{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Ældre hest og vægt... {{forumTopicSubject}}

Har part på en ældre hoppe, som er ret ''tynd'' over ryggen, altså at ride uden sadel er helt umuligt. Det føles som at sidde på et kosteskaft med et tæppe over, puha.
Hun har en kæmpe sommergræs-vom, men hals og ryg er helt muskel/fedt fattig, der er ingenting og man kan mærke det øverste af ribbenene.
Hun får mad 3-4 gange om dagen, piller, lucerne og olie, samt æbler og gulerødder i løbet af dagen, så det er ikke fordi hun ikke får mad, hun vil bare ikke tage på. Hun taber også en del af maden når hun spiser. Tænder ovs er tjekket for nylig.

Noget man kunne give som tilskud eller noget andet man evt kunne gøre?
Hun går på stor græsfold indtil november, så rig mulighed for græs og får som sagt regelmæssigt foder. Har endda haft pause henover sommeren, grundet sår på ryggen, men har bare fået kæmpe vom istedet...

Ingen kritik til mig, jeg er blot part og vil høre muligheder for evt tilskud, som måske kunne hjælpe.
Hoppen er omkring 23, hvilket nok også spiller lidt ind.

Tak for svar på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ældre hest og vægt...
  • #1   15. okt 2017
    I den alder så er den ret udsat for at have EMS eller Cushing, jeg mener at et af tegnene på Cushing er at hesten begynder og miste muskler. Og begynder og se træls vommet ud.

    Så jeg havde nok fået den tjekket.


  • #2   15. okt 2017 Krikken:
    Dyrlægen har været og tjekke hende, vi var nemlig også begyndt at blive bekymret for, at det kunne være det.


  • #3   15. okt 2017 Har i tjekket for orm?

  • #4   15. okt 2017 Orm blev tjekket i samme omgang, da det viste sig ikke at være det andet.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   15. okt 2017 hvor meget grovfoder får den?

  • #6   15. okt 2017 AMT:
    2 L piller + 1 L lucerne om morgenen

    Hun er udlejningshest, så hun går gerne tur 1-3 gange om dagen, dog ikke galop og højt tempo alle turene.

    Har hun været ude og galopperer, får hun 1L blandet piller og lucerne.
    Har hun kun skridtet, trave let, får hun 0,5 liter blandet piller og lucerne.
    Hun får altid efter endt ridt.


  • #7   15. okt 2017
    Men hvad med grovfoder? Det er kraftfoder du snakker om der :o). Det er hø eller wrap.

    Hvad med vitaminer eller fuldfoder? Fuldfoder kan man jo ikke bare skrue op og ned for foderet hver dag hvis der er vitaminer og mineraler i.

    Jeg ville nok skrue ned for ridningen når hun ikke er til at holde huld på.

    Der udover, har mange gamle heste problemer med lucerne, så jeg ville forsøge og fjerne det og give noget andet. Samt kigge på det " piller " du beskriver, om der mon ikke var noget der er bedre.


  • #8   15. okt 2017 Går lige nu på græs og har udover det wrap ad libitum.

  • #9   15. okt 2017 Helt grundlæggende..

    Hvis man taber sig uden en rigtig god grund, er udgangspunktet at der er noget galt med helbredet.
    Vi pattedyr er bygget til at passe på vores nødrationer =fedtdepoter.

    Hvis man lægger livsstilen om, ændrer kost og øger aktivitetsniveauet kan raske dyr og mennesker tabe sig.
    I alle andre situationer er noget galt.

    1)
    Har noget ændret sig til det værre med leveforhold? Har hun læ når hun er ude, er foder kvaliteten faldet, er der sket andet med de daglige rutiner?
    2) Kan hun optage sit foder? Tænder, orm, diarré af for meget wrap?
    3) Er hun syg? Er man sund og rask, får de næringsdtoffer man skal bruge men har simpelthen kalorieunderskud taber man ofte næsten rent fedt. Men du beskriver hende som vommet og hun taber muskler.
    4) Ja, alder giver svækkelse. Eller rettere organers maksimale ydeevne falder, man kan også sige at reservekapaciteten /overskuddet til at håndtere belastning falder. Heling efter sygdom og skade tager længere tid. Det tager mere tid at træne sig op. Alle disse fysiologiske ændringer gør, at "sygdom slår hårdere" når man har levet i mange år.

