{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Heste og deres renlighed {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Nu har vi haft heste stående hjemme på stald i omkring otte år, og vi har med tiden lagt mærke til:

At vores hingste skider ét sted
At vores hopper skider to eller tre steder i kanten, men skifter sted alt efter humør
Og at vores vallakker er nogle værre svin, som pisser og skider i ét stort virvar og træder det hele rundt

Er det kun os?
Da vores ene hingst blev kastreret blev den også et værre svin!

Hvordan kan det være? Det er virkelig mærkeligt! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste og deres renlighed
  • #1   19. dec 2010 hvis i vil ha styr på vallakernes klatter:
    Tag en klat fra den dominerende i flokken og lig bagerst boksen så skider vallakerne kun der smiley


  • #2   19. dec 2010 Min hoppe skider også kun langs endevæggen, men jogger så rundt i det. ved ikke hvorfor det er sådan, men hingstene er da klogest på det punkt. På et græsareal ville de have langt mere føde end de andre..

  • #3   19. dec 2010 tja... hos mig er det min hoppe der er et værre svin hun er på INGEN måde halv eller hel renlig.... hvor vallakken derimor kun er et svin til tider....

  • #4   19. dec 2010 mine heste skiller sig så ud.
    min vallak ligger klatter i den ene ende af boksen, pænt, mens min hoppe ligger dem overalt, selv i hendes wrap, som hun også tisser i ... genialt smiley


  • #7   19. dec 2010 min gamle vallak pissede ét sted og sked ét andet sted. Hans boks var meget renlig. Ved ikke hvornår han blev kastreret, men var det, da vi købte ham som 6 års


  • #8   19. dec 2010 Oppe hos os er det hopperne der er helt ekstremt svinske i boksen:) Vallak skider kun i kanten og min hingst er yderst renlig og forfængelig:) Hehe, ja så det er meget forskelligt...

  • #9   19. dec 2010 Vi har 3 vallakker - min gøder bagest i boksen - altid. De to andre roder det hele rundt, så det er lidt mere "nål i høstakken" når der skal muges smiley

  • #10   19. dec 2010 MIn hingst er utrolig renlig og hans afføring ligger bagerst i boksen. Min fjord vallak ligger sin aff et bestemt sted i boksen og så dækker han det til. Den sidste vallak sviner ud over det hele og er umulig at holde en ren boks ved. Man kan muge i bund den ene dag og strø rent og næste dag ligner boksen noget der er flere uger gammelt. Da jeg havde en hoppe var hun næsten ligedan, hun svinede også meget.

  • #11   19. dec 2010 min vallak, er rent ud sagt et kæmpe svin -og skider gerne lige ved sit hø, og tværer resten ud i sin boks - og han pisser over alt! Der var en der foreslog at tage en af førerhestens klatter ind og lægge den der hvor man ønsker vallakken skal gøde -det tror jeg at jeg vil prøve, for er meget hysterisk med min hests boks skal være ren, og indbydende at se på -og bruger ofte en time på hans boks for at gå alt igennem -han står på tørv og spåner, så det kan tage en krig at få det hele med smiley

  • #12   19. dec 2010 jep..
    vores vallakker er også nogle rigtige svin, mens vores hopper holder det bagerst i boksen..
    Især Mistery er meget hygiejnisk hehe.. Hun skider kun bagerst ved kanten.


  • #13   19. dec 2010 Min hoppe er også utrolig ordnet smiley hun gøder de samme 3 steder hver dag (engang imellem er der selvfølgelig en ups'er) og tisser 2 steder og begge dele er altid i den bagerste kant + en sidekant

  • #14   19. dec 2010 Min gamle vallak var et geni til bokshygiejne - det var MEGET ordnet! Min hoppe derimod, hun er simpelthen det største svin på jorden.. smiley Det er overalt, selv oven i sit hø... hun er en mærkelig en.. smiley

  • #15   19. dec 2010 Her er cancan som din vallak.......skider alle vegne og træder det godt og grundig rundt, hvorimod Inez kun skider et sted :O)

  • #16   19. dec 2010 Bandit min gamle vallak, var også meget renlig, han havde også et hjørne han pøllede i :O))

  • #17   19. dec 2010 så har jeg nok alligevel ret i at min vallak tror han er hingst ! for han er vikelig renlig , han har et hjørne hvor han lægger det hele (:

  • #18   19. dec 2010 Min hoppe skider og pisser udover det hele og vader rundt i det, så det kan altså også ske for hopper, heh smiley

  • #19   19. dec 2010 Cody som er vallak er et KÆMPE svin, selv om jeg giver rigtig meget halm i boksen så er det alt fuldstændig skidt og tisset til, hvis der er noget rent halm tilbage så er jeg meget heldig smiley

  • #20   19. dec 2010 Laudino er osse generelt renlig.. men, han kan have dage det går HELT galt.. man er vel ung smiley

  • #21   19. dec 2010 Grunden til at hingste skider et bestemt sted, eller bagerst i boksen, er tilbage fra da de var vildheste.
    De er ligesom hunde, som helst skal pisse ovenpå der hvor andre hunde har pisset. Det er territorial afmærkning. Der er lavet mange studier af vildheste, og de viser at hingste skider ovenpå andre hingstes lort, for at markere sig selv, så den næste der kommer forbi kan lugte at det er hans territorium.

