{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.381 visninger | Oprettet:

Hvorfor udlån af salgshest ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle glade hestefolk smiley

Jeg har en fjordhest til salg, som jeg nu flere gange er blevet spurgt om vi ikke vil låne hende ud. Vi har sagt nej da hesten kan risikere at komme mange steder hen, og vi ved hellere ikke om folk bare vil låne hende for at have hest et stykke tid og så sende tilbage. Vi har været ude for at en interresseret sagde nej til at komme og kigge fordi vi ikke ville låne hende ud. Hvorfor er det så vigtigt for købere at hesten skal kunne lånes ud?

Vi har aldrig prøvet at udlåne før. Hvordan gør man hvis der sker hesten noget hos udlåner, laver man en kontrakt? Vi syntes det er lidt af en chance at tage, men hvordan har i det med at udlåne jeres salgshest ?

Tusind tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor udlån af salgshest ?
  • #1   9. apr 2010 Vi vil ikke udåne ham. Men ville gerne sætte ham på prøve et sted, på kontrakt. Ville aldrig nogensinde udlåne min hest, da man jo bare ikke ved hvad der sker.

  • #2   9. apr 2010 De gange jeg har solgt heste, har vi også nægtet at låne ud eller at man kan få dyret på prøve. Til gengæld er man velkommen til at komme hos os, og prøve alt hvad man vil.

    Men ved heller ikke hvorfor så mange er så intr i at låne ogisær når man skriver at den IKKE lånes ud.


  • #3   9. apr 2010 Hvad skulle der stå i sådan en kontrakt ?

  • #4   9. apr 2010 Det jeg tror langt de fleste mener, når de spørg om du/i vil låne ud er: Hesten tages af markedet, låner overtager alle udgifter og har hesten som sin egen i fx 1 år eller hvad man nu lige aftaler. Og låner så har forkøbsret og når de har sparet pengene op, så køber hesten.

  • #5   9. apr 2010 næste gang jeg skal ha hest skal den klart på prøve...
    hesten skal kunne falde til, og det er for dyrt at købe et ''fejlkøb'' vi har været ude for at hesten bare ikke falder til i omgivelserne, og bliver en fuldstændig anden hest.. det er jo heller ikke meningen ...

    ved at tage en hest på prøve, kan sælger jo også se om nye rytter og hest fungerer/ om hesten trives (:


  • #6   9. apr 2010 Min erfaring er at folk bare ikke passer ligeså godt på hesten hvis det bare er en låner. Så bliver der sjældent ofret de store beløb på pasning, foder, smed osv. Vil aldrig låne min hest ud igen med mindre der er til en jeg kender eller en der bor i nærheden af mig selv så jeg kan køre forbi min en gang om ugen og tjekke. Man gider jo ikke låne en dejlig hest ud og få et fugleskræmsel tilbage.

  • #7   9. apr 2010 hvis den er på prøve, kan man jo betale et depositum, på fx ... 20.000 kr ? (alt efter hav hesten er værd) bare et forslag smiley beløbet kan jo tilbagebetales hvis hesten ikke trives / der ikke falder god kemi imellem hestene

    (:


  • #8   9. apr 2010
    Tjae jeg har udlånt på kontrakt.
    I kontanten stod der hvem der betalte hvad, og ved evt sygdom osv.
    Desuden var udlån med henblik på salg, så der blev skrevet den dato på hvor pengene skulle falde .

    Det gik super godt (:
    Men altid på kontrak, har udlånt 2 ponyer, jeg desværre ikke har set siden smiley


  • #9   9. apr 2010 tror der er mange små piger (ja undskyld genereliseringen, men sådan er det ihvertfald tit), der sidder herinde og kigger salgsannoncer og tænker "neej den er sød, tror jeg lige spørger om ikk jeg må låne den"....ofte når forældrne ikke vil købe en hest til den, så kan man jo lige spørge om den lånes ud i stedet. Ser rigtig mange af disse beskeder, og tror ikke man skal tage alle lige seriøst smiley

  • #10   9. apr 2010 Jeg låner selv en rigtigt fin Oldenborg af min veninde da hun ikk selv har tid til at ride og passe den smiley .. jeg låner den med forkøbsret, hun bor så også kun ca 30-40 mins kørsel fra mig, så hun kommer stadig og kigge til ham, for at se om jeg passer ham som jeg skal.. hehe ..

