{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
836 visninger | Oprettet:

Dyr under uddannelse. {{forumTopicSubject}}

Hvordan får i tingene til at hænge sammen, når i er under uddannelse?

Jeg snakker ikke kun de som lever på SU (Men vil MEGET gerne høre fra jer også!) men også dem som er på erhvervsuddannelse og får elevløn.

Hvor meget får du udbetalt?

Hvor mange dyr har du? (Hest,hund, kat osv)

Hvad giver du i husleje?

og så videre! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyr under uddannelse.
  • #1   23. apr 2017 Jeg ved ikke, om du vil høre fra mig ligeledes, men ellers må du overse denne kommentar.
    Jeg går på 1 år på en 2-årig HF, jeg har en meget svingende løn 4000-6500kr mdr (& får ikke SU), jeg har en kat, en kanin, en (snart to) hest(e).
    Jeg er så heldig stadig at bo hjemme, så lige pt kræver mine forældre intet i husleje (udelukket fordi jeg blev røvrendt af en mekaniker, og derefter måtte smide godt 9000kr i dyrlægeregninger (og vi foresætter med dyrlægeregningerne) inden jeg nåede at få min hest sygeforsikret.....) Men ellers smider jeg ca 1500 i husleje.



  • #2   23. apr 2017 Det vil jeg gerne. Du er studerende, og det er egentlig det der ligger det vigtige i! Jeg skal egentlig bare have "beviser" for at det godt kan lade sig gøre, for jeg har en stædig far der mener at jeg ikke har råd til at have dyr under uddannelse når jeg er flyttet hjemmefra.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   23. apr 2017 Nu er min kæreste godt nok færdig med at studere, men vi var begge på SU - godt nok som forsørgere, og fik derfor tillæg - mener at vi havde ca. 6400 udbetalt hver.

    Vi har stor hund, og 3 katte.

    Vores lejlighed koster knap 6000 med alt, men vi fik også 1800 i boligsikring.

    Vi har dyr der åbenbart kun vil til dyrlæge efter 16, eller i weekenderne, men regningerne er aldrig løbet op i mere end max. 2000-3000 kr. og dem har vi bare betalt med det samme, og måske lavet et lille overtræk til næste måned.

    for os er der intet problem økonomisk, men vi er også to + vi har en familie som gerne træder til hvis lokummet virkelig brænder, og vi står med et sygt dyr, så er vi sikre på at kunne skaffe penge.


  • #4   23. apr 2017 Jeg er på SU. Får 5200kr om måneden.
    Bor på skolehjem i hverdagene. Det koster 1500-2000kr om måneden an på hvor mange uger/om der er ferie i måneden. På skolehjemmet får jeg 3 måltider om dagen inkl. i prisen.

    Jeg er på grundforløb (as you know smiley )

    Skoledagene varer oftest fra 8.15-15.50 stykker.
    Hestene står opstaldet 30 minutter væk på knallert. De står i løsdrift med selvpas.
    Har to heste. Udover dem har jeg to katte og to rotter.
    Giver 500kr pr hest for selve det at stå her. Så kommer hø, foder og strøelse til løsdriften oveni.
    Kattene skal selvfølgelig have mad og kattebakken skal have grus. Det koster vel omkring 250-300kr om måneden.
    Rotterne er meget billige. Strøelsen tager jeg bare fra stalden af (de står på noget flis-halløj), og foderet tager jeg bare enten lidt af kattenes foder, rester fra aftensmaden som skivekartofler eller grøntsager uden salt. De får også nogen gange ukogt pasta som de er helt vilde med.

    Så er der benzin til knallerten. Vil gætte på at jeg bruger en 250kr på det om måneden.

    Og så det jeg skylder til mine forældre for lån af deres bil. Den er dog ved at være betalt nu hehe!

    Jeg har lige fået et lille fritidsjob hos hende jeg var i praktik hos, og hun har tilbudt at betale mit skolehjem :). Så det er jo lækkert nok.


