{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

Sporer og brugen af dem... {{forumTopicSubject}}

Hej.

Er i enige i dette udsagn?

<b> "Sporer er ikke beregnede til at forstærke rytteren signaler, de er beregnede til at forfine dem"... </b>

Personligt er jeg dybt enig, men har set mange - rigtigt mange, der bruger sporer til dovne heste. Nu f.eks min egen hest Perle der er igang med omskolen, hun er ret så doven og i dårlig form, derfor mente en jeg skulle bruge sporer hvor jeg konkret sagde nej. Jeg har redet hende seriøst i 2 uger og hun er allerede langt mere fremadgående end hun var i starten udelukkende med stemme og sæde. Så personligt mener jeg at mange helt har misforstået konceptet af sporer, især de "yngre" elever.

Hvad mener i om udsagnet?
Er i enige?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sporer og brugen af dem...
  • #1   4. nov 2011 er enig i ordsproget, men bruger selv sporer på min som er ret doven..

  • #2   4. nov 2011 Baloo var/ er også en doven fætter, der helst lunter rundt i pony-tempo smiley I starten red jeg også med sporer, men det gjorde ham mere og mere schenkeldøv, og det krævede en del arbejde at gøre ham ikke-schenkeldøv da jeg stoppede med sporer.

  • #3   4. nov 2011 jeg er helt enig

    jeg er konkurrence dressurrytter, men jeg træner sjældent med spore på, da jeg vil have at hun er fin og følsom for mine ben og ikke kun når jeg har spore på..

    Og det går helt uden problemer, men hun er også altid blevet trænet uden spore.


  • #4   4. nov 2011 Jeg har haft min fra hun var rå af, og det er rart selv at kunne præge dem.

  • #5   4. nov 2011 Janni: Helt enig, jeg er selv gammel konkurrence rytter og har absolut intet imod brugen af sporer, bare folks tilgang til dem som ofte er at de skal bruges hvis hesten er doven istedet for at bruge dem korrekt og til det de skal smiley

  • #6   4. nov 2011 bruger dem jo så ikke som "afstrafning" er ret langbenet til ham så skal lave ballet hæl for at nå ham, og så hjælper sporen med at kunne nå ham og forfine mine berøringer så jeg bare kan prikke og ikke sparke.. (: det mener ejg er den rigtige måde at bruge dem på. (:

  • #7   4. nov 2011 synes tit at folk overdriver med brug af spore, går til springning engang om ugen hvor jeg rider en ret doven fjordhest, mange spørger tit hvorfor jeg ikke køber nogle sporer og min ridelæer har også sagt at jeg skulle skaffe nogle, men det går jo fint indtil videre og har redet den i over 1 år så hvorfor skulle jeg? man skal bare kende hende og vide hvad man skal gøre for at få hende i gang. bare fordi at hesten ikke sætter i gallop lige så snart man lægger den mindste smule ben til er der ingen grund til at begynde på det pjat

  • #8   4. nov 2011 Hvis jeg tog sporer på, vil jeg ikke sige at mine hjælpere blev forfinet - fordi de er fine i forvejen.
    Så hvis man har en doven hest og skal sparke 10 gange uden sporer, men kun lige prikke med sporen, har man jo også forfinet hjælpen. Så vil sige at det kommer ud på et, når du forstærker hjælpen, forfiner du den samtidigt.


  • #9   4. nov 2011 man kan måske vende den på to måder smiley

    Som vores mirforståede og baglænsredne ponydyr der var noget så døv for schenklerne da vi fik ham. Det har taget over to år at få ham lært at svare frem og i den lange, lange proces har sporerne uden tvivl været en forstærkning af hjælpen ligesom det har været at ride med pisken som en forlængelse af hjælperne.

    Han er og bliver ikke naturlig fremadgående men han er blevet 200% bedre end da vi fik ham og det siger ikke så lidt, så nu vil jeg sige at både sporer og pisk bliver mere og mere det at forfine hjælperne. Man kan nøjes med et lille tryk med sporerne frem for at de skal presses ind i bugen på ham og pisken kan stille ligges til uden et dask. Men begge dele er og bliver et uunværerligt hjælpemidel til et ponydyr som vores og så længe det bruges med fornuft som en hjælp/forlængelse/forfine eller hvad vi vælger at kalde det og ikke som straf har jeg ingen problemer med nogen af delene smiley


  • #10   4. nov 2011
    Jeps, det er formålet med dem.
    Og kan man ikke sidde stille med benene og lade være med at hakke hesten i siden konstant, så skal de heller ikke være på.

    Det er ret let at stoppe en video og se om sporen/hælen er i siden af hesten, selvom vedkommende ikke vil erkende det.
    Følte jeg ikke at jeg kunne sidde stille nok med benene, så var de ikke på - for så er de til mere skade end gavn..

    Hvis en heste er "doven"/ikke kender frem godt nok vil jeg ti gange hellere klappe den i numsen mens benene er ved, når den går frem så ben væk og hesten lære ret hurtigt, kom i trav og du får et let signal. Det med at hakke en tynd, spids ting ind i siden på hesten har jeg ikke lyst til. For ofte så er signalet så sløv, så man netop kan prikke alt det man vil og hesten er ret ligeglad ( længe leve ufølsomme heste ).
    Herefter kan man så putte spore på og forfine.


  • #11   4. nov 2011 hmm... både for og imod smiley

    Selvfølgelig skal sporen ikke bruges til en evig hakken i siden på begynder-ponyer..

    MEN, sporen er et hjælpemiddel - den kan bruges til at få en reaktion fra hesten, ligesom pisken kan tages i brug ved videreudvikling af hesten - uden at man skal "smække den i røven" med den.

    De kan hjælpe og FORSTÆRKE rytterens indvirkning på hestens indundergriben - og derefter hjælper sporen rytteren til at forfine smiley


Kommentér på:
Sporer og brugen af dem...

Annonce