{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Første pony..? {{forumTopicSubject}}

Ja hg...
Jeg er blevet spurgt om at hjælpe med at finde en pony til en pige på 13. Det skal være en fjordhest.
Jeg har fundet en på 12 år som er trafik vant rolig, kan rides ud alene og med andre heste. Den har stået på rideskole i to år.

Kunne dette ikke være en mulighed for førstepony?

Skal måske også ud at hjælpe med at kigge på den, hvad ville i især kigge efter når det er til en lille pige der skal have den ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første pony..?
  • #1   19. apr 2010 Nej men hvad ville I være opmærksomme på ?

  • #2   19. apr 2010 Når du tager ud og kigger på den:

    Skal du være meget opmærksom på dens temperament, i ALLE situationer, dvs. du skal ride på bane/ridehus, skov, vej mm.. Mange heste ændrer sig, og der skal du vide hvordan den er.
    ´+ Hvordan den er at tage ind fra fold, og hvordan den er i stalden.

    Om hesten er noget, kan du først vide når du kigger på den.


  • #3   19. apr 2010 Kirstine - Hvis du ikke er int. i at hjælpe, så vælg et andet sted at skrive ?

  • #4   19. apr 2010 Har hun nogne til at undervise sig?

    Fjordheste kræver en der kan sætte den på plads, for ellers løber den om hjørner med en..

    Jeg ville personligt ikke bruge en rideskole pony som 1. gangs hest, de er oftes blevet ødelagt af alle de forskellige måder elever rider på..

    Og rideskoleheste bliver som regl ikke soglt medmindre de er for vilde eller de er slidt op


  • #5   19. apr 2010 Hvis den er rideskolehest ville jeg som det første spørge hvorfor de sælger hesten.
    Rideskoler sælger sjældent deres stjerne ponyer...


  • #6   19. apr 2010 Der står i annoncen at den bliver solgt pga den er for stor til deres elever...

  • #8   19. apr 2010 Jeg har tit set nybegyndere på heste større end fjordheste, så jeg tror det er en dårlig undskyldning smiley

    Jeg ville ikke vælge en rideskolehest som 1. gangs hest, især ikke med en fjordhest der har været vandt til ryttere den kan løbe om hjørner med smiley


  • #9   19. apr 2010
    Gætter på det er en dårlig undskyldning smiley Fjordheste har en fin størrelse til børn - da der jo på rideskoler er alt fra shetlændere til kat 1 hvor fjordheste også er ind under.

    Så ville vær mistænksom for om den bukker, bider mm.

    Men find en velopdragen fjordhest, de er gode børneponyer. Men uopdragne fjordheste eller fjordheste der ikke lige er til at flytte rundt med duer ikke til det.
    I det hele taget kan fjordheste være lidt triggy som børneponyer da de ret hurtigt lære af menneskers fejl.


  • #10   19. apr 2010 Kirsten: For stor er også tit lig med for stærk, når det er en rideskole, det drejer sig om smiley Tvivler på at en fjordhest er for stor (højdemæssigt) for rideskolen, da det jo stadig er en pony og derfor ville man sagtens kunne sætte de lidt større nybegyndere op, hvis den ellers er sød og rolig smiley

    Jeg er enig med de andre i, at jeg ville undgå en rideskolepony som førstegangspony, da de tit har lært at løbe om hjørner med begynderne og ellers ikke er blevet "holdt i ørene".

    Som førstegangspony er det aller, aller vigtigste faktisk, at hende der skal have den er komplet tryg og har kontrol over hesten, når hun prøver den. Er hun den mindste smule i tvivl eller usikker, så er det ikke hesten. Og er det en yngre pige, så sørg for at gøre klart, bare fordi hun vælger denne fra, betyder det ikke, at hun ikke får en hest - så tager I bare ud og kigger på en anden smiley Tit kommer man ved den første pony til at bare at vælge den første og bedste som man prøver og så vælger den.

    Jeg har god erfaring i at finde 4-5 heste, som jeg finder spændende og så prøve dem over 2 weekender (der må ikke gå for lang tid) og så skrive noter til, hvad jeg synes om hver hest smiley Så har man mulighed for at sammenligne og kan bedre vurdere, om der er en af dem, der er relevant end bare at prøve en og så beslutte om det er den.


  • #11   19. apr 2010 Har også tænkt på det som en dårlig undskyldning.. Men det er vel bare at prøve at kigge på den.. Og se om den har nogen fejl og mangler eller unoder..

  • #12   19. apr 2010 Så må jeg prøve at finde ud af om det kan overtales til andet end en fjordhest.. : D

  • #13   19. apr 2010
    Fjordheste er udemærkede førstegangsponyer, de skal bare være opdragen smiley For nej, en fjordhest ved ikke den er stærk, men den kan hurtigt finde ud af det da de opfatter menneskers fejl hurtigt og lære hurtigt.
    De ved ikke de er stærke, det er de bare.

    Så de har ikke brug for at blive bestemt over, de har bare brug for ikke at være velopdragne og at man ikke tænker " jaja, så lader jeg den lige " - og dog så syntes jeg tit de kan deles op i to kategorier.
    En hurtigt og selvstændig fjordhest, den der skal opdrages og holdes øje med også den fantastiske børnepony som Maja er, hun skal ikke opdrages på særligt meget, gør hvad hun bliver bedt om og behøves ikke hives i ørene.

    Så kommer an på hvilken fjordhest man får fat på smiley


  • #14   19. apr 2010 Krikken har det ligesom dig.. Har selv fået en fjordhest som første pony og har to nu.. De er bare utrolig hurtige til at lærer. Og fejl opfanger de.

  • #15   19. apr 2010
    Lige præcis, syntes også de to tit kan placers under at de der er hurtige til at opfatte og har en tendens til at udnytte ejers fejl er dem der er meget friske og vågne og ikke har så meget tålmodighed, mens de der ikke rigtigt gider gøre noget ved at ejeren ikke holder dem i ørene også har tons af tålmodighed, er meget rolig i både hoved og tempo.


  • #16   19. apr 2010 Min mening!

    - Selvom det er en første gangs pony skal den have lidt engeri, og ikke bare at man skal ride en hel omgang før man får den i trav, ellers bliver det kedeligt for rytteren i længden - tro mig, har flere veninder der har det sådan!

    Energi er utrolig vigtigt synes jeg, men den skal jo samtidig være styrbar smiley


  • #17   19. apr 2010 Hvor i landet kommer I fra ? For prøv evt. at kigge på diverse fjordhestestutterier (:

  • #18   19. apr 2010 Vestjylland


  • #19   19. apr 2010 Kirsten, så prøv evt at søg om der ligger nogle fjord-stutterier i nærheden, og så ring og tag en snak med dem og hør om de har nogle ponyer til salg, som kan være egnet som første gangs pony (:

Kommentér på:
Første pony..?

Annonce