{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Lille, cool men ikke koldblod {{forumTopicSubject}}

Jeg er i overvejelser om ny hest, da den gamle snart er klar til pension, men er så meget i vildrede, hvad jeg skal gå efter.

Jeg er en voksen dame, men kun 150 cm høj. Jeg har en del skavanker i hofter og ryg, som stiller krav til hesten. Formålet er klassisk tysk dressur og skovture.

Lige nu har jeg to connemarahopper, hvor den ene er en fantastisk ridehest, mens den anden udfordrer min krop rigtig meget, da den er bred og vender lidt ned af bakke. To ting som er totalt no go ift min fysik.

Derfor spekulerer jeg meget over racer som kan honorere nedenstående krav
- 145 - 155 cm
- Cool. Skal helst beholde alle ben på jorden selvom den bliver forskrækket. Og ideelt set hvile så meget i sig selv, så den hovedparten af tiden er afslappet og blød at være på. Men samtidig skal det ikke kræve en hel masse at holde den igang. Altså selvgående men rimelig upåvirket af omgivelserne.
- Bygget så rytteren placeres fornuftig og hesten har let ved at bruge sig selv. Ikke for bred eller tøndeformet. Velrejst, så man ikke rider ned af bakke.
- Skal være et renracet dyr, da jeg også interesserer mig for avl og udstillinger.

Jeg er klar over der findes afvigelser indenfor alle racer, men har brug for jeres input til, hvilke racer I mener kan honorere ovenstående.

Glæder mig til at høre jeres bud smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille, cool men ikke koldblod
  • #1   5. mar 2017 Synes New Forest ponyerne plejer at være rimelige fornuftige(selvfølgelig ikke alle) og de findes i lidt forskellige bygninger. smiley

  • #2   5. mar 2017 Jeg har selv tænkt på at skulle have en New Forest næste gang da jeg ligesom dig har nogle skavanker. Og dem kan man i hvert fald få nogle cool modeller uden de bliver brede og tøndeformet

  • #3   5. mar 2017 Måske en Welsh? De kommer jo i mange størrelser og udgaver.

  • #4   5. mar 2017 Har en del rygproblemer og noget med min ene ankel, for mig fungerer islændere rigtig godt.
    Der er ikke det store rygsving, de er forholdsvis selvkørende, hvis de er trænet ordentligt, de er som regel med cool i hovedet og så findes de også i slankemodeller smiley


  • #5   5. mar 2017 Tak alle sammen, dejlig med input. Bliv endelig ved smiley

    New forest har jeg selv overvejet. I gamle dage havde de ofte en ret kedelig hals, men måske er det blevet forbedret?

    Welsh kunne være en mulighed, men tænker at de store modeller er cobs og de er det jeg vil kalde brede og tøndeformede. Og så ved jeg ikke om jeg magter alt det hår.

    Islænder har jeg svært ved at afgøre hvad jeg syntes om. Jeg kan slet ikke forestille mig selv på en pony på 138-140 cm, og det er der de fleste salgsheste ligger.



  • #6   5. mar 2017 Altså new Forest kan du efterhånden få ret sporty også. Der er dem som er efter den gamle type som er meget kraftigt bygget også men dem skal du jo bare gå udenom smiley

  • #7   5. mar 2017 New Forest findes i en del afarter nu, de fleste man ser på stævnepladserne minder i bygningen om sportsponyer, de har bare en smule mere fylde så de synes ikke så klejne som sportsponyerne(ofte forædlede en del med araber). smiley

    Sportsarabere kan også findes rimelig cool i hovedet synes jeg, men nogle af dem har også typisk arabertemperament.


  • #8   5. mar 2017 jeg har gigt i ryg knæ og kan heller ikke holde til den store gang.
    jeg har valgt p.r.em kender flere der også har valgt dem pga skavanker.. deres gang er virkelig skånsom syntes jeg


  • #9   5. mar 2017 PRE heste syntes jeg også er ret fantastiske, men syntes de bliver større og større. Og hvis de er små, så er de meget kompakte, hvilket mine hofter slet ikke kan klare.