  • #5   23. apr 2017 AMT - Jeg kommer, forhåbeligt, også til at bo med min kusine, hvilket betyder at jeg også vil have en at trække på ang det. Hun har accepteret at bo med mig, betyder hest og kanin, og en eventuel hund i fremtiden. Hun har tilbudt at betale til hestenes opstaldning, mod at hun får lov til at bruge hestene som hendes egen også , så der er jeg også rimelig heldig.


    Sacha, ja okay det er jo rimelig okay. Nu skriver du at du har dyr på skolehjem? hvordan filan foregår det / må du det? Eller er det bare fordi det er grundforløbet til landmand? smiley

    For jeg ender nemlig nok på et skolehjem det første halve år, pga jeg kun vil få SU og min kusine intet kan bringe til indtægt da hun er under 18 - og jeg kan godt acceptere at hestene må blive hjemme i den tid, men min kanin ville jeg være ekstremt ked af at efterlade..


  • #6   23. apr 2017 Nej nej, de bor hjemme ved mine dejlige forældre som passer dem :P.
    Tror jeg ville være blevet smidt ud for længst hvis jeg havde fire dyr på værelset :3.

    Men ja kan godt se det med din nims /:


  • #7   23. apr 2017 Nårh ja okay! xD Synes også nok smiley
    Ej, det er heller ikke noget problem. Jeg vil bare synes at det er længe at gå fuldstændig
    uden dyr, for 6 måneder er lang tid at de skal gå herhjemme..

    Min far er slet ikke fan af at jeg skal have dyr med, og stod det til ham, så blev hestene og kaninen herhjemme i alle 5 år, men så ved jeg ikke hvad jeg gør. Jeg overlever ikke 5 år uden dyr! og skal hestene stå derhjemme så længe, kan jeg ligeså godt sælge dem smiley
    Min mor og min kusine støtter mig fuldstændig, også når jeg står og siger at jeg nok vil købe hund indenfor alt for mange år også. Men min far får bare alt til at lyde som om at jeg slet ikke vil få noget til at hænge sammen..


  • #8   23. apr 2017 Da jeg gik på seminaret havde jeg SU og lån. Fik udbetalt ca 9000kr mnd. Jeg er dog gift så jeg havde en at dele de faste udgifter med. Vi havde en husleje på 5500kr. Forbrug udenom. Jeg gav 1000kr for staldplads inkl halm/hø.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   23. apr 2017 jeg kan kun anbefale dig at nøjes med de dyr du har, også vente til at ens økonomi er lidt mere åben efter uddannelse. smiley

    Jeg syntes ikke det er dyrt at have hund, selvom han bare i foder koster omkring 500 kr. i måneden, Men det er stadig en udgift, og de penge kunne nogengange godt være brugt andre steder - f.eks. når ens kat vælger at få urinvejssten en søndag kl. 00:30 smiley


  • #10   23. apr 2017 Haha bare rolig AMT. Nu må vi se hvornår jeg får råd til at købe den i første omgang, det er alligevel 12.000 alene for hvalpen smiley
    Jeg skal slet ikke anskaffe mig noget før at jeg har 100% styr på økonomi osv. Om jeg så stadig er studerende, vil jeg så tage til den tid. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   23. apr 2017 Hope: Ordentlige hvalpe er næsten dyre i indkøb end hvad de koster resten af deres liv smiley

  • #12   23. apr 2017 Nemlig! smiley min søster kigger også dumt på mig, for hun synes hendes labrador/retriver mix til 3500 var dyr... Men hvis jeg vil ha en ordentlig hvalp, så giver jeg gerne det som den koster! smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   23. apr 2017 Hope: det kan for mange virke ulogisk at man kan købe en blanding eller uden stamtavle til 2000, men at man hellere smider 10.000-15.000 efter "samme" hvalp, med tavle smiley

  • #14   23. apr 2017 Jep, min søster synes at jeg er tosset! smiley Hvilken hund har i? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   23. apr 2017 Hope: vi har en Lab/Sankt b blanding - Men den købte vi inden vi kendte til ulemperne ved en blandingshund - og aldrig om jeg skal have en igen.