    Jeg havde sat mig med ejer og talt om hvad man kan have overset og hvad man skal gøre for at finde årsagen.
    Dernæst kan man gennemgå hestens hverdag.
    1)Har hun reelt afgang til ad libitum grovfoder af god kvalitet? Bliver hun jaget væk fra foder pladsen af de andre, er kvaliteten høj nok til at hun kan optage nok? Tarmens effektivitet falder, ligesom max effektivitet for alle andre organer også falder langsomt med alderen. Hvis hesten er meget gammel, I er helt sikre på at der ikke er sygdom, kan mindre effektiv tarm medvirke ved at hun ikke optager nok.
    2) Hvis der er et problem, som man ikke kan sætte ord på, kan man aflaste hesten ved at optimere hverdagen og mindske energi tabet. Fx dækken, skur med plads til at alle kan lægge tørt mv.
    3) Hvis man finder årsagen, og giver korrekt behandling, skal i kunne se en bedring. Bliver det ikke bedre, skal i se efter hvad I har overset.

    God arbejdslyst


  • #10   16. okt 2017 Doktor Who:
    Det er ikke fornylig hun er begyndt at se sådan ud, hun taber sig ikke mere end som hun ser ud nu, men hun har svært ved at få de sidste kilo på.

    De går på en kæmpe græsfold, lige nu uden dækken og med skoven som læ, de kommer op i løsdriften i slutningen af måneden.

    Hun havde orm for et par år siden og siden da har hun haft svært ved at tage på. Hun er tjekket for det meste fysisk, altså dvs ingen røgnten ovs. men dyrlæge har været ude og der er taget blod prøve, hun fejler intet.

    Hun er lederhoppe på fold, så foder og hvad der ellers er, er hun altid først til.
    De piller hun får er dem rideskoleheste også typisk får og så får hun olie oveni som tilskud.

    Hun har haft hele sommeren, hvor hun kun har været ude 1-2 gange, grundet sår på ryggen, det har ikke hjulpet det mindste, kun at hun har fået en kæmpe græsmave.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   16. okt 2017 Jeg tænker at hendes karriere er ved vejs ende, hun har nogen ændrede behov i hendes alder, du skriver selv at hun er føre hoppe, dette tager på kræfterne i den alder, hun optager ikke længere næringen som tidligere, tænderne er sikkert også ved at være slidte, alt i alt så er hun blevet i hest i sit efterår smiley

    I jeres sted ville jeg lade den få pension, den kan sagtens ride men ikke flere gange dagligt og så et godt seniorfoder og når det bliver koldere så ville jeg putte noget tøj på den så den ikke også skal bruge krudt på at holde varmen.



  • #12   16. okt 2017 JM:
    Hun går som udlejningshest, men ejer og jeg er også blevet enige om at skåne hende så meget som muligt.
    Dog skal hun holdes i gang pga. let gigt, så helt stille kan hun ikke stå.

    Jeg har i dag snakket med ejer om dækner og dem er hun i gang med at bestille hjem.

    Ang. foder har jeg ikke det store at kunne sige, har forslået hende 18plus fra Pavo, som fungerer rigtig godt for en af vores ældre privatheste derude, men hun glemmer simpelthen hvis nogle af hestene begynder at skulle have specialfoder.


  • #13   16. okt 2017 Hvis du taber dig pga forbigående sygdom, eller en midlertidig kur, bør man gå tilbage til sin gamle kampvægt når livet bliver normalt igen.
    Dvs man bør tage på, hvis man er kommet sig efter sygdom eller man afslutter kuren.