  • #10   5. mar 2017 de findes derude de "små" min pige er eks 153 hun er så også 20 . gik efter en ældre.. der findes også mindre og ikke så barokke.
    min er så trænet i og parkere ed en bænk så stiger jeg op derfra mange år siden jeg kunne komme op fra jorden.. fnis
    jeg kan ikke ride i en alm sadel pga gigten. så rider i en ludomar sadel som er en barok/spansk. man sidder helt fantastisk i den. den minde på ingen måder om engelske sadler.. har købt lammeovertræk til min..
    kan ikke beskrive hvordan de føles det skal prøves.. hehe


  • #11   5. mar 2017 Hvad med en haflinger?
    Det er ikke alle der er tøndeformede og de fleste plejer at være rimelig rolige smiley


  • #12   5. mar 2017 Jeg tænker New Forest, har selv sådan en, bare en blanding, men den er dejlig cool. Ellers er der welsh heste:)

  • #13   5. mar 2017 Jeg tænker faktisk også haflinger smiley Synes (ud fra hvad jeg har set på videoer) ikke at de har det største rygsving, selvom de sagtens kan komme til at bære sig selv fornuftigt.

  • #14   5. mar 2017 Haflinger har jeg overvejet, men syntes bare mange siger at de mere sporty typer også har noget mere temperament. Men måske er det bare en skrøne.

    Rygsving er for mig intet problem, hvis det foregår på en afslappet hest. Så er det faktisk der jeg sidder aller bedst. Små trippende gangarter er meget værre ligesom heste der ikke bruger ryggen og bliver stødende.



  • #15   5. mar 2017 Det ved jeg selvfølgelig ikke noget om, jeg har (desværre) ikke kendt en haflinger smiley

    Ah okay, jeg tænkte at jo større gang, jo værre ville det være - det giver jo lidt flere muligheder ^^ (y)


  • #16   5. mar 2017
    Jeg synes du skal glemme alt om race og især fordommene du har om racerne. Bare for at være rasmus modsat ;o).

    Du kan møde både fjordheste og haflingere der er skudt i bolden og ikke aner hvad opdragelse er for noget. Men du kan også finde dem bovlamme hvor der kan sprænge en bombe bag ved dem uden de reagere.

    Sådan er det inden for alle racer - også arabere, PRE, New Forest osv.

    Man kan ikke generalisere, det er bare svært.

    Så jeg ville kigge salgsannoncer og gå efter overskriften - hvor der nævnes noget der tiltaler dig. Samt ligge i en prisklasse der hedder 20-30 stykker, fordi du så får ( for det meste ) en hest der er skolet og redet ordentligt, det gør du især også hvis du ligger 10 til.


  • #17   5. mar 2017 Krikken: som jeg skrev så interesserer jeg mig for avl og udstilling, så en papirløs hest har for mig absolut ingen interesse.



  • #18   5. mar 2017
    Jeg skrev heller ikke den skulle være papirløs ;o). Du kan stadig godt se bort fra racen og stadigvæk få en med papir, man kig bare på annoncerne istedet som passer til dit behov og sorter de papirløse fra ;o)


  • #19   6. mar 2017 Du kan sagtens få en islænder på 145. Det handler om at kigge markedet godt igennem, og være villig til at give en fair pris for det eftertragtede. Vi havde en på island på knap 158. Og en del stykker omkring 146-150. Og har da set en del salgsannoncer med islændere på ihvertfald 145.

  • #20   6. mar 2017 Jeg kan varmt anbefale en fjordhest, de findes også i mange bygningsformer osv. ude hvor min part står har vi både den sporty type, og de bredere. Hvis jeg nu tager min part som eksempel kan det siges hun er bred (tøndeformet om man vil), men hun er fremadgående, nem at få og holde i gang, elsker at arbejde osv. og reagere absolut ikke voldsomt hvis hun bliver forskrækket.

  • #22   6. mar 2017 The lolita girl: jeg ved godt de findes, men der er ikke mange af dem. Og prisen bliver så derefter. Og for mig vil en islænder jo "bare" være en pony, så tror ikke jeg vil ofre den merpris.

    Thulde & hypperne: Tak for input. Jeg har prøvet at forklare mig selv at en sporty fjordhest kunne være et godt match, men de siger mig bare intet.

    Lisette S: Min største bekymring med araberne er ikke deres temperament, men syntes ofte de er bygget med lille skulder, runde ribben og lidt overbygget. Og det er bare alt det som min krop ikke kan forliges med. Ellers passer størrelse og sind mig egentlig helt fint, da jeg har oplevet en del, der godt kunne kigge, men beholdt benene på jorden.


  • #24   6. mar 2017 Tak, men lige nu er jeg kun i fasen hvor jeg overvejer hvor længe der skal holdes liv i den gamle og hvad jeg så skal have i stedet for smiley

    Jeg har ikke kigget specifikt på arabere til salg, men oplevet dem på opstaldningssteder, hos bekendte og også haft nogle stykker opstaldet her på stedet.



