{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.873 visninger | Oprettet:

Foder til lidt overvægtig hest i let træning :) {{forumTopicSubject}}

Hej dejlige HG smiley
Så nærmere vintersæsonen sig, og det betyder også at vi skal til at fodre på hestene igen, og jeg står nu i det situration at jeg ikke kan bestemme mig for hvad jeg skal fodre med i år, og håber derfor i kan hjælpe smiley

Sagen er at min pony er gået hen og blevet noget rund, han taber sig dog stille og roligt smiley
Han bliver trænet let et par gange i ugen, og har ikke det højeste energiniveau, men uden at være doven smiley

Han plejer at få müesli special fra Tjørnehøj mølle ("Havrefri fuldfoderblanding i støvfri müesliform. Indeholder udelukkende varmebehandlet byg, der giver optimal foderudnyttelse og forlænger blandingens holdbarhed. Specielt udviklet til heste og ponyer, som ikke skal have havre.
Luksusblanding med bla. majs, ærter, roesnitter, og lucerne der sikrer god smag - også for den kræsne hest. Højt indholdet af fibre og reduceret indhold af stivelse.")
- Han går fint på det, men han tager på af det.

Jeg overvejer så at skifte over til en af disse tre:
Müesli fiber fra Tjørnehøj mølle: "Lækker fiberrig fuldfoder der giver ekstra lang tyggetid. Det lave energi- og proteinindhold er ideet til heste i vedligehold og let ridning som let kan blive for tygge på almindelig fuldfoder. Indeholder almindelig havre og sort havre blandet med en række protein og fiberkilder. Ikke tilsat byg. Indeholder alle nødvendige vitaminer og mineraler"

Pavo Cerevit: "Egenskaber
Komplet basis-müsli med byg og majsflager
Havrefri
Indeholder alle vigtige vitaminer og mineraler
Velegnet til
Komplet basismüesli til alle heste og ponyer
Til heste og ponyer i vedligehold
Over Pavo Cerevit
Pavo Cerevit er en prisbillig, velsmagende müsli fremstillet af kornflager, samt tilsat alle vigtige vitaminer og mineraler. Pavo Cerevit er den perfekte basis-müsli for enhver hest og pony."

Eller Pavo Nature's Best: "Egenskaber Komplet fuldfoder til hverdagsbrug
Garanteret fri for havre
Meget lav i sukker (2 %) og stivelse (24 %)
Lavt proteinindhold
Poppet korn for let fordøjelighed
Med spelt og lucerne for at stimulere tygning
Indeholder gulerodsstykker
Velegnet til
Til fritid og lettere sport
Ideelt til heste og ponyer som har tendens til hurtigt at blive tykke
Yderst velegnet til heste som har tendens til forfangenhed
Over Pavo Nature's Best
Pavo Nature’s Best er en velsmagende, sund strukturrig müsli særligt fremstillet til heste og ponyer, der anvendes til fritidsridning/vedligehold eller let sport. Vi anbefaler også fodring med dette produkt til heste med tendens til overvægt, tendens til forfangenhed, eller heste der bliver 'varme', hvis de bliver fodret med havre."

Kan i anbefale noget af det?
Hvad ville i vælge?
Er der evt. noget andet foder i kan anbefale?

På forhånd mange tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til lidt overvægtig hest i let træning :)
  • #1   22. sep 2011 Jeg vil sige den med havre.
    Der er byg i de to andre og byg feder.
    Jeg er rigtig glad for de blandinger Marstall laver.. Dem bruger jeg til alle mine heste (5 stk)..

    Hav i hovedet at byg feder, havre, lucerne og sukkerarter giver ekstra energi. Personligt kan jeg bedst lide den energi de får af lucerne, da den er lettere at udnytte på en fornuftig måde.

    Held og lykke med det!


  • #2   23. sep 2011 er den overvægtig har den på ingen måde brug for alle de kalorier fra krybbefoder.

    den har behov for vitaminer og mineraler så den er dækket helt ind og så grovfoder af god kvalitet svarende til dens vægt. f.eks. 1 kg hø pr. 100 kg hest.

    Vores pony som er i ret hård træning og er til den runde side trives så fint på dette og han rides hårdt 5-6 gange om ugen.
    han får vital complete og health boost fra pavo - det er vitaminer og mineraler i pellets, så fylder det lidt i krybben når de andre får. Ud over det får han kun wrap af god kvalitet og frøgræs som supplement til natten og på folden


  • #4   23. sep 2011 Syntes heller ikke der er nogen grund til at smide en masse foder på den hvis den er for tyk og endda kun er i let ridning. Vores pony klarer sig også fint på vitaminer og hø. Hun bliver sat lidt op i hø når græsset forsvinder, men får ingen foder før hun behøver det. Når de andre får foder får hun et par gulerødder.

  • #5   23. sep 2011 Vi bruger også Pavo vital, og det er hun ret vild med. Hun er så pony og altædende, så det meste ville sikkert ryge ned smiley

  • #6   23. sep 2011 Besterly's PonyC ville jeg anbefale..
    I denne er sukker og stivelse lagt sammen.. + at alle mineraler er biologisk fremstillet, hvilket gør, at hesten har lettere ved at optage det..