    Kan man holde vægten uden yderligere vægttab er det da tegn på midlere problemer end ved fortsat vægttab. Men der er da noget siden hun ikke kan vende tilbage til normal vægt...


  • #14   17. okt 2017 Jeg ville få kigget på foderet. Hun skal selvfølgelig have noget senior foder. Og der kan også være at hun har problemer med foderoptagelsen. Min tidligere traver havde dette problem. Han kom på et urtetilskud der hed Biomin som bla. Indeholdt oregano og så begyndte han endelig at optage næringen i foderet. Jeg har dog ikke set dette tilskud på mange år.. men kontakt en foderkonsulent og hør ad. Mener det var viking der havde det.. han var dog kun 13 år..

    Mvh TT


  • #15   17. okt 2017 TT:
    Har snakket med ejer, men hun bestiller store mængder lucerne og grønfoder hjem, det andet siger hun bliver for dyrt og hun glemmer det i længden, når hun har 15 andre heste.
    Vil foreslå det igen til hende og ellers køber jeg selv en pose og forsøger med. Har kigget lidt på Pavo 18Plus.


  • #16   17. okt 2017 Har du råd til at fodre på hende? Det tager tid før foderet optages ordentlig og man skal ikke skifte foder for ofte da det giver ubalance i maven. Så jeg råder dig enten til at gå "all in "(dvs. Købe fuldfoder livet ud/mange mange måneder/år) eller undlade at gøre noget.

    Mvh TT


  • #17   17. okt 2017 Ja, får 2000-2500 for arbejde om måneden, som egentlig bare spares op til at flytte hjemmefra når den tid kommer

  • #18   17. okt 2017 Så ville jeg personligt give det et forsøg og se resultatet efter nogle måneder smiley

    Mvh TT


  • #19   18. okt 2017 Jeg tænker lidt om hun kan have lidt mavesår der ikke er opdaget.

  • #20   18. okt 2017 På din beskrivelse, så tænker jeg orm uanset om i har fået lavet en gødningsprøve. Jeg har nemlig flere gange oplevet, at tage gødningsprøver ud som ikke viser sig at være korrekte - faktisk langt fra.
    Iøvrigt så vil sådan en ældre hoppe have brug for ekstra tilskud af protein - specielt på denne årstid, hvor græsset bliver magert uanset udseende og hvor den bruger ekstra energi på at begynde at sætte pels.

    Det du beskriver, at hun får i krybben 2 l piller og 1 liter lucerne er uden tvivl meget i underkanten, det burde nok være x 3 dagligt mindst. Og hvor meget foder indeholder pillerne mon ca.? Jeg tænker her FE og protein specielt. Hestefoder i dag har det med at være lavt på protein og det er faktisk noget rigtigt møj, når man har en hest der er lidt utrivelig p.g.a. et eller andet.


  • #21   18. okt 2017 Tænker også at hun sagtens kan have orm, selvom den er tjekket.
    Har selv en ældre herre, som er begyndt at have svært ved at holde huld. Sidste forår lignede han noget der var løgn, men ormeprøven var negativ. Lige meget hvad jeg gjorde kunne jeg ikke få ham til at tage på, indtil han fik en bredspektret ormekur i efteråret - nu er han pæn i huld igen smiley

    Generelt bør man altid regulere i grovfoder (hø/wrap), fremfor krybbefoder først. Ældre heste har også ofte svært ved at optage foderet optimalt, og har ofte dårlige tænder (ekstra vigtigt at få ordnet tænder), derfor er det ofte en god idé at skifte til foder der er specielt udviklet til seniorheste - det kan være lidt af en jungle at finde det der passer bedst til ens hest smiley
    Min dyrlæge anbefalede mig i øvrigt, at anvende EquiOil Omega i foderet, og sagde at det var vigtigt, at han ikke kom til at fryse, så nu er han "rigtig" dækkenhest smiley


Kommentér på:
Ældre hest og vægt...

Annonce