  • #26   6. mar 2017 Nu er jeg ikke medlem af gruppen Koneheste og handicapheste inde på FB - men måske kunne du finde noget fornuftigt derinde ?

    Mvh Charlotte


  • #27   6. mar 2017 Charlotte: Den har jeg været medlem af, men den består mest af søgeannoncer eller gamle halvskadede heste uden afstamning. Ikke lige det jeg har tænkt mig.

  • #28   6. mar 2017 Altså jeg er jo klar fortaler for welsh..

    Og ikke alle er tøndeformet. mange er lidt mere volume fordi man holder dem i en ekstra god forstand fordi de sådan de skal se d show mæssigt. Men ellers kan du vælge en Welsh partbred som er en lidt finere model.

    Jeg selv har et par slanke ikke brede cobber =)



  • #29   6. mar 2017 Ellers hvad med Pasoer eller Rockys?:)

  • #30   6. mar 2017 Hvis du er glad for din Connemara, hvorfor så ikke bare blive i den race? Ellers er der jo PREen, som siges at være vældig harmonisk - og den ser i hvert fald ud somom den er nem at være på.

  • #31   6. mar 2017 Mimre: jeg er glad for min ene connemara. Den anden giver smerter hver gang jeg rider hende. At finde en ny kan måske lade sig gøre, men de er desværre ofte overbyggede med knap så godt sadelleje, så man rider lidt ned af bakke. og det er bare no go ift min krop..

    En lille ikke for bred PRE vil sikkert ikke være et dårligt bud.


  • #32   7. mar 2017 Aegidienberger kunne også være en løsning, den har mere højde end en islænder, men stadig de utroligt bløde og lækre bevægelser.


  • #33   11. mar 2017 Jeg er lidt i samme båd pga en krop der er helt i stykker og smerter 24/7/365. Jeg har haft rideheste og redet på højt niveau, men efterhånden som jeg blev ældre og skadet, ændrede min interesse sig.
    Pga en alvorlig arbejdsulykke har jeg ødelagt 4 ud af 5 lændehvirvler, bækken, korsben og dermed en nerveskade, samt nedsat funktion i det ene ben. Som "sidegevinst" er mine knæ også blevet slidt og har hælsporer -så alt i alt virker jeg temmelig dårligt fra navlen og ned og kan ikke holde ud at ride heste med for stødende rygsving.
    Jeg foretrækker ligesom dig også ren race, netop pga racearrangementer, avl osv og har pga kroppen prøvet islænder og Paso Peruano. Førstnævnte fanger mig bare overhovedet ikke og Pasoen havde mange helbredsissues.

    Da jeg var ung havde jeg en fantastisk welsh cob og da jeg udover mine skavanker er helt vildt kræsen og ønsker en stærk, smuk, meget udtryksfuld og velgående lille hest, så var welsh det naturlige valg. Jeg fik igen welsh cob og føler mig simpelthen så meget hjemme på mine welsh!
    Jeg elsker at deltage i welsh-foreningens arrangementer og så er der jo også Mountain & Moorland foreningen der afholder engelske rideklasser, eksteriørbedømmelser m.m.

    Min nuværende welsh cob Rufus er et rigtig godt eksemplar af racen, men er en typisk "ride-cob". Han har en rigtig dejlig bevægelse, har ret nemt ved at gå korrekt med bæring, er fantastisk blød og lækker at være på, har et utrolig sjovt temperament og han har talent for at blive en helt fantastisk ridehest, efterhånden som han uddannes.
    Nogle welshfolk synes at han er for "smart", men jeg synes ikke man får noget forærende ridemæssigt, hvis man har en typisk "showcob" med dyb ryg og er overbygget. Men der er heldigvis noget for enhver smag og synes du D´erne er for "chunky", så kunne WPBR være en oplagt mulighed.

    Linker lige til vores sidste tur i byen, hvor vi var til Mountain & Moorland Wintershow, hvor du kan se konceptet bag de engelske rideklasser:
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/358528-mm_wintershow_04_03_2017


  • #34   11. mar 2017 JP the farrier: mange tak for dit input. Welsh kunne bestemt være en mulighed. Jeg har været tilskuer til et par shows, og der virker til at være en rigtig god stemning.

    Jeg var lige inde og kigge din welsh - og hvor er den fin. Dog bredere end det jeg skal have ser det ud til, men alligevel fedt at se at man kan finde d'ere som har lidt mere ridepræg.



Kommentér på:
Lille, cool men ikke koldblod

Annonce