{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.191 visninger | Oprettet:

Bange for min hest? :( {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften jo lyder spørger jeg om jeg måske er 'bange' for min hest.. Hun er meget nervøs anlagt overfor nye ting og lige pludselig kan hun bare finde på at springe til siden evt. Ind i mig eller heldigvis os væk fra mig..
Jeg har lige fået hende hjem at gå for 2 dage siden, de har tidligere været opstaldet i ca. 6 mdr hvor jeg ikke har haft mulighed for at komme ud til den så tit. Ca 1-2 gang i ugen.. Allerede fra da jeg fik hende var hun meget stædig og havde sine egne meninger kunne finde på St vende røven til og ørerne tilbage. Hun har en enkelt gang sparket ud efter mig. I dag hvor hun så har vadet ovenpå min fod har jeg bare fået nok. Hun er en hest på 167 og vejer 5-600 kg og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for min hest? :(
  • #1   1. apr 2011 Det er Easter på min profil og hun er 3 år

  • #2   1. apr 2011 Jeg tror, din hest trænger til at få trukket nogle grænser op. Hvis en hest hoppede ind i mig eller bare vadede mig over tæerne, så ville jeg straks irettesætte den, så den er 100% klar over, at den har overtrædt min grænse. Og især, hvis den tillod siog at sparke efter mig...det havde jeg under igen omstændigheder fundet mig i !

  • #3   1. apr 2011 jeg er fuldstændig enig med kA

    Min får heller ikke under nogen omstændigheder lov til hverken at lette ben eller træde på mig!

    hun får ren besked, så snår hun gør noget der ikke er i orden.. Jeg er også sikker på, at det er derfor, at hun er så omgængelig at omgåes.


  • #4   1. apr 2011 Ja det gør den, den trænger virkelig til opdragelse.. Jeg købte den da den var 2 1/2 år og jeg tror ikke de har gjort det store ud af at lære hende ikke at være bange for noget.. Men hvordan ville du irettesætte hende? Jeg bliver nød til St starte stille og roligt da jeg simpelthen bliver nød til at få tillid til hende..

    Undskyld eventuelle stavefejl, skriver fra iPhone, den retter somme tider selv, også selvom det er stavet rigtigt..


  • #5   1. apr 2011 Jeg er enig md k A smiley
    Måske endda begynde på noget horsemanship, det gør altså meget at man irretesætter hesten på en måde som den forstår, især når hun er så ung. Sammentidig siger du noget om at hun kan være bange for ting og horsemanship kan man jo også bruge til at vænne den lidt af med sin nervøsitet. Og det styrker jeres forhold smiley

    -bare min mening... smiley


  • #6   1. apr 2011
    Tror at det i en sådan situation er svært at overskue selv, især hvis man ikke stoler på hesten, ikke er helt tryg og derfor tør man ikke stå helt op og sige fra :o)

    Så tror du ville have nytte af at få en underviser ud og starte fra jorden af eller tage på noget kursus :o)

    Har hørt super godt om dette:
    (link fjernet)


  • #7   1. apr 2011 jeg smækker min en så hun forstår det, hvis hun sparker efter mig.. heldigvis har hun aldrig gjort det, men jeg har oplevet andre heste, der har gjort det.. Og langt de fleste har fattet beskeden.

  • #8   1. apr 2011 Hvis en hest sparkede efter mig, ville den øjeblikketligt på en ganske gedigen røvfuld - aldrig om jeg ville finde mig i det. Hoppede den gentagne gange ind i mig eller bare trådte på mig, ville jeg første bruge enden af en kort springpisk, og prikke den ind i skulderen, til den rykker sig. Hjælper det ikke, må man jo markere det endnu tydeligere.