    De næste hunde bliver udelukkende fra opdrættere som er kritiske i deres avl - det andet vil jeg ikke støtte mere. Men man bliver kun klogere smiley


  • #16   23. apr 2017 Hahah det er jo det! smiley
    Jeg er også helt tryg ved den avler jeg var på besøg hos idag. Det er simpelthen fantastisk at møde en der tager det seriøst og ved hvad de laver! smiley


  • #17   23. apr 2017 Jeg er landbrugselev og får lige lidt mere end 18.000 om måneden, ca. 10-12.000 udbetalt mener jeg.
    Jeg har 3 heste hjemme ved mine forældre så betaler kun foder, smed og dyrlæge mv. Min husleje er pt på 3500 alt inkl, så jeg holder mine udgifter forholdsvist langt nede. Det er også kun derfor jeg kan have 3 heste uden overhovedet at have stramt budget smiley


  • #18   23. apr 2017 Jeg starter på HF til august - lige nu er jeg på "klar kursus" indtil da og modtager SU.
    Får lige knap 4700 udbetalt + su lån på lige knap 3000. Jeg er så heldig at min kæreste betaler husleje, men så betaler jeg også al mad/rengøringsartikler, som hurtigt løber op i lånet. Så betaler jeg pt 1000 for opstaldning (fra næste mdr er det 600 + 716 for foder), betaler ca 2000 til min kæreste for benzin/tv/internet, og sætter så meget jeg kan ind på mit banklån. Dvs der er ikke rigtig meget tilbage til en opsparing eller forlystelser, og gud hvor er jeg frustreret over det - så når jeg når den tid hvor hesten skal ha smed, er jeg i overtræk -.- Heldigvis har jeg netop fået tjenerjob, men det giver heller ikke alverdens...

    Og har et lille håb om at flytte i en større lejlighed (vi bor i en lille 1værelse lige nu...), hvor jeg så også skal til at betale lidt husleje... er allerede ved at dø bare ved tanken -.-


  • #19   23. apr 2017 Jeg havde faste udgifter på 6500 kr og hest til ca 3000 kr da studerede. Boede (bor der stadig) i en andelslejlighed på Nørrebro i København. Heldigvis blev ingen heste syge under mit studie smiley

    Det lod sig gøre ved at jeg brugte mit fradrag på løn og fik 6500 kr udbetalt ca ved at arbejde 20 timer om ugen. Så fik jeg ca. 3500 i SU og oveni maks SU lån så det var knapt 6000 kr i alt. Jeg klarede den, men er meget glad for jeg ikke stod med dyrlægeregninger selvom min familie gerne vil hjælpe. Det skal jo stadig betales tilbage smiley


  • #20   23. apr 2017 Altså nu må i jo endelig ikke skære alle blandingshunde over en kam. Jeg har både en fin dyr hund vi gav 12000 for (collie) og en husky/schæfer vi adopterede og de er lige skønne og sunde. Ville selv foreslå en internathund, men det er jo en anden sag :).

  • #21   23. apr 2017 jeg er igang med dyrepasser uddannelsen. min udbetalte løn er omkring de 12k kr. (efter skat selvfølgelig) .ud af det en hest til staldlejen af 2000, en hund som altid fejler noget, husleje på 5300, udover det, smed mobil og alt andet der kommer af regninger. den eneste grund til jeg kan få det til at fungere, er fordi mik kæreste og jeg bor sammen. smiley

  • #22   23. apr 2017 Hvor er det dejligt at høre at der er så mange der kan få det til at hænge sammen! smiley
    Louise, jeg siger heller ikke noget med at skære alle blandinger over én kam, men det er bare mere sikkert hvad du får, som voksen med en renracet - ihvertfald når man snakker hvalpe. ang. internathund, er det jo udmærket at det er du vil foreslå, men jeg har simpelthen bare for mange krav til at jeg tør gå ud på et internat og finde en. smiley


  • #23   23. apr 2017 Hope: håber så bare du holder dig fra de sygsomsbefængte renracer, for dem er der altså mange af og så bliver det pludselig dyrt alligevel smiley