  • #7   23. sep 2011 Mange tak for svarene, det vil jeg da helt klart have i baghovedet smiley


  • #8   23. sep 2011 Prinz er kommet på evig kur. som jeg ved samme indlæg fik hjælp til og vi nået frem til ...
    Lucerne uden for meget melasse ( 250 G. morgen og aften)
    Salvana vitamin&mineraler blanding( 50 G morgen og aften)
    og ca alt det hø den kan æde og meget gerne i hø net..så den kan gumle længe og masser af tyggetid giver masser af spyt. Så heste kan fodøje godt og har hø til mage timer. Undgå wrap..hvis ikke og det har jeg ikke rig mulighed for men delvis og her får min ca 5 kg om dagen og ca 5 kg hø. Min hest rides ca 4-6 gange om ugen, han svedet godt. Prinz er ca 150-153 i stg.


  • #9   24. sep 2011 Annika: Okay, hvornår startede i med det, og virker det godt? smiley

  • #10   24. sep 2011 Tålmodighed er en dyd når det gælder heste og kur. For det første skal det være langsomt at slanke en hest ellers kan det være livsfarligt for hesten.

    Det har taget 2år at få vores overvægtige ponydreng til at vende rigtigt dvs. omdanne fedt til muskler og få den rigtige muskelsætning.
    Han får masser af motion og det sammen med kosten er alfa og omega, ingen motion = ingen muskelsætning og ingen slank hest.

    Vil sige det kommer meget an på hvor overvægtig din hest er og hvordan fedtet sidder. Har den rigtig fedtkam ved manen, haleroden og en "fed" hjerteformet numse og tagrende på ryggen, så er den FED og skal på ingen måde tilbydes stråfoder ad libitum eller gå fuldtid på græs, det er no go....

    Vores kunne da snildt æde 15-20 kg hø hvis han fik lov, men det kan han altså ikke tåle. Du må prøve dig frem, men jeg ville nok starte med at tilbyde hesten hvad der svarer til 1 kg hø pr. 100 kg hest, det er min. anbefalingen. finde en god vitamin/mineralblanding og skal du absolut bruge noget at blande det i så en lille håndfuld. det burde din hest kunne trives fint på. hvis den ser ud til at tage på af dette eller blive ved med at vedligeholde sin "overvægtige" figur, så må du skære en smule i dens hø og supplere med f.eks. frøgræs af god kvalitet da det er bedre for maven end halm og ikke giver en grim vom.

    Men tålmodighed smiley


  • #11   24. sep 2011 og husk på at det ikke er synd for hesten den ikke får krybbefoder - det er synd for hesten og usundt for hesten at være overvægtig. Og kun synd for hesten/de heste der ikke fodres optimalt med godt grovfoder hvilket desværre er overraskende mange heste rundt omkring

  • #12   24. sep 2011 Okay, mange tak for rådet smiley
    Som sagt så er han godt igang med at tabe sig, og så fed er han heller ikke - han er mest vommet så at sige smiley

    Grunden til jeg spørger, er for at se om jeg kan finde noget at fodre med, der giver ham den næring og energi han har brug for, men som han stadig ikke tager på ved.
    Han plejer skam aldrig at få foder alene, det er altid supleret op med hø om vinteren - derudover plejer han at få ekstra biotin, lucerne og en lille smule olie i foderet. Jeg ved godt olie feder, men ellers er foderet for tørt for ham smiley Sidste år fik han densuden en helv vitaminkiks oven i, for at være sikker på han var dækket helt ind med vitaminer og mineraler.

    Pt. går han på jordfold halvdelen af tiden, men fra tirdag kommer han og de andre på jordfold hele tiden - der er halm på jordfolden.

    Udanset hvad jeg vælger vil jeg spørge den lokale foderekspert tilråds, hvad han mener og hvordan/i hvilke mængder han vil sammensætte det smiley


  • #13   24. sep 2011 Hvis det bare er vom er det jo også vigtigt at få tjekket for orm ved en gødningsprøve - det er jo ved at være tid for ormetjek nu.
    Vom kan ligeledes skyldes halm i rigtig mange tilfælde og derfor er vores også taget fra halmbund og på træpiller/hør og han får aldrig halm at spise heller ikke som tidsfordriv, så betaler jeg hellere end gerne for at de har frøgræs på folden.

    Ville heller aldrig give noget så kalorieholdigt som olie til en vægtudfordret hest. hvis den er sulten nok skal den nok æde det tørre ellers ville jeg putte vand i for at gøre det vådt.

    Rigtig mange heste kan arbejde fint på grovfoder og vitaminer alene ellers kan man som os supplere med Health Boost fra Pavo. Vores har rigtig fin energi og bliver redet ok hårdt det meste af ugen.

    til at starte med var vi igennem et par foderkonsulenter der alle lagde foderplan ud fra at han skulle tabe sig dvs. brugte produkter til nøjsomme heste, hvor han kun skulle have en lille mængde for at være dækket ind og han tog på af alle de planer vi har fået lagt, så foderkonsulenter skal man ikke stole blindt på.


  • #14   24. sep 2011 Vi plejer også at få taget ormeprøver nu her, på opstaldnings stedet. De skifter næppe halmen ud med frøgræs bare fordi jeg foreslår det smiley

    Jeg plejer også at komme vand i, i stedet for olie, men staldejeren, som fodre om morgnen i hverdagene, gider ikke fodre med isterninger om morgenen som hun siger, så skiftede ud med olie.

    Ja, vil helt klart overveje det (at fodre med grovfoder og vitaminer), og vil ikke hænge mig fuldstædigt i det fodereksperten siger, men lidt ekstra vejledning skader næppe smiley


  • #15   24. sep 2011 er started for ca 2 mdr siden..vil dog lige sige at fra sommerjord forl til boks stod han på spåner. Men pga at af der ingen afløb er pt har jeg prinz på vrå byg halm. Det går godt..ja tålmodighed, men vommen er væk. Skal dog forvente at de store fedtdepoter ikke forsvinder lige pt. Har har forsat en del fedt. Prinz gider ikke spise vrå byg halm. Men fra den 1(11 kommer han i ny boks og her kommer han på easy strø eller spåner igen. For lidt halm har også noget at sid´ge, når man har en hest der kan leve på en sten...jeg ser det som en fordel. For Prinz kærver ikke alt det forder.

    Har faktisk idag skåret ned på lucernen og giver mere hø. Høet er meget meget tørt (støver ikke) det er fra 2010 og han kan endelig godt komme op på 10 kg om dagen og vi er ved at prøve det af...fordi vi har opdaget ad de 2 hønet jeg har sat sammen til et, ikke giver den fornøden tyggetid. Altså nu er Prinz også meget madglad og spiser hurtig. Men vi er oppe på 2 hø net samlet i 1. så maskerne er meget små. Den har han 2 stk af. men Vær 5 kg hø. Så får han sin lucerne med vitaminer, gulerødder og æbler, så lucerne ikke er så kedelig. i alt 2 kg. Jeg vil tro at hvis min hest kommer i meget hårdt træning vær dag skulle han evt have noget, for ikke at tage på muskelmassen..eller ikke noget. Jo urter og hvidløg får han altid og dem har han fået i snart 3 år (med sommer pause)


  • #16   24. sep 2011 Okay, det lyder jo fint smiley
    Fortsat held og lykke med det, Annika smiley


  • #17   24. sep 2011 tak og tak for rådne den gang.. det ser fornuftig ud, bortset fra jeg ikke vil have han står på halm..men pt er det en meget dyr løsning, i den boks han står i nu. Men fra den 1/11 får han en lækker boks med god bund. Prinz er faktisk mere glad og ikke så mad fikseret fordi han ved hørt ikke slipper så hurtig op som før hen. I den gamle stad hvor prinz stod i 4½ år. var han okay om vinteren men var maget sulten. Han fik ca 4 kg wrap morgen og aften. Og de er da spist på 0,7, har jeg fået at vide fra de andre der får aften træning. De slutter af kl 21 og der har prinz spist 2 hø net. Så nu får han 2 og ikke så meget lucerne. Håber ikke det feder for meget ?

  • #18   24. sep 2011 hoovsa..fik et hø net i 2 mdr og er fra i dag oppe på 2 og mindre lucerne...

    dvs.

    Morgen: 150 g lucerne- 50 g salvane vitamin/mineral- gulerødder og æbler ca 1-1½ kg og når det kan passes ind, så lægger jeg wrap på folde til næste morgen. de dag hvor jeg ikke gør det får de op af dagen, efter job.

    Aften:150 g lucerne- 50 g salvane vitamin/mineral- gulerødder og æbler ca 1-1½ kg og ca 7-8 kg hø og 3-4 kg wrap i 2 hønet med små masker.


  • #19   24. sep 2011 Så lidt smiley
    - Det lyder da godt at han ikke er så mad fikseret længere smiley
    det med høet kan jeg dog ikke svare på, men mon ikke nogen af de andre kan det? smiley


  • #20   24. sep 2011 jo..håber jeg. Har fået at vide, hø kan du bare give løs af...? de siger jeg sagtens kan smide et helt bundt ind til aften???? altså de små alm. Hø baller. Det kunne jeg godt tænke mig at vide for så har jeg bestilt for lidt hø i dag.

  • #21   24. sep 2011 Mener der er en min. max. grænse, men er ikke sikker smiley
    Men håber da du får svar på dit spørgsmål smiley


  • #22   24. sep 2011 Ligesom med os mannesker kan nogen tåle alt men andre blot skal tænke på noget før det sætter sig.

    det er meget usansynligt at en overvægtig pony eller hest kan tåle fri adgang til hø, men du må prøve dig frem og se hvordan det går.
    Vores får sin natration i et hønet med ultra fine masker og der er en smule levnet næste morgen, så han har nok. Han får wrap afmålt suppleret med frøgræs.


Kommentér på:
Foder til lidt overvægtig hest i let træning :)

Annonce