  • #9   1. apr 2011 Synes også det lyder som om den den bare har brug for at finde ud af hvem der bestemmer.
    Selv har jeg en meget varm hovedet hoppe, som jeg også lige har haft en tur med. Hun har nogle perioder, hvor hun lige skal prøve grænser af, og se om hun kan få magten. Denne gang har det desværre op til flere gange gået langt over min grænse, og nogle af de ting hun har lavet, har simpelthen været til farre for mig! Men der er ikke andet at gøre end bare at tage kampen op, og klappe hende en når det bliver for meget, og sådan kan man blive ved, og ved og ved, indtil hun finder ud af, jamen okay, det er stadig mor der bestemmer, så giver vi op, og gør hvad hun siger.
    Denne gang har det varret i 3-4 MÅNEDER! Men jeg er squ lige så stædig som det gamle æsel! Og ja, der har da været nogle øjeblikke hvor jeg simpelthen blev bange for hende, men det er noget man skal lære at skjule, og så simpelthen give hesten en tilbage af samme skuffe, hvis du forstår. smiley


  • #10   1. apr 2011 Kontakt Susan på BBH ( www.blueberryhill.dk)

    Dette "problem" rækker langt ud over det faktum at hesten er nervøs og hopper ind i dig. Du har brug for nogle redskaber til at kontrollere din angst, ellers kommer i aldrig videre. Din tvivl går lige igennem tovet og ind i din hest. Og jo længere tid der går, jo sværere bliver det at komme over...

    Jeg har selv været igennem noget lignende og kan garantere dig at din hverdag med din hest aldrig bliver det samme smiley

    De træner mennesker til at træne heste, hvilket er den helt nødvendige og rigtige rækkefølge

    Susan har helt sikkert en instruktør i dit område hvis du ikke har mulighed for at tage ned til hende.


  • #11   1. apr 2011 Jamen det værste er at hun jo ikke jokker på mig med vilje men simpelt hen fordi hun er sådan en tøsetøs overfor alt.. Der er et lille trin på 10 cm ud af boksen og det er hun bange for at gå ned af, da jeg skulle have hende ud i dag sprang hun nærmest ud over det og lige ind mig.. Og hun er altså ikke helt lille!

  • #12   1. apr 2011 Det lyder til at fordi du er nervøs overfor din hest så tester den dine grænser og bliver usikker i sig selv. Tror i begge 2 vil have riktig godt af at få en anden person ud, lige meget hvem det er, men en der ikke er bange for at sætte din hest på plads og som samtidig kan give dig selvtilliden nok til at kunne gøre det selv.
    Du kan sammenligne det med en far og hans lille barn (f.eks), far er stor og stærk og ikke bange for noget og det lille barn ved så at vist den bliver bange for noget så er det okay fordi far er til stede, men vist far begynder at vise frygt så må det jo være kæmpe farligt og derfor bliver barnet jo bange.

    Håber det gave mening og jeg ikke rabler fordi jeg er træt og ser Glee samtidig =P


  • #13   1. apr 2011 Er helt sikker på at det er fordi du allerede ser alle de farlige situationer inden de er sket, er det ikke rigtig? " jeg håber IKKE hun springer til siden nu, håber IKKE hun bliver bange for den fugl, bare hun IKKE bliver bange for det plastic" osv...

    Hjernen kan ikke sortere læse ordet "nej" dvs den film du afspiller i hovedet er det du ikke ønsker sker. Men det vil altid være det der sker, da du sender den energi videre til hesten.

    Det handler ikke om at sætte hesten på plads, da den jo reagere ud fra din energi, så når du ser spøgelser alle steder, gør den også, uanset hvor meget du irrettesætter den. Træningen starter med dig! smiley

    Du skal lære ikke at tænke i negationer. Dvs du skal vænne dig til at tænke de ting du gerne vil have skal ske, frem for det du ikke vil have.

    Giver det mening?


  • #14   1. apr 2011 Åhh kunne skrive side op og ned om det, da jeg selv har været igennem det samme... Min hest er så bare en varmblods hoppe på 175, der havde lært at sparke ud med forbene og vende i luften for så at sparke ud med bagbenene efterfølgende, når der var det mindste hun blev fustreret... Det har taget et år, men hun er nu en helt anden hest, jeg altid ved hvor jeg har og som aldrig kunne finde på at løfte en hov mod mig...

    Kontakt Susan, mens problemet ikke er større end det er, DET ER DET VÆRD!!


  • #15   2. apr 2011 Som Amalie nævner, så afspiller du nok situationen i hovedet først, og så kommer reaktionen fra din hest . Men det gør ikke noget at du har den tanke "nu bliver hun sikkert bange for den kant igen", du skal bare lære at handle på det . Hvis der kommer en plasticpose hen over gårdspladsen, så se hvor flyver den hen, hvor vil din hest så hoppe henad og hvor skal du så stå i forhold til hesten . Det skal du gøre uden at spænde op og vise frygt . Hvis du hele tiden har øjne i nakken og ser tingene komme inden det sker, så har du en chance for at arbejde din hest til ro . Men hvis du derimod ser tingene komme og ikke flytter dig, ja så kommer du jo altså til skade .
    Når det er sagt, så har du jo også lige fået hesten hjem . Den er ikke ret gammel og er ikke vant til at være der . Selvfølgelig er den utryk, og mon ikke den falder ned igen efter en uges tid ?


