{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.679 visninger | Oprettet:

bange for min hest. {{forumTopicSubject}}

hvad gør i andre hvis i bliver bange for jeres hest ???.
for 14 dage skulle jeg have smed på min nye oldenborg hoppe, det var hun tydeligvis ikke vant til, og stejlede osv, det endte med at vi måtte droppe det, da jeg simpelthen ikke kunne holde hende.
senere på dagen havde hun smidt sin grime, jeg går så ud for at give hende den på, hun er normalt en meget kærlig og kælen hest, men lige der, havde hun åbenbart en dårlig dag, eller forbindede det stadig med smeden, ivertfald stejlede hun foran mig, og slog mig på skulderen, måtte en tur på skadestuen, intet brækket, men mange små muskler er knust, samt en meget blå skulder.
jeg kan sagtens gå ud og nusse med hende, men er hun det mindste urolig, så bliver jeg bange, ville ordne hende den anden dag, hun begymdte at blive urolig, og jeg begyndte at ryste og var tæt på at tude, og jeg ved bare ikke hvad det er der sker, er normalt ikke bange for heste, men lige nu skal der intet til, så løber jeg næsten skrigende bort, og det generer mig da så absolut en hel del, så hvad gør i andre, hvis i i en periode er blevet bange for jeres heste, hvad gør i for at komme over det igen ???
vi har flere heste, så lidt uro kan ikke altid undgåes, og kan ikke være rigtig at jeg ikke kan have mere med mine heste at gøre bare pågrund af det, er sur på mig selv over at reagere på den måde. da jeg var barn/ung havde jeg med heste at gøre i 10 år, uden problemer, det kan ikke være rigtig at bare fordi man er blevet voksen, så er man blevet en kylling smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bange for min hest.
  • #1   18. jun 2012 du er ikke en kylling, og som jeg ser det er det helt normalt. Har haft flere heste på prøve, som var SÅ søde, men for store og meget for store når de kastede sig rundt eller gik i luften. resultatet er at jeg efter 40 år med heste er blevet bange og angst når der sker noget uforudset. Jeg tror man har et vis kvantum mod overfor de store hurtige dyr, Der er ikke meget at gøre ved det, andet end bede andre om at tage over og kun gøre de ting man har mod til. Det værste er næsten at angst vokser i takt med tiden, hvis ikke du får støtte og hjælp til den videre omgang med heste. Små skridt og ros dig selv, ingen store mål men små overskuelige skridt du er sikker i.
    Held og lykke, pas på dig selv.
    mvh merete


  • #2   18. jun 2012 jeg er selv blevet nervøs efter jeg har fået børn og er blevet ældre... bliver stiv som et bræt hvis bare hesten vipper med ørene når jeg sidder på den... selvom den aldrig har gjort noget med mig...

    jeg overvejer selv at tage på et kursus med min hest... og få lidt hjælp til at blive fortrolig med den...


  • #3   18. jun 2012 Har faktisk også være bange for min gamle part, da den bare styrtede afsted hver gang jeg sad op. Sidste gang jeg red overdrev jeg lidt. Men efter en lang pause, skal jeg endelig ride igen smiley
    Men ligesom Marie & Timon, prøv at få en modig rytter til at overtage i en periode smiley


  • #4   18. jun 2012 Hun skal bare lidt i træning, så hun igen får focus på handleren/ejeren.
    Der skal formentlig ikke ret meget til udover lidt viden, lidt hms og lidt tid.


  • #5   18. jun 2012 <b>Henrik H</b>
    Så vidt jeg forstår er det et rytter-problem der nævnes, så det er ikke "bare" træning.


  • #6   18. jun 2012 Hvor længe har du haft den, siden den ikke har haft smed før? Og hvor gammel er den. I min verden er det vigtigt at hesten i hænder, og være førehest, havde masser problemer med min gamle hest 700kg, og så kunne han koble hjernen helt fra, så man altså lille. Men løsningen er jo ikke at krybe i flyverskjul, så kan man jo lige så godt sælge. Nej der skal arbejdes med hesten, og ikke mindst skal du i min verden lære at læse heste sprog. Hvis den har kunne stejle op af dig, så burde den have sendt masser signaler, du så har overset, og ikke mindst har den jo ikke respekt og tillid til dig! Jeg fik undervisning i horsmanship, det gjorde jeg lærte hvordan jeg skulle stå, hvad jeg skulle kræve af hesten og ikke mindst silkerhed frem for alt.

    Hesten skal jo have smed ca. Hver 8 uge, og renset hove. Så hvis du er blevet meget bange for den, vil jeg sige få nogle til at hjælpe i dagligdagen, men få noget prof hjælp. Heste er store dyr, og man skal lære at omgåes dem.