    Hvorfor vallakker ikke gør det, er der ingen undersøgelse af, men mon det ik har noget at gøre med at de ikke har behov for at afmærke territorium? -så der for er de ligeglade?


  • #22   19. dec 2010 tja vores smølf er yderst renlig smiley .. han gøder altid kun et sted i skuret smiley ..
    men den grimme plettede gøder sku lige hvor han nu lige tilfældigvis står.. og han er den dominerende i deres lille flok.. så efter han er kommet, ligner det nogle gange en bombet mødding i skuret .. suuuk smiley

    eneste de er enige om, er når vi har smidt nye spåner på, ja så skal der pisses!! helst midt i en stak jeg ikke har fået revet ud endnu.. ggrrrrrr...


  • #23   19. dec 2010 øhhh mine hopper er i hvertfald IKKE renlige hehe.. Da slet ikke min unghest, hun er hvertfald et stort svin.. har forsøgt at lære dem begge at gøre det bestemte steder i boksen.. men ja hele boksen bliver trampet rundt i.. og ligner noget der er løgn næste dag hehe..

  • #24   19. dec 2010 Annika T...det vil sige at dine heste på sommerfolden bruger de gødningsbunker i laver til dem...altså holder sig til disse.. det lyder da til det er en genial løsning..hvis det bare er de første par dage man skal samle sammen...

  • #25   19. dec 2010 Min vallak er også meget renlig, han skider kun i bunden af boksen og tisser foran bunken. Hoppen tilgengæld hun skider og pisser der hvor hun nu står, om det er i høet, vandspanden, eller hendes foderspand, er hun totalt lige glad med.

    Tilgengæld ligger de kun deres klatter i de samme bunker på folden.


  • #26   19. dec 2010 Min vallak er så renlig. Han skider et sted, aller bagerst, og tisser i midten, men han tisser kun lige når man har sat ham ind, så man skal skynde sig at fjerne hans wrap hvis den ligger i midten. Hvis vi er på tur eller i ridehuset og han skal skide går han ind til siden og gør det. Han kan er også meget fimset med mudder, han ruller sig helst ikke og går uden om alt det mudder han kan. Han er sent kastreret.

  • #27   19. dec 2010 Jeg oplever det samme her!
    Dog har vi en hoppe på 14 år der indtil i sommers har stået i løsdrift, hun er virkelig osse et svin.


  • #28   19. dec 2010 De hingste jeg har arbejdet med har alle være rigtig renlige i boksen... men synes det er meget forskellig hvor renlige hopper og vallakker er... nogle er rigtig gode til dét, andre er ikke...

  • #29   19. dec 2010 Hahahahah, en grinern tråd xD


  • #30   19. dec 2010 Det ene sted hvor jeg stod var Chivas en gris...
    Han smed det bare rundt og vadede rundt i det hele..

    Nu er han blevet flyttet til et nyt sted og her er det bare lige bare lige i kanten og sjældent at han har trådt i det... måske han har lært lidt manér af de andre heste smiley

    Sært...


  • #31   19. dec 2010 .MLC: --> eller han er mindre stresset i sin boks det nye sted?

  • #32   19. dec 2010 Sandra Kaiser .

    Det tror jeg næppe..

    Det gamle sted stod han i ende boksen ved siden af en ældre rolig hoppe og de var de kun få heste..

    Det nye sted er langt større, med flere heste og langt mere aktivitet på staldgangen...

    Han er bare begyndt at blive mere renlig lige pludselig - især efter vi er skiftet over til træpiller.. Så ligger de som regel de samme steder..



  • #33   19. dec 2010 he he sikke en tråd, men går selv og tænker over det ca hver dag når jeg muger ud. Den store hoppe skider hvor det passer hende. mens den lille 1 /2 års hoppe er enormt renlig. hun skider KUN bagerst i boksen og ude har jeg pt møddingen til at ligge på folden i et hjørne da jeg ikke kan komme frem pga sne, der går den bette skam også hen og bakker til og skider. Dygtig lille pige smiley Den store giver mig grå hår alt for tidligt....

  • #34   20. dec 2010 Heh he, der var lidt uenighed om hvem der var førerhesten ude hos os -så tog en klat fra alle 3 -så må vi se hvordan boksen ser ud her til morgen når jeg skal der ud - er meget spændt på om det nu også virker det som Kristina A, skrev smiley Skal nok lige give besked hvis det har været en succes c",)

Kommentér på:
Heste og deres renlighed

Annonce