{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.467 visninger | Oprettet:

Bange for MIN mand..... {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har haft min oldenborg hoppe i 4,5 måned nu, og hun er bare så skøn. Der er bare opstået et lille problem, hun kan ikk lide min mand smiley Det kunne hun godt de første 3 måneder, han gik tur med hende, trak hende til og fra fold, det er ham der giver gulerødder, vitaminer og hø. Han er glad for hende "ikk rytter" og har stået og snakket meget med hende.

Vi fandt ud af det da han en dag ville trække hende på fold, der bakkede hun tilbage i boksen og fnyste og stampede i jorden. I går da hun skulle springes på, skulle han lige hjælpe med gjorden, hun gik helt i panik og var ved og sætte sig på røven smiley

Nogen der har en ide til hva det kan være?? Han er ikk ond på nogen måder, han er kærlig og vil rigtig gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for MIN mand.....
  • #1   19. jan 2013 Har hun haft nogle grimme oplevelser med en mand før i fik hende? Min gamle pony havde nemlig slet ikke haft det godt der hvor hun var før, inden jeg fik hende og var rigtig bange for alle og især mænd, jeg ved så godt hvorfor, men hvis du vil vide mere om det må du lige skrive en pb.:-) Den eneste hun knyttede sig hurtigt til var mig og så lidt efter min mor, men min papfar kunne ikke komme til hende i et godt stykke tid uden hun rystede, lagde ørene tilbage af ham og var rigtig rigtig bange, han begyndte så at fodre hende hver morgen og aften(hun stod i vores egen stald) og så lidt efter lidt blev hun glad for ham.:-)

  • #3   19. jan 2013 Mine har nogle gange opført sig sådan hvis min mand har arbejdstøj på der lugter af maskinolie el. Lign.

  • #4   19. jan 2013 Hvis det er muligt, ville jeg prøve at lade ham overtage hende et stykke tid altså håndteringen af hende..

    Lidt ligesom Camilla beskriver.
    Hvis hun får en masse positive oplevelser med ham, fodring, godbidder, strigling osv..
    Nu ved jeg ikke, hvor voldsomt det er men hvis det er meget voldsomt, kan det være i bare skal starte med at han bare er der, sammen med dig fx ved strigling ,som en lille skygge, og til sidst overtager han så lige så stille.. Altså efter nogle dage..



  • #5   19. jan 2013 Det kan være måden han lugter på, kan være noget nyt som hun ikke kan lide..

    Det kan også være en fiks ide, hun har kunne føle at han er blevet lidt utryg, og så ligger hun ekstra på, fordi hun har mulighed for at stige i hirakiet.


  • #6   19. jan 2013 kan også være hans kropssprog,

  • #7   19. jan 2013 Min gamle pony hun kunne også lide min kæreste til at starte med lige som din efter noget tid kunne hun ikke det mere og det var fordi han havde noget helt snderledes tøj på, som ikke lige lugtede som det plejer, han var lige kommet hjem fra arbejd. Det kan være det er logten eller tøjer skiftet der ikke passer hesten. smiley


  • #8   19. jan 2013 Tak for alle jeres svar smiley

    Tror ikk det er tøjet, vi har altid det samme på, hver gang vi er i stalden. Hans jakke er også den samme, og de handsker han bruger er også de samme smiley
    Han har håndteret hende lige fra start af, gået tur med hende både ude og inde, holdt hende når jeg skulle på, og været til stede i stalden, når jeg har striglet hende. Han har også altid været i ridehuset når jeg har redet, eller longeret, hvor han har gået rundt og samlet lort op.
    Han giver vitaminer, hø og gulerødder næsten hver dag.
    Det er svært og lige se hva det er der gør det, kom gerne med flere ideer smiley

    Hun er også blevet lidt vims, kigger rigtig meget og bliver hurtigt nervøs og forskrækket, ikk at hun er voldsom eller noget, eller på nogen måde ond, og hun smider ikk af.
    Hun skal på andet foder, da hun ikk kan tåle det de fodre med i stalden "hun har knopper over hele kroppen", så har sat hende meget ned i det foder hun får.