  • #16   2. apr 2011 jeg havde en lille smule det samme problem (bare ikke så alvorligt)
    min nye låne pony hver eneste gang jeg skulle trække den gik den altid ind i mig joggede mig over tæerne og gik i et meget hurtigt tempo.
    Men en oppe på mit opstaldningsted har haft sin hest siden den var et havlt år til nu 10år efter. Hun bruger meget horsemanship og al sådan noget men hun gir den altså en på hovedet hvis den bider og sådan.
    Så hun har lært mig en masse gode ting og nu er den en engel smiley
    Så prøv at og spørge om hjælp rundt omkring dig?;-)


  • #17   2. apr 2011 Du nød til at sætte nogen grænser over for den om det så betyder at du nød til at blive meget sur på den og eventuel give den et smæk en gang imellem da det nødvendigt at du sætter den i respækt og især i den alder da de kan være nogen bøller men det vil nok os være en god ting at træne nået tillids træning for de ting hun er navøse over for og mener er farligt så du fortæller hende at tingene ikk gør skade på hende

    har fx en vallak på 3 år som jeg har haft fra lille af men han har den fræk hed at tro det iorden at rende imod/ind i folk og at det os der skal flyt os der provokeret jeg ham i at gøre det så jeg kunne få remt på ham i det han gjorde fejlen så fik han en over bringen med pisken og der fant han så ud af at det gør man ikk så han gør det ikk så ofte mere nu det kun ved de folk der ikk har sat ham i respækt han kan finde på at gøre det ved og der har folk os fået afvide de bare skal give ham en da han har så meget selv respækt


  • #18   2. apr 2011 Og så skal du os selv træne i ikke at være så navøs og bange for det der kan ske da det er dig der skal vise hende at det IKKE er farligt istedet for at give hende ret i at det der der kommer om lidt er squ farligt da hesten kan mærke du navøs konstant den ved bare ikke at det er for den du er navøs for

    så vis jeg var dig ville jeg starte nået tillids træning for farlige ting også start stille op med det istedet så i lære hinanden at det altså ikk farligt da det jo i religteten ikk er hende der problemet men dig selv



  • #19   2. apr 2011 Hun skal forklares at det er forkert, men ABSOLUT IKKE med vold !! Det er en ung hest, og hun ved jo ikke det er forkert hvis du aldrig har trænet med hende.

    Du skal træne de basis ting, og særligt masser af respektræning. Evt få en underviser ud og hjælp dig.


  • #20   2. apr 2011 Jeg har oplevet det samme.
    Det tyder på hun er en hest der er sin egen og kræver arbejde før hun stoler på dig.

    Syntes du skal vente med at byde hende for mange udfodringer og lade hende falde til.

    Kan også anbefale du aldrig lade hende stå eller gå helt alene.
    Træk sammen med en anden hest. Så undgår du hun hopper.

    Giv hende en 2 uger og begynd så at sætte grænserne, også når i er alene.

    Annie


  • #21   2. apr 2011 Det gik bedre i dag med at få hende ud af boksen.. Men hun var stadig lidt 'bange' for at gå udover den dumme kant..

    Tusind tak for alle jeres svar.. Jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg skal få hende til at respektere mig, da jeg bange for at hvis jeg dasker hende en, at hun så bare ville blive bange for mig og miste endnu mere respekt.. Hun har jo også kun være her i 3 dage og skal vende sig til tingene..



  • #22   2. apr 2011 Ja vis hun ikk har været der længe så lad hende lige falde til og berolige hende hele tiden istedet og snak med stemmen til hende for at gøre hende opmærksom på dig istedet for hun er opmærksom på det der er farligt så du har kontakten med hende heletiden det hjælper meget på ham af min både i jord arbejdet men os tilridningen vis der sker nået nyt da han lytter meget på hva man siger

Kommentér på:
Bange for min hest? :(

Annonce