  • #24   23. apr 2017 Haha bare rolig. Det er den race heller ikke. smiley

  • #25   23. apr 2017 Hope: nu bliver jeg jo, som hundemenneske, nysgerrig. Må jeg høre hvad det er for en? smiley

  • #26   23. apr 2017 Haha, det er helt iorden! smiley Det er Volpino Italiano smiley

  • #27   23. apr 2017 Nu bor jeg hjemme, men har så en del udgifter..

    har ca. 3000kr i faste udgifter (lån, lidt til mine forældre, benzin, fagforening/a-kasse og diverse)..
    Derudover har jeg 2 heste som i ca. 8 måneder om året koster mig 2000kr hver måned og de andre 4 måneder ca 500-1000kr om måneden..
    Derudover har jeg lidt medicin, mad osv som også løber op, betaler alt selv, så det vel også en 1000kr ca..
    Så i vintermånederne har jeg udgifter for 6.000 og i sommeren 4.500-5.000kr

    Jeg for 900kr i su, har su lån på 4600kr så i alt 5500kr

    så som du kan se så giver det på ingen måde balance..
    Men indtil januar måned havde jeg nogen forældre der hjalp mig når det var nødvendigt, og fra i januar var jeg heldig at finde et fritidsjob som gør at jeg kan få det hele til at køre rundt og det er muligt at ligge lidt til side til evt. uforudsete udgifter eller bar lidt nyt til mig selv osv..


  • #28   23. apr 2017 Jeg får 5000 udbetalt i SU og lidt fra mine 2 jobs. Jeg har en fugl og en hund (fuglen bor hos mig, hunden bor hos min mor)
    Jeg giver ca. 2500 i husleje (uden vand/varme/el)

    Jeg ville ikke kunne have en hest på mit budget - og jeg føler ellers jeg spare helt vildt!


  • #29   23. apr 2017 Jeg læser til SOSU assistent og får ca. 13000 kr udbetalt, da jeg får voksenelevløn.

    Jeg giver 3300 kr i husleje inkl vand og varm (bor 20 minutters gang fra Aalborg centrum).

    Jeg har hest, 2 indekatte, 2 marsvin og 9 tamrotter, og så har jeg faktisk også bil.

    13000 kr lyder af meget og det er det såmænd også, hvis jeg ikke både have hesten, bilen og alle de andre dyr - alt sammen noget der kan give uforudset udgifter. Hesten har været dyrlæge forsikret indtil 1. april hvor forsikring stoppede, grundet hendes alder. Heldigvis er jeg færdiguddannet om små 4 måneder, så jeg håber og beder til at hun ikke kommer til at få brug for dyrlæg inden.
    Almindelig udgifter til hesten som opstaldning, tandraspning, vaccination, smed osv er regnet ind i mit budget, så jeg med 100% sikkerhed ved at der er penge til det.
    Det samme gælder foder, kattegrus, vaccinationer til kattene osv.

    Jeg har studiejob, udelukkende for at kunne ligge lidt til side i tilfælde af syge dyr eller en bil der skal på værksted.


    profilbillede
  • #30   23. apr 2017 Sidst jeg regnede på to katte, brugte vi ca 500 kr pr måned, eksklusiv dyrlæge. Kattefoder er billigt fordi de spiser ikke så meget, kattegrus er overraskende dyrt, fordi det kræver 2 poser at fylde en kattebakke ved skifte af grus.
    Vi var heldige at have få dyrlægeregninger på kattene - indtil nu efter 14 år. Den ene er på fast smertestillende - måske 200 kr pr måned. Så længe hun lever med ok livskvalitet, beholder vi hende.
    Den anden tabte sig voldsomt over få måneder. Blodprøver viste intet, en morgen kunne hun pludselig ikke gå, og blev akut aflivet. Formodentlig kræft...
    Føj hvor vi savner hende, men vi savner hende fordi katten gav os fantastisk meget glæde, og vi frygter snart at skulle slippe søsteren.
    Ofte er der få dyrlæge regninger på dyr- lige indtil den sidste tid...

    Hunden kostede 6.000 kr at købe. Blanding af cocker og golden retriever. Forældrene og bedsteforældre holder til at være aktive jagthunde til de er 8-11 pr, gode brugsegenskaber og forældrene er screenet, da sælger lavede planlagte kuld af brugshunde til jagt. Så jeg tror på at Saga har fundamentet til et godt helbred igennem mange år - og hun er ret god ift jagtforeningens andre hunde, jeg tror at hun som 2 års ender i top 3 i jagtforeningens markprøve for rutinerede hunde. Og det er ret fedt, hun er min første hund!
    Andre anskaffelser, fx skabe så sko kan gemmes væk, indhegning af have mv kostede også ca 6.000 kr.
    Hunden er en mellemstor hund på 26l kg. En 15 kg fodersæk holder et par måneder, køber man på tilbud koster de kun 350 kr pr sæk.
    Årlige vacciner og andre rutineting er småpenge - en tudse om året?
    Jeg har fravalgt dyrlæge forsikring, simpelthen fordi jeg mener at forsikringen ikke skal have nogen indflydelse på hvilke behandling jeg vælger eller fravælger. Og den magt giver man forsikringen, hvis man har tænkt sig at få pengene udbetalt skal man jo følge deres udredning og behandling procedurer.
    Hunden er dyr, fordi jeg træner med hende og har hende med altid. Det koster penge til udstyr, godbidder og kontingent til jagt klubben mv.

    Og så er der debatten om stamtavle / ikke stamtavle.
    Gå efter en hund, som primært matcher din livsstil og behov.
    Dernæst gå efter en sund hund. Holder forældre og bedsteforældre til at være aktive og raske brugshunde op i en høj alder, er det et meget godt tegn! Så har de bevidst at de har generne til at holde! I nogle race foreninger gør man et reelt stykke arbejde for at fremme gode brugsegenskaber og avle arvelige helbredsproblemer væk... Andre racer gør intet ud af det. Derfor er stambog ikke en garanti for intelligent avlsarbejde. Du skal selv se dig for.

    Hesten koster 2100 kr for opstaldning inkl foder, fuldpas i løsdrift, ormekur. 1800 kr hver 8 uge for sko. Lidt til undervisning og udstyr.

    Summa summarum:
    Kat koster måske 300 kr pr måned.
    Hunden måske 500 kr pr måned.
    Hest måske 3.000 kr.

    Alt dette er eksklusiv dyrlæge. Du skal have 5.000-20.000 kr I likvide midler, hvis hunden bliver kørt over eller andet uventet sker.

    Det blev lidt langt. Men håber at det giver indsigt.


  • #31   24. apr 2017 Jeg for 5358 kr udbetalt i su som udeboende, jeg har en enekelt hest.
    Han står hos min forældre, så jeg betaler kun hans kryppefoder, tilskudsfoder, smed, dyrelæge, undevisning, stævner adgang i ridehal.
    Jeg har trailer, hø, pilstrø og ridebane til fri afbenyttelse.

    Jeg har faste udgifter på 4429 kr. Som dækker hesten, forsikringer, telefon, opsparing også er jeg heldig kun at betale 2000 kr. i måneden, for at bo ude, mest fordi kæresten arbejder fuldtid.

    Så jeg har cirka 1000 kr. i måneden. Til andet. smiley -Har valgt bil fra, da jeg simpelthen ikke har pengene til det, låner dog kærestens når jeg skal ud til hesten.


  • #32   24. apr 2017 Giver 3000 inkl. Forbrug.
    Og har en enkelt hest.

    Er på SU og får udbetalt ca 5200 og med job ved siden af får jeg i alt til rådighed 5700.

    Jeg har så fravalgt TV og internet. Og spiser hos mine forældre hver dag.
    Bor kun en km. Fra dem smiley

    På den måde har jeg været i stand til at spare en del penge. Men jeg ville lyve hvis jeg sagde at det hang særlig godt sammen økonomisk smiley


Kommentér på:
Dyr under uddannelse.

Annonce