    Kan vejret ha noget med det og gøre??
    Hun står i ude boks, og når der er rigtig koldt, så bliver lågerne lukket, det er hun heller ikk så plattet med, men det er blevet meget bedre.

    Hun kommer fra en bondemand, hvor hun har gået på en mark næsten hele hende 5 år lange liv. Hun har kun været i tilridning i 3 måneder, og så har hun været lånt ud i 3-3,5 måned..


  • #9   19. jan 2013 der kan være så mange faktoerer der spiller ind for at hun er bange for ham, det er svært at gisne om hvad det kan være....det kræver at man får en der har forstand på hesteadfærd til at se de to sammenog deres kropssprog.........vi har haft samme problem ed en af vores heste som har og er bange for mænd.....også for min egen mand......jeg har en super tålmodig mand som har tid til at vente...så han stillede sig foranboks lågen hver dag i 2 mdr....ind til hesten pludselig en dag kontaktede ham...og siden den dag har der aldrig været problemer ....en lang proces men det virkede...og hesten er nu tryg

  • #10   19. jan 2013 randi o: Det tror jeg vi skal prøve smiley Min mand er heldigvis også meget tålmodig smiley

  • #11   19. jan 2013 lige et tanke...har hesten ondt? og når din mand så nærmer sig så den evt forbinder det med noget negativ fra tidligere......faldt lige over det med gjorden...ved godt jeg gisner ...men....

  • #12   19. jan 2013 Ikk hva jeg ved af, for når den bliver sadlet op, og når den er skridtet varm, og gjorden så bliver spændt efter er der ikk noget.. Og nej tror ikk der har været noget tidligere, for så tror eg den ville ha reageret før.. Det her er noget der er startet inden for den sidste måned/halvanden..

  • #13   19. jan 2013 Ja det tror jeg du har ret i, håber i får det løst...mange varme tanker herfra..



  • #14   20. jan 2013 randi o: Mange tak skal du have smiley Jeg håber også på at vi finder en løsning..

  • #15   20. jan 2013 Urtehesten: Det er jo det han gør hver dag, gulerødder, vitaminer, hø, brød, you name it smiley Det er bare underligt at hun opfører sig sådan smiley Og rigtig træls for han er faktisk rigtig glad for hende, selv om han ikk selv er rytter smiley

    profilbillede
  • #16   20. jan 2013 der kan spille mange faktore ind, og hvis du siger den mistrives på sit foder så kan det sagtens have noget med det pludselige skift i temperament at gøre, da hesten så er ude af balance og bliver mere vims som du selv siger,.

    Hvis jeg var dig ville jeg komme til bunds i alt det med foder osv. så du ved du har en helt velafbalanceret hest fysisk og psykisk, og så selvfølgelig at din mand bliver ved med at forsøge at genvinde hendes tillid smiley


  • #17   21. jan 2013 Jeg er så glad for alle jeres svar, og ideer, det hjælper rigtig meget smiley Tusind tak alle sammen..

    Status fra i dag: Jeg har sat hende i ridning ved en rigtig sød og meget dygtig rytter, og det er en uge siden jeg satte hende halv ned i foder "ville ikk bare tage det helt fra hende" og hun har fortalt at hun kan mærke forskel på hende i ridningen, så det tyder på fodret ikk er godt for hende, som min mistanke også gik på.
    Min mand er ved og give hø og vitaminer, så han kommer nok hjem med en status på hvordan det er gået.


  • #18   21. jan 2013 Urtehesten: Hun er født på en bondegård, hvor ham der har avlet hende røg/ryger, og det samme gør jeg, så det er hun van til.. Min mand ryger ikk.. Så tror ikk dt kan være det smiley
    Tak for din hjælp, vil da prøve og hører en af dem, om de måske har en ide smiley


Kommentér på:
Bange for MIN mand.....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce