er jo overhovedet ikke alle heste som egner sig til at ride på højt plan..



  • #171   25. maj 2015 OG - heste til omkring 10.000 er bestemt ikke kun skrammelheste der er ødelagte og skadet. Har selv givet 12.000 for en, der var "uridelig" men blev solgt for 200.000 efter jeg var færdig med den smiley

  • #172   25. maj 2015 Jeg har også selv været heldig med at få en pony til 7500 kr. som går LA til C-stævner og kan alle ponyøvelser. Men det var også en undtagelse, da jeg havde lånt ponyen et år inden og var gode venner med ejeren smiley



Kommentér på:
Ridning - En unfair sport

Annonce