  • #12   9. apr 2010 folk vil låne for at få egen hest, uden at skulle have penge til købssum op af lommen.og ja så er hesten taget af markedet og ejeren er fritaget for udgifterne. de fleste går ud fra at man sælger hest fordi man ikke har råd til at holde den.

    jeg har cha-cha lånt ud og det har den været i snart et år. vi har kontrakt på hende, og heldigvis har hun det godt.

    men jeg kunne have været uheldig, og have fået hende sendt hen et sted hvor, man ikke har forståelse for hende



  • #13   9. apr 2010 man kan også forestille sig at man pga fx graviditet eller en skade ikke kunne ride sin hest og valgte at låne den ud indtil den blev solgt. dermed kunne den bliver holdt i gang

  • #14   9. apr 2010 Jeg har en hest på prøve pt, deter ellers stik imod min overbevisning, da jeg jo ingen sikkerhed har af nogen art.. Normalt vil jeg hellere lave en kontrakt, hvor man har den første måned til at komme retur med den uanset årsag, og så kan man få sine penge igen.
    Jeg har dog valgt i denne situation at liv- og uanvendelighedsforsikre hesten, hvilket jeg også altid ville gøre, hvis jeg lånte ud.
    Så ville jeg selvfølgelig have en ordentlig kontrakt og holderegelmæssig kontakt med "opsyn". Men jeg har lånt ud en gang uden succes, hesten blev simpelthen ikke passet..


  • #15   9. apr 2010 Kan ikke se det store problem i udlån, jeg har selv en lånehest.

    Altså man laver jo en kontrakt på at hesten ikke må vider sælges, og hvad ejer betaler, hvad låner betaler. Hvad der skal ske vis hesten bliver skadet ovs.

    Man kan jo altid låne med henblik på salg, altså rytter kan låne hesten et halvt år, også skal den enten tilbage eller låner betale penge for den. Eller man kan låne på ubestemt tid


  • #16   9. apr 2010 Vi startede med at låne en pony til sara, som ejer på ingen måde ønskede at sælge på noget tidspunkt. Det var for at prøve hvordan det var selv at stå med alt ansvaret og alle udgifter, inden vi sprang helt ud i det og selv købte.
    Da vi så var blevet rigtig glade for ponyen, den havde det som blommen i et æg og vi havde passet og plejet den med alt + den var kommet i top form. Så ændrede ejer mening og ville gerne sælge til en helt ublu pris.
    Der måtte vi så sige at det havde vi på ingen måde råd til at give, og hvis vi endelig skulle give så mange penge for en pony var det heller ikke den vi skulle have.
    Efter lidt søgen fandt vi så lige ponyen for Sara, som vi købte. Vi endte så med at købe noget før end vi egentlig havde planlagt hun skulle have helt sin egen.

    Tror at de seriøse lånere ønsker at låne med forkøbsret, for som tidl. nævnt at have hesten, prøve det hele af og så købe f.eks. 1/2- 1 år ud i tiden. Eller låne for f.eks at ride ponyår ud uden at skulle stå et år senere og sælge en pony igen.
    Det er bare vigtigt at man ser hinanden an og at der er kemi mellem alle parter, at der er god kommunikation i det daglige og at låner selvfølgelig betaler alle udgifter.
    Er der tale om børn hvor det er en pony der udlånes synes jeg man kun bør have kommunikationen med forældrene for at være sikker på at der er 100 % forældreopbakning.

    Lizet smiley


  • #17   12. apr 2010 Jeg tror de fleste vil låne en pony fordi de ikke har råd til at give købsummen på det nuværende tidspunkt også vil sikre sig at hesten ikke bliver solgt. Jeg skal foreks. låne den jeg har part på i et år indtil jeg har råd til at købe ham efter min konfirmation næste år, så tror faktisk bare grunden er det smiley Men i sådan en kontrakt skal der jo stå hvor lang tid låner skal have hesten og at den ikke må sælges videre og hvad i nu synes der er vigtigt, i kan også skrives at alle udgifter er på låners ansvar og det er hesten også så i ikke lige pludsleig står med en kæmpe regning som ´låner er skyld i ;D

Kommentér på:
Hvorfor udlån af salgshest ?

Annonce