    Som sagt jeg vil sige få en ud, og så det bare at komme i arbejdstøjet. Træning træning og træning. Hygge og nusse kan man gøre når man har opnået korrekt rangorden, og hesten er opdraget.


  • #7   18. jun 2012 Du skal bestemt ikke være sur på dig selv eller have dårlig samvittighed. Det du har været udsat for er virkelig voldsomt og bare det at du faktisk tør nærme dig hesten allerede synes jeg er rigtig flot og det skal du altså være super stolt af!

    Da vi fik Fareed var jeg nervøs for ham. Skal måske tilføje at indtil for 6-7 år siden turde jeg ikke nærme mig heste ikke engang på fold, fordi jeg blev bidt som barn så var elstremt bange. Men altså for lidt over et år siden købte vi Fareed. Jeg var lidt nervøs men ikke direkte bange og insiterede på at være den som passede ham mest for at overvinde min frygt helt.

    En dag vi skulle køre med ham, ville jeg give ham transportgemacher på, for havde fået af vide man skulle bruge sådan noget. Fareed kunne ikke lide at have dem på bagbenene og tændte helt af. Han stod i kæder på begge sider, men stejlede alligevel og sparkede ud og vendte sig rundt, fuldstændig uden chance for at komme ham nær. Jeg blev så pisse hamrende bange at jeg havde meget svært ved at komme til ham da han endelig faldt lidt ned og jeg stortudede selvom min datter stod der.
    Jeg var så bange at jeg ikke turde nærme mig ham efter jeg havde sat ham i boksen den dag!

    Det jeg gjorde var at jeg lod min kæreste overtage det meste af pasningen i et godt stykke tid. Jeg tog med ud til ham, men alt nær kontakt undgik jeg. Jeg ordnede boks og mad og hø, mens min kæreste sammen med min datter stod for striglingen og hun red ham. Hun kom hurtigere over skrækken end hende gamle mor.

    Efter noget tid begyndte jeg at hilse på ham ved at nusse ham på mulen, give ham lidt godbidder. Stadig stod jeg ikke på siden af ham og begyndte han at løfte det ene ben lidt, efter fluer eller sådan noget så var jeg på panikkens rend. Kender lidt dine følelser :o)

    Jeg har bare givet det tid. Sørget for stadig at komme ud til ham hver dag sammen med min kæreste og datter og nu kan jeg strigle ham, trække med ham, rense hove, sadle op, det hele (rider ikke for er alt for stor til ham). Jeg kan det hele igen nu, og kan endda håndtere de meget store heste også - det turde jeg ikke før!

    Altså det jeg vil frem til, er lidt som de andre. Få en til at hjælpe dig i et stykke tid, til at håndtere hende og ride hende, men du langsomt giver dig tid til at bearbejde situationen og finde din ro inden i og tilliden til hende igen. Og det tager altså lang tid, men det er ingen skam det tager tid, men du er nok nødt til det, for ellers ricikerer du ikke at have med heste og gøre mere og det vil være en stor skam :o)

    Hmm min kæreste siger nu han kun mener det tog et par måneder, jeg føler det bare som rigtig lang tid :o) uanset hvad så tag den tid det tager :o)


  • #8   18. jun 2012 AM: det er vel ikke et rytter problem, at den ikke kan ha smed? og at ejerne ikke længere er tryg ved sin hest?

    Det er vel så et spørgsmål om at få hesten tilbage på sporet og genskabe tillid mellem hest og ejer.


  • #9   18. jun 2012 Har haft det samme problem med min første part.
    Næsten hvergang jeg satte mig op på den faldt jeg af.

    Jeg startede med at jeg red på den roligste hest jeg kunne finde ( Det var faktisk min egen som jeg har nu )
    Imens jeg red den rolige hest, var der en rutineret rytter som red den anden ( Hesten var sindssyg pga for meget energi)

    Nu er jeg helt tryg ved alle heste og rider gerne andres.

    Hvis du kan mærke at hesten bliver bange eller stresser op, så er det en god idé at begynde at synge højt for både dig og hesten. Det hjælper for det meste meget da du skal trækkevejret roligt når du synger. Hesten er altså ligeglad om du har en god stemme eller ej (:.

    Selv på min gamle hoppe som har prøvet lidt af hvert, men stadigvæk kan blive bange til tider, hjælper det utroligt meget at synge! Kan godt ride forbi farlige ting med helt løse tøjler uden sadel, så længe jeg bare synger stille og roligt (:


  • #10   18. jun 2012
    Til dels et rytter problem, tildels et opdragelses problem.

    Hesten skal tilbage på sporet, opdrages igen. Men hvis rytteren altid - selvom den er opdraget også måske får et chok ( som kan ske for alle og de meste opdragne heste også ), og rytteren så bliver bange.. Så starter møllen igen fordi rytter så ikke har en udstråling der er "fast", ikke opdrager osv.

    Så måske noget undervisning OG noget coaching ( kan fås til ryttere også ) kunne være en idé?
    Susan fra www.blueberryhill.dk har ind imellem et kursus med hest og rytter der hedder " giv angsten et spark ".


  • #11   18. jun 2012 Hvor længe har du haft hende efter du fik smed på hende?

    Fordi min vallak fik smed efter få dage fordi han trængte meget og han reagerede ligesom din hoppe fordi han var bange og usikker og fordi det var nye omgivelser og når man løfter en hest ben føler den sig jo endnu mere fanget
    Så det kan være forklaringen at hun bare skal have mere tid til at falde til ro smiley
    Og evt få hjælp med hende den næste tid til du føler dig tryk igen smiley


  • #12   18. jun 2012 brug meget tid sammen med de heste du er tryk sammen med og lad en anden bruge tid på denne, måske kan en anden finde problemet og rette det hos denne hest og efter noget tid kan du måske klarer den igen. Giv det bare nogen måneder, men hvis dig og hesten slet ikke kan sammen senere, så må du enten have prof. hjælp eller sælge dem ellers kan det jo blive ret farligt.
    Mange bliver mere nervøse når de bliver ældre/voksne. Det er jeg selv blevet, synes dog ikke at det kun er en ulempe. Som ung hoppede jeg på ryggen af alt, nu tænker jeg meget mere på hvad der kan gå galt og lærer hesten at kende først.
    held og lykke med det.


  • #13   21. jun 2012 Blitz er 5 år gammel, vi har haft hende i 1 mdr, hun er oldenborg blanding, og med hoppeføl ved siden.
    hun er ikke redet til, men de er dog gået igang med hende kan vi se, da min mand kunne sætte sadel og hovedtøj på hende igår uden problemer.
    hun er på mærkerne hele tiden, men håber det bare er pågrund af føllet, og at det forhåbentlig bliver bedre.
    vi købte hende sammen med en oldenborg hoppe på 9 år, også med hoppeføl ved siden, lige gamle føl, men liv er slet ikke lige så meget på mærkerne som blitz er, eller også er det bare fordi hun er så stor.
    har flere gange lagt mærke til at når blitz nærmer sig mig, og specielt lige efter hvor jeg var ude på folden med armen i slynge, der stod liv nærmest og holdte øje med blitz, og blitz kom hen til mig med hovedet sænket, nærmest som om hun sagde undskyld, også kunne jeg ellers få sat grimen ordenligt på hendes hovede.
    men måske det bare er ønsketænkning, for ved ikke om heste kan sige undskyld, og om den anden hoppe virkelig går og passer på en, for at undgå der sker mere, sådan føltes det ivertfald den dag.
    min mand er lidt af den opfattelse at jeg skal bare igang igen, han synes vist lidt det er noget pjat, men det gør jeg jo egentlig også selv, kan jo sagtens stå og nusse hende, både på fold, og i stalden, kan også stå og fodre hende, og strigle lidt, men begynder hun på noget, så rykker jeg lige tilbage, og hjertet sidder oppe i halsen på mig.
    problemet er jo også at jeg overfører lidt af den angst til mine børn, de har jo lært at de skal holde afstand, og specielt holde øje med hopperne og drengene, fordi de netop farer mod hinanden indimellem, de må ikke gå ud til hestene uden vi er der, og alle mulige andre regler, men nu er jeg jo næsten ved at dø af skræk når de skal noget med hestene, om det så bare er at stå og nusse dem over hegnet, og ja, mine børn skal lære respekt for hestene, de skal lære at opholde sig i sikker afstand for at der kan ske noget, de skal lære at selv om hestene er nok så søde, så kan de godt finde på noget, og selvom det slet ikke er dem de sigter efter, men de ser jo ikke hvor de rammer, og alt det ved mine børn jo godt, og alligevel er jeg ved at dø når de gerne vil nusse med hestene.


  • #14   21. jun 2012 vi har vel haft hende i ca 14 dage da der kom smed til hende, inden det her, synes jeg jo at blitz var den roligste af dem alle sammen, hun var bare min hest, måske er det der genere rmig mest, for jeg har virkelig mange planer med hende, og alt det jeg gerne vil med hende, så nytter det jo ikke en skid at jeg dårlig tør være i nærheden af hende hvis hun er lidt urolig.

  • #15   21. jun 2012 det skal siges at der hvor de stod før, gik de vist meget for sig selv, de havde over 30 heste, og manden havde fået arbejde hvor han var væk alle hverdage, så det var vokste dem lidt over hovedet, de er simpelthen så kælne, beaty føl bassen er fra den 7 april.

  • #16   15. apr 2013 Hold da op... Kunne slet ikk forstille mig Blitz være sådan...

Kommentér på:
bange for min hest.

Annonce